Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VLAN op secundaire poort Ubiquiti Unifi AP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Hallo mede-tweakers,

Ik ben sinds een week of 2 aan het experimenteren met Ubiquiti Unifi AP's.
De UAP AC Lite bevalt me zeer goed. Ik zit erover te denken om een Unifi AC LR als 2e AP binnen te plaatsen en buiten een Unifi outdoor+.

Ik ben ervan op de hoogte dat de outdoor+ niet meer van de huidige reeks is maar de prijs in combinatie met de specs zorgen ervoor dat ik bij deze uitkom.

Ik wil graag een AP buiten die weerbestendig is met een omi-directionele antenne(dan valt de UAP AC Pro en bijv. een nanostation dus af). Deze wordt hoog in een kapschuur geplaatst die een vrij open design heeft. (flink wat bescherming maar open genoeg voor het signaal).

Ik heb hier nu een goedkoop Asus routertje hangen die waarschijnlijk de winter niet overleven gaat(simpelweg niet geschikt voor buitengebruik). Ik ben echter een secundaire poort nodig om de zonnepanelen op aan te sluiten. Een Picostation is dus ook niet voldoende i.v.m. het missen van deze secundaire poort.

Op het Ubiquiti forum ben ik inmiddels erachter gekomen dat de 2e poort een mirror/bridge is met de 1e poort. Ik kan dus geen VLAN's beheren op deze 2e poort. Ik hanteer op mijn AP's 2 VLAN's, VLAN1 voor mijn eigen netwerk en VLAN 3 voor gasten.

Voor zover ik weet kan de LAN-module van de zonnepanelen niet met VLAN's overweg. Dan nu mijn vragen:
- Kan iemand dit bovenstaande verhaal bevestigen?
- Als VLAN 1 untagged en VLAN3 tagged naar het AP stuur en deze de VLAN's doorstuurt naar de zonnepanelen die alleen met untagged pakketjes werkt, gaat dit dan werken?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Qlimaxxx op 02-02-2017 21:54)

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-11 12:14
De opvolger van de UAP Outdoor+ is de UAP-AC-M-PRO. Deze is inderdaad wel wat duurder.

Anyway, de secundaire port door bridging. Wat inhoudt dat wat je er untagged, tagged instopt, er ook weer zo uit komt. Dus als je untagged vlan1 en tagged vlan3 instopt, dan komt het er exact hetzelfde weer uit. Hier zouden de zonnecollector geen last van moeten ondervinden.

U+

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Jeroen_ae92
De opvolger van de UAP Outdoor+ is de UAP-AC-M-PRO. Deze is inderdaad wel wat duurder.

Anyway, de secundaire port door bridging. Wat inhoudt dat wat je er untagged, tagged instopt, er ook weer zo uit komt. Dus als je untagged vlan1 en tagged vlan3 instopt, dan komt het er exact hetzelfde weer uit. Hier zouden de zonnecollector geen last van moeten ondervinden.

U+

• Qlimaxxx
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 20:05:

Dat klinkt veelbelovend!

De hogere prijs kan ik echter niet goedpraten. Zelfs een picostation zou afdoende zijn, ware het niet dat ik een extra poort moet hebben.

• Jeroen_ae92
Door de komst van de nieuwe outdoor, de uap-ac-m, komen er wel wat outdoors vrij.

U+

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:27
Als je slechts 100mbit nodig hebt, miss idee om de kabel te spiitten zodat je met 1 kabel 2 aansluitingen hebt?

CISSP! Drop your encryption keys!

• Qlimaxxx
laurens0619 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 19:58:
Als je slechts 100mbit nodig hebt, miss idee om de kabel te spiitten zodat je met 1 kabel 2 aansluitingen hebt?
Loopt die 24 passive POE dan over 4 adertjes?
Ben er eigenlijk principieel op tegen om dit te doen.

• Jeroen_ae92
Qlimaxxx schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 20:47:
[...]

Loopt die 24 passive POE dan over 4 adertjes?
Ben er eigenlijk principieel op tegen om dit te doen.
Nope en het is een slecht idee om meerdere redenen. Lekker een UAP Outdoor+ pakken.

U+

• Qlimaxxx
Jeroen_ae92 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 20:51:
[...]

Nope en het is een slecht idee om meerdere redenen. Lekker een UAP Outdoor+ pakken.
Zo dacht ik er ook al over.

Dus even een wrap up, zodat ik het topic kan sluiten:

Een poort met 1 untagged VLAN en 1 of meerdere tagged VLAN's aansluiten op een apparaat dat niet VLAN aware is levert geen problemen op en zorgt dat de pakketjes het untagged VLAN ingaan?

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-11 08:19

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Qlimaxxx schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:30:
[...]

Zo dacht ik er ook al over.

Dus even een wrap up, zodat ik het topic kan sluiten:

Een poort met 1 untagged VLAN en 1 of meerdere tagged VLAN's aansluiten op een apparaat dat niet VLAN aware is levert geen problemen op en zorgt dat de pakketjes het untagged VLAN ingaan?
Klopt, je apparaat kijkt alleen naar de untagged pakketjes.

offtopic:
Je kan een topic niet sluiten, dit kunnen alleen moderators.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Qlimaxxx
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:36:
[...]

Klopt, je apparaat kijkt alleen naar de untagged pakketjes.

offtopic:
Je kan een topic niet sluiten, dit kunnen alleen moderators.
Top! Thanks voor de hulp allen!
Pagina: 1