Toon posts:

Wat met Steam/Origin etc. software bij nieuwe computer?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.551 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben recent begonnen met Origin en Steam software. Bevalt i.h.a. goed: gebruiksvriendelijk.

Maar wat nu als ik een nieuwe computer koop? Ik heb al gemerkt dat ik Origin- en Steam-software ook op een tweede computer kan installeren. Maar wat nu als ik mijn huidige computer "weggooi" en het spel op een nieuwe (derde) computer wil installeren. Kan dat nog steeds? Er zal toch wel een limiet aanzittten?

Eigenlijk heb ik niet zo'n zin in zo'n limiet, want eenmaal betaald lijkt me eeuwig gebruiken, lijkt me, ook al is het dan wellicht maar op 1 of 2 computers. Dat gold in elk geval voor de (illegale) software die ik vroeger wel eens gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Het antwoord is makkelijk te vinden op Google met bijvoorbeeld de zoekterm 'how many times can I install games on Origin/Steam?'. Er is geen limiet.

Kleine kanttekening: er is een klein aantal spellen met 3rd-party DRM (m.a.w. extra kopieerbeveiliging bovenop Steam zelf) waarbij mogelijk een limiet zit op het aantal keren dat je een spel kan activeren. Een lijst voor Steam is hier te vinden: http://pcgamingwiki.com/w...of_3rd_Party_DRM_on_Steam

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen limiet? Dat is ook een beetje gek. Dat zou betekenen dat ik mijn kopie aan een vriendje zou kunnen geven en dat die er verder gratis gebruik van kunnen maken. Dat deden we vroeger met illegale software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Dat is niet gek als je begrijpt hoe Steam/Origin werkt.

https://support.steampowe...le.php?ref=8963-EIKC-3767
Kunnen meerdere gebruikers tegelijkertijd spelen op een Steam-account?

Steam ondersteunt niet het gebruik van een Steam-account door meerdere spelers tegelijk - spellen verbonden met een Steam-account kunnen alleen door de accounthouder worden gebruikt.

Als meerdere gebruikers gelijktijdig proberen in te loggen en te spelen met één Steam-account, zal de gebruiker die het eerst inlogde uiteindelijk een "Invalid Steam UserID Ticket"-foutmeldingen ontvangen en gedwongen worden om opnieuw te inloggen om verder te kunnen spelen (als de eerste gebruiker weer inlogt, ontvangt de tweede gebruiker deze foutmeldingen).

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:37

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Verwijderd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 06:14:
Geen limiet? Dat is ook een beetje gek. Dat zou betekenen dat ik mijn kopie aan een vriendje zou kunnen geven en dat die er verder gratis gebruik van kunnen maken. Dat deden we vroeger met illegale software.
De games zijn gebonden aan jouw account. Steam heeft wel Family Sharing, dat komt overeen met wat jij voorsteld...met een paar beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-09 20:33
Via Steam kun je via de Family optie gewoon je games delen met familie e.d. Die kunnen jouw games dan ook spelen op hun PC.

Verder kun je maar 1 x tegelijkertijd zijn ingelogd en maximaal 1 keer dezelfde game spelen. Dus samen met je vrienden dezelfde game spelen is niet mogelijk via 1 account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank heren. Dat is een hele nette oplossing van Steam. Geldt hetzelfde voor Origin en andere services? (welke?)

En bestaat er nog een kans dat Steam of een andere service een spel opeens niet meer ondersteunt? Is dat wel eens gebeurt? Dat dat ik over 5 jaar bijv. Doom 2016 niet meer kan spelen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2017 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:39

DeTeraarist

#Boots2Asses

deagan1337 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 06:23:Verder kun je maar 1 x tegelijkertijd zijn ingelogd en maximaal 1 keer dezelfde game spelen. Dus samen met je vrienden dezelfde game spelen is niet mogelijk via 1 account.
Je kan op meerdere plekken ingelogd zijn, zo ben ik ingelogd op 3 computers en m'n mobiel.
Maximaal 1 keer dezelfde game spelen, is een understatement, het is nog iets strenger. Je kan maar op 1 apparaat tegelijk spelen. Heb je op een apparaat een spel draaien en wil je op een ander apparaat ook een spel starten vraagt Steam of je het spel op het eerste apparaat wilt stoppen. Zo ja, wordt het eerste spel afgesloten. Zo nee, wordt het tweede spel niet gestart.

Van het laatste ben ik overigens niet zeker of dat door Steam bepaald wordt, of dat games daar ondersteuning voor in kunnen bouwen. Ik gok het eerste.
Verwijderd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 07:15:
Dank heren. Dat is een hele nette oplossing van Steam. Geldt hetzelfde voor Origin en andere services? (welke?)

