Connector LiPo batterij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reynard80
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-01-2022
Ik wil de batterij van mijn ereader vervangen, echter kan ik de betreffende connector niet vinden. Wie weet wat voor connector dit is?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/208wn47.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2j30kte.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 09:18
Ik herken deze connector niet direct. Wat staat er op de batterij zelf? Vaak kun je het type connector uit het productnummer herleiden als deze is meegenomen in de datasheet.

Als alternatief kun je de connector natuurlijk altijd overzetten.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

(jarig!)
Lijkt dr op dat de accu zelf ook nog een printplaatje heeft met iets van oplaad-electronica, wat waarschijnlijk overgezet moet worden als je alleen de losse accucel vervangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grenco
AlexanderB schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:28:
Lijkt dr op dat de accu zelf ook nog een printplaatje heeft met iets van oplaad-electronica, wat waarschijnlijk overgezet moet worden als je alleen de losse accucel vervangt.
Nee. Dat is standaard op dit soort (lipo)cellen. Zitten diverse beveiligingen op. Zoals over/onder laad bescherming , temperatuur en stroombegrensing. Dit moet op de nieuwe cel ook zitten, anders is het levensgevaarlijk.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Apple gebruikt deze connectors ook voor hun fans, luidsprekes, mic, etc. in de MacBooks. Misschien dat dat je verder helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:05

MsG

Forumzwerver

Is dat niet gewoon micro JST? Veelgebruikt in de RC-wereld.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:40
Je kunt de connector ook hergebruiken. De draadjes zijn lang genoeg.

Let er echter wel op dat je eerst 1 draadje doorknipt. Daarna het afgeknipte draadje aan de kant van de batterij met isolatie tape isoleren. En daarna pas het tweede draadje doorknippen en isoleren.
Voorkom dus dat beide kortsluiting kunnen maken. Dat kan namelijk brand veroorzaken.

Bij het aansluiten aan de nieuwe batterij doe je hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Sepio op 01-02-2017 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

(jarig!)
Euh, wut? lipo cellen kan je gewoon los kopen met niks dr op, altijd al zo geweest, zal altijd wel zo blijven.

Dit soort beschermingsprintjes zijn eerder uitzondering dan regel bij losse cellen, ze bestaan wel, voornamelijk bij cylindrische cellen die tegenwoordig als "oplaadbare batterij" razend populair zijn bij powerbanks, zaklampen en e-cigaretten. Puur consumenten tegen zichzelf beschermen, anders kan je ze vrijwel direct wegmikken, te diep ontladen sloopt de lipo vrij rap.

Vandaar ook, gewoon een cel kopen in de juiste afmetingen, en het printje overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De solder tabs van een LiPo zijn vaak van Aluminium, dat vereist een andere soldeertechniek....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reynard80
Dank voor de antwoorden.

Het lijkt op micro JST, maar is het volgens mij niet. Dat ziet er net anders uit. Deze connector klik je als het ware van bovenop vast. JST connectors schuif je in elkaar. De batterijen die ik online zie hebben ook geen micro JST, dus ik zet inderdaad de draadjes even over. Goede tip hierboven om kortsluiting te voorkomen.

De meeste batterijen online hebben wel zo'n controlebordje, dus dat is denk ik geen probleem, ervan uitgaande dat dit bordje verder niet afhankelijk is van de software van het apparaat (qua aansturing).

Het probleem waar ik nu tegenaanloop is dat er geen batterijen in de juiste afmetingen te koop zijn. Ik zoek eigenlijk een 345361, maar die vind ik nergens. Echter, er is genoeg ruimte voor een dikkere batterij dus ga ik daarnaar op zoek. Dan nog een vraag over de capaciteit; de huidige batterij is een 1200mah. Stel, ik vind een batterij met een andere capaciteit (wellicht een grotere), zou dat nog een probleem kunnen opleveren met de software van het apparaat, of zou een afwijkende capaciteit in principe gewoon moeten werken?

