Toon posts:

Excel: formule voor bepalen laag/middel/hoog

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Jullie hebben me al fantastisch geholpen en vertrouw op nog een keer :-)

Voor een scoringslijst ben ik op zoek naar een specifieke formule:

In cel E22 staat een numerieke waarde tussen -3 en 15, de uitkomst correspondeert met een score:

-3 t/m 1 = Laag
2 of 3 = Laag/Matig
4 of 5 = Matig/Hoog
Meer dan 6 = Hoog

Ergens wil ik een cel implementeren die automatisch laag t/m hoog aangeeft op basis van de waarde in cel E22.

Is er iemand die deze (ongetwijfeld niet zo moeilijke) formule voor mij wil bouwen het NLD? Bedankt!

Beste antwoord (via Verwijderd op 02-02-2017 19:48)

• Datazor
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-03-2021
=ALS(E22="";"";ALS(E22<1;"laag";ALS(E22<3;"laag/midden";ALS(E22<5;"matig/hoog";"hoog"))))

Hierboven een mogelijk voorbeeld van een 'geneste als functie' Heb hem niet getest (want op mobiel maar je zou er een heel eind nee moeten komen.

Een andere oplossing zou kunnen zijn vertikaal zoeken.
Hierdoor is het makkelijker bij te houden en bij te werken. Ook is het overzichtelijker.

Dit is de reden waarom je voorzichtig moet zijn met de als functie

[ Voor 61% gewijzigd door Datazor op 01-02-2017 20:33 ]

Alle reacties

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07 18:33

Seriously? Nope, not a bit...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat zou ik afraden want foutgevoelig :o
Maar:
Is er iemand die deze (ongetwijfeld niet zo moeilijke) formule voor mij wil bouwen het NLD? Bedankt!
Dat is zo niet de bedoeling op GoT. Dan mag je iemand (via andere kanalen) inhuren ;)

Wat heb je zelf geprobeerd, waar loop je vast? Hoe zou je het met de hand doen, kan je dat niet automatiseren? De oplossing lijkt overigens een variant te zijn van een die je vaak zult hebben zien terugkomen in topics met Excel-vragen. Loop er ter inspiratie een paar door, grote kans dat je de oplossing al langs zien komen.

offtopic:
"Excel formule" zegt weinig over wat concreet je vraag is, ik vul de topictitel daarom wat aan. Probeer de volgende keer een wat concretere titel te bedenken. Zie ook Het algemeen beleid #topicplaatsen
Overigens nog welkom @GoT! :)

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 01-02-2017 19:48 . Reden: welkom ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
En jullie hebben me al zo goed geholpen :-( maar snap je punt wel. Geen probleem, ik zoek wel even een ander kanaal. Heb echt al vanalles geprobeerd met de =ALS (E22=..."laag) etc. Begrijp gewoon niet goed hoe ik de waardes precies wegschrijf, hij blijft foutmeldingen geven.

Kun je me wel uitleggen waarom het foutgevoelig is?

Dank je!

Acties:
  • Beste antwoord

• Datazor
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-03-2021
=ALS(E22="";"";ALS(E22<1;"laag";ALS(E22<3;"laag/midden";ALS(E22<5;"matig/hoog";"hoog"))))

Hierboven een mogelijk voorbeeld van een 'geneste als functie' Heb hem niet getest (want op mobiel maar je zou er een heel eind nee moeten komen.

Een andere oplossing zou kunnen zijn vertikaal zoeken.
Hierdoor is het makkelijker bij te houden en bij te werken. Ook is het overzichtelijker.

Dit is de reden waarom je voorzichtig moet zijn met de als functie

[ Voor 61% gewijzigd door Datazor op 01-02-2017 20:33 ]

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Je kan ook de voorwaarden apart in je sheet opnemen en daarnaar verwijzen, maakt het wat makkelijker als je besluit om toch iets te wijzigen.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:52:
Geen probleem, ik zoek wel even een ander kanaal. Heb echt al vanalles geprobeerd met de =ALS (E22=..."laag) etc. Begrijp gewoon niet goed hoe ik de waardes precies wegschrijf, hij blijft foutmeldingen geven.

Kun je me wel uitleggen waarom het foutgevoelig is?

Dank je!
Als je een volgende keer in de topicstart de vastlopers / foutmeldingen geeft dan ben ik tevreden ;) We denken graag mee (met nadruk op ook dat laatste woord :P )

Anyway, het kan met als(..; ... als(... etc. Maar je verdwaalt snel in de geneste haakjes. Al helemaal als je een jaar later een aanpassing wilt maken.

Het was al gezegd: een hulptabel en verticaal zoeken werkt makkelijker en minder foutgevoelig.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, ik ben enorm geholpen en zal me een volgende keer iets beter aan de etiquette houden F_J_K 8) Excuses en dank voor je uitleg en hulp, waardeer het zeer! Topic mag op slot!

Oja, probleem is opgelost. Iets met heel veel haakjes, goed kijken, ff nadenken, nog een keer kijken, nog een haakje en grommend en vloekend opnieuw testen tot het werkt _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2017 19:50 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Zei ik toch, lastig in gebruik :+

Mooi dat het is gelukt. Topic zakt wel weg, hoeft niet op slot :)

Pagina: 1