Nieuwe montitor, laatste checks en mogelijk alternatieven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• [Veryoldsoul]
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-04-2024
Beste Tweakers O-)

Ooit heb ik een 22'' monitor gekocht, later een 26'' erbij gekregen. De 22'' is al een tijdje kapot en de 26'' gaat in de kast voor wanneer er een extra monitor nodig is.

Het gaat om een monitor die op een normaal bureau zal staan en alleen vanuit de stoel gebruikt zal worden. Films/docu's ed worden vanaf bed gekeken met de tv(hdmi). Naast het normale desktop/internet gebruik zal er vooral op gegamed worden. Ook veel shooters met snelle actie maar zeker niet alleen. Wel vooral shooters. Eens in de zoveel tijd koop ik 1 of 2 multiplayer spellen, verder heb ik een nostalgische band met counterstrike maar hoef er denk ik geen 144hz voor oid. Zo serieus ben ik niet kwa competitieve games, wel vind ik het fijn als explosies/vlammen in bijvoorbeeld singleplayer wel vloeiend over het beeld gaan.

Waarom de 26'' vervangen? Er zitten resten op die niet schoon te krijgen zijn(elke witte achtergrond is een herinnering) en ik staar mij blind op de donkere stukken in de meeste games. Daarnaast zijn de kleuren erg flets en is het beeld voor sommige spellen net te groot. Met een resolutie van 1920.1200 merk ik dat ik mijn focus over het scherm moet wisselen. Bij een paar competetieve spellen is dit vervelend, bij andere let ik er niet zo op.

Eerst dacht ik aan een 24''/25'' monitor. Na deze site bekeken te hebbben ''http://www.displaywars.com/'', kwam ik op de mogelijkheid van een 29'' ultrawide;21:9;2560x1080. De hoogte van een 29'' ultrawide is vergelijkbaar met een 24''.

Mijn vrees is vooral dat ik vanwege redenen die ik niet perse kan voorzien, spijt ga krijgen dat ik niet gewoon een 24/25'' gehaald heb. Hetzij brakke software hetzij oude games die hoog in het lijstje staan hetzij wat anders. Kan ik met een 29'' ultrawide hetzelfde als met een 24'' op bijvoorbeeld de 1920 resolutie?

Op dit moment heb ik een Amd kaart en daarvoor heb ik 2 andere Amd kaarten gehad en daarvoor 3 Nvidea kaarten. In principe ben ik met allen zeer tevreden geweest. Het is heel lang geleden dat ik mij er echt goed in verdiept heb, bij de laatste aankoop heb ik ook niet het hele segment doorgezocht.
Puntje bij paaltje, freesync of gsync of gewoon 60hz. Meestal koop ik 1 keer een hele goeie kaart, maar niet de duurste. De laatste keer was dit lager dan normaal net boven het middensegment en een r9 380 4gb. Ik verwacht deze na 2 jaar of langer te vervangen. Maar een monitor wil ik wel eerder. Zien jullie mijn probleem en is er wijsheid in te bevatten? Future planning nog zonder plan zegmaar.

Hoewel de kleuren van het oude 22'' paneel veel mooier waren dan de 26'', hecht ik wel veel waarde aan de beeldkwaliteit en goeie zwartwaardes. Reactietijd is wel interessant maar lang niet al mijn spellen zijn snel kwa actie dus het is maar relatief.. Ik denk dat ik dus wel een IPS/VA/ETC scherm zou willen ipv een TN. Al gaat het uiteindelijk om de beeldkwaliteit. +60HZ klinkt ook leuk maar met de nadruk op klinkt.
Met de 26'';1920x1200 wil ik wel graag AA en AF aan kunnen zetten. Is dit ook in zekere mate nodig bij een 29'' ultrawide en in hoeverre zou de grafische kaart dat dan aankunnen?

