Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0ppie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-01 14:43
Beste Tweakers,

Korte samenvatting: Mijn cpu wordt met een AIO koeler tot 70°C wanneer ik Mafia 3 speel.

Sinds eind vorige maand heb ik een nieuwe pc samengesteld en gebouwd: een MSI Z270 Gaming Pro Carbon met Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2A2666C16R geheugen en een i7 7700k welke gekoeld wordt door een NZXT Kraken X62, voor het grafische werk zit er een MSI GTX 1070 Gaming X 8G bij. Dit zooitje gaat in een behuizing genaamd: be quiet! Dark Base Pro 900. (Of zie product-tags).

First of all, op het geheugen na dat met xmp op 2666mhz draait, is alles stock. De gpu is niet aan geprutst en aan de cpu ook niet.

Een mogelijk interessant feitje is, is dat de kast qua opzet "omgedraaid" is. Ofwel, het window zit aan de rechterkant en het moederbord (met alles aangesloten apparaten) dus ook andersom in de kast zit. De gpu blaast nu dus ook naar boven toe. De radiator van de X62 heb ik samen met de fans ook aan de bovenkant gemonteerd en de fans als outtake gemonteerd. Daarnaast zit er standaard in de DBP 900 3 fans, 2 aan de voorkant en 1 aan de achterkant. Verder zitten er geen extra fans in.

Ik heb op o.a. reddit al een beetje gekeken naar vergelijkbare situaties, maar nooit een solide antwoord kunnen vinden. Daarnaast ook kort met Foritain gespard onder zijn review, hij heeft er meerdere gemonteerd en meestal was de temperatuur rond de 50-55 graden tijdens Prime95 stress test. Bij mij schiet ie dan al heel snel naar de 75 graden...

Het lijkt mij niet de bedoeling dat een AIO de cpu onder 50-60% load al zo warm laat worden. Het is overigens mijn eerste aankoop op waterkoelinggebied (ook al is het geen gave custom loop :)), het kan dus ook zijn dat mijn verwachting een beetje hoog was...

Enfin, mocht iemand een suggestie hebben wat ik nog zou kunnen of waarom hij zo warm wordt: IK HOOR HET GRAAG! Alle brainstorm/brainwave/brainfarts zijn van harte welkom.

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 20:49

NoFearCreations

3DPrint the world!

Koeler goed gemonteerd, en niet teveel pasta gebruikt?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0ppie
NoFearCreations schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 18:02:
Koeler goed gemonteerd, en niet teveel pasta gebruikt?
Thnx voor je reactie!

Volgens het boekje en de standaard pasta gebruikt die al op de pomp geplaatst zat.

Bij de initiële montage zelfs meerdere keren gecontroleerd of ik de juiste standoffs had bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
De kraken x62 moet beter koelen dan mijn nepton 240 met bf1 komt mijn CPU niet boven de 55℃ terwijl dat spel CPU zwaar gebonden is. Dus....of je hebt hem toch verkeerd gemonteerd of je pomp draait niet op 100% en heb je hem wel op de CPU_fanheader aangesloten ? :w

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0ppie
Tjm De Groot schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:30:
De kraken x62 moet beter koelen dan mijn nepton 240 met bf1 komt mijn CPU niet boven de 55℃ terwijl dat spel CPU zwaar gebonden is. Dus....of je hebt hem toch verkeerd gemonteerd of je pomp draait niet op 100% en heb je hem wel op de CPU_fanheader aangesloten ? :w
Dankjewel voor je reactie!

Ik begin nu te twijfelen of mijn pomp inderdaad constant op 100% draait. Kan zijn dat ik die ook nog met een bepaalde standaard curve laat draaien. Inderdaad wel op de CPU header aangesloten, al begin ik nu aan alles zo'n beetje te twijfelen. Daarom vanavond nog maar eens nalopen :)

Nogmaals bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-09 16:09
Die Asetek pompen hebben altijd 12v nodig, ook bij een softwarematig lager toerental. Zaak dus om de header waar die op aangesloten zit op maximaal te zetten, zonder enige curve.

