MacBook Pro oud of nieuw

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
beste mensen,

Ik ben opzoek naar een MacBook pro voor mijn studie.
Nu zit ik te twijfelen om een nieuwe te kopen 13' 256gb i5 2017 of een tweedehands aan te schaffen 15' 256 gb i7 2013.
Nu is mijn vraag of het aan te raden is om een MacBook pro uit 2013 of 2014 te kopen, of om gewoon een nieuwe aan te schaffen.
Kan iemand mij hier wat meer informatie over geven?

Alvast bedankt,

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik zou het 2016 retina 13 model aanschaffen ;) Is vast nog wel ergens een restpartij te vinden.
Biedt een hoop meer bang/buck en heeft geen kinderziektes meer.

IT gerelateerde studie? Dan raad ik je de upgrade naar 16 GB RAM aan. Ikzelf kan met 128GB ssd voorruit voor mijn pro-werkzaamheden. De 8GB RAM loop je wel tegenaan als je voor Chrome ontwikkeld of een IDE gebruikt. Wil je er ook op gamen dan is 128GB wel krap, maar daarvoor koop je geen mac. (heb zelf de late 2014 mbpr13 instapper)

Ikzelf zou niet zo snel een vier jaar oude, gebruikte laptop kopen, zelfs geen Apple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:57
Dat ligt er aan wat je er mee wil doen. Ik zou wel een nieuwe kopen met studentenkorting, tenzij je 2e hands echt een goede deal kan maken voor een laptop van max een jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:45

mr.paaJ

generatie cmd+z

De nieuwe is wel erg mooi, maar een 15" i7 is een stuk krachtiger dan de 13" i5 en biedt meer ruimte om op te werken.
Ligt er dus heel erg aan wat je gaat doen voor je studie. Beetje internetten en tekstverwerken enzo gaat meer dan prima op de nieuwe 13".

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Als je geen groot budget hebt en je wilt toch echt voor een Mac gaan, dan is tweedehands zeker geen verkeerde keus. Qua performance verschilt het minimaal als je moest kiezen tussen de 13 inch late 2013 vs de mid 2014, aangezien ze beiden een Haswell processor hebben. De mid 2015 heeft dan wel weer Broadwell processor in zitten, maar zoveel prestatie winst zal je daar niet mee winnen.

Ik zou in ieder geval geen 13 inch retina meer in de winkel aanschaffen, aangezien je daarvoor nu de hoofdprijs betaald (tenzij er een actie is). De nieuwe Macbook Pro 2016 model moet je alleen aanschaffen als je ook wilt overstappen naar USB-C.

Welke studie ga je volgen? Welke eisen worden er daar gesteld?

[ Voor 52% gewijzigd door MysticX op 01-02-2017 13:09 ]

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:57
Ik heb zelf mijn hele studie* uitgezeten met een zwarte 13" MacBook (die overigens nog probleemloos werkt :D) en een extern scherm + toetsenbord en muis voor thuis achter mn bureau. Voor mij was dat als beginnende student financieel beter te verantwoorden dan voor een 15" Pro gaan. Later heb ik toen mijn financiële situatie het toe liet een iMac gekocht. 13" was voor mij de ideale maat voor in een rugzak, wanneer ik echt moest werken had ik thuis meer scherm staan.

Inmiddels zijn mijn wensen en mijn situatie veranderd. De MacBook is te traag geworden, de iMac is, weliswaar met een beetje hulp van mij, overleden en staat te koop. Er komt een 15" MBP voor in de plaats als desktopvervanger, de mobiliteitseis is komen te vervallen.

Kortom bekijk voor je zelf even wat je er mee wil gaan doen en wat je kunt en wil betalen.

*geloof me, je wil niet weten wat voor enorm trage student ik ben/was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal,
Ik wil industrieel disign gaan volgen aan de tu in Delft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:37:
Bedankt voor de reacties allemaal,
Ik wil industrieel disign gaan volgen aan de tu in Delft.
Als je die opleiding gaat volgen, dan ben ik bang dat een Mac niet de juiste keus is. Als ik hier kijk, ga je werken met SolidWorks en dat is niet beschikbaar op de Mac.

Je zou wel via Bootcamp of via een Parallels (Virtualisatie software) Windows installeren, maar dat zal de performance wel beïnvloeden. Ik lees echter wel verhalen op internet dat dit prima zou werken, maar als nog zou je er rekening mee moeten houden.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshoon
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 16:11

Joshoon

Hardstyle DJ, ICT'er

Als je een Mac nodig hebt, dan kan je best nog wel met de 2013 versie vooruit, deze heb ik zelf namelijk ook nog, en deze draait nog als een trein. (Zonder de vertragingen van NS dan)
Tevens is een 13" scherm wel erg klein, en dat ga je eigenlijk toch wel een beetje merken.

Dus als je wat op de centen wil letten is het zeker geen verkeerde keus!

[ Voor 15% gewijzigd door Joshoon op 02-02-2017 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 21:49
anders kijken of je ergens een 2015 model op de kop kan tikken. Zijn de modellen die verkocht werden tot de nieuwe macbooks zijn aangekondigd in september. Prima en kunnen nog jaren mee. (tevens betaal je niet 100-200 euro meer voor een "nieuwer design"

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RWK__ schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:44:

Als je die opleiding gaat volgen, dan ben ik bang dat een Mac niet de juiste keus is. Als ik hier kijk, ga je werken met SolidWorks en dat is niet beschikbaar op de Mac.

Je zou wel via Bootcamp of via een Parallels (Virtualisatie software) Windows installeren, maar dat zal de performance wel beïnvloeden. Ik lees echter wel verhalen op internet dat dit prima zou werken, maar als nog zou je er rekening mee moeten houden.
Die vlieger gaat anno 2016-207 niet meer op kan ik je vertellen omdat ik bijvoorbeeld Parallels Desktop op een soortgelijke Mac draai zoals genoemd in dit topic ( met Windows 7) en de verwerking van het programma ( als in draaiende/verwerken/laden e.d.) gaat probleemloos.
Pagina: 1