HP LTO drive in desktop

Pagina: 1
Acties:

• Jurgen1965
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11-2025
Hoi,

Ik heb een HP Storage EH957B LTO5 Ultrium 3000 SAS Int Tape Drive op de kop weten te tikken en wil deze in een HP Pro 3120 MT (64bit) desktop gebruiken.

De desktop ben ik van plan te voorzien van Windows 7 of 10 (afhankelijk van de bruikbaarheid van de tape drive met een van deze twee).

De tape drive heeft een SAS interface en de desktop heeft (uiteraard) alleen SATA aansluitingen. Ik heb al wat rondgekeken en zie wel diverse tips, maar dit betreft voornamelijk het aansluiten van SAS HD's en dan ook nog al in wat oudere topics.

Er zijn dus een aantal vragen waarmee ik zit:
- Is het handig/verstandig de desktop te gebruiken met W7/W10 of zijn er betere/andere opties (Ik ben een gewone thuisgebruiker met redelijke (Windows) OS kennis)
- Er zal in ieder geval een interfacekaart in moeten (en kabels), welke zou hiervoor gebruikt kunnen worden?
- wat voor software is hiervoor geschikt.

Alvast bedankt voor de input.

JurgeN

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zult hier waarschijnlijk een SAScontroller voor moeten pakken, dingen zijn best prijzig (100+ euro).
De vraag is, waarom wil je een tapedrive hebben? Ze worden niet vaak voor thuisgebruik ingezet.

• Jurgen1965
Als het redelijk makkelijk te doen is, vind ik het wel de moeite waard de investering van tijd en geld te doen en ik ben gewoon nieuwsgierig of ik dit voor elkaar kan krijgen (en het lijkt me gewoon leuk).

JurgeN

[ Voor 7% gewijzigd door Jurgen1965 op 01-02-2017 14:32 . Reden: toevoeging ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als je nieuwsgierig bent of jij het voor elkaar kan krijgen is een topic op tweakers 'gooien' met alle stappen niet echt de manier, dan doen wij het voor je ;)
Begin dus even met zoeken wat voor software met LTO tapes werkt, dat is zo te vinden. Verder is het handig als je hier post wat je doel is (een dagelijkse/wekelijkse backup met cruciale gegevens of homelab/speelgoed bijv.).
We kunnen je vertellen dat vrijwel elke SAS controller ermee zal werken (zolang het SAS, niet Sata is) en dat je Backup Exec kan gebruiken maar behalve dat Backup Exec een erg hinderlijk (en prijzig) pakket is hebben we ook geen idee of het bij je doel past.
In principe zou het onder W7 en W10 moeten kunnen werken, met wat extra werk mogelijk. Je zal een SAS controller nodig hebben, die hoeven niet 100+ euro te kosten als je ze hier op de V&A vindt en moeten kijken of die onder W7/W10 gaat werken.

Fixing things to the breaking point...

• Jurgen1965
Heel duideljik antwoord, dank je.

Ik zit ook niet te wachten op een stap-voor-stap handleiding (wel erg gemakkelijk, maar geen uitdaging).

Zoals gezegd zie ik hierin een uitdaging om de boel lopende te krijgen (Ik heb al eerder een tape-drive aan de praat proberen te krijgen, maar dat mislukte jammerlijk door een gebrek aan een geode bron van kennis).

Gezien de capaciteit van Ultrium 5 wil ik kijken of ik deze als backup voor onze Sonology NAS kan inzetten

Met jouw respons kom ik een eind op weg (ook al omdat, zoals in mijn eerste post, de meeste informative die ik gevonden heb niet heel recent is en voornamelijk SAS HD's betreft in RAID configuratie).

Ik ga hiermee verder, nogmaals bedankt

JurgeN