Verder zou ik je Kraken een remounten, en checken of je pomp wel werkt (Rpm uitlezen via mobo, of gewoon je oor er tegen aan leggen)

Mijn nieuwe 7600k komt in Prime met een H100i GTX (zelfde unit, pomp, etc maar dan kleiner) niet boven de 65 graden uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Volgens mij is het probleem dat je de waterkoeler met fans niet op de intake zit. Nu krijgt de koeler alle warmte van de gpu en componenten over zich heen. Als de waterkoeler in de intake zit, dan heb je dat probleem niet meer en krijgt de koeler 20 graden lucht aan aanvoertemp en niet hoger.
Indien je geen ruimte hebt in je intake, dan kan je eerst eens proberen om alleen waterkoelingfans om te draaien bij een open case en dan te kijken hoeveel lager de temperatuur wordt. Als dat succesvol blijkt, dan kan je de andere fans ook om draaien of je waterkoeler aan de voorkant op de intake monteren (mits die past, maargoed is een base900).

[ Voor 36% gewijzigd door govie op 02-02-2017 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-09 16:09
Hoewel bovenstaande erg logisch klinkt heb ik in 2 verschillende kasten (Graphite 650 / H440 ) echt minimaal verschil gemerkt (2-3 graden) met zowel een (oude) h100 voorin intake/bovenin outtake.

Misschien dat het wel wat verschil moet maken als je een erg warme GPU oid hebt, vooral met die inverted layout van je nu, als deze rechtstreeks in de radiator blaast zoals je beschrijft, misschien toch het proberen waard.

Hoeveel voltage gaat er eigenlijk door je i7 heen onder load? Mijn moederbord auto settings werkt ik echt niet vrolijk van ( knalde er gewoon even 1.4v doorheen... 8)7 )

[ Voor 17% gewijzigd door junneh op 02-02-2017 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:36
govie schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:04:
Volgens mij is het probleem dat je de waterkoeler met fans niet op de intake zit. Nu krijgt de koeler alle warmte van de gpu en componenten over zich heen. Als de waterkoeler in de intake zit, dan heb je dat probleem niet meer en krijgt de koeler 20 graden lucht aan aanvoertemp en niet hoger.
Indien je geen ruimte hebt in je intake, dan kan je eerst eens proberen om alleen waterkoelingfans om te draaien bij een open case en dan te kijken hoeveel lager de temperatuur wordt. Als dat succesvol blijkt, dan kan je de andere fans ook om draaien of je waterkoeler aan de voorkant op de intake monteren (mits die past, maargoed is een base900).
YouTube: Are front mounted radiators bad for your PC?

Maakt vrij weinig uit. Anders blaas je weer warme lucht je kast in. En dat vind je GPU en andere onderdelen weer niet fijn. Dit zal nooit voor zulke hoge temps veroorzaken(tenzij er te weinig airflow is en de lucht veel tijd heeft om op te warmen).

Klinkt als een ander probleem hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjm De Groot
Wat junneh schrijft zal ik zeker ook controleren als ik jou was die auto setting's van moederbord zijn vaak funest voor je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0ppie
Om even direct maar op iedereen te reageren:

junneh
junneh schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:45:
Die Asetek pompen hebben altijd 12v nodig, ook bij een softwarematig lager toerental. Zaak dus om de header waar die op aangesloten zit op maximaal te zetten, zonder enige curve.

