Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1U Thuis server

Pagina: 1
Acties:

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:21

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
Hi,

Ik speel thuis geregeld rond met wat VM's op een oude HP DL360. Echter hoor je hem na 2 betonmuren nog opstarten, vreet ie stroom, neemt hij veel ruimte in (full size 2U) en begint hij achter te lopen met 16GB RAM. In plaats van het RAM te upgraden dacht ik eraan om een nieuw systeem te maken die deze problemen niet zal hebben.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil hier ESXI op gaan draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1300 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
HDD's heb ik hier nog liggen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Case, Mobo, CPU, RAM, boot drive (USB)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
1U, minder dan 400mm diep (ivm kleine patchkast), weinig geluid, genoeg performance voor +- 7 VM's tegelijk draaiend. Omdat het echter vaak lab omgevingen zijn vreet het weinig resources.

Wat verwacht je van ons?
Advies of dit de beste oplossing lijkt. Ik sta zeker open voor een totaal ander systeem, zolang ik er maar ESXI op kan draaien, het een kleine form factor is, weinig geluid maakt en weinig verbruikt :) Het systeem is bedoeld voor 24/7 gebruik.

Bij voorbaat dank!

#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X10SDV-4C-7TP4F-O€ 637,75€ 637,75
1Supermicro SuperChassis SC505-203B€ 113,99€ 113,99
1Sandisk Ultra Fit 32GB Zwart€ 13,21€ 13,21
1Crucial CT2K16G4WFD824A€ 283,04€ 283,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.047,99

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10

BCC

Is het qua stroom en hardware kosten niet logischer om iets in de cloud/dedicated server te huren? Of is dit vloeken in de kerk :)? Of je nieuwe server zelf plaatsen bij een colo, dat scheelt natuurlijk ook boel geluid :)

[ Voor 32% gewijzigd door BCC op 01-02-2017 13:36 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Weet niet of die prijs klopt maar 640,- aan moederbord lijkt me wat duur... (Geheugen ook btw...)
Zou iig hier kijken: Zuinige ESXi Server
Moet het echt per se een 1U server zijn? Misschien een HP Microserver oid anders?

[ Voor 4% gewijzigd door RGAT op 01-02-2017 13:41 ]

Fixing things to the breaking point...

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
BCC schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:35:
Is het qua stroom en hardware kosten niet logischer om iets in de cloud/dedicated server te huren? Of is dit vloeken in de kerk :)? Of je nieuwe server zelf plaatsen bij een colo, dat scheelt natuurlijk ook boel geluid :)
Haha nee absoluut niet. Waarschijnlijk kan ik wat colocatie bij de baas regelen, maar hier zit stiekem ook wel een tweaker gedachte achter ;) Lekker thuis spelen met een nieuwe VM bak heeft ook wel wat. Zeker als het in mijn bestaande kleine patch kastje kan in de meterkast :)
RGAT schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:39:
Weet niet of die prijs klopt maar 640,- aan moederbord lijkt me wat duur... (Geheugen ook btw...)
Zou iig hier kijken: Zuinige ESXi Server
Moet het echt per se een 1U server zijn? Misschien een HP Microserver oid anders?
Mwah voor een bordje met 8 threads, ECC geheugen, 2x 10GB poortjes en IPMI vindt ik de prijs niet extreem hoog.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ah had de 10Gb poorten niet gezien, maar met ESXi heb je sowieso al tussen de VMs 10GbE en met 'maar' 1 server is er toch niet echt iets wat profijt heeft van 10GbE? (Eerste keer dat ik tegen 10Gb opt, voelt raar...)

Fixing things to the breaking point...

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
RGAT schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:58:
Ah had de 10Gb poorten niet gezien, maar met ESXi heb je sowieso al tussen de VMs 10GbE en met 'maar' 1 server is er toch niet echt iets wat profijt heeft van 10GbE? (Eerste keer dat ik tegen 10Gb opt, voelt raar...)
Zeker weten, behalve de cool factor is er geen extra voordeel.

Wat de grootste overweging was voor dit bord is de relatief nieuwe processor, Xeon D series. Dat met de form factor maakt het gewoon een heel interessant moederboard. Maar als je een suggestie heb met een bordje met een kleine form factor met ook wat power, dan ben ik zeker Geïnteresseerd!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Voor 1300 kan je ook een nette server bestellen bij Dell of HP. Voor een thuislab hoef je geen monster te bouwen. Dat gezegd hebbende, elke server vreet stroom en klinkt als een opstijgende straaljager. Ook de nieuwe modellen.

Als je echt een server wil hebben dan is dit wel aardig: pricewatch: Dell Poweredge T20-3708

Xeon E3 en het geheugen kan tot 32GB uitgebreid worden. Schijven moet je zelf bijkopen. Stroomverbruik zal vergelijkbaar zijn met een desktop computer. Het is geen 1U ding, maar het is niet al te duur.

Hier overigens nog een ander idee: voor 260 euro koop je bijvoorbeeld al een licentie VMWare Workstation Pro. Die kan je op je desktop/laptop installeren en ook eenvoudig labs draaien. Je hebt dan nog voldoende budget om eventueel 32GB geheugen te kopen. Houdt je ook nog flink over denk ik.

Moet je lab echt 24/7 draaien? Lijkt mij zonde namelijk, zeker gezien de stroomrekening.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Het meerbedrag in de eerdere opstelling zit hem dan ook echt in het gemak dat je hiermee krijgt. Een kleine 1U case die je ind e meterkast kan gooien zonder omkijken ernaar. Gewoon klein, stil, verbruikt weinig en genoeg power voor een degelijke ESXI setup.

Mocht ik het niet zo willen bouwen zou ik altijd nog voor een setup zoals hieronder kunnen gaan. Geen 1U, maar nog "redelijk klein" met de kubus vorm, verbruikt ook niet veel (aanname) en zal relatief stil zijn. En met 4 threads in een lab omgeving kan je nog wel wat lol maken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 58,10€ 58,10
1ASRock H110M-ITX€ 69,75€ 69,75
1Cooler Master Elite 110€ 41,95€ 41,95
1Sandisk Ultra Fit 32GB Zwart€ 12,34€ 12,34
1Crucial CT16G4DFD8213€ 105,-€ 105,-
1Corsair VS350€ 37,64€ 37,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,78

Ook een fractie van de kosten. Toegegeven, minder cores en minder RAM, geen 1U etc. Dus nu twijfel ik sterk tussen die extra premiums van de eerste build vs deze :/

En jazeker, ik zou het fijn vinden als dit systeem ten alle tijden benaderbaar is. o.a. handig als VPN server en een demo omgeving die gewoon altijd beschikbaar is.

Pagina: 1