Kortom mijn opties neer op:

- 29'' ultrawide of iets in die richting(32'' ultrawide?). Mijn oog was gevallen op het volgende: (https://www.alternate.nl/.../product/1289193?lk=14535)
- 24/25'' beeldscherm voor waarschijnlijk minder geld en alleen iets minder functionaliteit, die als het moet met de 26'' backup gerealiseerd kan worden. En sommige games zijn dan minder immersive?
- Een vesa mounting zou fijn zijn voor een DIY project maar het is geen dealbreaker
- Budget is van 250 tot max 450 met een kleine traan
- Opzich kan ik leven met 60hz, maar een beetje meer kan niet persé kwaad mits het geen kostenpost word. En tjsa de opvolger van mijn grafische kaart voorspellen? Iemand?
- 2560x1080, is dit de resolutie waarop ik alles behalve films en docu's wil doen? Met oog op de toekomst van een zwaardere grafische kaart en maar 1x een nieuwe monitor, wat is weer eens wijsheid? Is 1440 dan toch voor mij aangebroken? Ik durf er niet echt een definitieve uitspraak over te doen.
- Is de lg van Alternate bij het eerste punt wel de ''beste'' in die selectiegroep? De prijs is flink verlaagd met 150 euro maar geen idee of deze eerst overpriced was? Er zou lichte backlight bleeding over het beeldscherm zijn maar waarschijnlijk niet in een mate dat ik het erg bewust merk. En ik vind vooral de zwarte gebieden en kleuren belangrijk.

Als allerlaatste zit ik nog met garanties op dode/verkleurde pixels. Ik heb net weer de harde schijf loterij meegemaakt in 3 voud en zit eigenlijk zonder een functioneel product tot nut toe. Nog maar even geen Seagate meer. Vind aan zo'n dergelijke loterij schijnbaar echt geen bal aan :+ Zijn er winkels of manieren/tips/trucs om een zo goed mogelijk beeldscherm te garanderen?

Dank en help :9

Alle reacties

• SipSip
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10-2024
Ik kan een 29" widescreen zeker aanraden. Ook voor films, zwarte balkjes aan de zijkanten vind ik zelf geen dealbreacker en de meeste shooters (Overwatch niet...) gaan goed om met 21:9 door je extra horizontale ruimte te geven.

Nu is het wel afhankelijk hoe jouw systeem eruit ziet wil je widescreen goed benutten. 1080p widescreen is ongeveer te vergelijken met 1440p, doet jouw huidige GPU het prima op een 1440p, dan kun je gerust een 1080p widescreen nemen.

Ook is een widescreen ideal als je meerdere dingen tegelijk wilt doen, maar ik kan je altijd aanraden eerst in een winkel te kijken of het betreffende scherm wel echt is wat je wilt. Ik heb zelf gekozen voor een LG 29UM68 omdat ik de overige schermen gewoon al te duur vond worden, en hoeveel meerwaarde heeft een curved nou als je toch al recht voor je scherm zit?

• [Veryoldsoul]
Ah kijk, die versie had ik niet eens gezien. Maakt het wel lastig. Heb even de 3 generaties beter bekeken. Van 58 naar 68 kwam er een beter paneel dat een groot verschil maakt. Van 68 naar 88 is het verschil true 8 bit(en een lichte curve)? Hoe belangrijk is zo'n true bit verschil en waar zie je dat aan? Daarnaast zit er ook een matte cover over de schermen. Zijn er vergelijkbare schermen met bijvoorbeeld een glossy coating? Dat zou namelijk wel de voorkeur hebben. Zag een Dell Ultrasharp maar die was ook gelijk stukken duurder en had niet alle functies al zijn die mogelijk ook niet allemaal nodig. Had nog geen tijd om mij in deze verder te verdiepen. https://www.afuture.nl/pr...3/dell-ultrasharp-u2913wm

Als je zegt dat 1080 ultrawide vergelijkbaar is met 1440p? Betekent dat, dat de pixels evenveel detail hebben op dezelfde ''zicht'' afstand? Mijn Gpu doet 1920 in ieder geval prima, een stap omhoog kan vast ook nog wel. 1440 is alleen in 16:10 of 16:9? 4K zal het ook nog wel te vroeg voor zijn met mijn budget.