Verder zou ik je Kraken een remounten, en checken of je pomp wel werkt (Rpm uitlezen via mobo, of gewoon je oor er tegen aan leggen)

Mijn nieuwe 7600k komt in Prime met een H100i GTX (zelfde unit, pomp, etc maar dan kleiner) niet boven de 65 graden uit.
Ik heb mijn pomp nu inderdaad maar even op de volle 100% gezet. Deze stond inderdaad nog op een curve. Net even gelijk een korte (10 minuten) Prime test gedaan en begon op 65 graden met fans/pomp op 100% en steeg langzaamaan naar de 70/71 graden alsnog. Waar ik voorheen direct op de 75 zat, dus zit al verbetering in.

govie
govie schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:04:
Mochten de hoge temperaturen aanhouden staat dit hoog op het lijstje, dankjewel! Zoals gezegd heb ik met de instelling van de pomp al een redelijke winst gemaakt tot dusver.

junneh
junneh schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:22:
Hoewel bovenstaande erg logisch klinkt heb ik in 2 verschillende kasten (Graphite 650 / H440 ) echt minimaal verschil gemerkt (2-3 graden) met zowel een (oude) h100 voorin intake/bovenin outtake.

Misschien dat het wel wat verschil moet maken als je een erg warme GPU oid hebt, vooral met die inverted layout van je nu, als deze rechtstreeks in de radiator blaast zoals je beschrijft, misschien toch het proberen waard.

Hoeveel voltage gaat er eigenlijk door je i7 heen onder load? Mijn moederbord auto settings werkt ik echt niet vrolijk van ( knalde er gewoon even 1.4v doorheen... 8)7 )
De gpu wordt tijdens het gamen regelmatig 70 graden of in ieder geval 60 hoog. Dus dat zal sowieso invloed er op hebben. Daar kwam ik tijdens het schrijven van de initiële post pas achter :F

Voltage van de cpu volgens HWMonitor schommelt tussen de 1.2 en 1.3. Ik heb geen flauw idee of dit goed is...

Tjm De Groot
Tjm De Groot schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:36:
Wat junneh schrijft zal ik zeker ook controleren als ik jou was die auto setting's van moederbord zijn vaak funest voor je systeem.
Zoals ik hierboven schreef, ik heb geen flauw idee wat een beetje normale/verstandige voltages zijn. Nog niet in verdiept, was wel de planning. Maar niet verwacht dat dit al zo snel zou moeten :D

Dus ik weet niet wie er sneller is om en zin heeft om dit kort toe te lichten? Of moet ik er met google.nl en de zoekwoorden 'voltage 7700k' ook wel uit moeten komen?

Iedereen tot dusver bedankt voor alle input! Echt ontzettend bedankt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• govie
loki504 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:29:
[...]

YouTube: Are front mounted radiators bad for your PC?

Maakt vrij weinig uit. Anders blaas je weer warme lucht je kast in. En dat vind je GPU en andere onderdelen weer niet fijn. Dit zal nooit voor zulke hoge temps veroorzaken(tenzij er te weinig airflow is en de lucht veel tijd heeft om op te warmen).

Klinkt als een ander probleem hier.
Die andere componenten zijn het probleem niet en een processor doet maar 100Watt en geen 300Watt zoals alle andere componenten bij elkaar (dikke schatting). Mijn punt is dat het makkelijk is getest zonder dat het geld kost, zoals omschreven:
  • Zodra blijkt dat de cputemperatuur voldoende zakt bij een open case met een 20 graden luchtaanvoer-temperatuur over het waterkoelingssetje, dan ligt het aan de casetemperatuur. Je plaatst dan meer fans voor meer airflow=lagere casetemperatuur of je plaatst de waterkoeler in de aanvoer;
  • Indien de temperatuur van de processor nog steeds zo hoog is dan weet je dat het probleem ergens in de waterkoelingsetje, de cpu, de rpm van de waterkoelingfans of de pasta zit.
Je zult eventueel wel gelijk hebben, maar meten is weten = gratis! ;)

[ Voor 5% gewijzigd door govie op 02-02-2017 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0ppie
govie schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:55:
[...]

