Betrouwbare 1tb schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik zoek een betrouwbare 1tb schijf. Heb nu een WD blue 1tb uit 2011 en een 750gb seagate ook uit 2011. Deze zitten nu al zo'n beetje vol en ik vroeg mij af, is WD nog steeds the way to go kwa betrouwbaarheid? Of moet ik naar een ander merk kijken?

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:33

g0tanks

Moderator CSA
Tegenwoordig is opslag niet zo duur meer, dus waarom niet 2 TB of meer?

In de Pricewatch kan je makkelijk zien welke schijven populair zijn en uit reviews kan je halen of ze ook betrouwbaar zijn: categorie: Interne harde schijven

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:14
Zoals g0tanks al aangeeft opslag is niet zo duur neem er externe hd bij voor back up dan heb je altijd zekerheid mocht er een stuk gaan.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-12-2025
Waarom zoveel schijven? Kun je niet beter gaan voor een NAS? Tenzij je een laptop hebt die je vaak meeneemt zou ik meteen gaan voor een NAS, je hebt meteen een server om bijvoorbeeld te streamen naar een chromecast, of als download station te gebruiken..

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Rik. schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 20:31:
Waarom zoveel schijven? Kun je niet beter gaan voor een NAS? Tenzij je een laptop hebt die je vaak meeneemt zou ik meteen gaan voor een NAS, je hebt meteen een server om bijvoorbeeld te streamen naar een chromecast, of als download station te gebruiken..
Een enkele disc in een NAS is echter net zo onbetrouwbaar; hdd kapot is data weg.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Tortelli schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:07:
[...]

Een enkele disc in een NAS is echter net zo onbetrouwbaar; hdd kapot is data weg.
Dan zet je toch gewoon een backup terug? Ik zou overigens voor een SSD gaan, als het slechts 1 TB betreft. De betrouwbaarheid van SSD's is aanzienlijk hoger dan HDD's. Bovendien merk je geen performancedip tijdens het maken van backups.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Als zijn hdd's nu vol zitten, hoe kun je dan een backup terug plaatsen van data op de nieuwe hdd?.
Die backup is er niet lijkt me....

Of een SSD betrouwbaarder is, is zeer discutabel. pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 960GB heeft bij mij na 3-4 maand de geest gegeven (garantie natuurlijk). In een Samsung of Intel heb ik meer vertrouwen, maar die prijs die je daarvoor betaal is vrij hoor.
SSD qua performance in een NAS zetten is nutteloos in de meeste gevallen. LAN is de beperkende factor, iedere moderne 3,5" HDD haalt probleemloos constant ~110MB/s die je op Gbit LAN zult halen.
(ik heb zelf overigens een kleine oude SSD in mijn NAS als write cache..)

[ Voor 16% gewijzigd door Tortelli op 02-02-2017 21:22 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12-2025
UltiemePCNerd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:21:
ik vroeg mij af, is WD nog steeds the way to go kwa betrouwbaarheid? Of moet ik naar een ander merk kijken?
Huh? Wanneer zijn ze dat ooit geweest dan? :?

Als je wat statistieken wilt over HDD's: nieuws: Backblaze: 8-terabyteschijven gaan minder vaak stuk

• UltiemePCNerd
Rik. schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 20:31:
Zal ik wel graag willen: maar heb er 0 verstand van.
Trommelrem schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:12:
[...]

Dan zet je toch gewoon een backup terug? Ik zou overigens voor een SSD gaan, als het slechts 1 TB betreft. De betrouwbaarheid van SSD's is aanzienlijk hoger dan HDD's. Bovendien merk je geen performancedip tijdens het maken van backups.
Tja, maar SSD's zijn ook weer zo duur..
mcDavid schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:23:
[...]

Huh? Wanneer zijn ze dat ooit geweest dan? :?

Als je wat statistieken wilt over HDD's: nieuws: Backblaze: 8-terabyteschijven gaan minder vaak stuk
Een WD Blue die je niet 24/7 aanhebt, gaat niet stuk.
Mijn WD blue is van 2011. Heeft ondertussen 1277 dagen als draaiuren!! En geen bad sectors. Dus ik neem aan dat WD wel goed is ;)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hitachi (nu HGST, en eigendom van WD helaas) staat sinds jaren bovenaan qua betrouwbaarheid. Sowieso voor hun 4 TB-modellen (en blijkbaar, volgens Backblaze, ook voor hun 8 TB-modellen).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• UltiemePCNerd
Borromini schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 22:32:
Hitachi (nu HGST, en eigendom van WD helaas) staat sinds jaren bovenaan qua betrouwbaarheid. Sowieso voor hun 4 TB-modellen (en blijkbaar, volgens Backblaze, ook voor hun 8 TB-modellen).
Ja! Had ik ook gezien. Hoe zit het met geluid? Mijn WD is bijna onhoorbaar tijdens een spelletje.

