Eerste zelfgebouwde (game)PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techninja
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-07 16:36
Mijn vraag

Hallo iedereen,

Ik wil graag voor mijzelf een PC in elkaar zetten die de komende jaren verschillende racegames goed zo kunnen draaien op redelijke tot hoge settings (bijvoorbeeld F1 games,Forza 7 (zoals het nu lijkt komt deze naar PC :*), en misschien GTA5 en BF1).

ik zat te kijken naar de volgende componenten voor de PC (deze met '*' heb ik al).

*i5-6500
*rx 480 msi gaming X 8 GB
*Msi b 150 pc mate (jammer genoeg geen 'echte' crossfire mogelijk).
*coolermaster evo 212
16gb aan ddr4 ram mogelijk:
http://www.allekabels.nl/...tm_campaign=Allekabels.nl
be quiet! System Power 8 600W
In eerst instantie een oude western digital harde schijf 1tb en hopelijk ik de toekomst met wat geld ;w een SSD.

Ik had hierbij alleen enkele vragen:
ik las dat mijn moederbord dual channel ram configuration hebben, nu meende een vriend van mij dat dat betekende dat je maximaal 2 ram sticks kan gebruiken, dit lijkt me stug en eerder te betekenen dat de 4 sticks over 2 'lijnen' worden verdeeld. Ik heb echter hier op tweakers en LTT niks kunnen vinden of dit vermoeden klopt weet iemand dat misschien hier? Is het verder ook beter om ram te hebben dat is omgeven door een mooi frame zoals bij veel duurder ram (voor mogelijke bescherming?) of is dit puur esthetisch? Verder heb ik wel al gevonden dat sneller ram weinig meerwaarde heeft maar stel dat je standaard hoger geklokt ram koopt dan je moederbord support (boven 2133 in dit geval), kan dit dan problemen geven of klokt de bios deze zelf automatisch lager? zijn er verder nog ander dingen waar ik op moet letten? zoals het CL nummer (als ik het goed begrijp het aantal cicli per tijd) moet dit minimaal boven een bepaald nummer blijven om toch enigszins snel te zijn?
Verder ben ik erachter gekomen dat mijn moederbord eigenlijk geen 'echte/redable' crossfire support, ik wilde eigenlijk deze setup kopen om later als mogelijke upgrade een 2de rx 480 erbij te zetten. Desondanks deze blunder zou het mogelijk zijn met deze PSU om in de toekomst (mits dit een goedkope oplossing is) toch, met een ander moederbord voor deze crossfire te gaan, of is het beter om dan gewoon naar een betere grafische kaart te upgraden?
Verder vind ik het verbruik via bijvoorbeeld pcpartpicker erg laag uitvallen, net over de 300 Watt, is dit zeker een kloppend getal of zijn de zogenaamde spike in het verbruik veel hoger die ook gecoverd moeten worden? Buiten dan het feit dat er altijd wat overcapaciteit moet zijn voor een beetje zuinig werken van een PSU.
Als laatste de behuizing: ik heb gelezen dat de msi Rx 480 erg breed is en erg warm kan worden moet ik hier nog speciaal rekening houden met het uitzoeken van een case en/of is er een speciale case die jullie aanraden?

Ik heb zoveel mogelijk info proberen op te zoeken alleen sommige dingen zijn ervaring toch erg belangrijk ik hoop dat ik duidelijk ben geweest en het goed heb uitgelegd :? ?

samenvattend:
Hoe kan ik goed een PSU uitkiezen?
Is crossfire wel een goede optie/upgrade in de toekomst of is dit echt koffiedik kijken?
Welke grote case en hoeveel fans in de case zijn goed voor zo'n build of valt de hitte van deze kaart wel mee?

PS:
mijn schatting/budget voor de nog benodigde onderdelen (na onderzoek, reëel lijkend):
psu: €50-60
case: €50
ram €100

ik denk dat ik me zo aan alle voorschriften heb gehouden en hopelijk duidelijk genoeg ben geweest mocht iets niet kloppen of is iets niet duidelijk dan spijt het me en zal ik het zo snel mogelijk recht proberen te breien.

Vriendelijke groet en alvast bedankt voor de moeite voor het lezen/helpen,

Techninja.

[ Voor 5% gewijzigd door techninja op 01-02-2017 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03:23
Flink verhaal, goed bezig. Een paar dingen die me zo te binnen schieten:
Het beste kun je je aan de 'hardware compatibility list' houden van je moederbord fabrikant (ook wel 'qualified vendor list' genoemd). Dit zijn onderdelen waarvan de moederbord fabrikant heeft getest dat de combinatie zal werken. Als je jou moederbord model opzoekt op de website van de fabrikant, vind je geheid een lijst met RAM wat volgens de fabrikant ondersteund is.