Dan nog de lichte curve. Of die lichte curve een verschil van 150 euro waar is, niet echt. Met de true 8 bit kleuren? Misschien, al heb ik nu nog geen idee in hoeverre je het ziet. Veranderd true 8 bit bijvoorbeeld ook veel aan de zwart waarden? Ik voel nu wel de hots om voor beeldkwaliteit te gaan, maar dan moet het genoemde verschil er wel zijn. Verder is de curve ook niet onprettig denk ik (en lees ik deels uit reacties). Vooral belangrijk als je er recht voor zit(werd er genoemd) maar misschien ook te weinig noodzakelijk voor een (kleine) 29''. Al hing dit laatste wel weer af van de afstand tot je scherm.

Regio Utrecht, zijn er aanraders waar ik dit soort schermen uitgestald kan zien? De mediamarkt hoef ik niet op te rekenen. Of in Amsterdam/Rotterdam/Nietveelverder

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-02 11:58

Eentje

houd van de vijver

bij de mediamarkt hebben ze in zwolle in ieder geval deze lg staan voor 229
pricewatch pricewatch: LG 29UM58-P Zwart

mm link
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_lg-29um58-1432164.html

met vesa 75
althans zegt de lg site zelf
http://www.lg.com/nl/moni...-P-21-9-ultrawide-monitor

There eent no place like home

• [Veryoldsoul]
Dank alvast.

Ben bang dat ik weer in de orientatie fase zit.

Van de LG's zou ik dan toch de cuved 88 halen denk ik, al heeft deze en de eerdere versies van LG soms veel last backlight bleeding met oranje/witte verkleuringen?

Mijn nieuwe grote liefde is de:

Asus PB298Q,
Zijn er mensen met ervaringen van dit model en of de opvolgers? Ik heb zelf al wel de MX299Q gezien, enkel lijkt de PB met VESA en subpixels te winnen. Het lijken verder dezelfde schermen behalve dat de MX een stuk zwaarder is. Zijn er redenen om voor de MX299Q te gaan? Hetzij met een aparte mount..

(Dit is de nieuwe grote liefde vanwege de goeie zwart waardes/Okay kleurwaardes en een goed genoege responstijd waarschijnlijk) Ergens twijfel ik soms toch aan een TN die erg goed met zwart en kleur kan omgaan. Zijn die er? Waarschijnlijk niet in 29'' Ultrawide maar 24'' tot 27''. Wil toch alle opties even goed overworden hebben.)

[ Voor 22% gewijzigd door [Veryoldsoul] op 02-02-2017 00:30 ]

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:37

deepvreezo

Redacteur
Wat betreft de 29UC88-B: 450 euro voor een 29"-ultrawide is wel erg veel geld, of je moet echt persé een gekromd scherm willen. Voor hetzelfde bedrag zijn er al monitoren met 4k-resolutie of heb je een enorm 34"-paneel op het bureau. De prijs voor de 29UM68-P lijkt me een stuk realistischer en het prestatieverschil is vast niet zo groot als dat in prijs (de verstelbare voet van het duurdere model is handig, maar als je hem toch op een losse voet wil monteren...). De PB298Q is haast al even duur als de 29UC88-B en heeft bovendien geen freesync. Dat is een nuttige functie als je het ding voor spellen wil gebruiken, wanneer de (AMD-)videokaart geen 60fps kan leveren maar bijvoorbeeld 50, blijft het beeld toch vloeiend.