Die andere componenten zijn het probleem niet en een processor doet maar 100Watt en geen 300Watt zoals alle andere componenten bij elkaar (dikke schatting). Mijn punt is dat het makkelijk is getest zonder dat het geld kost, zoals omschreven:
  • Zodra blijkt dat de cputemperatuur voldoende zakt bij een open case met een 20 graden luchtaanvoer-temperatuur over het waterkoelingssetje, dan ligt het aan de casetemperatuur. Je plaatst dan meer fans voor meer airflow=lagere casetemperatuur of je plaatst de waterkoeler in de aanvoer;
  • Indien de temperatuur van de processor nog steeds zo hoog is dan weet je dat het probleem ergens in de waterkoelingsetje, de cpu, de rpm van de waterkoelingfans of de pasta zit.
Je zult eventueel wel gelijk hebben, maar meten is weten = gratis! ;)
Komende dagen helaas niet genoeg tijd om verder te testen. Dus van het weekend kom ik niet meer van mijn kamer af om verschillende settings/configuraties te testen. Waaronder dus even de radiator naar de voorkant.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
H0ppie schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:10:
[...]

Komende dagen helaas niet genoeg tijd om verder te testen. Dus van het weekend kom ik niet meer van mijn kamer af om verschillende settings/configuraties te testen. Waaronder dus even de radiator naar de voorkant.

_/-\o_
Best leuk een beetje frunnikken met dat gerei! Spoorzoeken! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H0ppie
govie schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:22:
[...]

Best leuk een beetje frunnikken met dat gerei! Spoorzoeken! ;)
Hé, daarom zitten we op Tweakers toch? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 14:03

Gmount

Ecorunner lid

Als je een fanprofiel gebruikt, let dan ook op naar welke temperatuur de kraken software kijkt. Dit kun je instellen op watertemperatuur, cpu en gpu. Als je hem ingesteld hebt op watertemperatuur moet je daar wel je fancurve op aanpassen omdat die lager is dan de temperatuur van de cpu zelf.

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0ppie
Gmount schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:47:
Als je een fanprofiel gebruikt, let dan ook op naar welke temperatuur de kraken software kijkt. Dit kun je instellen op watertemperatuur, cpu en gpu. Als je hem ingesteld hebt op watertemperatuur moet je daar wel je fancurve op aanpassen omdat die lager is dan de temperatuur van de cpu zelf.
Had het in het begin wel zien staan, maar niet echt bij stil gestaan. Tot gisteren/vandaag, toen mensen inderdaad over de pomp op 100% etc begonnen. Toen viel het kwartje pas dat je het meetpunt kunt aangeven. Heb hem nu redelijk goed staan naar mijn idee.

Thnx for the input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
In die DBP 900 heb je nu de radiator aan de bovenkant zitten als exhaust, nu zou je er nog 2 fans bij kunnen plaatsen zodat je een push pull configuratie krijgt en zo de warme lucht sneller afvoert. Ga je hem voor plaatsen dan zou ik toch bovenin zorgen voor een paar fans als exhaust.

Mij zal het benieuwen wat dit weekend voor jouw case de beste oplossing is. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0ppie
Tjm De Groot schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:18:
In die DBP 900 heb je nu de radiator aan de bovenkant zitten als exhaust, nu zou je er nog 2 fans bij kunnen plaatsen zodat je een push pull configuratie krijgt en zo de warme lucht sneller afvoert. Ga je hem voor plaatsen dan zou ik toch bovenin zorgen voor een paar fans als exhaust.

Mij zal het benieuwen wat dit weekend voor jouw case de beste oplossing is. d:)b
Ik was van plan om eerst hem aan de voorkant te plaatsen. En dan de twee fans van de voorkant naar boven te plaatsen. Dan heb ik dus 2 voor, 2 boven en achter 1. Uiteraard komt er een update wat de bevindingen zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
75 graden onder full load met een stresstest is helemaal niet zo vreemd. Mijn 6700K tikt ook makkelijk de 75 graden aan en dit met vrij extreme custom waterkoeling. Het probleem is de warmte van de CPU het water in krijgen, daar zit de limiet. Geen idee hoe het met de 7700K zit met de pasta tussen core en IHS, maar ook hier zal vast een limiet zitten.

