2e HDD met data niet meer zichtbaar in windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tammo54
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-04-2025
Goedemorgen,

Mijn 2e HDD met data is niet langer zichtbaar in windows. Met de POST is deze wel zichtbaar. Ook bij schijfbeheer is hij te zien, echter kan ik alleen maar een nieuw volume aanmaken. De schijf staat echter vol met data en is al jaren in gebruik. Het betreft een Samsung 1TB. Ik hoor geen tikken of andere rare dingen.
Als primaire schijf gebruik ik een ssd.

Mijn vermoeden is dat er iets is met de MBR. Echter kan ik niet zo vinden hoe dit precies is op te lossen.

Wat heb ik reeds geprobeerd:
- schijf in een andere pc. Ook hierbij alleen zichtbaar bij de POST en schijfbeheer
- pc opstarten met opstart USB met daarop Ubuntu live en Debian live, schijf niet zichtbaar
- Data recovery programma. Hier kan ik verborgen partities te voorschijn halen, dit duurt echter minstens 300 uur, terwijl ik denk dat de MBR veel sneller te repareren moet zijn.
- zoeken op internet naar fix mbr programma's of advies. Echter staat bij alle sites die ik zie een oplossing voor een kapotte MBR bij de primaire schijf, nergens voor een 2e hdd.

Ik ben een beetje huiverig met zomaar iets te proberen, ik wil het probleem niet nog moeilijker maken zodat ik vervolgens wel die data recovery programma nodig ben. De belangrijkste data heb ik overigens wel gebackupped.

Iemand een oplossing?

Beste antwoord (via Tammo54 op 02-02-2017 09:13)

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-01 14:59
Als het toewijzen van een schijfletter het probleem niet oplost:
Ga eens met Testdisk (http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk) aan de slag. Redelijk veilig als je goed de handleidingen volgt. Meer dan genoeg over te vinden.

Je zou voor alle zekerheid eerst nog even een image van de "kapotte" hdd kunnen maken op sector niveau, en dan daarmee gaat knutselen. Dan blijft je brondata intact.

Die 300 uur snap ik trouwens niet. Een volledige recover van een mobiele 2TB HDD kostte mij afgelopen zomer maximaal 12 uur.
Welke tools heb je al gebruikt?

[ Voor 40% gewijzigd door breew op 01-02-2017 10:06 ]

Alle reacties

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:52
Op je data schijf staat als het goed is geen MBR Master Boot Record (bootrec.exe /fixmbr) (ja een oude mbr toen je missc windows er op had in die tijd) Dus de MBR die je nu probeert terug te halen is een oude, want je schijf is alleen een data schijf waar je zo bij moet kunnen op en met elke pc,
Dus of je MFT Master-File-Table is stuk (NTFS/exfat) of je moet even een schijf letter toewijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mel33 op 01-02-2017 10:05 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • Beste antwoord

• breew
Ga eens met Testdisk (http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk) aan de slag. Redelijk veilig als je goed de handleidingen volgt. Meer dan genoeg over te vinden.

Je zou voor alle zekerheid eerst nog even een image van de "kapotte" hdd kunnen maken op sector niveau, en dan daarmee gaat knutselen. Dan blijft je brondata intact.

Die 300 uur snap ik trouwens niet. Een volledige recover van een mobiele 2TB HDD kostte mij afgelopen zomer maximaal 12 uur.

[ Voor 40% gewijzigd door breew op 01-02-2017 10:06 ]

• Tammo54
mell33 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:01:
Op je data schijf staat als het goed is geen MBR Master Boot Record (ja een oude mbr toen je missc windows er op had in die tijd) Dus de MBR die je nu probeert terug te halen is een oude, want je schijf is alleen een data schijf waar je zo bij moet kunnen op en met elke pc,
Dus of je File-Table is stuk (NTFS/exfat) of je moet even een schijf letter toewijzen.
Bedankt voor je reactie, hier kom ik al een stap verder mee.