• Rik.
Tortelli schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:07:
[...]

Daarom zet je er ook 2 hdd's in. Het is misschien even een investering, maar het is het zeker waard, en dan niet alleen voor storage... Eventueel maak je van de belangrijke data een backup naar de cloud (Dat moet je sowieso doen -> raid = geen backup

• UltiemePCNerd
Rik. schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 22:34:
[...]

Daarom zet je er ook 2 hdd's in. Het is misschien even een investering, maar het is het zeker waard, en dan niet alleen voor storage... Eventueel maak je van de belangrijke data een backup naar de cloud (Dat moet je sowieso doen -> raid = geen backup
Moeten er 2 identieke schijven in een nas?

• Rik.
UltiemePCNerd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 22:35:
[...]

Moeten er 2 identieke schijven in een nas?
Dit hoeft niet. Wel zou ik het zeker aanraden, en als je dit niet kunt doe dan in ieder geval 2 schijven met dezelfde snelheid etc... Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor 2 schijven (Of meer natuurlijk) in een raid 1 setup (Bij meer schijven voor raid 5 of 6) met een backup naar de cloud, zo heb je de meeste veiligheid :).

• UltiemePCNerd
Rik. schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 22:37:
[...]

Dit hoeft niet. Wel zou ik het zeker aanraden, en als je dit niet kunt doe dan in ieder geval 2 schijven met dezelfde snelheid etc... Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor 2 schijven (Of meer natuurlijk) in een raid 1 setup (Bij meer schijven voor raid 5 of 6) met een backup naar de cloud, zo heb je de meeste veiligheid :).
Zover ik een NAS begrijp is het eigenlijk een mini storage server waar je bestanden naar upload via internet. Kunnen hier meerdere gebruikers op? Hoe werkt het?
Overigens komt er toevallig binnenkort een leuk bedragje binnen dus een NAS is zeker iets waar ik aan ga denken. Deze PC wordt gebruikt voor gamen, films kijken, muziek downloaden etc.. En die schijven zijn gewoon snel vol!

• Rik.
UltiemePCNerd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 22:40:
[...]

Zover ik een NAS begrijp is het eigenlijk een mini storage server waar je bestanden naar upload via internet. Kunnen hier meerdere gebruikers op? Hoe werkt het?
Overigens komt er toevallig binnenkort een leuk bedragje binnen dus een NAS is zeker iets waar ik aan ga denken. Deze PC wordt gebruikt voor gamen, films kijken, muziek downloaden etc.. En die schijven zijn gewoon snel vol!
Een NAS in zijn geheel uitleggen is nogal wat werk, en daar zijn veel tutorials over te vinden op het internet die het waarschijnlijk beter uitleggen dan dat ik doe.
Je kunt er inderdaad bestanden naar uploaden via het internet, ik zou alleen wel uitkijken qua beveiliging, mocht je hem buiten je eigen netwerk nooit nodig hebben dan zou ik hem niet aan het internet hangen (Dus gewoon geen poorten open zetten) en hem alleen op je eigen netwerk gebruiken, je kunt dan bijvoorbeeld als je ziet dat er een update voor iets is, of gewoon standaard 1x per maand even wat poorten open zetten zodat je updates binnen kunt halen. Als je hem natuurlijk wel gebruikt buiten je eigen netwerk, dan zul je hem aan het internet moeten hangen, maar kijk dan wel goed naar de beveiliging ervan en werk bijvoorbeeld met het blokkeren van landen -> Op mijn eigen NAS heeft alleen Nederland, België en Duitsland toegang (Aangezien ik in die landen nog wel eens ben en dan de NAS nodig heb).

Als je voor een NAS gaat zou ik gaan voor een Synology of een QNAP (Ik heb zelf een Synology, en die bevalt enorm goed) Afhankelijk van je eisen moet je kijken naar wat voor NAS je nodig hebt, wil je er bijvoorbeeld mee kunnen streamen en plex er op draaien om videobestanden etc... te converteren dan moet je bij Synology bijvoorbeeld niet voor een J serie gaan..

Er is veel informatie te vinden over NAS systemen, ik zou je wel van te voren er goed in verdiepen voordat je er een aanschaft.
Pagina: 1