En bestaat er nog een kans dat Steam of een andere service een spel opeens niet meer ondersteunt? Is dat wel eens gebeurt? Dat dat ik over 5 jaar bijv. Doom 2016 niet meer kan spelen.
Origin werkt idem dito, afhankelijk van je spel zou ik wel even kijken of je niet al aan je eerder genoemde activatie limiet zit. Bij GOG maakt het doorgaans niet uit, omdat de meeste(allemaal?) games daar niet zijn voorzien van DRM.
Steamgames zet ik doorgaans op een andere schijf dan waar m'n OS op draait. Dan kan ik m'n systeem-schijf gewoon formatteren, Steam installeren, de game-directory op de andere schijf toevoegen en gaan(let wel op of games hun saves in de steam cloud zetten, anders moet je die eerst even backuppen(ik was bijna klaar met de SP van GTAV)).

[ Voor 35% gewijzigd door DeTeraarist op 02-02-2017 15:26 ]

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
deagan1337 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 06:23:
Via Steam kun je via de Family optie gewoon je games delen met familie e.d. Die kunnen jouw games dan ook spelen op hun PC.

Verder kun je maar 1 x tegelijkertijd zijn ingelogd en maximaal 1 keer dezelfde game spelen. Dus samen met je vrienden dezelfde game spelen is niet mogelijk via 1 account.
Die family sharing is maar heel beperkt. Ik heb het aangezet met twee collega's maar in de praktijk is het zeer beperkt bruikbaar.

Als ik met iemand mijn library deel kan die persoon alleen spellen uit mijn library spelen wanneer ik zelf niets aan het spelen ben. Als ik een spel speel (maakt niet uit welke) kan die persoon geen enkel spel van mij spelen. Als ik stop met spelen kan die persoon wel spellen van mij spelen (ze krijgen dan ook een melding dat mijn spellen beschikbaar zijn voor family sharing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Steamgames zet ik doorgaans op een andere schijf dan waar m'n OS op draait. Dan kan ik m'n systeem-schijf gewoon formatteren, Steam installeren, de game-directory op de andere schijf toevoegen en gaan(let wel op of games hun saves in de steam cloud zetten, anders moet je die eerst even backuppen(ik was bijna klaar met de SP van GTAV)).
Deze snap ik niet zo goed. Als je je OS-schrijf geformatteerd hebt en daar Steam op zet kun je toch net zo goed je game-directory op die schijf toevoegen (met Steam/Origin), mits inderdaadf de save games in de cloud staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-08 22:13
Verwijderd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:31:
[...]

Deze snap ik niet zo goed. Als je je OS-schrijf geformatteerd hebt en daar Steam op zet kun je toch net zo goed je game-directory op die schijf toevoegen (met Steam/Origin), mits inderdaadf de save games in de cloud staan?
Hij bedoelt dat hij dan z'n games niet opnieuw hoeft te downloaden.

BF1 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah, thanks. Maar dat kan toch wel gewoon met Steam/Origin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-08 22:13
Verwijderd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:40:
Ah, thanks. Maar dat kan toch wel gewoon met Steam/Origin?
Uiteraard. Ik doe dat ook als ik mijn computer opnieuw installeer. Maar met spellen van 50-60GB kan ik de wens om dat niet te hoeven doen wel voorstellen.

BF1 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 00:08

Cyphax

Moderator LNX
Voor Steam is SteamLibrarian wel een aanrader: https://github.com/res2k/SteamLibrarian/releases
Ik heb een SSD en een HD, en soms zet ik een game die ik op dat moment wil spelen op de SSD. Die tool kijkt in Steam naar welke locaties je hebt en hij kopieert de boel dan helemaal voor je.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeTeraarist

DeTeraarist

#Boots2Asses

Cyphax schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:51:
Voor Steam is SteamLibrarian wel een aanrader: https://github.com/res2k/SteamLibrarian/releases
Ik heb een SSD en een HD, en soms zet ik een game die ik op dat moment wil spelen op de SSD. Die tool kijkt in Steam naar welke locaties je hebt en hij kopieert de boel dan helemaal voor je.
Het verplaatsen van games kan sinds kort ook met Steam zelf. Rechtermuisklik op de game -> properties -> local files -> move install folder :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 10:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 07:15:

Steam/valve geeft altijd als antwoord dat in het "onwaarschijnlijke" geval dat steam stopt. alle gekochte spellen beschikbaar zullen blijven. Dus dat zou wel goed moeten zitten.

Dat gezegd hebbende, heeft steam niet in de hand of doom 2016 nog te spelen is over 5 jaar. Zie bv een rits spellen (ook op steam) die gebruik maakte van WindowsLive en nu dat gestopt is niet meer willen opstarten.
Maar dat risico loop je altijd.

Ik vind steam echt de uitvinding van de eeuw, en is samen met de sales ook de reden dat ik voorlopig een pc gamer blijf. Origin iets minder gecharmeerd van, maar dat komt ook omdat die opgedrongen werd bij battlefield :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:30
DeTeraarist schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:00:
[...]

Het verplaatsen van games kan sinds kort ook met Steam zelf. ...
'k heb maar een beperkte ervaring (alleen HL2), maar twee jaar geleden een nieuw systeem gekocht, gewoon de map met mijn HL2 naar het nieuwe systeem gekopiëerd (waar dus een clean install van de 8 op stond) en zonder verder nog iets te moeten installeren kon ik het terug spelen (wel singleplayer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
heuveltje schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:17:
[...]

Steam/valve geeft altijd als antwoord dat in het "onwaarschijnlijke" geval dat steam stopt. alle gekochte spellen beschikbaar zullen blijven.
Bron?
Ik heb dit wel vaker gehoord, maar nooit een officiële verklaring van gezien.
Het lijkt me ook sterk, om eerlijk te zijn.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DeTeraarist schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:00:
[...]

Het verplaatsen van games kan sinds kort ook met Steam zelf. Rechtermuisklik op de game -> properties -> local files -> move install folder :*)
Uhm, de optie local files (en dus move install folder) heb ik niet onder properties. Ik heb de laatste versie van Steam. Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:59
Zorg wel met je nieuwe pc dat je bij je mail kunt en houdt je mail adres uptodate bij steam mocht het wijzigen. Bij het inloggen op steam met een nieuwe/onbekende pc krijg je het verzoek om een code in te kloppen die per mail verstuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist

DeTeraarist

#Boots2Asses

Verwijderd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 22:01:
[...]

Uhm, de optie local files (en dus move install folder) heb ik niet onder properties. Ik heb de laatste versie van Steam. Doe ik iets fout?
Dan kijk je denk ik op de verkeerde plek. Want de optie local files zit er sowieso al jaar en dag in. Ik doe ook niet mee aan betas dus dat kan het ook niet zijn.

zie hier bv: screenshot op OneDrive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 22:37:
Zorg wel met je nieuwe pc dat je bij je mail kunt en houdt je mail adres uptodate bij steam mocht het wijzigen. Bij het inloggen op steam met een nieuwe/onbekende pc krijg je het verzoek om een code in te kloppen die per mail verstuurd wordt.
Via mail of via de Steam-app op de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DeTeraarist schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 22:53:
[...]

Dan kijk je denk ik op de verkeerde plek. Want de optie local files zit er sowieso al jaar en dag in. Ik doe ook niet mee aan betas dus dat kan het ook niet zijn.

zie hier bv: screenshot op OneDrive
Zo ziet het er bij mij uit:

Afbeeldingslocatie: https://i1226.photobucket.com/albums/ee414/evert67/Untitled-1_zpsubpldgcf.jpg

Exact dezelfde opties, alleen ontbreekt de mogelijkheid om een game te verplaatsen. Kijk ik toch verkeerd of is er iets anders vreemds aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Heb je wel een extra library folder gemaakt waar je het spel naar toe wil verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat heb ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 00:08

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb die optie ook nog nooit gezien eerlijk gezegd.
Wel fijn dat het verplaatsen niet zoveel voorstelt bij Steam. SteamLibrarian doet ook maar een oaar dingetjes geautomatiseerd uiteindelijk. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:59
In principe als je vernomen hebt dat ze met Steam gaan stoppen, zou ik meteen mijn hele library downloaden.

Wat zeker zo is, is dat wanneer spellen niet meer verkocht worden, dat je ze nog steeds kunt downloaden wanneer je ze ooit hebt gekocht. Dus die zekerheid heb je voor zover wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, maar is het niet zo dat je altijd even verbinding met de Steam-server nodig hebt voor je een spel kan spelen? Dus dat als Steam stopt, je niets meer kunt spelen. En ook niet bij je saved games in het geval die niet lokaal zijn opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:29
heuveltje schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:17:
[...]
Dat gezegd hebbende, heeft steam niet in de hand of doom 2016 nog te spelen is over 5 jaar. Zie bv een rits spellen (ook op steam) die gebruik maakte van WindowsLive en nu dat gestopt is niet meer willen opstarten.
Maar dat risico loop je altijd.
Werkelijk? GTA IV gebruikte dit ook, en die krijg ik via Steam nog gewoon opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist

DeTeraarist

#Boots2Asses

Verwijderd schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 08:46:
[...]

Zo ziet het er bij mij uit:

[afbeelding]

Exact dezelfde opties, alleen ontbreekt de mogelijkheid om een game te verplaatsen. Kijk ik toch verkeerd of is er iets anders vreemds aan de hand?
Dat is inderdaad waar de optie moet zitten. Heb je de laatste update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb de laatste versie. Ik doe overigens niet mee aan de Beta. Zit hij daar toevallig in?

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2017 21:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een spel van Microsoft gekocht, ook online. Gelden daarvoor dezelfde regels? Met andere woorden, kan ik deze ook op een tweede PC installeren, maar niet beide versies tegelijk spelen?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01

TheVMaster

Moderator WOS
Ik weet niet wat dit met Steam te maken heeft, dus dit (oude) topic gaat dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.