Je hebt er vaak over dat je nieuwe scherm een goede zwartweergave moet hebben. Dan zou je beter een scherm met va-paneel kunnen nemen in plaats van ips of tn, want die techniek biedt veruit het beste contrast. Nadeel is dat de keus op monitorgebied wat beperkt is, er bestaan bijvoorbeeld geen 29" ultrawide of 27" wqhd va-panelen. 32" wqhd kan wel, al is dat wel een stuk groter dan 26" of zelfs 29" ultrawide: ondanks de 16:9-beeldverhouding is zo'n scherm nog iets breder (en uiteraard stukken hoger). Ondanks het formaat kost bijvoorbeeld de HP Omen 32 (ondersteunt freesync, vandaar dat ik specifiek dit model noem) ongeveer hetzelfde als de twee duurdere ultrawides van hierboven.

• [Veryoldsoul]
Nee zeker niet persé, zou de meerwaarde van de curve rond de 30 euro schatten voor mij. Te weinig en pas een van de laatste dingen waar ik naar kijk. Maar je noemt een boel punten op, die de spijker op de kop slaan.

Ik heb inderdaad ook naar Amva gekeken. Het heeft wel de hele grote voorkeur.. Maar te groot? Met de grotere resolutie kan ik mijzelf misschien ook wel een stuk naar achter schuiven..(Heb een meter ruimte nog) Opzich is daar ruimte voor en ergens ''crave'' ik toch naar de beschreven beeldkwaliteit. BIj 32'' is alleen de vesa wel belangrijker dan bij de 21:9 vanwege de andere verdeling. Of de poot moet zo sterk zijn dat die in een klem gezet kan worden.

Mocht ik voor een 21:9 29'' gaan, dan zou ik waarschijnlijk nog steeds voor de PB298Q gaan.. Met dat ik eens in de 10+ jaar een beeldscherm koop, kan die 100 er wel bij. Terwijl ik met de upgrade in resolutie lichte twijfels heb over de levensduur van mn kaart en toekomstige kaarten. Heb nu een R9 380 4gb.

Even afgezien van het mogelijke prijsverschil, Freesync of Gsync? Is één van de grafische kaart producenten een duidelijke voorloper op de ander atm? (en mogelijk voor de komende 2 jaar als dat enigsinds te zeggen is). Nu heb ik Amd maar ga ik later mogelijk spijt krijgen dat ik niet voor de Gsync technologie ben gegaan? Ik moet de technieken nog maar wat beter gaan bestuderen, moet Freesync bijvoorbeeld ook een minimaal aantal frames ontvangen om te kunnen werken?

Op sommige momenten denk ik ook wel van waarom geen 24'' oid tot max 27''. Al komt de twijfel van 21:9 29'' dan ook weer evensnel terug.

Misschien is het beste compromis dan toch een 32'' en wat meer afstand.

• [Veryoldsoul]
Philips BDM3270QP of Asus PB328Q

De Philips zou beter in donkere ruimtes zijn door minder backlight, de Asus is vooral goed in het weergeven van het felbegeerde zwart.

En de Asus kost 550 tegenover 450 voor de Philips.. Thoughts?

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:37

deepvreezo

Redacteur
Freesync en G-sync beogen hetzelfde, maar voor G-sync moeten monitorfabrikanten een speciale chip inbouwen, terwijl freesync dat niet vereist. Daardoor zijn schermen met G-sync duurder en is er ook minder keus. Er staan bijvoorbeeld geen 29" schermen met G-sync in de Pricewatch, terwijl er wel een paar modellen zijn met freesync. Met freesync heb je inderdaad op de hier besproken monitoren wel een minimale hoeveelheid fps nodig, waaronder het niet meer werkt. Dit is afhankelijk van de monitor en wordt vaak ook vermeld bij de specificaties (zie 'Freesync min. refresh rate', voor de 29UC88-B/UM68-P is dat 40Hz, wat betekent dat de kaart minimaal 40fps moet produceren om freesync op die schermen te laten werken).

