Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

mechaniscme ventilatie schakelen met alleen schakeldraaid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boomflex
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Beste mensen,

Ik heb in mijn keuken een schakelaar om de mechanische ventilatie te schakelen. Op deze schakelaar zit alleen een bruine draad en een zwarte schakeldraad.

Ik wil de fysieke schakelaar vervangen door een draadloze schakelaar en gebruiken in combinatie met andere sensors. Alle klikaanklikuit producten lijken echter een 220 V aansluiting erbij nodig te hebben voor hun eigen stroomvoorziening.

Ik heb gegoogled en alle producten van klikaanklikuit bekeken (en 1 verkeerd gekocht :) ) maar deze zijn voor zover ik kan zien allemaal in combinatie met een schakelaar of hebben spanningsdraden nodig.

Weten jullie een oplossing waarbij ik dit kan doen zonder extra stroom ernaartoe te moeten trekken en die ook geschikt is om een mechanise ventilatie te bedienen? Ik heb het idee dat je hiervoor rekening moet houden met wat meer vermogen bij starten van de ventilatie of is dit niet het geval?

groeten,

Rob

Beste antwoord (via Boomflex op 06-02-2017 18:30)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Om 2 draden met elkaar te verbinden heb je een relais nodig welke altijd een voedingsspanning nodig heeft, misschien zijn er versie met een batterij die je met een afstandbediening kan schakelen, de vraag is echter of dat makkelijk is.

Misschien even het opgenomen (piek) vermogen meten met een ampere tang, dan weet je wat hij moet schakelen.
Ook zou je kunnen kijken of je een 0 draad bij kan trekken, je hebt alleen een extra blauwe draad nodig om de klik aan klik uit te laten werken, fase pak je van de bruine.

Niet heel moeilijk, kijk bij welke draad je de meeste ruimte hebt en waar deze makkelijk uit komt om een nul draad bij aan te sluiten, verbind de huidige draad met 2! Nieuwe en trek de nieuwe draden er in met de oude/huidige draad.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Rol-Co

Rol-Co

Om 2 draden met elkaar te verbinden heb je een relais nodig welke altijd een voedingsspanning nodig heeft, misschien zijn er versie met een batterij die je met een afstandbediening kan schakelen, de vraag is echter of dat makkelijk is.

Misschien even het opgenomen (piek) vermogen meten met een ampere tang, dan weet je wat hij moet schakelen.
Ook zou je kunnen kijken of je een 0 draad bij kan trekken, je hebt alleen een extra blauwe draad nodig om de klik aan klik uit te laten werken, fase pak je van de bruine.

Niet heel moeilijk, kijk bij welke draad je de meeste ruimte hebt en waar deze makkelijk uit komt om een nul draad bij aan te sluiten, verbind de huidige draad met 2! Nieuwe en trek de nieuwe draden er in met de oude/huidige draad.

Verwijderd

het makkelijkst lijkt me idd om er even een blauwe draad bij te trekken

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-11 06:40

OmeJoyo

This is me

De ontvanger bij de MV unit plaatsen? Daar zit immers al spanning, dan de draadloze schakelaar plaatsen waar je wilt.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

ik weet dat er een KAKU dimmer is die in serie staat met het te schakelen object. Ergo dus geen extra spanning nodig heeft. Wellicht is die er ook in een schakelaar uitvoering ?

de dimmer is de 'mini dimmer' die kan je dus simpel gebruiken door 1 draad te onderbreken en hem hier tussen te zetten

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dan denk ik mog even een stapje verder: waarschijnlijk heb je nu een wat oudere ventilatie box: wisselspanning met een laag en hoogstand. Nogal onzuinig qua verbruik.

Gooi dat ding er uit, plaats een itho ecofan en plak op de plek van de schakelaar de afstandsbediening. :Y

Wise enough to play the fool

• Boomflex
  • Niet online
Dank voor jullie reactie's. Inderdaad een blauwe draad erbij getrokken en daarna was het probleem opgelost. Dank voor het meedenken

• Rol-Co

Rol-Co

Boomflex schreef op maandag 6 februari 2017 @ 17:16:
Dank voor jullie reactie's. Inderdaad een blauwe draad erbij getrokken en daarna was het probleem opgelost. Dank voor het meedenken
Mooi dat het opgelost is, 2 nieuwe getrokken met de oude?

• Boomflex
  • Niet online
Een blauwe uit een stopcontact in de buurt kunnen gebruiken om ernaartoe te trekken :)

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 23:51:

Genoeg pulse relais in allerlei varianten beschikbaar. inschakelen bij + -, uitschakelen bij gewisselde stand - +. Of dubbeluitgevoerd, komt dc spanning op ene deel schakelt die in, komt er op andere 2 contacten opnieuw 12v schakelt die uit. Worden ook wel bistabiel relais genoemd.

Afbeeldingslocatie: https://www.mikrocontroller.net/attachment/117134/relais.png

Ik heb ze veel in gebruik om grootverbruikers onder controle te houden, hekel aan sluipstroom 8)

[ Voor 7% gewijzigd door sugarlee89 op 09-02-2017 06:51 ]

Pagina: 1