[ Voor 10% gewijzigd door reynard80 op 01-02-2017 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
AlexanderB schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:52:
Euh, wut? lipo cellen kan je gewoon los kopen met niks dr op, altijd al zo geweest, zal altijd wel zo blijven.

Dit soort beschermingsprintjes zijn eerder uitzondering dan regel bij losse cellen, ze bestaan wel, voornamelijk bij cylindrische cellen die tegenwoordig als "oplaadbare batterij" razend populair zijn bij powerbanks, zaklampen en e-cigaretten. Puur consumenten tegen zichzelf beschermen, anders kan je ze vrijwel direct wegmikken, te diep ontladen sloopt de lipo vrij rap.

Vandaar ook, gewoon een cel kopen in de juiste afmetingen, en het printje overzetten.
Op cellen in apparaten kom je dit soort bescherming vrijwel altijd tegen. Niet altijd even zichtbaar, soms zijn ze wat netter weggewerkt of zelfs niet direct zichtbaar. Bij wat obscuurdere hardware (cheapo China spul) kom je het wel eens tegen dat het ontbreekt of nep is.

Ook bij RC packs en andere toepassingen waarbij veel stroom gevraagd wordt is dit soort bescherming afwezig.

Je kan ze dus uiteraard los kopen (met of zonder bescherming), maar TS zou ik adviseren om een vervangende batterij te zoeken met de zelfde bescherming. Vooral omdat je er vrijwel zeker vanuit kan gaan dat de e-reader zelf verder geen beveiliging zal hebben en misschien qua laadcircuit er op vertrouwd dat deze aanwezig is.
reynard80 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:14:
Het probleem waar ik nu tegenaanloop is dat er geen batterijen in de juiste afmetingen te koop zijn. Ik zoek eigenlijk een 345361, maar die vind ik nergens. Echter, er is genoeg ruimte voor een dikkere batterij dus ga ik daarnaar op zoek. Dan nog een vraag over de capaciteit; de huidige batterij is een 1200mah. Stel, ik vind een batterij met een andere capaciteit (wellicht een grotere), zou dat nog een probleem kunnen opleveren met de software van het apparaat, of zou een afwijkende capaciteit in principe gewoon moeten werken?
Nee dat is waarschijnlijk geen probleem. Heel af en toe telt de software wel hoeveel mAh er in een cel gepompt wordt en begrenst dit, maar das eigenlijk altijd ruim meer dan de originele capaciteit (>2x).

Aanvulling:
Hou er rekening mee dat dit soort cellen kunnen opzwellen. Dus mogelijk is de ruimte voor de batterij daarom ruim.

[ Voor 2% gewijzigd door Grenco op 01-02-2017 17:48 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dit is een Molex. Ik herken het design en ben 'm vaker tegengekomen. De naam weet ik even niet zo 123, maar moet eenvoudig te vinden zijn op de Molex site of Farnell/Digikey/Mouser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu vraag ik me toch wel af waarom je een grotere accu zou willen hebben, een kobo mini gaat al zeker ongeveer 12 boeken mee op een acculading hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 13:08
Mijn 5 jaar oude Kobo Touch loopt tegenwoordig al leeg als hij 3 maanden uit staat of 3 weken in slaapstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reynard80
Verwijderd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:26:
Nu vraag ik me toch wel af waarom je een grotere accu zou willen hebben, een kobo mini gaat al zeker ongeveer 12 boeken mee op een acculading hier.
Ik hoef niet persé een grotere, maar de huidige accu is kapot, en houdt zijn lading niet meer. Als ik Google is het veel voorgekomen bij de Kobo Glo (de reader in kwestie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:40
Is dit de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reynard80
Bedankt, maar nee, die past niet. Kennelijk hebben ze verschillende batterijen gebruikt. In deze was het een 345361.

Ik heb zojuist de batterij vervangen door een 405550. Hij past prima en tot nu toe lijkt het goed te werken.
Pagina: 1