60 graden tijdens gamen met 75 met een stresstest is helaas gewoon normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0ppie
PilatuS schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:45:
75 graden onder full load met een stresstest is helemaal niet zo vreemd. Mijn 6700K tikt ook makkelijk de 75 graden aan en dit met vrij extreme custom waterkoeling. Het probleem is de warmte van de CPU het water in krijgen, daar zit de limiet. Geen idee hoe het met de 7700K zit met de pasta tussen core en IHS, maar ook hier zal vast een limiet zitten.

60 graden tijdens gamen met 75 met een stresstest is helaas gewoon normaal.
Om eerlijk te zijn ben ik nu dus voor het eerst fanatiek bezig met het monitoren en dergelijke. Dus kan maar zo zijn dat mijn vorige pc ook zo warm werd. Wat ik dan wel frappant vind is waarom de rest het dan wel aan de hoge kant vind en adviseert om het naar beneden te krijgen... Of ik begrijp de boodschap verkeerd hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
H0ppie schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:07:
[...]

Om eerlijk te zijn ben ik nu dus voor het eerst fanatiek bezig met het monitoren en dergelijke. Dus kan maar zo zijn dat mijn vorige pc ook zo warm werd. Wat ik dan wel frappant vind is waarom de rest het dan wel aan de hoge kant vind en adviseert om het naar beneden te krijgen... Of ik begrijp de boodschap verkeerd hoor!
Genoeg mensen die denken dat max 50 graden normaal is. Of mensen die meten met programma's die niet de juiste waardes geven. Voor gamen is rond de 60 max vrij normaal, maar een 100% stresstest op alle core's is een heel ander verhaal. Verder is de koelpasta die tussen de core en heatsink zit bij de 6700K slecht en mogelijk bij deze CPU ook. Ik heb hier 2 stuks 4x120mm rad's met dubbele D5 pompen en haal ook makkelijk 70+ graden met een stesstest. Mogelijk is het wat lager te krijgen, maar echt vreemd of hoog is het gewoon niet.

Jouw vraag komt hier iedere week wel langs met iedere keer weer dezelfde reacties. Dingen als, de mijne word maar 55 met gamen dus 75 is te hoog. Gamen is geen 100% stresstest. Dan heb je ook nog mensen die meten met de BIOS of met Speedfan. Een programma wat de coretemps meet zal altijd hogere waardes aangeven. Gebruik de zoekfunctie maar eens en je vind 100'en topics met hetzelfde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0ppie
UPDATE!!

Vandaag dus de radiator van de bovenkant naar de voorkant verplaatst. Ook nu zitten er nog 2 fans dus aan de bovenkant, waar eerst de radiator zat.

Gelijk ook even prime95 aangezet voor een aantal minuten en deze werd niet warmer dan 65-68 graden. Waar de vorige deze gestaag op bleef lopen, bleef hij nu dus mooi rond de aangegeven aantal graden.

Tijdens het gamen (Ghost Recon Wildlands beta) blijft de cpu nu zelf onder 50 (uitschieters daargelaten). Een hele vooruitgang ten opzichte van de afgelopen tijd.

Iedereen bedankt voor hun input en de tijd om te reageren! Ondanks zoals PilatuS hieronder aangaf, ik natuurlijk niet de enige ben met dit probleem en ik misschien wat beter het forum had moeten doorzoeken...
PilatuS schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:14:
[...]
Jouw vraag komt hier iedere week wel langs met iedere keer weer dezelfde reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
H0ppie schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:07:
Gelijk ook even prime95 aangezet voor een aantal minuten en deze werd niet warmer dan 65-68 graden.
Prima dan zo :) Veel beter gaat het niet ook echt niet worden, dus netjes zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:53

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Toch wel apart, mijn proc met dezelfde koeler komt niet boven de 45 uit op full load...