De BDM3270QP en PB328Q zijn allebei goede opties in de 32" wqhd-categorie (ik gebruik zelf de eerste monitor, dus misschien ben ik in dat opzicht wel een beetje biased ;)). De schermen hebben hetzelfde paneel dus het contrast zal ongeveer gelijk zijn; volgens mij verschilt ook het minimale niveau van de backlight niet ontzettend veel. Tussen beide monitoren zitten verder kleine verschillen, de BDM3270QP heeft bijvoorbeeld uniformiteitscorrectie (voor een gelijkmatiger helderheidsverdeling) terwijl de PB328Q beschikt over uitgebreidere afstellingsmogelijkheden in het menu voor de kleurweergave. De PB328Q heeft ook een wat dunnere bezel rondom het paneel, maar of dat 100 euro waard is? Ik zou de Omen 32 gezien de freesync-ondersteuning en iets hogere maximale refreshrate (75Hz versus 60Hz op de BDM3270QP, die net als de PB328Q ook geen freesync ondersteunt) voor games trouwens ook niet afschrijven.

Overigens heb ik gisteravond niet goed zitten opletten, want er staat wel degelijk een 29" ultrawide met va-paneel in de Pricewatch (had even buiten Samsung gerekend, die ook dergelijke panelen maakt). Maar de prijs is weer niet erg vriendelijk en freesync/g-syncondersteuning ontbreekt ook al. Zit wel een mooie curve in :).

• [Veryoldsoul]
Wat denktijd en benchmarks later..

Ik loop vast op de prestaties van m'n videokaart en het feit dat ik de komende tijd vooral nieuwe spellen of oudere spellen met zware mods zal spelen. Gta 5 op 26fps lijkt mij toch wel de klap die het spelen onmogelijk maakt. Dit is dan gelijk wel weer het zwaarste voorbeeld op dit moment maar dat kan met elk half jaar ook weer veranderen. Ik hecht veel waarde aan de kwaliteit van textures en de 2x tot 4x filtering die er nog bij aan kan staan. De upgrade in resolutie maakt dit hedendaags al bijna onmogelijk.

Om een monitor van 450 te kopen waar weer een gpu bijkomt van 300 euro, terwijl ik dan geforceerd m'n oude gpu sneller afdank dan ik perse een grotere resolutie wil. Pittig. Zou het liefst toch nog wel 1.5 jaar minstens met de kaart doen en moet (denk ik) dan toch nog bij 1920x blijven. Als ik ook het verloop van de amd series vergelijk, besteed ik de 300 euro liever later bij een nog nieuwere serie.

Ik twijfel nog of het een idee is om de monitor die ik eigenlijk wil (32 inch ovb) aan te schaffen met een smart picture functie. Daarmee bedoel ik dat je zonder enige problemen het scherm ook een kleinere resolutie kan laten weergeven met dus zwarte balken. Dan heb ik in principe 2 schermen en hoef ik niet eerst een 24''je aan te schaffen. Ik ben heel onbekend met dit soort functies dus als mensen hier ervaring mee hebben O-)
------------------------------------------------------------

Nu twijfel ik dus over een 24'' monitor. Er moet namelijk wel echt een ander scherm komen, de irritatiegrens begint steeds aanweziger te worden.

In principe heb ik een budget tot ongeveer 300 euro voor een dergelijke monitor. De eerdergenoemde zwart/grijs waarden zijn echt belangrijk voor mij.. Daarnaast moet de responstijd oke genoeg voor de meeste games zijn. Niet het meest belangrijk maar het mag ook zeker geen issue worden. Ik zou er wel gek van worden als ik een vertraging of enkele schokken kan opmerken wanneer er wat gebeurd. Heb er een lichte hooggevoeligheid voor zegmaar. Of de 24'' een Amva scherm word of niet hang hier ook deels mee samen. Ik was er eentje tegengekomen maar die stond bekend om de ghosting. Na meerdere ''beste monitor van blablablabla'' lijstes te hebben opgezocht kwam ik bij een paar merken en types uit. Dit was een eerste reeks van wat ik kon vinden dus aanvullingen zijn zeker welkom.

