Versiebeheer Excel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanmarrewijk
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-08 14:29
Goedemorgen,

Voor het project waar ik aan werk zijn we op zoek naar tooling waarmee we wijzigingen in onze IO-lijsten (Excel) beter kunnen beheersen.

De tool die we zoeken moet ons in staat stellen om met meerdere mensen tegelijkertijd in een document te werken (live of middels branching en merging) en het is belangrijk dat de geschiedenis wordt bijgehouden, wie heeft wanneer welke change gemaakt.

Zelf heb ik ervaring met Tortoise SVN, echter is dit al een tijd geleden en dus ben ik benieuwd of er inmiddels betere tools zijn.

Roy

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-08 22:08
Ik denk dat je je als eerste moet afvragen waarom je Excel gebruikt om io-lijsten bij te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-08 21:37
Als het echt Excel moet zijn kun je overwegen om naar Dropbox te gaan voor het bijhouden van de versie, maar hier kun je (nog) niet allemaal tegelijk in werken. Mogelijk dat iets als Google Docs beter werkt, maar het branchen/mergen gaat je hierin niet lukken. Gelijktijdig bewerken dan weer wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:07

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

mcDavid schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 08:37:
Ik denk dat je je als eerste moet afvragen waarom je Excel gebruikt om io-lijsten bij te houden.
Omdat Excel in de meeste bedrijven standaard aanwezig is, relatief eenvoudig werkt, en omdat .xls / .csv bestanden in de meeste software kan worden ingelezen (of geëxporteerd).
Toegegeven, het is niet ideaal. Maar imho komt het wel het dichtste bij. Heb jij een beter alternatief?

TS:
Als je in Excel naar "Review" gaat, en dan naar "Track Changes", kom je dan niet in de buurt van de functionaliteit die je zoekt? Je kunt er met meerderen aan werken, en de wijzigingen van iedereen kun je highlighten. Je kunt zelfs alle wijzigingen in een aparte sheet laten bijhouden.

[ Voor 4% gewijzigd door DrivinUCrazy op 01-02-2017 08:58 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Het probleem is dat excel files gecodeerd zijn. Een standaard version control systeem gaat uit van voor de mens leesbare files. als je een excel bestand in git/svn zet kan die niet de veranderingen bij houden. Er zijn hier wel trucs voor.

bijvoorbeeld een script voor tortoise svn om een div te doen: (http://tortoisesvn.tigris...d=4061&dsMessageId=878721).

of een plugin die werkt met git: https://xltools.net/excel-version-control/

Niet echt ervaring met deze tools, je zult dus uit moeten proberen wat het beste bevalt (google vind nog veel meer alternatieven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanmarrewijk
mcDavid schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 08:37:
mcDavid, welke tool gebruik jij om de io-lijsten in bij te houden, of welke raad je aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:52

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Misschien is Microsoft Sharepoint iets voor jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Excel is niet geschikt om met meerdere mensen gelijktijdig in te werken. Je zult op zoek moeten naar een andere tool. Er zijn genoeg kant-en-klare on-line oplossingen die doen wat jij willen (zoals Google Docs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-08 22:08
royvanmarrewijk schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:39:
[...]

mcDavid, welke tool gebruik jij om de io-lijsten in bij te houden, of welke raad je aan?
Ik heb geen hands-on ervaring, maar Excel is zelden de juiste tool om database-achtige toepassingen in te schrijven.
Ik neem aan dat het gaat om inventaris beheer (inkomende/uitgaande goederen)? Daar is legio software voor geschreven, ook met ondersteuning voor meerdere gebruikers, geschiedenis etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanmarrewijk
Ter context:
IO-lijsten (input / output) lijsten passen we toe om de interface tussen de software en hardware te beschrijven. Op welk fysiek adres wordt welke kabel aangesloten en tot welk logisch signaal leidt dit.

Het opzetten van een database voor deze informatie is een mogelijkheid echter verwachten wij dat dit meer kost dan het oplevert.

Als ik het zo lees denk ik dat we er goed aan doen om met SVN te gaan stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Stoeien lijkt me nou net niet handig. Zoals hierboven al aangegeven zijn versiebeheersystemen als SVN en Git niet handig voor binaire bestanden als Excel bestanden aangezien je elk merge conflict dan met de hand zult moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-08 15:14

BLACKfm

o_O

MS Access?

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:07

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Zelf werken wij ook met Excel voor I/O lijsten. Bij ons wordt die I/O lijst wel maar door één persoon tegelijk bewerkt, dus in de regel is het voor ons voldoende om de bewerkte cellen een kleurtje te geven.
Alsnog zou ik eerst eens focussen op de bestaande opties binnen excel om wijzigingen te tracken.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1