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
KatirZan schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:10:
Toch wel apart, mijn proc met dezelfde koeler komt niet boven de 45 uit op full load...
Met welke stresstest en gemeten met welk programma ? Max 45 graden op de core's met Prime of LinX zie ik niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0ppie
PilatuS schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:09:
[...]

Prima dan zo :) Veel beter gaat het niet ook echt niet worden, dus netjes zo.
Ik vind het voor nu ook wel gescheten, het is niet dat ie instabiel werd of iets dergelijk (toen ie boven de 70 kwam). Maar ben allang blij dat ie nu een prima temp is naar mijn idee :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
H0ppie schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:20:
[...]

Ik vind het voor nu ook wel gescheten, het is niet dat ie instabiel werd of iets dergelijk (toen ie boven de 70 kwam). Maar ben allang blij dat ie nu een prima temp is naar mijn idee :D
Een CPU mag best de hele dag op 85 graden lopen, is geen enkel probleem. Pas boven de 100 graden word de boel terug geklokt.

Pak maar eens een 6700K met stockkoeler en draai daar Prime of Linx mee. Dan zit je binnen 1 minuut naar temps van 95+ te kijken en gaat de boel makkelijk over de 100 graden heen. Dit geeft ook wel aan hoe enorm veel hitte een CPU tijdens een stresstest kan produceren. Daar zit ook gelijk het hele probleem van koeling, al die hitte van zo'n klein oppervlak overdragen aan de heatsink of het water. Daar zit de limiet van alle koelers. Of je nou 1x een 3x120mm rad hebt of 10x zoveel maakt niets uit. De warmte in het water krijgen is waar de limiet zit. Daarom zijn mijn temps met 2 stuks 4x120mm rad's ook niet beter.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 04-02-2017 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

PilatuS schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:12:
[...]

Met welke stresstest en gemeten met welk programma ? Max 45 graden op de core's met Prime of LinX zie ik niet gebeuren.
Prime95, idee op 37 stressed 45. Alleen niet helemaal eerlijk, aangezien het bij mij om een voltmodded full oc'd processor uit een andere serie gaat waarbij het mobo oom onder actieve koeling staat. Op luchtkoeling komt deze al niet boven de 75 graden uit.

In mijn geval een amd vishera fx8370 (4,9ghz).

Maar dan nog vind ik de coretemps van heel veel procs verschrikkelijk hoog.... zelf op luchtkoeling kwam ik met een Intel 6700k non-oc niet op deze temps....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
KatirZan schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:14:
[...]

Prime95, idee op 37 stressed 45. Alleen niet helemaal eerlijk, aangezien het bij mij om een voltmodded full oc'd processor uit een andere serie gaat waarbij het mobo oom onder actieve koeling staat. Op luchtkoeling komt deze al niet boven de 75 graden uit.

Maar dan nog vind ik de coretemps van heel veel procs verschrikkelijk hoog.... zelf op luchtkoeling kwam ik met een Intel 6700k non-oc niet op deze temps....
De hoge temps van veel CPU's worden veroorzaakt door de bagger pasta tussen core en IHS. Delidden en vervangen kan 20 graden schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

PilatuS schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:23:
[...]

De hoge temps van veel CPU's worden veroorzaakt door de bagger pasta tussen core en IHS. Delidden en vervangen kan 20 graden schelen.
Koelpasta heeft geen invloed op dusdanig grote verschillen, vaak zelfs helemaal geen... Kleine mythe die ontstaan is en na diverse test van de tafel geveegd is.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

KatirZan schreef op zondag 5 februari 2017 @ 08:05:
[...]

Koelpasta heeft geen invloed op dusdanig grote verschillen, vaak zelfs helemaal geen... Kleine mythe die ontstaan is en na diverse test van de tafel geveegd is.
Hij bedoelt de koelpasta tussen de die en de heatspreader ;).
Afbeeldingslocatie: https://i396.photobucket.com/albums/pp47/gavinheng/3770k/bullydog3770kdelidded_zps99b8a3d8.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
KatirZan schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:14:
[...]

