Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
tl;dr: MSI B150A + Intel Kaby Lake Core i5 7400 geassembleerd. Fans gaan aan, CPU lampje licht op en gaat uit, DRAM lampje licht op en gaat uit, daarna niets. Geen beeld, nakkes. Keyboard reageert niet op numlock, niks.

Long story
Zoontjelief (LucaIII :P ) heeft lang centjes gespaard voor een betere game-pc dan 'ie had. Gisteren had 'ie eindelijk z'n €500 bij elkaar en hebben we de benodigde onderdelen besteld. Behalve onder genoemde producten heeft 'ie nog een GeForce GTX 1050 Ti Windforce 4GB, capture card. een Samsung 128Gb (of 256Gb...?) SSD en DVD speler en wat ander spul van z'n oude PC* gebruikt in z'n nieuwe PC maar dat is in dit verhaal niet relevant want niet aangesloten (om problemen uit te sluiten). We maken, vooralsnog, gebruik van de onboard VGA (hdmi/dvi beter gezegd).

Vandaag onderdelen dus binnen en met een hupsende enthousiaste kleine het PC'tje geassembleerd. Na het 'lange wachten' ein-de-lijk de PC aangezet en toen niets dan teleurstelling. Zoals hierboven beschreven: Fans gaan aan, CPU lampje licht op en gaat uit, DRAM lampje licht op en gaat uit, daarna niets.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI ATX Moederbord B150A Gaming Pro
Intel Kaby Lake Core i5 7400 3.00GHz 6MB Box
Corsair 2x8GB, DDR4, 2400MHz, CL14, Vengeance LPX

Robbie had braaf z'n onderzoek gedaan: de CPU zou supported zijn (bron) en het geheugen (ondanks geen exacte match) zou ook geen probleem moeten zijn (bron) voor zover ik zie; het is weliswaar 2400Mhz geheugen, CL14, maar wat ik zo her-en-der lees zou dit geen probleem moeten zijn (en staat bovenaan die pagina ook "DDR4 2133 MHz and higher memory modules will only run at maximum of DDR4 2133 MHz due to Intel© chipset limitation").
Ja, het geheugen is misschien wat veel van 't goede, maar dat is een restant van een eerdere configuratie die ik had samengesteld en niet heb bijgesteld nadat ik van mobo geswitched was tijdens het bestellen O-)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voorgenoemde bronnen bevestigen, eigenlijk, dat alles zou moeten werken. Ik heb contact opgenomen met 4Lauch helpdesk en die vertelde me heel vriendelijk dat 't waarschijnlijk aan de Kaby Lake CPU lag en dat 't met een BIOS update'je verholpen zou zijn (geanonimiseerd transcript). Tja, da's een beetje een kip-en-ei situatie want ik kan niet updaten want niet booten...

Overigens heb ik qua geheugen config slots 2 & 4 (aangegeven op mobo), 1 & 3 en een enkel reepje in elk van de 4 slots geproberd. Uiteraard heb ik alle overige zaken (GFX kaart, DVD, SSD etc.) niet aangesloten, enkel de voeding, CPU en mem en een tobo op USB en monitor op onboard dvi en hdmi geprobeerd.

Nu kan ik de PC naar 4Launch brengen en die willen 'm, heel vriendelijk van ze, wel even voor me updaten (kostenloos). Maar ik zit komende dagen tot m'n nek in 't werk en IlseIII (mama) is ook niet echt in staat om naar E'hoven op-en-neer te sjeezen (en we zitten dicht tegen een verhuizing aan dus we hebben meer te doen :P ). En als ze de PC daar afgeeft kan 4Launch niet aangeven of ze er direct naar kunnen kijken (logisch, begrijpelijk); maar dat wordt dan een extra keer op-en-neer sjeezen om 'm weer op te pikken Daarbij duurt 't allemaal natuurlijk vééééél te lang voor een jongetje van 10 die eindelijk van z'n zuurverdiende centjes nog steeds geen lol heeft :P Echter is dat wel de beste optie die ik op het moment heb. Aangenomen dat 't probleem inderdaad een (te) oude BIOS versie is that is.

Mijn vragen aan jullie:
  1. Is het inderdaad (waarschijnlijk) zo dat het een kwestie is van "even updaten"?
  2. Als er nog andere mogelijke oorzaken zijn: welke? En vervolgens: wat kan ik proberen / daar aan doen?
  3. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? Is er geen "geheime toetscombinatie" ofzo om de BIOS in "safe mode" ofzoiets op te starten (ik weet dat dat 'n Windows-iets is, maar iets vergelijkbaars) waardoor ik misschien zou kunnen opstarten om dan vervolgens meteen te updaten?
M.a.w. is mijn simpelste vraag: hoe help ik die kleine van ons a.s.a.p. (lees: gisteren :+ ) aan een werkende PC? Uiteraard is dit ook een mooie gelegenheid om te leren omgaan met teleurstellingen, maar die les heeft 'ie vaker gehad en zou ik 'm graag een keer van ontzien ;)

* De capture card en GFX kaart had 'ie van z'n verjaardag en sinterklaas + wat spaarcentjes en waren aanleiding voor de rest van z'n nieuwe setup; z'n HP XW4600 (mijn oude werkstation) bleek al dat nieuwe geweld toch niet (goed) aan te kunnen :X

