5tb HDD of SYNOLOGY RackStation 4-bay NAS-server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Onyxke
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-09-2022
Mijn vraag
Ben ik het beste af met een simpele HDD of met Een NAS server?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik had een seagate 3TB maar deze is kapotgevallen na 5 jaar gebruik :(. Resultaat alle filmen kwijt.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik twijfel nu tussen een gewone HDD of deze server https://www.mediamarkt.be...server-rs816-1606429.html. De laatste heeft wel 40 tbb zou er dus voldoende filmen kunnen opzetten want 3TB was echt te weinig.

Waar ik helaas niet wijs uitgeraakt. Ik gebruik KODI om mijn bibliotheek te maken. Dus HDD insteken en alles gaat vanzelf. Maar dat server apparaat zou ik niet kunnen aansluiten op een mediaspeler om daaruit KODI te kunnen gebruiken? Of is dit wel mogelijk? Ik vind mijn antwoord niet meteen op Google. Weet wel dat het prijsverschil groot is maar ook voordeliger langs ene kant. 5tb kost rond de 150 euro 40 Tb rond de 550 euro.

Wat raden jullie aan? Via de server zou ik normaal ook een Back-up kunnen maken?

PSN: onyxke

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:12

FeaR

In GoT we trust

Volgens mij heb je voor die €550,- alleen de behuizing. De maximale capaciteit is 40TB, maar zitten er niet voor 40TB HDD's bij. 40 TB voor dat bedrag zou alleen voor de benodigde HDD's een koopje zijn.

Verder schopje van CEA naar OT aangezien NAS/opslag onder Harde Waren valt. Ik twijfel voor CAA, maar mogelijk is OT wat meer specifiek.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 01-02-2017 21:56 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Kan je de startpost iets duidelijk maken?
Wat versta jij bv. onder een bad server?

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-12-2025
De Synology heeft nog geen opslag, je koopt dus enkel de behuizing met alle hardware erin op de harde schijven na. Deze zul je dus zelf nog aan moeten schaffen, er kunnen uiteindelijk max 4 schijven in met een totale capaciteit van 40TB (Natuurlijk afhankelijk van welke raid je gebruikt, maar daarover kun je meer vinden op de Synology website)

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-12-2025
Ben ik het beste af met een simpele HDD of met Een bad server?
Hoe zou je zelf deze vraag beantwoorden ?

Wat betekend dit precies ?

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-12-2025
z1rconium schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 07:39:
[...]

Hoe zou je zelf deze vraag beantwoorden ?

Wat betekend dit precies ?
de B staat naast de letter N. Ik vermoed dat hij NAS wou typen ;)

Het zit hem vooral in budget. Sowieso een RAID 5 of RAID 6 array maken. Hoeveel opslag je hebt, hangt daarna af van de gekozen HDD's.

• Onyxke
ShaneV schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:44:
[...]

de B staat naast de letter N. Ik vermoed dat hij NAS wou typen ;)

Het zit hem vooral in budget. Sowieso een RAID 5 of RAID 6 array maken. Hoeveel opslag je hebt, hangt daarna af van de gekozen HDD's.
Idd NAS, autocorrectie op Iphone...

Kan ik zo een raid array dan ook verbinden met een mediaspeler dmv usbkabel?

• Onyxke
Rik. schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:59:
De Synology heeft nog geen opslag, je koopt dus enkel de behuizing met alle hardware erin op de harde schijven na. Deze zul je dus zelf nog aan moeten schaffen, er kunnen uiteindelijk max 4 schijven in met een totale capaciteit van 40TB (Natuurlijk afhankelijk van welke raid je gebruikt, maar daarover kun je meer vinden op de Synology website)
Ben je daar zeker van? Lijkt mij wel logisch maar dit staat er op de site van mediamarkt:

Flexibele schaalbaarheid tot 8 schijven, biedt een uitstekende capaciteit aan bedrijven

De RS816, die ontworpen is om groeiende bedrijven tevreden te stellen, kan met Synology’s RX415 expansion unit gemakkelijk tot acht schijven worden uitgebreid, voor 40 TB extra volume en totaal 80 TB volume. Bedrijven kunnen dus aanzienlijk goedkoper beginnen en de capaciteit later uitbreiden terwijl er minder tijd aan opslagbeheer moet worden besteed.

