Radiator wordt koud vooraleer gevraagde temp wordt bereikt.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 880383

Topicstarter
Hallo,

Ik ben recent verhuisd naar een stadswoning.
De woning bestaat uit 3 verdiepen, dus gelijkvloers, 1ste en 2de verdiep.
Op ieder verdiep staat een radiator. De radiatoren op het gelijkvloers en op het tweede verdiep warmen zoals het moet. De radiator op het eerste verdiep wordt eerst heel warm zoals het moet, maar na een half uur wordt die aan de onderkant koud en enkel de bovenste 10 cm van de radiator blijft warm.

Ik heb ondertussen al zowat alles gedaan wat relevant leek. Ontluchten van het hele systeem, druk nagekeken, thermostaatknop eraf gehaald en dat pinnetje ingevet, de radiatoren balanceren. Noem maar op. Geen enkele methode blijkt te helpen. Het enige wat ik heb ontdekt is dat wanneer ik de thermostaatknop van die radiator twee keer helemaal dicht en weer open draai hij dan weer heet wordt. Maar na een half uur wordt deze dan weer koud.

Ik vind nergens op het internet iemand met dezelfde ervaring dus probeer ik het dan maar eens via een forum.

De verwarmingsketel staat op het tweede verdiep en is een Bulex Thermomestar F25 E met een Exacontrol E7R B (afstandbediening)

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Anoniem: 880383 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:49:
Hallo,

Ik ben recent verhuisd naar een stadswoning.
De woning bestaat uit 3 verdiepen, dus gelijkvloers, 1ste en 2de verdiep.
Op ieder verdiep staat een radiator. De radiatoren op het gelijkvloers en op het tweede verdiep warmen zoals het moet. De radiator op het eerste verdiep wordt eerst heel warm zoals het moet, maar na een half uur wordt die aan de onderkant koud en enkel de bovenste 10 cm van de radiator blijft warm.

Ik heb ondertussen al zowat alles gedaan wat relevant leek. Ontluchten van het hele systeem, druk nagekeken, thermostaatknop eraf gehaald en dat pinnetje ingevet, de radiatoren balanceren. Noem maar op. Geen enkele methode blijkt te helpen. Het enige wat ik heb ontdekt is dat wanneer ik de thermostaatknop van die radiator twee keer helemaal dicht en weer open draai hij dan weer heet wordt. Maar na een half uur wordt deze dan weer koud.

Ik vind nergens op het internet iemand met dezelfde ervaring dus probeer ik het dan maar eens via een forum.

De verwarmingsketel staat op het tweede verdiep en is een Bulex Thermomestar F25 E met een Exacontrol E7R B (afstandbediening)

Alvast bedankt!
toon volledige bericht
Dus 1 radiator met thermostaatknop werkt niet goed?
Maar na gepruts aan de knop doet hij het weer even,
is die thermostaatknop misschien gewoon kapot?

Dat hij dus denkt dat hij op temperatuur is en afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De thermostaatknop is gewoon een regelaar voor de chauffage zelf. Dit gaat van 0 tot 5. Dus die thermostaatknop 'weet' niet welke temperatuur is ingesteld. Maar het is misschien inderdaad geen slecht idee om de thermostaatknop eens te vervangen. Dat ik daar nog niet aan gedacht heb!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ruil er eerst maar eens 2 om

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
Knop vervangen. Een kapotte thermostaatkraan kan allerlei rare perikelen geven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De knop is vervangen, maar nog steeds hetzelfde resultaat jammer genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372738

Is de thermostaatknop/radiator ingesloten (achter de gordijn bijvoorbeeld) waardoor de temperatuur snel oploopt en de thermostaatknop denkt dat de ingestelde temperatuur is bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb je de anderen ook al eens helemaal dichtgedraaid?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 372738 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:31:
Is de thermostaatknop/radiator ingesloten (achter de gordijn bijvoorbeeld) waardoor de temperatuur snel oploopt en de thermostaatknop denkt dat de ingestelde temperatuur is bereikt?
De thermistaatkraan kan geen temperatuur meten. Maar hij zit wel ietwat ingesloten in een oud dichtgemetste schouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Raven schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:37:
[...]

Heb je de anderen ook al eens helemaal dichtgedraaid?
Als ik de andere volledig dichtdraai dan worden die toch niet meer warm? Beide staan op een kwartdraai open en het probleemgeval een volledige draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-07 08:07

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Anoniem: 880383 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:58:
[...]

