Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

10gbe p2p server in netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 14:52
Ik ben bezig met een volgende setup: een netwerk van 6 pc's (Windows 10) zitten allen op een gigabit-switch. Twee workstations heb ik voorzien van een 10gbe Mellanox connect2-kaartje, waarmee ze p2p op een QNAP TS531X zitten. Deze NAS is voorzien van 2x 10gbe en 2x gigabit NIC. Ik kan eventueel de NAS dus nog op switch aansluiten met gigabit.

Wat is nou wijsheid qua netwerk mapping? Best allemaal op zelfde subnet of is het beter om de hele 10gbe-groep op een ander subnet te zetten? Ik zou de NAS wel voor ieder zichtbaar willen hebben in de WERKGROEP. Dan is het gigabit-lijntje nog wel essentieel of niet?

Het is iets ingewikkeldere setup dan ik ooit eerder heb gedaan en krijg zo gauw even niet een omschrijving van een vergelijkbaar scenario gegoogled.

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:25
Ik vermoed dat je in de nas iedere netwerkkaart een apart subnet kan aanbieden. Dan is het puur de vraag wat heeft je voorkeur. Mogen computers met elkaar praten? In dat geval zou ik alles in het zelfde subnet zetten.

Wil je dat we je beter kunnen helpen, moet je komen met een betere beschrijving van je netwerk komen en wat je precies wil.

[ Voor 22% gewijzigd door Hugo! op 02-02-2017 09:19 . Reden: Toevoeging van vraag voor meer informatie. ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-11 13:06

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Waarom zou je ze in verschillende subnetten willen zetten. Het lijkt alsof je de NAS zichtbaar wilt hebben voor alle computers, dus zie ik niet waarom je een apart subnet zou willen gebruiken in dit geval.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je hebt drie losse netwerken: Een gigabit netwerk, een 10GB netwerk van PC1 naar de NAS en een 10GB netwerk van PC2 naar de NAS. Dit gaat alleen werken als je verschillende subnets gebruikt (anders gaat de routering op je 10GB PC"s de mist in). Indien je de NAS bereikbaar wilt maken voor de PC's in het gigabit LAN zul je hem daar ook aan moeten koppelen.

• Jojakim
Alle apparaten mogen elkaar zien in de werkgroep, maar in de NAS (smb 3) zal ik permissies aanmaken die gebruikt zullen worden door de twee 10gbe workstations en één gigabit computer.

Voor volledigheid hier de opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://www.jochemruijgrok.com/netwerk-setup.PNG

Is dat zo duidelijk genoeg?

• Jojakim
Bigs schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:21:
Dit gaat alleen werken als je verschillende subnets gebruikt (anders gaat de routering op je 10GB PC"s de mist in).
Bedoel je dan dat bijvoorbeeld het hele gigabitnetwerk op 192.168.2.x zit, het éne 10gb p2p-paar op 192.168.3.x en het andere 10gb p2p-paar op 192.168.4.x?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nee een subnet voor beide 10GB verbindingen is voldoende maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Welke SFP units gebruik je voor de verbinding? En heb je het al werkend. Wat is de reden dat je hiervoor kiest ?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-11 13:41

ShadowAS1

IT Security Nerd

Frogmen schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:39:
Nee een subnet voor beide 10GB verbindingen is voldoende maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Welke SFP units gebruik je voor de verbinding? En heb je het al werkend. Wat is de reden dat je hiervoor kiest ?
Dit.
10GBe is een erg prijzige oplossing, waarom wil je dit gebruiken? Wat is de case waar je een oplossing voor bouwt etc.?
Als wij meer inzicht hebben in de use case kunnen we namelijk ook beter met je meedenken :)

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Bigs
  • Niet online
Frogmen schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:39:
Dat zou inderdaad ook kunnen, als je op de NAS die twee poorten in een virtuele switch kan zetten.

