tl;dr: MSI B150A + Intel Kaby Lake Core i5 7400 geassembleerd. Fans gaan aan, CPU lampje licht op en gaat uit, DRAM lampje licht op en gaat uit, daarna niets. Geen beeld, nakkes. Keyboard reageert niet op numlock, niks.
Long story
Zoontjelief (LucaIII
) heeft lang centjes gespaard voor een betere game-pc dan 'ie had. Gisteren had 'ie eindelijk z'n €500 bij elkaar en hebben we de benodigde onderdelen besteld. Behalve onder genoemde producten heeft 'ie nog een GeForce GTX 1050 Ti Windforce 4GB, capture card. een Samsung 128Gb (of 256Gb...?) SSD en DVD speler en wat ander spul van z'n oude PC* gebruikt in z'n nieuwe PC maar dat is in dit verhaal niet relevant want niet aangesloten (om problemen uit te sluiten). We maken, vooralsnog, gebruik van de onboard VGA (hdmi/dvi beter gezegd).
Vandaag onderdelen dus binnen en met een hupsende enthousiaste kleine het PC'tje geassembleerd. Na het 'lange wachten' ein-de-lijk de PC aangezet en toen niets dan teleurstelling. Zoals hierboven beschreven: Fans gaan aan, CPU lampje licht op en gaat uit, DRAM lampje licht op en gaat uit, daarna niets.
Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI ATX Moederbord B150A Gaming Pro
Intel Kaby Lake Core i5 7400 3.00GHz 6MB Box
Corsair 2x8GB, DDR4, 2400MHz, CL14, Vengeance LPX
Robbie had braaf z'n onderzoek gedaan: de CPU zou supported zijn (bron) en het geheugen (ondanks geen exacte match) zou ook geen probleem moeten zijn (bron) voor zover ik zie; het is weliswaar 2400Mhz geheugen, CL14, maar wat ik zo her-en-der lees zou dit geen probleem moeten zijn (en staat bovenaan die pagina ook "DDR4 2133 MHz and higher memory modules will only run at maximum of DDR4 2133 MHz due to Intel© chipset limitation").
Ja, het geheugen is misschien wat veel van 't goede, maar dat is een restant van een eerdere configuratie die ik had samengesteld en niet heb bijgesteld nadat ik van mobo geswitched was tijdens het bestellen
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voorgenoemde bronnen bevestigen, eigenlijk, dat alles zou moeten werken. Ik heb contact opgenomen met 4Lauch helpdesk en die vertelde me heel vriendelijk dat 't waarschijnlijk aan de Kaby Lake CPU lag en dat 't met een BIOS update'je verholpen zou zijn (geanonimiseerd transcript). Tja, da's een beetje een kip-en-ei situatie want ik kan niet updaten want niet booten...
Overigens heb ik qua geheugen config slots 2 & 4 (aangegeven op mobo), 1 & 3 en een enkel reepje in elk van de 4 slots geproberd. Uiteraard heb ik alle overige zaken (GFX kaart, DVD, SSD etc.) niet aangesloten, enkel de voeding, CPU en mem en een tobo op USB en monitor op onboard dvi en hdmi geprobeerd.
Nu kan ik de PC naar 4Launch brengen en die willen 'm, heel vriendelijk van ze, wel even voor me updaten (kostenloos). Maar ik zit komende dagen tot m'n nek in 't werk en IlseIII (mama) is ook niet echt in staat om naar E'hoven op-en-neer te sjeezen (en we zitten dicht tegen een verhuizing aan dus we hebben meer te doen
). En als ze de PC daar afgeeft kan 4Launch niet aangeven of ze er direct naar kunnen kijken (logisch, begrijpelijk); maar dat wordt dan een extra keer op-en-neer sjeezen om 'm weer op te pikken Daarbij duurt 't allemaal natuurlijk vééééél te lang voor een jongetje van 10 die eindelijk van z'n zuurverdiende centjes nog steeds geen lol heeft
Echter is dat wel de beste optie die ik op het moment heb. Aangenomen dat 't probleem inderdaad een (te) oude BIOS versie is that is.