De thermistaatkraan kan geen temperatuur meten. Maar hij zit wel ietwat ingesloten in een oud dichtgemetste schouw.
Dan is het dus ook geen thermostaatkraan? Dat de schaalverdeling op de knop niet in graden is maar van 0 tot 5 loopt wil natuurlijk niet zeggen dat de kraan geen temperatuur meet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thermostaatkraan meet wel temperatuur, anders is het geen thermostaatkraan.
http://passiefhuisbouwer.nl/radiatorthermostaat-instellen
De knop van een traditionele radiatorthermostaat is voorzien van een cijfer of streepjes verdeling met de standen 1 t/m 5. De bijbehorende temperatuur is verschillend per fabrikant en model. Maar meestal komen de standen 2 t/m 4 overeen met respectievelijk 18, 21, en 24 graden Celsius.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 372738 op 03-02-2017 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-07 12:49
En wat gebeurt er met alle radiatoren dichtgedraaid behalve de probleemradiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Divak schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:16:
En wat gebeurt er met alle radiatoren dichtgedraaid behalve de probleemradiator?
Dat maakt geen verschil uit. De probleemradiator koelt weer af na een half uurtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 372738 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:05:
[...]

Thermostaatkraan meet wel temperatuur, anders is het geen thermostaatkraan.
http://passiefhuisbouwer.nl/radiatorthermostaat-instellen

[...]
Maar die thermostaatkraan op die radiator weet niet welke temperatuur ik vraag toch?
Maar ik begrijp wel wat u bedoelt. Ik zet die kraan altijd op 5.

Enig idee hoe ik die kraan dan kan 'isoleren' van de warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 18:49

job

Anoniem: 880383 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:05:
De knop is vervangen, maar nog steeds hetzelfde resultaat jammer genoeg...
Zeker weten dat de kraan nog goed is? Als het probleem niet in de knop zit, maar in de kraan zelf dan moet je die uiteraard vervangen.

[ Voor 24% gewijzigd door job op 03-02-2017 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 880383 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:21:
Maar die thermostaatkraan op die radiator weet niet welke temperatuur ik vraag toch?
Ingestelde temp. thermostaatkraan staat los van de ingestelde temp hoofdthermostaat.
Maar ik begrijp wel wat u bedoelt. Ik zet die kraan altijd op 5.
Dan zou ik eerlijk gezegd verwachten dattie open blijft, maar ik heb daar geen ervaring mee. (met een ingesloten therm. kraan)
Enig idee hoe ik die kraan dan kan 'isoleren' van de warmte?
Als noodoplossing zou je de thermostaatkraan los kunnen koppelen, en op een of ander manier het pinnetje induwen en vastzetten (blokje met tape ofzo?) kijken of het daarna warm blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 18:49

job

Bij mijn kranen is juist de pin naar buiten open. Pin ingedrukt is gesloten. Net andersom dus. Dus het is handig om uit te zoeken wanneer bij hem de kraan open staat.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 03-02-2017 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

job schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:33:
Bij mijn kranen is juist de pin naar buiten open. Pin ingedrukt is gesloten. Net andersom dus. Dus het is handig om uit te zoeken wanneer bij hem de kraan open staat.
Daar zou je best wel gelijk in kunnen hebben :) . Is een tijd terug dat ik wat met thermostaatkranen heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59
[...]

Bevestig maar eens een thermometer aan de thermostaatkraan. 99% kans dat het lokaal warm wordt.

Oplossing is overigens ook simpel dan: een klassieke kraan (of geen kraan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anoniem: 880383 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:59:
[...]

Als ik de andere volledig dichtdraai dan worden die toch niet meer warm? Beide staan op een kwartdraai open en het probleemgeval een volledige draai.
Dat klopt, maar het is een test, om te kijken of hetzelfde gebeurt als alleen het probleemgeval open is.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]

Euh ja ietwat ingesloten? .. dan warmt hij zichzelf gewoon lekker op er loopt alleen maar heet water langs denk maar niet dat hij koud blijft dan
Icephase schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:00:
[...]

Dan is het dus ook geen thermostaatkraan? Dat de schaalverdeling op de knop niet in graden is maar van 0 tot 5 loopt wil natuurlijk niet zeggen dat de kraan geen temperatuur meet...
Yup hier snapt ook de helft van kantoor dat niet dus groeien af en toe de palmbomen spontaan uit de radiator

[ Voor 35% gewijzigd door Fish op 03-02-2017 22:31 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Net de test gedaan en het is dus inderdaad doordat de thermostaatknop ingesloten zit dat de radiator zelf af slaat.
Ik zal dus kijken voor een andere knop en voorlopig de knop er af houden.

Bedankt voor alle reacties! Blij dat het opgelost is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-07 15:57
Wellicht niet meer nodig maar toch even een link zie vooral eens punt 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 874665

Hierbij voor andere lezers nog even een filmpje over de werking van een radiatorthermostaat en uitleg over de schaalverdeling 1 t/m 5.
YouTube: Hoe werkt een radiatorthermostaat?

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 874665 op 01-01-2018 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-07 17:51
Dan moet je op zoek naar een knop met een afstand voeler. Is het zelfde als de knop die je nu hebt alleen zit en een dunne leiding aan met aan het eind een voeler die dan de temperatuur meet.
Pagina: 1