Ja, dat is dus appels met peren vergelijken.
Maar ja, AMD soldeert de heatspreader nog vast aan de cpu, daar zou een groot verschil in warmteafvoer kunnen zitten.
Ik heb al behoorlijk wat video's gezien van gedelidde 7700k's die meer dan 25 graden koeler zijn dan voor de delid...

Intel gebruikt waardeloze pasta tussen CPU en heatspreader (sinds Ivy bridge), omdat ze het kunnen maken. Hun cpu's zijn tot nu toe toch een stuk sneller dan de concurrentie.
Het zou ook kunnen dat ze teveel lijm gebruiken om de heatspreader te bevestigen, waardoor er geen ideale aansluiting plaatsvind, maar dat is onmogelijk om van buitenaf te zien.

[ Voor 7% gewijzigd door GromuhlDjun op 05-02-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
GromuhlDjun schreef op zondag 5 februari 2017 @ 12:58:
[...]
Ik heb al behoorlijk wat video's gezien van gedelidde 7700k's die meer dan 25 graden koeler zijn dan voor de delid...
En hier zit dus weer het probleem. Helaas nu al meerdere generaties van Intel. Had ergens nog de hoop dat ze dit bij de 7700K opgelost hadden, maar ze hebben er dus schijt aan ook al weten ze dondersgoed dat het bagger is wat ze doen. Welke koeler je er ook op zet, goede temps halen is onmogelijk. Het lijkt er op dat onder de 65 graden tijdens een stesstest onmogelijk is tenzij je voor phasechange koeling zou gaan.

Wel erg jammer dat dit zelfs bij een K CPU zo is. Overklokken word nogal lastig als je standaard al op 70 graden zit met een stesstest. Je hebt dan wel een beetje ruimte, maar je gaat binnen no-time over de 80 graden heen. Ik hou zelf bij overklokken 85 graden als max aan bij de stesstest zodat gamen altijd onder de 70 blijft, en daar zit je met een paar 100MHz OC al heel snel aan. Erg jammer van Intel dat ze weten dat dit zo is en er gewoon niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

GromuhlDjun schreef op zondag 5 februari 2017 @ 12:58:
[...]

Ja, dat is dus appels met peren vergelijken.
Maar ja, AMD soldeert de heatspreader nog vast aan de cpu, daar zou een groot verschil in warmteafvoer kunnen zitten.

Intel gebruikt waardeloze pasta tussen CPU en heatspreader (sinds Ivy bridge), omdat ze het kunnen maken. Hun cpu's zijn tot nu toe toch een stuk sneller dan de concurrentie.
Het zou ook kunnen dat ze teveel lijm gebruiken om de heatspreader te bevestigen, waardoor er geen ideale aansluiting plaatsvind, maar dat is onmogelijk om van buitenaf te zien.
Ook daarin zijn de verschillen minimaal, al zou de heatspeader van de cpu verwijderd zijn. Bij de huidige generaties aan processoren is dit verschil niet de drastische 20 graden die vermeld wordt. Heatspeaders van Intel uit de vorige generatie zorgde voor slechts 3 tot 5 graden verschil. Uitgaande van de hogere temps die deze clocks kunnen hebben heeft het verwijderen van deze dus ook niet veel nut meer.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
KatirZan schreef op zondag 5 februari 2017 @ 15:19:
[...]
Heatspeaders van Intel uit de vorige generatie zorgde voor slechts 3 tot 5 graden verschil.
Onzin.