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 01-02-2017 11:43 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Beste antwoord (via RobIII op 01-02-2017 12:18)

Anoniem: 660294

100% zeker dat een BIOS upgrade nodig is. Dit kan de winkel doen waar je het bord hebt aangeschaft of zelf een Skylake Celeron kopen. Er zwerft op Tweakers een Celeron rond die voor dit doel gebruikt wordt. Staat oa in v&a volgens mij.
Je kunt ook van het retourrecht op online aankopen gebruik maken en een B250 bord terug kopen. Dan wordt de cpu uit de doos ondersteunt en kan je gebruik maken van de volle 2400 Mhz van het geheugen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

100% zeker dat een BIOS upgrade nodig is. Dit kan de winkel doen waar je het bord hebt aangeschaft of zelf een Skylake Celeron kopen. Er zwerft op Tweakers een Celeron rond die voor dit doel gebruikt wordt. Staat oa in v&a volgens mij.
Je kunt ook van het retourrecht op online aankopen gebruik maken en een B250 bord terug kopen. Dan wordt de cpu uit de doos ondersteunt en kan je gebruik maken van de volle 2400 Mhz van het geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-06 08:45
Hallo Rob !

Vervelend dat dit juist je zoontje treft... het zal in mijn ogen inderdaad de bios zijn die een update nodig heeft om de nieuwe generatie (kaby lake) cpu's herkent en de juiste instellingen kan doen (voltage enzovoort)...

Ik zag volgens mij gister ergens een topic van iemand die hetzelfde had en een oude gen cpu had gekocht puur voor de bios te updaten en deze vervolgens tegen verzendkosten rondstuurt onder Tweakers die hetzelfde "probleem" als hem hadden.

Groet

Jim

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:26
De bovenstaande tweakers bedoelen:

Sharing is caring! Doorgeef Skylake CPU

Misschien handiger, weet alleen niet wat de wachtrij nu is. Andere oplossing misschien iemand in de buurt om een CPU vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
Thanks. Allereerst blij te horen dat het inderdaad de BIOS is; voor 'tzelfde geld was ik afgescheept (niet dat ik dat verwachtte, maar extra bevestiging is toch fijn :P ). Ook leuk om te lezen dat er zo'n 'doorgeef CPU' initiatief is (doet me denken aan "schroefje", of ben ik dan héél oud? :X )! Wat is tweakers toch mooi soms he? O+

Pest is: ik ben er helaas een beetje "uit"; waar ik dit soort topics vroeger zelf beantwoorde merk ik nu dat ik echt de ballen nog snap van skylakes, kabylakes, b150, b250 en weet-ik-veels :X Klaarblijkelijk had ik dus een B250 mobo moeten hebben.

Is de volgende vraag: voor 'tzelfde geld (of een pietsie meer, neem ik die €16 "schuld" / verschil wel op me), maar wel a.s.a.p. leverbaar (liefst ook bij 4Launch) een B250 mobo zou deze zijn? Ik zie daar, itt tot wat ASB2401 aangeeft wel "maar" 2133 MHz bij staan -> nvm, hier staat wel 2400. Dan ga ik morgen even met ze bellen of ik 'm mag omruilen (met bijbetaling); dan hoef ik iig niet de PC daar (potentieel) achter te laten en ben ik in 1 rit in ieder geval onder de pannen.

Ik ga morgen ook even in mijn omgeving informeren naar een geschikte CPU maar de meesten (non-tweakers) zullen niet heel blij zijn als ik hun PC "sloop"; even kijken of ik iemand vind die zo gek is. Alternatief daarop is inderdaad voorgenoemde doorgeef-CPU...

Thanks mensen; ik ga de opties even afwegen. d:)b

Mocht er nog iemand met een SkyLake in de buurt van Gemert wonen en zich woensdagavond vervelen... :P O-)

[ Voor 21% gewijzigd door RobIII op 01-02-2017 00:29 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

B250 ondersteunt 2133 maar ook 2400 MHz. Dat staat verkeerd vermeld bij 4Launch. Check maar eens op de productpagina van MSI. Ik zou nog €4 meer uitgeven aan een B250 Gaming Pro Carbon welke voorzien is van een Intel netwerkcontroller. De Killer netwerkcontroller van de B250 Gaming M3 heeft nogal eens last van geheugenlekken wat resulteert in een slecht bruikbaar systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
Heb uiteindelijk, na overleg met 4Launch, een nieuw mobo besteld (Asus Strix B250F Gaming). Nog iets duurder, maar wel B250 en Intel NIC en altijd goede ervaringen gehad met Asus in 't verleden dus die paar euro verschil met de eerder geopperde B250 van MSI met (klaarblijkelijk) problematische Killer NIC maar voor lief genomen. De huidige B150 gaat retour.

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 01-02-2017 11:36 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 885773

ik wou die combo ook gaan kopen maar als die problemen heeft met de nieuwe kaby lake dan koop ik hem niet, dan zal ik ook wel gaan voor de b250. fijn dat ik dit nu weet! :)
Pagina: 1