Verder zijn die extra fratsen op ram modules in 99,9% van de gevallen puur voor de mooi. Zou ik niet voor gaan dus als je een strak budget hebt. Overigens, is er een specifieke reden dat je 16GB wilt? 8GB is in heel veel gevallen al ruim voldoende.

Voor wat betreft een Crossfire setup van je videokaarten, daar zijn de meningen en beetje over verdeeld. Maar onderaan de streep zie je wel dat ontwikkelaars van games Crossfire support echt goed ingebouwd moeten hebben wil je er profijt uit halen. Vaak zie je helaas dat dit niet het geval is en dan biedt Crossfire je minder waar voor je geld dan gewoon je videokaart upgraden en bij één videokaart blijven.

Voor wat betreft de voeding, er zijn online behoorlijk wat tooltjes om het verbruik van je systeem in kaart kunnen brengen, en vaak rolt er dan ook een advies uit over hoeveel wattage je voeding zou moeten kunnen leveren. Ik denk, als ik zo naar dat systeem kijk, dat 600 W al redelijk ruim is. Let er overigens op dat een 450 W voeding van een goed merk veel beter is voor je systeem dan een 600 W goedkope voeding van een of ander onbekend B merk.

Een behuizing is een redelijk persoonlijk iets, waarbij wij natuurlijk ook niet voor jou kunnen bepalen hoe groot jij je kast wilt. Qua airflow is het belangrijk dat er in ieder geval een ventilator voor verse lucht naar binnen zorgt, en een ventilator de warme lucht van binnen naar buiten blaast. De afmetingen van de videokaart kun je zo opzoeken op de website van de fabrikant. Bijna elke fabrikant van behuizingen zet tegenwoordig ook wel bij de specificaties wat de maximale afmetingen van een videokaart mogen zijn. Gewoon even opzoeken dus ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Daffie op 02-02-2017 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 00:09
leesvoer over voedingen: Voeding advies en informatie topic - Deel 33

je telt alles een beetje bij elkaar op. (tdp van je cpu (tdp 65W), GPU verbruik (gokje max 160W, 10W per hdd, etc). Dan dien je ook nog de eis aan je voeding te stellen welke connectors erop zitten.
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M zou genoeg moeten zijn

beetje info over geheugen: \[DDR/DDR2/DDR3/DDR4] Informatie & Overklok Topic
geheugen met heatspreaders is voornamelijk als je flink gaat overklokken (in mijn ogen). voor de rest gebruik je ram met heatspreaders alleen bij een case met window, puur voor de looks
anders kun je voor crucial ram gaan.

je moederbord ondersteund max 2133 Mhz. hoger geheugen kopen heeft dan geen enkel nut, omdat dit terug geklokt wordt. het kan zelfs zo zijn als je bijv 2600 Mhz geheugen koopt, dat zelfs terugklokken niet eens meer werkt. Ga dan eigenlijk nooit hoger dan wat je moederbord support, dan zit je altijd goed

als je je onderdelen in een lijst wil hebben, volg dan Handleiding Pricewatch daar staat genoeg info over hoe je zelf een opzetje kan maken. (wordt ook wel een beetje verwacht van je ).

crossfire met een rx480? lijkt mij overkill. met die kaart kun je op 1080 al op max spelen. Waarom wil je dan de 2e kaart erbij hebben?

m.b.t het dual channel geheugen. dit zorgt voor meer snelheid. het is dus ook aan te bevelen om dual channel kitjes te kopen. dat is identiek geheugen (en werkt meestal op slot 2 + 4, of slot 1 +3). zo kun je dus 2x een kitje op je moederbord zetten. je geeft het zelf al aan. het wordt verdeeld over 2 lijnen en je vergroot dus de bandbreedte

detail info (kwam het linkje tegen op het tweakers forum) http://pics.crucial.com/w...eed-vs-latency-letter.pdf

voor zover ik weet is ram niet echt een bottleneck op de gemiddelde systemen en kies je een combi tussen CL en prijs. maar misschien dat anderen hier wel meer info over hebben.

specs mobo: https://www.msi.com/Mothe...E.html#hero-specification
mooiste is wel om dan 2x dezelfde dual channel kitjes te hebben. (zelfde clockspeed, latency)

ik ben benieuwd naar de argumentatie van je vriend, waarom je maar 2 sticks kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techninja
Bedankt Daffie voor de tip, ik ben op MSI gaan kijken maar daar staat 'Please refer to Compatibility reports for more information of compatible memory'
Dit staat onder specificatie/details. https://www.msi.com/Mothe...E.html#hero-specification
Heb alleen niet gevonden waar dat die reports staan....

Hierna ben ik naar Kingston gegaan omdat ik deze goedkoop kon kopen bij MediaMarkt Duitsland. Hier kun je je moederbord selecteren en lijkt deze ram compatible:

http://www.kingston.com/u...e=Motherboard&Model=93480
16g 2x8 2133Mhz cl14.
Deze heb ik dan ook gekocht.