• Jojakim
SFP+ SR units. De workstations moeten beiden snel toegang hebben tot ongeveer 5TB aan data. Gigabit bonding leek me niet optimaal omdat het meestal om enkele grote grafische bestanden gaan 50-300MB die rap weggeschreven en gelezen moeten worden. 's Nachts zal er een backup gedraaid worden naar een NAS op andere locatie.

Ik heb alles reeds aangekocht en het is juist erg betaalbaar gebleven. De QNAP TS531X is een beetje een prijsdoorbraak wat dat betreft, met 2x 10gbe aansluiting voor ongeveer 520 euro. Ik heb de uitvoering met 8GB ram genomen voor 660,-. Tel daarbij twee mellanox 10gbe kaartjes met SFP+SR units en bedrading op voor nog 180,-.

Bij een eerste test haal nu tegen de 300MB/s op de RAID5 met cache SSD en 256AES-encryptie, wat precies is wat ik voor ogen had.

Maar netwerk-adressering is nog niet in orde. Tussendoor twee keer een en ander geprobeerd, maar ik ga morgen even de tijd ervoor uitrekken.

[ Voor 19% gewijzigd door Jojakim op 04-02-2017 14:14 ]

• Jojakim
Virtuele switch ontbreekt helaas bij dit model NAS.

• Jojakim
Niemand een eenduidige oplossing? Of kan ik het beter in de Pro Network/Server groep vragen?

• Bigs
  • Niet online
De vraag is wat je voorkeur heeft, zoals in de eerste reactie al gesteld wordt.

De makkelijkste oplossing is de aanschaf van een switch met minimaal 3 SFP+ uplink poorten en verder 1000BASE-T poorten.

[ Voor 13% gewijzigd door Bigs op 06-02-2017 09:57 ]

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:25
Oke als ik je goed begrijp wil je dat de twee computers met 10gbit altijd praten over de 10gbit verbinding? Wanneer je dat wil doen zul je die kabels van die computers moeten loskoppelen van de switch denk ik. Vervolgens zet je in je nas een static route. Ik vermoed dat wanneer je de machines in het zelfde subnet hebt dit niet nodig is. Als je ze in een ander subnet hebt moet je zeker weten een static route toevoegen.

• Frogmen
  • Niet online
Waarom heb je encryptie aan staan lijkt mij niet handig zeker niet met grote grafische bestanden. Vraagje wat voor sfp+ units heb je en waar heb je die goedkoop vandaan?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Jojakim
Liefst zoek ik naar een oplossing zonder een dure switch. Dat was juist een beetje het leuke van deze opstelling. Ik weet het, de opmerking 'voor een degelijke oplossing moet je geen shortcuts nemen' ligt op de loer.

Inderdaad moeten de workstations altijd 10gbe verbinding kiezen. Wellicht op de volgende manier dacht ik:
http://www.ghacks.net/201...priorities-in-windows-10/

Encryptie vertraagd de boel enorm; daar ben ik me van bewust. Maar het is een vereiste voor de bestandsinhoud van sommige klanten.

De mellanox-kaartjes waren via vraag&aanbod in combinatie met SFP+ van uptimed.nl

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:26

donny007

Try the Nether!

De oplossing met drie subnets is nog de makkelijkste, dan heb je geen switch nodig.

Je kunt verbinding maken met de share op basis van IP-adres (in plaats van hostname), dan weet je zeker dat Windows de juiste interface kiest voor dat verkeer.

/dev/null

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kan die NAS uberhaupt 10Gbit trekken...

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

johnkeates schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:08:
Dat had je natuurlijk zelf ook op kunnen zoeken.

https://www.qnap.com/nl-nl/product/model.php?II=260

• Bigs
  • Niet online
johnkeates schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:08:
De vraag is of hij meer dan 1Gbit kan trekken en ja, zelfs met versleuteling doet hij dat nog.