Hier 21 graden verschil: https://hardforum.com/thr...nd-after-results.1878870/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
KatirZan schreef op zondag 5 februari 2017 @ 15:19:
[...]
Heatspeaders van Intel uit de vorige generatie zorgde voor slechts 3 tot 5 graden verschil. Uitgaande van de hogere temps die deze clocks kunnen hebben heeft het verwijderen van deze dus ook niet veel nut meer.
Waar baseer je deze prachtige onzin uitspraken op? Ik heb m'n 6700K gedelid en die liep onder gelijke omstandigheden zo'n 17 graden Celsius koeler. Bij m'n vorige 4690K was dit zelfs 20 graden Celsius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

stin00 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 17:24:
[...]

Waar baseer je deze prachtige onzin uitspraken op? Ik heb m'n 6700K gedelid en die liep onder gelijke omstandigheden zo'n 17 graden Celsius koeler. Bij m'n vorige 4690K was dit zelfs 20 graden Celsius.
Puur uit ervaring, meerdere Intels gedelid, en bij de meeste geen groot verschil. Hieronder een 6700k die (bij mij) niet veel lager in temps uitkwam.

Daarnaast is de discussie zelf onzinnig daar temps alleen uit gaan maken indien je je cpu dusdanig onder omstandigheden gaat brengen waarbij temperaturen daadwerkelijk voor negatieve resultaten zorgen.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
KatirZan schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:15:
[...]
Puur uit ervaring, meerdere Intels gedelid, en bij de meeste geen groot verschil. Hieronder een 6700k die (bij mij) niet veel lager in temps uitkwam.
Dan doe je ergens iets niet goed. Genoeg mensen met temps die 20 graden lager liggen.
KatirZan schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:15:
[...]

Daarnaast is de discussie zelf onzinnig daar temps alleen uit gaan maken indien je je cpu dusdanig onder omstandigheden gaat brengen waarbij temperaturen daadwerkelijk voor negatieve resultaten zorgen.
Er zijn zat CPU's waarbij overklokken vrijwel niet mogelijk is omdat de temps te hoog worden. Als een K CPU met goede koeling standaard in een stresstest al op 75+ graden komen blijft er weinig ruimte over voor overklokken. Je kan er dan vrijwel geen voltage bij doen omdat de temps dan te hoog worden. Als Intel fatsoenlijke pasta zou gebruiken kon je K CPU ook daadwerkelijk overklokken op een goede manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Er bleven teveel mensen hangen op het platform van de 2500K. Deze chip is gesoldeerd en zeer eenvoudig + veilig te overclocken. Hierdoor werd upgraden totaal niet noodzakelijk meer en daar was Intel niet blij mee.

@KatirZan: ben nu wel benieuwd welke thermal paste je tussen de die en heatspreader smeerde. Ik maak zelf louter gebruik van metalen thermal pastes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

PilatuS schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:23:
[...]

Dan doe je ergens iets niet goed. Genoeg mensen met temps die 20 graden lager liggen.

[...]

Er zijn zat CPU's waarbij overklokken vrijwel niet mogelijk is omdat de temps te hoog worden. Als een K CPU met goede koeling standaard in een stresstest al op 75+ graden komen blijft er weinig ruimte over voor overklokken. Je kan er dan vrijwel geen voltage bij doen omdat de temps dan te hoog worden. Als Intel fatsoenlijke pasta zou gebruiken kon je K CPU ook daadwerkelijk overklokken op een goede manier.
Klopt, maar dan kijk je puur naar het overklokken en niet naar de daadwerkelijke toepasbaarheid. Tuurlijk is overklokken een sport, maar in de meeste gevallen wordt een dergelijke overklok nooit meer voor de volle mep gebruikt.

Leuke manier om je hardware tot het uiterste te laten rennen, maar voor toepasbaarheid later de klok weer terug draaien.

Thermalpaste die ik meestal gebruik is een ceramische van Arctic, merk hier echter wel verschillen in op het moment dat een cpu zijn max temps benaderd. Wederom een verschil van slechts enkele graden.

Maar laten we weer richting ontopic gaan, TS heeft weinig aan dit gezwets

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1