Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Voor- en nadelen van Webdav

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wimsomnia
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-01 08:54
Hoi,

Eerst en vooral: ik wist niet goed bij welk forumonderdeel ik dit moest zetten....

Ik ben op het gulle aanbod van Transip ingegaan om hun cloud "Stack" van 1 Tb gratis te gebruiken.
Nu las ik dat men aanraadde om via Webdav te werken en van de Stack cloud een virtuele harde schijf op de PC te maken.

Ik heb Webdav opgezocht op het net en er is zo veel commentaar en verschillende meningen dat je door het bos de bomen niet meer ziet.

Ik heb een Webdav-"schijf" geïnstalleerd, maar zie het voordeel niet echt.

Mijn concrete vraag: wat is het verschil met het simpelweg synchroniseren van bepaalde folders op je computer?

Alvast bedankt voor de reacties.

Beste antwoord (via Wimsomnia op 01-02-2017 16:35)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:21

Compizfox

Bait for wenchmarks

Allereerst: WebDAV is simpelweg het protocol waarover je Stack kunt bereiken. De bijhorende software verbindt ook over WebDAV met Stack. Er is geen andere manier om Stack te benaderen.

Eigenlijk is je vraag dus: wat is het verschil tussen het mounten van Stack als 'schijf' en gebruik van de bijhorende software?

Het antwoord daarop is dat bij het mounten als 'schijf' niks lokaal gesynchroniseerd wordt. Alle data staat alleen op Stack, en niet op je lokale schijf. Met de bijgeleverde software wordt het gesynchroniseerd naar een map op je lokale schijf, net zoals bv. Dropbox doet.

Dit had je overigens ook wel in [Cloud storage] "Stack" van TransIP kunnen posten ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Compizfox op 01-02-2017 15:03 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Allereerst: WebDAV is simpelweg het protocol waarover je Stack kunt bereiken. De bijhorende software verbindt ook over WebDAV met Stack. Er is geen andere manier om Stack te benaderen.

Eigenlijk is je vraag dus: wat is het verschil tussen het mounten van Stack als 'schijf' en gebruik van de bijhorende software?

Het antwoord daarop is dat bij het mounten als 'schijf' niks lokaal gesynchroniseerd wordt. Alle data staat alleen op Stack, en niet op je lokale schijf. Met de bijgeleverde software wordt het gesynchroniseerd naar een map op je lokale schijf, net zoals bv. Dropbox doet.

Dit had je overigens ook wel in [Cloud storage] "Stack" van TransIP kunnen posten ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Compizfox op 01-02-2017 15:03 ]

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:45

Nakebod

Nope.

Voordeel is dat je geen 1TB schijf in je laptop hoeft te hebben, maar wel alles kan benaderen.
Nadeel: Je moet online zijn.

Handig als je bijvoorbeeld maar 128GB SSD hebt, en 500GB in gebruik hebt in de cloud.
En als je dus wilt synchroniseren, de volle 500GB, heb je nogal wat ruimte tekort in dat geval.
Kan je natuurlijk wel selectieve sync doen.
Voordeel: Offline heb je nog steeds je bestanden.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat zijn je eigen gedachten en hoe gebruik je de opslagruimte? ;)

Con: geen extra backup
Con: alleen online gebruik
Con: afh. van bandbreedte trager bij grotere bestanden
Pro: kost je lokaal geen TB, op iedere device
Pro: er is 1 waarheid (wat ook een con is, bij malware)

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 01-02-2017 15:12 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Wimsomnia
Bedankt voor alle reacties!

Tothiertoe gebruikte ik Stack vooral als backup van "belangrijke" bestanden en ook om films en series te bewaren zonder dat ik die op de PC zélf moet laten staan.

Als ik het goed begrijp is het aanspreken van Webdav uiteindelijk een handeling in de cloud zélf en niet meer lokaal zoals de gewone synchronisatiemappen.

Inderdaad handig als je plaats wil besparen op je PC zélf. Tothiertoe kom ik nog ruim toe met m'n 2 SSD's en 1 HDD in m'n PC. Behalve die films dan die ik niet synchroniseer en enkel in de cloud staan.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wimsomnia schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:20:
Tothiertoe gebruikte ik Stack vooral als backup van "belangrijke" bestanden en ook om films en series te bewaren zonder dat ik die op de PC zélf moet laten staan.
Als je Stack gebruikt als backup, kan ik je aanraden om echte backupsoftware (met encryptie en versioning) te gebruiken in plaats van synchronisatie. Synchronisatie is geen backup ;)

Kijk bijvoorbeeld eens naar Duplicati.
Als ik het goed begrijp is het aanspreken van Webdav uiteindelijk een handeling in de cloud zélf en niet meer lokaal zoals de gewone synchronisatiemappen.
WebDAV is geen handeling, maar het protocol waarover je Stack benadert. Het is in tegenstelling tot synchronisatie helemaal niet lokaal; er wordt niks lokaal opgeslagen en in plaats daarvan benader je de data direct.

• Wimsomnia
Ik had het anders moeten uitdrukken: ik gebruik Stack als extra backup.

Met Reflect van Macrium Software maak ik images van gans m'n systeem op een externe harde schijf.

Vraagje in de zijlijn: Zijn er volgens jullie betere gratis backupprogramma's dan die van Macrium?
Welke gebruiken jullie?

Edit: die tip over Duplicati, daar had ik overgelezen.... 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Wimsomnia op 01-02-2017 15:34 ]

• ArtLover
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-10 11:45
Compizfox schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:23:
[...]

Als je Stack gebruikt als backup, kan ik je aanraden om echte backupsoftware (met encryptie en versioning) te gebruiken in plaats van synchronisatie. Synchronisatie is geen backup ;)

Kijk bijvoorbeeld eens naar Duplicati.

[...]

WebDAV is geen handeling, maar het protocol waarover je Stack benadert. Het is in tegenstelling tot synchronisatie helemaal niet lokaal; er wordt niks lokaal opgeslagen en in plaats daarvan benader je de data direct.
Waar is Stack dan wel goed voor?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

ArtLover schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 16:06:
[...]

Waar is Stack dan wel goed voor?
De client, bedoel je? Die is bedoeld voor synchronisatie.

• Wimsomnia
Voor mij zijn er geen voordelen moest ik een virtuele harde schijf maken.

Wat betreft backup: ik heb nu een image van m'n C-schijf in Stack(ververs ik maar om de 6 maanden ongeveer, 't is nogal een lange upload... :-) ), op een HDD in m'n PC,die dan ook nog eens synchroniseert met een onlangs aangekochte NAS én op een externe harde schijf.

"Belangrijke bestanden" staan op een andere SSD, in Stack en op die externe HDD.

Ik denk dat ik wel safe zit....

Nu heb ik wegens een stroomstoring m'n backup onlangs wel nodig gehad. Windows wilde niet meer opstarten, ook niet met een herstel-USB of met de Emergency Disk van Norton die me ooit in dat geval wel eens geholpen heeft.

Herstelschijf van Macrium Reflect erin, ik kon netjes kiezen tussen de backup op de HDD en die op de NAS.
Anderhalf uur later was m'n systeem weer "up and running" en actueel(ik neem automatisch wekelijks een backup.

Macrium Reflect: een aanrader!!
Pagina: 1