• Jojakim
Ik heb niet zomaar wat bijelkaar geraapt..

https://download.qnap.com.../vsseries/TS-531X-AES.png

Ik ga vanavond nog eens proberen met de 3 subnets. Dank voor de tips.

Ik zal nog schrijven als het gelukt is.

[ Voor 31% gewijzigd door Jojakim op 06-02-2017 15:29 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het punt is meer dat je 10GbE gebruikt, maar in de praktijk dus ongeveer 3,5GbE haalt.

• Jojakim
Klopt, maar voor grote bestanden levert een bonding van gigabit niet/weinig winst op. Bovendien zou je dan voor deze setup een NAS moeten hebben met 6 NICs...

Het is wellicht geen conventionele oplossing, maar ik vond het aardig eens te proberen op een betaalbare manier de bottle neck van gigabit te doorbreken.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:18
De vraag is niet zo moeilijk als sommigen doen lijken, ik heb een vergelijkbare opstelling met 2x Mellanox ConnectX-s-kaartjes om mijn werkstation met een FreeNAS-NAS te verbinden.

Gewoon ieder netwerk een eigen IP-range. Voorbeeld 10.0.1.0/24 voor LAN, 10.0.2.0/24 voor de ene P2P-link en 10.0.3.0/24 voor je andere P2P-link.

In de hosts-files van de werkstations zet je de naam van je NAS met het IP-adres dat je NAS op hun respectievelijke 10GE link hebben, en eventueel (maar waarschijnlijk is dat niet nodig) in je NAS de IP-adressen van je werkstations, en je bent klaar :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Bigs
  • Niet online
Ik weet niet of het wat is, maar deze switch heeft 4x SFP+ poorten en is bij Amazon.de nu € 361:

pricewatch: D-Link SmartPro DGS-1510-28X

Dat is in verhouding tot de rest van je setup geen gekke prijs.

• Frogmen
  • Niet online
ik begrijp een encryptie verplichting op een intern netwerk niet zo maar dat zal aan mij liggen. Want hoe veilig is het Qnap os als ik er fysiek bij kan?

• Paul
Encryptie op de schijven doe je niet voor mensen die bij je NAS kunnen terwijl deze (nog) aan staat, dat doe je om te zorgen dat iemand die je NAS steelt (of die een [of meer] van de schijven in handen krijgt) niet ook je data te geven.

Op moderne CPU's met de AES-NI-instructie kost het zo goed als geen performance om encryptie aan te zetten, en als je NAS reboot moet je een keer een wachtwoord ingeven voordat je NAS weer werkt, maar verder zie ik geen nadelen, enkel voordelen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Jojakim
Intussen werkt het allemaal naar behoren.

Het is inderdaad uiteindelijk gelukt met drie subnets:
- Gigabit-verbinding naar switch op algemene 192.168.1.x, met als default gateway ip van de router
- De eerste NAS 10gbe op 192.168.2.1 naar Workstation 19.168.2.2, met als default gateway 192.168.2.1
- De tweede NAS 10gbe op 192.168.3.1 naar Workstation 19.168.3.2, met als default gateway 192.168.3.1

De encyptie dient inderdaad ter bescherming voor het geval de NAS gestolen zou worden.

• Paul
Jojakim schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 23:37:
Intussen werkt het allemaal naar behoren.
Tenzij je op je NAS routing aan hebt gezet en je router hebt verteld dat dat het verkeer voor 192.168.2.0/24 en 192.168.3.0/24 naar de NAS moet sturen heb je geen router op de 10 GBit links. Dan moet je dus ook niet tegen Windows zeggen dat die er wel zit :) Met andere woorden, die default gateways moet je leeg laten :) Dat je met die machines nu nog het internet op kunt is meer geluk dan wijsheid en heeft te maken met de adaptervolgorde in Windows.

Ook zou ik het hosts-bestand aanpassen op de Windows-machines zodat je zeker weet dat ze de 10 GBit link gebruiken naar je NAS, ook als je de naam gebruikt in plaats van een IP-adres :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1