NLMaca:
Wat betreft de tweede gpu dit is niet iets wat ik nu wil (idd overkill op 1080p denk ik ook zo) maar het gaat er meer om met een blik naar de toekomst. Stel over 4 jaar is deze gpu niet sterk genoeg meer voor de games het zou dan mooi zijn om de mogelijkheid te hebben om niet alleen de mogelijkheid te hebben voor een nieuwe gpu maar misschien ook de optie om (mogelijk dan goedkoop) een 2de rx480 erin te zettem, snap je?

Over de argumentatie: hij dacht dat dual channel betekende 2 channel met over elke channel de mogelijkheid om 1 ram stick vanaf te draaien en dat dan de CPU hier de beperkende factor was (deze ondersteund tot dual channel).

Verder betreffende de pricewatch list: ik heb dit inderdaad wel vaker gezien (bijna altijd), maar in dit geval zag ik de meerwaarde niet omdat ik de meeste spullen al heb dus maakt de prijs niet echteer uit lijkt me? En de rest van de spullen weet ik niet welke ik wil dus kan ik die ook niet toevoegen... Of bedoel je dat ik dit moet doen zodat je snel en makkelijk naar de parts en specs kan via die links (in eerste instantie niet aan gedacht...)?

Ik hoop dat je mijn argumenten en uitleg snapt heb je mogelijk nog vragen of snap je iets niet laat het me graag weten!

Groeten techninja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 14:34
techninja schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:15:

Wat betreft de tweede gpu dit is niet iets wat ik nu wil (idd overkill op 1080p denk ik ook zo) maar het gaat er meer om met een blik naar de toekomst. Stel over 4 jaar is deze gpu niet sterk genoeg meer voor de games het zou dan mooi zijn om de mogelijkheid te hebben om niet alleen de mogelijkheid te hebben voor een nieuwe gpu maar misschien ook de optie om (mogelijk dan goedkoop) een 2de rx480 erin te zettem, snap je?
Tot op heden geldt: Crossfire/SLI is leuk, als de beste singleGPU kaart op dat moment niet voldoet en je een bizar budget hebt. Heel af en toe kan het ook nog als de subtopkaarten veel goedkoper zijn dan de absolute top, waardoor je met CFX/SLI goedkoper uit bent voor meer prestaties (als games het ondersteunen). Later een extra kaart bij plaatsen is het eigenlijk nooit waard, aangezien op het moment dat jouw RX480 te traag wordt er voor het geld van 2 keer die kaart alweer een single GPU kaart is die gelijk presteert en geen last heeft van ondersteuning/microstutter en dat soort issues. Is dus even duur (deze verkopen, nieuwe kaart kopen van 2 keer de prijs 2ehands 480 of 2e 480 bijplaatsen) en m.i. de mooeite niet waard.

Betekent dat je ook rustig voor de voeding vna NLMaca kan gaan, gezien deze 1CPU+1GPU makkelijk trekt en van erg goede kwaliteit (lees: veeeeel beter dan die B700) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techninja
Ik zag deze 2 psu's mogelijk goede alternatieven?

pricewatch: Cooler Master GM G550M

https://www.amazon.de/gp/...&smid=A3JWKAKR8XB7XF&th=1

bedankt voor het antwoord :)

[ Voor 28% gewijzigd door techninja op 02-02-2017 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

550w heb je niet nodig voor een systeem dat ingame hooguit 250w verbruikt. Een pricewatch: Corsair CX450M is goedkoper en van iets betere kwaliteit dan de G550M net als de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W. Nog iets betere kwaliteit heeft de pricewatch: Corsair Vengeance 400W.
Wil je toch een 550w dan is op Amazon de https://www.amazon.de/Cor...TF8&qid=1486056342&sr=1-3 een veel betere voeding.

CF is niet interessant op B150/H170/B250/H270. Het 2e PCI-ex16 slot draait op 4 relatief trage chipsetlanes waardoor de prestatiewinst van de 2e videokaart nihil is. Beter is over een paar jaar de RX 480 te verkopen en een andere snellere kaart terug te kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2017 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techninja
Heel erg bedankt tot dusver met de hulp die ik heb gekregen!
Ik heb ervoor gekozen om de Corsair vengeance 550M te kopen.