Kwa merk neig ik het meest naar Benq. Bij het zoeken naar grotere monitoren kwam ik ook vaak bij dit merk terug. Betrouwbare kleuren, uitstekende grijs/zwart waarden en een verder degelijk pakket. Althans zo komt het merendeel over. Van dit merk kwam tot nu toe dit model naar voren in verschillende uitvoeringen:
- GL2450HE (110,-)
- GL2450HM, (139,-) VA met een TN paneel? Snap niet 8)7
- GL2450HT (169,-) De vernieuwde versie van de eerste maar ik kon niet ontdekken wat er nieuw aan was..

Andere ''normale'' modellen:
- BENQ GW2470H (119,-) Amva paneel met 4ms gtg, de dynamische resolutie blijft gelijk met de rest dus weet niet hoe sterk het amva paneel overeind blijft staan.
- BENQ BL2405PT (169,-) Ik kan niks bijzonders aan dit scherm opmerken
- BENQ BL2420Z (209,-) Hoger zgn contrast maar wel 7 ms dus mogelijk een afvalller terwijl deze wel 75hz zou kunnen draaien.
"Gamers?'' modellen:
- BENQ ZOWIE RL2455 (179,-) (schijnt soms last te hebben van niet verklaarbare ghosting:/)
- BENQ ZOWIE RL2460 (239,-)

Geen van allen hebben ze Freesync of Gsync. Ik blijf het ook heel moeilijk vinden om mij hier op vast te zetten. Als ik nu een nieuwe gpu zou kopen, zou ik waarschijnlijk voor Nvidea gaan. Als ik niet naar Freesync kijk iig.

Van andere merken kwamen deze nog naar voren:
- Asus VG248QE en vergelijkbare types (Word erg hoog aangeschreven)
- ViewSonic VX2452MH (Word ook hoog aangeschreven x))
- Iiyama G-MASTER GB2788HS (Dit merk schijnt ook z'n pareltjes te hebben?

In principe ben ik nog wel bereid tot 350,- te gaan, maar dan het liefst wel met ook een meerwaarde. Als van het geld ook een SSD gekocht kan worden, zou dat ook niet misstaan. :+

Gerne hilfe :$ 7(8)7

• aetios
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-07-2025
Kijk eens naar de LG 24MP68VQ. Ik heb 'm, uitstekende monitor. Hij heeft ook freesync voor een fatsoenlijke prijs. LG staat volgens mij ook goed te boek wat panelen betreft; ik kan in ieder geval voor mijn eigen scherm dit bevestigen :)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:30
Die LG is inderdaad erg moo. Een andere optie is nog
pricewatch: Samsung C24FG70FQU Zwart

144hz curves 1080p(dus nu prima te gebruiken en wanneer je over 2 jaar de nieuwe GPU koopt heb je nog wat aan 144hz. VA paneel. Alleen wel wat aan de prijzige kant.

• [Veryoldsoul]
Oeff

Hoe serieus zou ik het dynamisch contrast van de lg moeten nemen? 50.000 vs bijv 12.000.000 tot 20.000.000? Is een scherm van 2x zo duur of meer het verschil waard?

De samsung zou ik bijna zo bestellen al is het wel het uiterste rekken kwa portomonnee. 1ms en va + de rest = zeer verleidelijk. En de bruikbaarheid in de toekomst zit dan idd wel goed.

Vraag mij alleen wel hoe Freesync werkt van 70 hz tot 144 hz. Zo heb ik in ieder geval de beschrijving van het scherm gelezen. Heb je onder de 70hz dan wel v-sync of is dat dan ook niet nodig. Heb zegmaar geen idee of ik dit zo wil of wat het gaat inhouden. Dat je bereik hebt tussen de 70 en 144 is opzich wel duidelijk. Andere Freesync opties zijn van 40 tot 75, wat is ideaal?

