Ik heb een Excel sheet met wat VBA code.
1 van de dingen die de VBA doet is wanneer een gebruiker een nieuwe regel met gegevens invoert (middels een userform), op deze nieuwe regel ook een Cell vullen met de datum.
Om te voorkomen dat datum notities de mist in gaan etc. (bij het maken van de sheet veel tegenaan gelopen) gebruik ik wat code die de datum waarde omzet naar String/Text.
De datum wordt standaard getoond in een Date picker van het userform zodat de gebruiker deze eventueel nog kan wijzigen. Doet de gebruiker niets met de date picker, dan wordt gewoon de huidige datum ingevoerd.
Nu is deze week de nieuwe maand in gegaan (februari) en ondanks dat er totaal geen wijziging in de code heeft plaatsgevonden gaat Excel nu toch opeens anders met de datum notitie om.
Voorbeeld:

Voorbeeld van de VBA Code die ik gebruik voor het wegschrijven van deze datum waarde/text:
Heeft iemand enig idee waarom de Datum nu toch opeens van notatie veranderd?
Het zou een text string moeten zijn toch?
De formattering van de doel cellen heb ik ook nagekeken....deze is nog niet aangeraakt (maw. niet vooraf geformatteerd als Date bijvoorbeeld).
1 van de dingen die de VBA doet is wanneer een gebruiker een nieuwe regel met gegevens invoert (middels een userform), op deze nieuwe regel ook een Cell vullen met de datum.
Om te voorkomen dat datum notities de mist in gaan etc. (bij het maken van de sheet veel tegenaan gelopen) gebruik ik wat code die de datum waarde omzet naar String/Text.
De datum wordt standaard getoond in een Date picker van het userform zodat de gebruiker deze eventueel nog kan wijzigen. Doet de gebruiker niets met de date picker, dan wordt gewoon de huidige datum ingevoerd.
Nu is deze week de nieuwe maand in gegaan (februari) en ondanks dat er totaal geen wijziging in de code heeft plaatsgevonden gaat Excel nu toch opeens anders met de datum notitie om.
Voorbeeld:

Voorbeeld van de VBA Code die ik gebruik voor het wegschrijven van deze datum waarde/text:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| Option Explicit
Public CurDate As String, LastRowInvoer, InvoerTime, InvoerDate As String
Private Sub UserForm_Activate()
Me.InvoerDatum.Value = Now
End Sub
Private Sub OKButton_Click()
CurDate = CStr(Format(Now, "DD-MM-YY"))
InvoerDate = CStr(Format(Me.InvoerDatum.Value, "DD-MM-YY"))
InvoerTime = CStr(Format(Me.InvoerDatum.Value, "HH:MM"))
LastRowInvoer = ThisWorkbook.Sheets("Data Invoer").Range("B65534").End(xlUp).Row + 1
If InvoerDate < CurDate Then
InvoerTime = Format("00:00", "HH:MM")
End If
ThisWorkbook.Sheets("Data Invoer").Range("C" & LastRowInvoer) = InvoerDate
ThisWorkbook.Sheets("Data Invoer").Range("D" & LastRowInvoer) = InvoerTime
Unload Me
End Sub |
Heeft iemand enig idee waarom de Datum nu toch opeens van notatie veranderd?
Het zou een text string moeten zijn toch?
De formattering van de doel cellen heb ik ook nagekeken....deze is nog niet aangeraakt (maw. niet vooraf geformatteerd als Date bijvoorbeeld).
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!