.Geheugencapaciteit:40 TB

Zoals ik het lees zou je het kunnen uitbreiden tot 80TB?

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-12-2025
Het staat nota bene bij de omschrijving op de site.

Aantal geïnstalleerde harde schrijven: 0

Je moet zelf dus de schijven erbij kopen. Wat ik alleen niet helemaal begrijp is waarom je voor een rackstation wilt gaan. Waarom geen diskstation zoals bijv. de pricewatch: Synology DiskStation DS416play? Heb je daarnaast ook al bij Qnap gekeken? Over het algemeen krijg je daar iets beter hardware voor je geld (quad core ipv dual core, 4gb ipv 2gb RAM etc.). Het OS bevat grotendeels dezelfde functionaliteit. Bijv. deze pricewatch: QNAP Turbo NAS TS-451+ (2GB ram) of deze pricewatch: QNAP TS-453A (4GB ram).

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-01 12:25
Ja, een NAS wordt veelal zonder HDDs geleverd.
De pricewatch laat dat in dit geval ook zien. Onder "Opslag" staat "Met HDD/SSD": "Nee". De media markt website zegt ook "Aantal geïnstalleerde harde schrijven: 0". De RX415 is een extra soort van NAS om de RS816 uit te breiden.

De harddisks om bij de 40 of 80TB uit te komen moet je ECHT zelf erbij kopen!

[ Voor 5% gewijzigd door Groentjuh op 02-02-2017 13:09 ]

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Onyxke schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:51:
[...]

Ik denk dat het even tijd wordt om je eerst even in te lezen in de materie, voordat je dergelijke producten aan gaat schaffen. Twijfelen tussen een 3TB externe HDD, of een rack mounted NAS array met de optie tot 40TB lijkt me aan te tonen dat je nog niet echt heel veel kennis hiervan hebt.

Voldoende hierover te lezen op GoT.

• z1rconium
Onyxke schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:51:
[...]

NAS - "Network-Attached Storage"
Dan ga je niet met USB kabeltjes in de weer.

• Rik.
Onyxke schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:53:
[...]

Ben je daar zeker van? Lijkt mij wel logisch maar dit staat er op de site van mediamarkt:

Flexibele schaalbaarheid tot 8 schijven, biedt een uitstekende capaciteit aan bedrijven

De RS816, die ontworpen is om groeiende bedrijven tevreden te stellen, kan met Synology’s RX415 expansion unit gemakkelijk tot acht schijven worden uitgebreid, voor 40 TB extra volume en totaal 80 TB volume. Bedrijven kunnen dus aanzienlijk goedkoper beginnen en de capaciteit later uitbreiden terwijl er minder tijd aan opslagbeheer moet worden besteed.

.Geheugencapaciteit:40 TB

Zoals ik het lees zou je het kunnen uitbreiden tot 80TB?
Je zou het inderdaad uit kunnen breiden tot 80TB door een expansion server van Synology te kopen. Die servers hebben hetzelfde formaat maar zijn voor de uitbreiding gemaakt. De server leveren ze toch echt zonder hdd's, zie hiervoor ook even: pricewatch: Synology RackStation RS816

De server heeft dus 4 bays, waarin maximaal 40TB kan zitten. Mocht je 80TB willen zul je de expansion unit moeten kopen...

• Onyxke
Ok dank jullie wel voor de uitleg ben er wat wijzer uit geworden. Ga het toch nog bij een simpele HDD houden. Mijn zoektocht heeft deze website opgeleverd als goedkoopste om schijven te kopen www.prijzenshop.net. Heeft iemand toevallig ervaring met deze site?