Daarnaast moet het scherm, hetzij op hevig creatieve wijze, opgehangen worden. De poot zal wel lastig worden al ga ik proberen dit scherm ergens in een winkel op te zoeken om dit euvel op te lossen.

In principe neig ik het meest naar het Va paneel met een snelle responstijd met extra functies voor de prijs van 350+. Alleen vraag ik mij af of het gemiddelde bedrag van 200+ meer blijft staan wanneer ik in de toekomst misschien niet met Amd verder ga. Opzich blijft het dan nog steeds een mooi scherm met Va en 1 ms, maar misschien hebben hier al meer ideeen over/gevoel voor dan ik?

}:O EDIT: https://computertotaal.nl...wekkend-gamen-in-full-hd/

De bevestiging zit in ieder geval goed, alleen het Freesync gedeelte heeft mij nog aan het twijfelen. Opzich kan Freesync altijd uit en V-sync aan maar vraag mij af hoe vaak ik boven de 70 tot 90 fps zal blijven. En of ik dan toch niet extra betaal voor functies die ik niet perse ga gebruiken, ook al zitten er geen licenties aan verbonden.
De voornaamste reden waarom ik voor dit model met deze prijs zou gaan, is het va scherm met een gegarandeerde snelle respons.
In het artikel hebben ze het ook over ''samsungs eigen motion blur'', waarbij het backlight vaker gaat knipperen om het beeld sneller te doen lijken. Is iemand bekend hiermee? Ik vind gimmicks om illusies te scheppen vaak ontzettend irritant ipv handig. Bijvoorbeeld wanneer een deel van het scherm onscherp is terwijl een ander deel scherp is of andere typische vormen van motion blur. Als het effect tegenvalt dan is het mogelijk een dealbreaker voor de hele monitor ;w

[ Voor 28% gewijzigd door [Veryoldsoul] op 21-02-2017 17:34 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:30
Nu je ik het zo lees twijfel ik erg of Samsung een geweldig keuze is. Ik heb een vermoeden dat Samsung met software tussen elke frame 1 zwarte frame stopt. Zodat hij 144hz draait maar 50% daarvan is daadwerkelijk een nieuwe frame. Dit trucje hebben ze vroeger ook bij 240hz schermen bekeken. Ik zal vanavond even kijken.

• [Veryoldsoul]
Om mijn bericht overzichtelijk te houden, ga ik over op een telegram manier van schrijven.

''De Samsung'':
Kort: Ik durf deze niet aan te schaffen. Er zijn kleine problemen mee waarvan het niet duidelijk is hoeveel last je monitor ervan gaat krijgen. Onofficieel zouden een paar problemen wel deels opgelost zijn vanaf een bepaalde productie maand. Officieel kon Samsung mij er echter niks over vertellen en blijft het allemaal een beetje gissen.
Lang:
- De Freesync functie werkt alleen prettig op 144hz. 120 hz of lager zou flikkeringen en fouten in de beelden creeeren(stotteren oid). Dit zou mogelijk verbeterd zijn maarja wie weet..
- Er zit in een ''iris'' in het beeldscherm. Ofwel je ziet de vorm van een donkerder oog over het scherm. Dit zie je alleen als je er heel dicht op zit. Opzich zou dit voor mij niet ''de dealbreaker'' zijn. Wel mogelijk een reden om een scherm toch terug te sturen mocht het echt te opvallend blijken.
- Wanneer de monitor op de snelste responsieve tijd word gezet, kan je met name de helderheid maar mogelijk ook nog wat andere opties zoals de besturing van de flikkeringen niet meer besturen. Bij veel diep zwarte beelden moet er ook wel genoeg kracht aan licht zijn om dit bij te staan in detail. Dat lijkt niet het geval.
- De flikker functie zou, denk ik, niet heel irritant zijn bij dit model. Ik heb 3 verschillende filmpjes van dezelfde functie gezien en bij het meest ooggetrouwe filmpje leek het niet echt merkbaar te zijn. Hoewel ik hier gevoelig voor ben, zou ik dit wel aandurven. Echter rond 120hz en later krijg je wel problemen met freesync.
- De technieken van flikkeren en freesync lijken niet vergelijkbaar te zijn met de voorbeelden van de 240hz schermen. Samsung heeft aan het flikkeren sowieso redelijk een eigen draai gegeven met de opdeling van 4 delen in het scherm.
- De quantum dot schijnt wel heel bijzonder te zijn, 1 van de belangrijkste redenen waarom ik dit scherm verder bekeken heb.
UIteindelijk is het voor mij met dit scherm nog te vroeg. Misschien dat Samsung mij bij de volgende generatie van dit type wel kan overtuigen, ik zou er bijna speciaal op wachten kwa beloftes kwa wat het zou kunnen zijn. Maar 400 euro voor functies die niet lekker werken en dan alleen de quantum dot met mogelijk helderheidsproblemen, nah..