Nu moet ik alleen nog een case kopen, ik denk dat het deze word:
pricewatch: Sharkoon M25-W Wit
al zijn deze twee ook interessant:
pricewatch: Sharkoon BW9000-W (Window) Wit
pricewatch: Zalman R1

Jammer genoeg hebben de eerste 2 cases/behuizingen blauwe led lampjes en zit er een aantal rode accenten op mijn videokaart dus hoop ik deze te kunnen vervangen door een rode ventilator. Aangezien ik jammer genoeg ook hier totaal geen kennis van heb :(, hoop ik dat jullie me nog een maal kunnen uithelpen? Kan jammer genoeg niks vinden aan informatie van de al aanwezige fan alleen dat hij 120mm groot is en dus blauwe led licht heeft. RPM en/of CFM waarden vind ik niet.
https://en.sharkoon.com/product//M25-W#specs

Dit heb ik mogelijk gevonden als oplossing :

1. https://www.megekko.nl/product/1995/151548/ (wel al best oud model, mogelijke beter nu aanwezig?)
pricewatch: Zalman ZM-F3RL, 120mm
CFM (Cubic Feet per Minute): 75,15cf/m
Rotatiesnelheid (min): 1000-1800 rpm

2. http://www.informatique.n...et-red-hot-fan-120mm.html (geldt het zelfde als voor de eerst vrij oud model)
pricewatch: Akasa Quiet 12CM Red Hot CASE FAN (beetje vreemd dat onder specs staat dat hij geen LED-verlichting heeft?)
CFM: 38,40cf/m
Rotatiesnelheid (min): 1200 rpm

3. https://azerty.nl/product...torhuis-120-mm-pak-van-3-
pricewatch: Phobya G-Silent 12 Slim Edition 1800rpm, 120mm (iets andere uitvoering)
CFM: 57,98cf/m
Rotatiesnelheid (min): 1500 rpm

4. https://www.amazon.de/Xil...eywords=120mm+fan+red+led
niks te vinden op tweakers over deze fan :(
CFM: 43,88 (na berekening)
rotatiesnelheid: 1300 rpm

De eerst of laatste keus lijkt de beste, al produceert de 2de in het lijstje het minste geluid.
zijn er buiten deze specs nog ander dingen waar ik op zou moeten letten? Over de lagering is weinig te vinden van deze modellen alleen de Zalman heeft dubbele lagering (tweakers) alleen wat voor dubbele lagering? Verder als er maar één toerental is genoemd betekent dit dan dat de ventilator geen andere toerentallen aankan bijvoorbeeld door een PWM-regeling (als ik het goed begrijp mogelijk via moederbord)?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het afronden van mij aankopen en ik aan de slag kan :)

P.S. jammer dat deze van €4 er net niet meer zijn: pricewatch: Cooler Master BC 140 Red LED Fan, 140mm

Heel veel dank en vriendelijke groeten,
Techninja

[ Voor 3% gewijzigd door techninja op 03-02-2017 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat je een hoop geld uit gaat geven aan ledfans zou je ook een behuizing met rode led als de pricewatch: Sharkoon DG7000 Rood kunnen nemen (is er ook met gehard glas pricewatch: Sharkoon DG7000-G Rood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techninja
Zeker een mooie oplossing, vooral door het geharde glas. Echter was ik meer op zoek naar een wat 'strakkere' case en graag in het wit. Hieraan voldoet de voorgaande case heel goed dus zou ik deze graag aanpassen (dat kan voor hetzelfde budget), zodat hij rood licht geeft. Heeft iemand veel verstand van fans die me hiermee verder kan helpen? Ben dus eigenlijk opzoek naar een witte/doorzichtige fan 120/140mm die rood led licht geeft, ook voor voldoende airflow zorgt en het liefst PWM te regelen is vanaf het moederbord. Dit zijn fans die ik zelf heb gevonden:

1. Deepcool XFan
pricewatch: DeepCool XFAN Red, 120mm

2. Zalman ZM-F3RL
pricewatch: Zalman ZM-F3RL, 120mm

3. Bitfernix spectre led PWM (jammer genoeg grijs frame maar zeker PWM)
pricewatch: BitFenix Spectre LED PWM 12cm Rood, 120mm

4. Coolermaster BC 140mm
pricewatch: Cooler Master BC 140 Red LED Fan, 140mm

5. Yate Loon D12SL-12
https://www.freezinghardw...---120-x-120-x-25-mm.html (niks op tweakers)

6. Revoltec Crystel
https://www.freezinghardw...---120-x-120-x-25-mm.html
pricewatch: Revoltec LED-Fan , 120mm
en volgens de volgende site d.m.v. categorie selectie met PWM (zie catagorie links en naam van link):
https://www.allekabels.nl...lers/pwm-aansluiting.html

Jammer genoeg kan ik weinig reviews vinden over bijvoorbeeld airflow, geluid en of deze fans PWM regeling ondersteunen. Heeft iemand adviezen over welke merken goed zijn/ een betere keuze zouden zijn? Of meer informatie op het gebied welke PWM-aansturing ondersteunen?

Vriendelijke groeten,
Techninja.

[ Voor 15% gewijzigd door techninja op 05-02-2017 15:06 ]

Pagina: 1