Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pi!
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Na bijna 10 jaar mijn account niet gebruikt te hebben om te posten toch maar weer eens wat schrijven :)
Hopelijk kunnen jullie mijn broer en mij helpen met het volgende:

Mijn broer is redelijk bedreven in Maya (versie 2014 op OSX), hij kan er bijzonder leuke dingen mee maken (voor mij blijft het een ingewikkeld uitziend pakket, ik kan er niet zo'n wijs uit, ik voel me beter thuis in web-technieken ;D ) .

Het lukt hem maar niet om creaties met Mental Ray materiaal goed te renderen buiten Maya om (dus via de command prompt).
Het probleem is dat de objecten die een Mental Ray Material-texture hebben zwart blijven.
Vreemd genoeg gaat het wel goed als je binnen Maya zelf rendered.

We hebben al zowat alle opties van het render-commando gehad, ook debug-info laten generen maar we komen er niet uit...

Het commando dat we nu gebruiken ziet er zo uit:
render -r mr -v 6 -y 400 -x 800 -cam camera1 -im RenderTest <filenaam>.ma

Wie heeft er enig idee waar het aan zou kunnen liggen dat de Mental Ray textures zwart blijven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 14:42
Ik ben niet zo bekend met Mental Ray en batch-rendering via de command-promt, maar je zou wellicht ook iets als Thinkbox Deadline kunnen gebruiken. Dit is render-farm software, maar is gratis te gebruiken wanneer je niet meer dan 2 renderslaves gebruikt.

Dan hoef je niet te spelen met het maken van een command of iets dergelijks.

Alternatief:

Wellicht helpt het om het project te setten in het command ook met iets als -proj? Wellicht dat de textures allemaal relatief staan in Maya (dus iets als /sourceimages/mytexture.exr). Wanneer je je niet je project set, of op de verkeerde locatie set, zal hij natuurlijk /sourceimages/mytexture.exr niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pi!
  • Niet online
Dank voor je reactie!

Thinkbox Deadline kende ik nog niet, ga ik naar kijken, maar ik duik eerst even in de paden, goede suggestie!

Voor zover ik weet is geen er "project-optie" bij het render-commando, maar je hebt me wel op het spoor gezet om in de file na te gaan of alle paden goed staan ingesteld. Weer een leuk uitzoek-klusje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 14:42
Kleine tips nog:

1) render -help geeft je een overzicht van wat veelgebruikte opties. Zo ook -proj.

2) In maya kun je gebruik maken van de file-path editor. Hiermee zie je o.a. alle file-paths in je scene terug.
Deze is terug te vinden in Windows > General Editors > File Path Editor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:32

skate master

Autodesk Educator Expert

Ik ken maya niet, maar weet van 3DSmax dat je voor externe renners met Mental Ray een vinkje moet zetten bij "include materials" of iets in die strekking.
Deze optie zit binnen Max in het venster van distributed Rendering.
Mogelijk zit er in maya een vergelijkbare optie.

Zwarte objecten worden namelijk veroorzaakt doordat de textures niet meegestuurd worden naar je render engine. Een bekend probleem met Mental Ray textures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pi!
  • Niet online
Dank voor de reacties.
@skate master: Maya heeft ook een uitgebreid "render-tabblad" maar een knopje "include materials" of iets in die richting lijkt er in Maya niet te zijn...
@Nico: de -proj optie is er inderdaad, die kende ik nog niet! Helaas heeft dat geen resultaat opgeleverd voor de externe render. Ook alle paden lijken goed te staan, en zoals gezegd werkt het binnen Maya wel goed.

Anyway: na weer de nodig uren hier aan besteed te hebben geven we het voor nu even op en houden we het voorlopig maar bij de batch-renderer binnen het programma...

Nogmaals dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allereerst raad ik aan om over te schakelen naar Maya 2017, aangezien deze standaard met de Arnold Render engine komt, welke industrie standaard is en (persoonlijke mening) sneller een beter resulaat geeft. Heb vroeger veel met Mental Ray gesukkelt, dacht het even mee te geven.

Verder lijkt me dit een issue te zijn naar de filepaths van je textures. Tijdens het renderen worden je textures niet gevonden, meshes hebben geen diffuse waarden en renderen dan zwart. Je kan dit testen door een alpha kanaal te renderen (png met transparantie) en na te kijken of je objecten transparant of niet aanwezig zijn (iets mis met shaders) of opaque (iets mis met textures).

Link je in de texture nodes (file nodes, waarschijnlijk) naar absolute paden of naar subfolders van het maya project? Maya kan een "project folder" toegewezen worden onder "File > Project Window". Het kan dan zijn dat alle textures dan een pad aangewezen krijgen relatief van die project folder. (/sourceimages/ vs. /home/test/sourceimages) Dat geeft dan problemen bij batch renderen. Goede gewoonte: Altijd absolute paden gebruiken bij textures.

Open even de .ma (Maya Ascii) file die je genereert bij het batch renderen in een text editor en zoek naar de naam van een van je textures. Is dat pad toegankelijk voor het proces dat de batch render runt?

Een andere manier om dit te testen is door de input van je shaders van textures om te wisselen naar solide kleuren. Renderen ze dan nog altijd zwart?

Hoop dat je er wat mee bent.
Pagina: 1