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Onyxke schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:54:
Ok dank jullie wel voor de uitleg ben er wat wijzer uit geworden. Ga het toch nog bij een simpele HDD houden. Mijn zoektocht heeft deze website opgeleverd als goedkoopste om schijven te kopen www.prijzenshop.net. Heeft iemand toevallig ervaring met deze site?
Bij de eerste blik gingen alle alarmbellen al af, nee dat lijkt me geen goed shop om te kopen.
Kijk gewoon in de pricewatch en kies je schijf.

https://www.scamadviser.com/check-website/prijzenshop.net heeft dezelfde mening, deze website is nog maar net online en word niet vanuit nederland gehost
(lijkt inderdaad een chinese scam te zijn: https://www.klachtenkompa...30-4b2d-9573-5dd4a1d5ff1b)

Die website rammelt echt aan alle kanten en is pagina voor pagina bij elkaar gejat, bijvoorbeeld de algemene voorwaarden:
THIM Coenen h.o.d.n. TC Trading Company, gevestigd Oude Rijksweg Noord 64b 6114 JG te Susteren.
Die is reeds uitgeschreven uit de KVK
https://www.opgeletopinternet.nl/index.php?topic=27414.0

http://www.prijsonline.com/ lijkt een kopie te zijn en was reeds bekend als een foute shop.

Al met al, kijk in de pricewatch en kies een goede shop. :X

[ Voor 38% gewijzigd door arjants op 02-02-2017 22:24 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Eerst uitzoeken hoe je een backup maakt, je weet wel dat je alles kwijt was.
Als je dan weet hoe je een backup maakt, dan kun je ook hardware gaan kopen en een plan trekken om je backup bij te houden.

• Onyxke
jan99999 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 22:25:
Eerst uitzoeken hoe je een backup maakt, je weet wel dat je alles kwijt was.
Als je dan weet hoe je een backup maakt, dan kun je ook hardware gaan kopen en een plan trekken om je backup bij te houden.
Ja, zorgen dat ik twee HDDs heb en telkens een exacte kopie maken. Lesje geleerd! Zoals ik gelezen heb kan een diskstation ook helpen maar is wat nutteloos om aan te schaffen aangezien ik nog steeds een HDD moet kopen om er in te steken.

• Onyxke
arjants schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 22:15:
[...]

Bij de eerste blik gingen alle alarmbellen al af, nee dat lijkt me geen goed shop om te kopen.
Kijk gewoon in de pricewatch en kies je schijf.

https://www.scamadviser.com/check-website/prijzenshop.net heeft dezelfde mening, deze website is nog maar net online en word niet vanuit nederland gehost
(lijkt inderdaad een chinese scam te zijn: https://www.klachtenkompa...30-4b2d-9573-5dd4a1d5ff1b)

Die website rammelt echt aan alle kanten en is pagina voor pagina bij elkaar gejat, bijvoorbeeld de algemene voorwaarden:

[...]

Die is reeds uitgeschreven uit de KVK
https://www.opgeletopinternet.nl/index.php?topic=27414.0

http://www.prijsonline.com/ lijkt een kopie te zijn en was reeds bekend als een foute shop.

Al met al, kijk in de pricewatch en kies een goede shop. :X
Bedankt! Jammer dat ze niet harder optreden tegen zo websites. Ik ga eens kijken op pricewatch. Amazon.de valt ook nog mee met de prijzen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Een nas is net erg fijn, je hebt dit altijd online voor de 1e copie.
Een nas daar kun je ook file version doen, dit beschermt tegen crypto virus.
Met file version kun je terug in de tijd gaan, dus bijv voor de crypto virus.

Natuurlijk een aparte externe hd is ook noodzakelijk, maar dit moet je zelf regelmatig gaan bijhouden, wat natuurlijk bij veel mensen mis gaat ivp het druk hebben.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:47

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

z1rconium schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:44:
[...]

NAS - "Network-Attached Storage"
Dan ga je niet met USB kabeltjes in de weer.
Kan wel, bijvoorbeeld met de pricewatch: QNAP Turbo NAS TS-451A (2GB ram). Dit is wel de enige die ik ken.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• z1rconium
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 06:18:
[...]