Er heeft nooit windows opgestaan, het is altijd al een data schijf geweest. Een schijf letter toewijzen lukt niet bij schijfbeheer, ik krijg daar helaas alleen maar de optie voor een nieuw volume. Dan zal het eerste wel het geval zijn. Hopelijk is dat te repareren

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:52
Tammo54 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:07:
[...]

Bedankt voor je reactie, hier kom ik al een stap verder mee.

Er heeft nooit windows opgestaan, het is altijd al een data schijf geweest. Een schijf letter toewijzen lukt niet bij schijfbeheer, ik krijg daar helaas alleen maar de optie voor een nieuw volume. Dan zal het eerste wel het geval zijn. Hopelijk is dat te repareren
Ja probeer het met (in admin dos ) chkdsk /f /r

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Tammo54
breew schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:03:

Dank je voor je reactie, ik zal Testdisk eens bekijken.

Ik heb 7-data recovery suite. Daarin heb je verschillende opties, waaronder 'volledig herstel' en 'herstel verloren partities'. Bij volledig herstel ziet ie de schijf niet staan, bij herstel verloren partities wel, en als hij deze dan gaat lezen vind ie op een gegeven moment meer dan 80.000 bestanden en hij geeft aan dat dit uitlezen nog meer dan 300 uur gaat duren (resterende tijd). Ik ben bang dat ik hiermee niet alleen maar de bestanden die ik er nu op heb staan, maar ook alle reeds (bewust) verwijderde bestanden en partities gaat terugzetten.

• Tammo54
mell33 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:10:
[...]

Ja probeer het met (in admin dos ) chkdsk /f /r
Dat lukt helaas niet, volgens mij kan dat alleen als er een schijf letter is toch? Ik kan alleen maar een nieuw volume aanmaken, en dat wil ik juist niet doen omdat windows vervolgens de schijf wil formatteren.

• Tammo54
Even een kleine update. Met Testdisk ziet hij de schijf, alleen ziet hij geen partitie.
Echter krijg ik de bestanden die aanwezig zijn weer wel te zien.
En deze ben ik nu aan het kopiëren naar een andere schijf....

Ik ben tot nu toe heel blij

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:36
Mooi zo, die schijf zou ik niet meer zo vertrouwen.

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-12-2025
Hoe oud is de HDD?
Je zegt dat je een backup hebt van de belangrijkste data, wat let je om helemaal los te gaan op de schijf?
(misschien wil je de minder belangrijke data ook niet kwijt?)

Hardware gaat nou eenmaal op een gegeven moment stuk.
imo wordt backup steeds belangrijker, hoe ouder de hardware hoe groter de kans wordt dat het stuk kan gaan.

• Tammo54
Het Is geen ramp om de minder belangrijke data kwijt te zijn, echter leuk vind ik het niet ;) vandaar dat ik ze er graag nog ongeschonden vanaf wil hebben.

De schijf is al wel 10 jaar oud ongeveer, dus ik vergeef het hem wel dat ie er een keer mee ophoudt

• Tammo54
Het is gelukt met Testdisk de partition table opnieuw te schrijven en nu is de schijf weer als vanouds zichtbaar in windows.

Ik ben nu alles aan het kopiëren en backuppen, daarna ga ik afscheid nemen van de schijf

Bedankt voor de hulp!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:06
Een defecte partitietabel is niet altijd een hardwarefout. Wat geeft SMART aan?
Check je SMART

Defecte sectoren?

• breew
Tammo54 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:13:
Het is gelukt met Testdisk de partition table opnieuw te schrijven en nu is de schijf weer als vanouds zichtbaar in windows.
Ik ben nu alles aan het kopiëren en backuppen, daarna ga ik afscheid nemen van de schijf
Top dat het allemaal gelukt is!
Vergeet niet, als dank voor het redden van de data, een kleine donatie over te maken naar de ontwikkelaars van deze fantastische (gratis) tool O-)

nee, ik ben zelf nergens bij betrokken
Pagina: 1