Tijdelijk + permanente setup:
Ergens twijfel ik om een goed tweedehands beeldscherm te halen en een tijdje te wachten en sparen voor een nieuw beeldscherm en videokaart in 1 upgrade. Dan hoef ik ook geen 2 (echt)nieuwe schermen te halen. Het scherm dat dan nieuw uit de winkel zou komen word waarschijnlijk 30 of 32 inch met een hogere resolutie en wat meer afstand. Dit formaat heeft veel meer aandacht gehad van Amva ontwerpen dan de kleinere 24'' of zelfs 27''. Op 24 inch kom je nog wel de blue light en anti-flikker functies tegen maar meer dan dat is het niet. Scheelt wel dat de amva panelen dan tussen de 125 en 175 euro kosten. Toen ik nog twijfelde over 2 nieuwe monitoren vielen deze al af, het profiel dat ze hebben had ik dan weer liever op een groter beeldscherm gehad en de extra functies zoals F/G-sync op de kleinere versies. Ik kon het ideale compromis maar niet vinden. Dan maar met de nieuwe serie van amd mee of mogelijk toch nog Nvidea en 1 nieuwe resolutie uiteindelijk. De twijfel is er nog, de tijd om te sparen ook. UIteindelijk valt de investering achteraf tov de levensduur toch mee mits het hele product naar de verwachtingen is.

!!!Black crush!!!:
Nou zit Amva/ik ook nog met 1 ander probleem. Genaamd ''black crush''. Ja amva kan het beste zwart en contrast weergeven(de reden naast ips glow waarom ik amva wil). Maar amva kan dit vooral bij statisch beeld. Wanneer het beeld volledig stil staat dus. Gezien ik geen foto's ga bewerken kom ik wel vaak uit bij bewegende beelden met schaduwen ed die over het beeld bewegen. Zijn er mensen die positieve ervaringen hebben met amva en gamen in donkere (bijv.)horrortitels? Dit is nog wel iets waarvoor ik of de leverancier ga vragen over retourneervoorwaarden of anders verzekerd moet zijn dat ik hier geen problemen mee ga krijgen. Maar mogelijk is het beter hier een nieuw topic voor te openen.

"Grote kanshebbers":
Van de 32 inch amva schermen overweeg ik de hp omen (450,-) en de vanaf mei verkrijgbare AOC AG322QCX (600,-).

Freesync 2 of Gsync:
Heeft het nog zin om te wachten op Freesync 2? De nieuwe gpu zou pas tegen oktober ergens dit jaar uitkomen en dan is het mogelijk nog even wachten. Heb in principe dus nog wel de tijd. Ik neem aan dat een monitor Freesync 2 geschikt moet zijn? Heeft Nvidea ook een opvolger of heeft die dat misschien niet nodig? Ik kon alleen maar aankondigingen van de techniek vinden. Amva monitoren met Gsync waren al helemaal moeilijk te vinden.
Pagina: 1