Kan wel, bijvoorbeeld met de pricewatch: QNAP Turbo NAS TS-451A (2GB ram). Dit is wel de enige die ik ken.
Kan op de Syno ook, maar je media laat je via je netwerk serveren, dat is een beetje het doel van het apparaat niet ?

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

z1rconium schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 07:52:
[...]

Kan op de Syno ook, maar je media laat je via je netwerk serveren, dat is een beetje het doel van het apparaat niet ?
Het doel is dat verkeer over het netwerk gaat, maar je kan er dus ook direct als usb apparaat mee verbinden.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Wishful thinking voor een dergelijk bedrag een Synology Rackstation met 40TB aan schijfopslag. Naar mijn weten worden Synology's (of dergelijke NAS producten) altijd aangeboden zonder disks tenzij expliciet aangegeven

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

bluecupra schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:14:
Wishful thinking voor een dergelijk bedrag een Synology Rackstation met 40TB aan schijfopslag. Naar mijn weten worden Synology's (of dergelijke NAS producten) altijd aangeboden zonder disks tenzij expliciet aangegeven
Alle behalve de WD mycloud en nog een paar. Bij een nas betaal je voor software en een minicomputer.

• Onyxke
jan99999 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 05:13:
Een nas is net erg fijn, je hebt dit altijd online voor de 1e copie.
Een nas daar kun je ook file version doen, dit beschermt tegen crypto virus.
Met file version kun je terug in de tijd gaan, dus bijv voor de crypto virus.

Natuurlijk een aparte externe hd is ook noodzakelijk, maar dit moet je zelf regelmatig gaan bijhouden, wat natuurlijk bij veel mensen mis gaat ivp het druk hebben.
Ik heb al wat opgezocht van de NAS maar raak er niet zo wijs uit.

Dus er 2 harde schijven insteken, en dan kan je 1 schijf automatisch een kopie laten maken van de andere schijf die er in steekt in de NAS? Dat is wat ik er uit afleid. Voordeel is wel dat ik dan geen kabels meer moet gebruiken om te verbinden met de laptop kan er gewoon alles rechtstreeks naar toe sturen via de laptop.

Met online een kopie bedoel je toch de 2de HDD die dan zou steken in de NAS server? De hele nas server is dan een cloud toch? Ben nog verward :p.

Kan ik dan niet hetzelfde bereiken met vb een Diskstation? pricewatch: Synology DiskStation DS216j

Ik ben niet zo thuis met het server gedoe al lijkt het mij wel interessant, om een automatische backup te hebben van je media.

Nogmaals bedankt allemaal om mij te helpen :) wordt enorm geapprecieerd!

• Onyxke
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:27:
[...]

Alle behalve de WD mycloud en nog een paar. Bij een nas betaal je voor software en een minicomputer.
De WD MyCloud lijkt me ook wel interessant. Alles meteen in elkaar.

• Rik.
Als je de NAS instelt met 2 harde schijven waarvan ze een realtime kopie van elkaar zijn praat je over Raid 1 (Bij Synology vaak: SHR-1) mocht de data op de 1e schijf corrupt zijn dan is het dat ook op de 2e schijf (En andersom natuurlijk ook). Raid is absoluut geen backup, voor een backup zul je het toch echt op een andere locatie moeten opslaan. Je data staat dan normaal op de NAS maar je maakt bijvoorbeeld iedere nacht een backup naar een online storage service (Amazon o.i.d.) met versiebeheer. Ik draai bijvoorbeeld een backup van mijn belangrijke data iedere nacht en er worden 31 versies bewaard, zo kan ik dus een maand terug in de tijd, als er 31 versies zijn dan wordt de oudste automatisch verwijderd zodra de nieuwe backup erop komt..

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ga jij eerst eens wat lezen. Want je vergelijkt en noemt in één adem HDD, NAS, Rackmouted server NAS systemen etc.

Een goed begin: https://computertotaal.nl...kun-je-met-een-nas-63458/

Een een "zoektocht" is niet: google naar de goedkoopte website.
Pagina: 1