Mijn vragen aan jullie:
) aan een werkende PC? Uiteraard is dit ook een mooie gelegenheid om te leren omgaan met teleurstellingen, maar die les heeft 'ie vaker gehad en zou ik 'm graag een keer van ontzien 
* De capture card en GFX kaart had 'ie van z'n verjaardag en sinterklaas + wat spaarcentjes en waren aanleiding voor de rest van z'n nieuwe setup; z'n HP XW4600 (mijn oude werkstation) bleek al dat nieuwe geweld toch niet (goed) aan te kunnen
Long story
Zoontjelief (LucaIII
Vandaag onderdelen dus binnen en met een hupsende enthousiaste kleine het PC'tje geassembleerd. Na het 'lange wachten' ein-de-lijk de PC aangezet en toen niets dan teleurstelling. Zoals hierboven beschreven: Fans gaan aan, CPU lampje licht op en gaat uit, DRAM lampje licht op en gaat uit, daarna niets.
Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI ATX Moederbord B150A Gaming Pro
Intel Kaby Lake Core i5 7400 3.00GHz 6MB Box
Corsair 2x8GB, DDR4, 2400MHz, CL14, Vengeance LPX
Robbie had braaf z'n onderzoek gedaan: de CPU zou supported zijn (bron) en het geheugen (ondanks geen exacte match) zou ook geen probleem moeten zijn (bron) voor zover ik zie; het is weliswaar 2400Mhz geheugen, CL14, maar wat ik zo her-en-der lees zou dit geen probleem moeten zijn (en staat bovenaan die pagina ook "DDR4 2133 MHz and higher memory modules will only run at maximum of DDR4 2133 MHz due to Intel© chipset limitation").
Ja, het geheugen is misschien wat veel van 't goede, maar dat is een restant van een eerdere configuratie die ik had samengesteld en niet heb bijgesteld nadat ik van mobo geswitched was tijdens het bestellen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voorgenoemde bronnen bevestigen, eigenlijk, dat alles zou moeten werken. Ik heb contact opgenomen met 4Lauch helpdesk en die vertelde me heel vriendelijk dat 't waarschijnlijk aan de Kaby Lake CPU lag en dat 't met een BIOS update'je verholpen zou zijn (geanonimiseerd transcript). Tja, da's een beetje een kip-en-ei situatie want ik kan niet updaten want niet booten...
Overigens heb ik qua geheugen config slots 2 & 4 (aangegeven op mobo), 1 & 3 en een enkel reepje in elk van de 4 slots geproberd. Uiteraard heb ik alle overige zaken (GFX kaart, DVD, SSD etc.) niet aangesloten, enkel de voeding, CPU en mem en een tobo op USB en monitor op onboard dvi en hdmi geprobeerd.
Nu kan ik de PC naar 4Launch brengen en die willen 'm, heel vriendelijk van ze, wel even voor me updaten (kostenloos). Maar ik zit komende dagen tot m'n nek in 't werk en IlseIII (mama) is ook niet echt in staat om naar E'hoven op-en-neer te sjeezen (en we zitten dicht tegen een verhuizing aan dus we hebben meer te doen
Mijn vragen aan jullie:
- Is het inderdaad (waarschijnlijk) zo dat het een kwestie is van "even updaten"?
- Als er nog andere mogelijke oorzaken zijn: welke? En vervolgens: wat kan ik proberen / daar aan doen?
- Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? Is er geen "geheime toetscombinatie" ofzo om de BIOS in "safe mode" ofzoiets op te starten (ik weet dat dat 'n Windows-iets is, maar iets vergelijkbaars) waardoor ik misschien zou kunnen opstarten om dan vervolgens meteen te updaten?
* De capture card en GFX kaart had 'ie van z'n verjaardag en sinterklaas + wat spaarcentjes en waren aanleiding voor de rest van z'n nieuwe setup; z'n HP XW4600 (mijn oude werkstation) bleek al dat nieuwe geweld toch niet (goed) aan te kunnen

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 01-02-2017 11:43 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij