Incrementele backups van grote bestanden

Pagina: 1
Acties:

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:30
Beste lezers,

Ik hoop via deze weg ervaringen en tips te krijgen die er uiteindelijk voor kunnen zorgen dat ik een goede backup strategie in mekaar kan zetten.

Het gaat om het volgende: ik heb 7 bestanden van 640 GB totaal. De 7 bestanden hebben een grootte van 50 tot 100 GB en gaat om VeraCrypt containers waar belangerijke data instaat van mn werk.

Ik wil met behulp van Acronis 2017 software de bestanden backuppen naar een externe HDD en naar mijn onsite-NAS.

Ik werk hier met grote bestanden en wil niet steeds een full backup maken, dat kost enorm veel tijd en gedoe. Dus dacht ik aan incrementele backups en na 15 incrementele een full backup. Ik maak 3 backup profielen zodat de bestanden verdeeld zijn en bij een full backup heb ik dan een grootte van max 300 GB. De backup wordt gesplitst in stukken van 10 GB.

Nou is mijn vraag: 15 incrementele backups waarbij een bestand van 50/100 GB wordt gewijzigd. Zou dit problemen op kunnen leveren bij het restoren?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een bestand van 50 tot 100GB wat regelmatig gewijzigd wordt?? Is dat bestand toevallig een (SQL?) database want ik kan me niet voorstellen dat het een ander type is wat regelmatig aangepast moet worden.

Vraag is dus: WAT voor een data ben je van plan te back-uppen ;)

Veracrypt containers.... Moet ik dat zien als een soort "zip" files waar naar believe data (lees: files) in gepompt én uit gehaald wordt?

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 31-01-2017 23:17 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Eric_1993
wimmel_1 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:13:
Een bestand van 50 tot 100GB wat regelmatig gewijzigd wordt?? Is dat bestand toevallig een (SQL?) database want ik kan me niet voorstellen dat het een ander type is wat regelmatig aangepast moet worden.

Vraag is dus: WAT voor een data ben je van plan te back-uppen ;)

Veracrypt containers.... Moet ik dat zien als een soort "zip" files waar naar believe data (lees: files) in gepompt én uit gehaald wordt?
Het is een archief waar regelmatig bestanden bij komen van ongeveer 1 GB groot. De bestanden zijn: Word/Excel, foto's en filmpjes.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

Wat je eigenlijk dan moet weten is of incremental backups ook werkt op delen van een file. Als de backup namelijk enkel kijkt naar een checksum van de huidige file (of zelfs nog meer basic, laatste gewijzigde datum), dan zal het backupscript elke keer de gehele file copieren.

Gelukkig ben je niet de enige met het probleem :)

-_-

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Eric_1993 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:28:
[...]

Het is een archief waar regelmatig bestanden bij komen van ongeveer 1 GB groot. De bestanden zijn: Word/Excel, foto's en filmpjes.
Die Veracrypt container (soort van .zip file, ook al is .zip maar één van de vele compressie technieken) wordt door je Back-Up programma dus gewoon als één file gezien in geval je een filebased back-up programma gebruikt. Op het moment dat er iets aan gewijzigd wordt dan veranderd er vanalles aan zo'n file, de grote, de date-last-modiefied én..... het "Archive BIt" wordt gezet.

Een back-up programma weet op basis van dát bitje dat er iets aangepast is én pakt dus een volledige back-up van die "file" (kán ook niet anders want 't is één file voor dat programma).

Een incremental / differential van een (compressed) container nemen is dus eigenlijk gewoon uitgesloten.

• Eric_1993
wimmel_1 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:35:
[...]

Die Veracrypt container (soort van .zip file, ook al is .zip maar één van de vele compressie technieken) wordt door je Back-Up programma dus gewoon als één file gezien in geval je een filebased back-up programma gebruikt. Op het moment dat er iets aan gewijzigd wordt dan veranderd er vanalles aan zo'n file, de grote, de date-last-modiefied én..... het "Archive BIt" wordt gezet.

Een back-up programma weet op basis van dát bitje dat er iets aangepast is én pakt dus een volledige back-up van die "file" (kán ook niet anders want 't is één file voor dat programma).

Een incremental / differential van een (compressed) container nemen is dus eigenlijk gewoon uitgesloten.
Dus wat zou dan in mijn geval het handigste zijn?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

Je hebt twee opties;

- trek het uit de veracrypt container zodat het echt incremental gebackupt kan worden
- zorg voor voldoende backupsnelheid dat 640GB backuppen geen issue meer is.

-_-

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Eric_1993 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:39:
[...]

Dus wat zou dan in mijn geval het handigste zijn?
Vraag je werkgever om een fatsoenlijke on-premise backup oplossing over een beveiligde verbinding zodat je niet hoeft te klooien met Veracrypt containers. De containers kan je dan gewoon mounten in je OS en van daaruit de incrementals backuppen (van enkel de gewijzigde files zelf, niet de hele container).

https://discord.com/invite/tweakers

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

M2M schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:44:
Je hebt twee opties;

- trek het uit de veracrypt container zodat het echt incremental gebackupt kan worden
En dan komen we waarschijnlijk aan 't eigenlijke issue.... Die data moet "veilig" weg gezet kunnen worden én dat ook blijven in een back-up ;)

Er zijn héle mooie DMS oplossingen voor dat soort zaken..... Bijv. Sharepoint als 't op een MS platform moet draaien.

• Eric_1993
M2M schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:44:
Je hebt twee opties;

Of ik stel het backup profiel zo in dat er 30 incrementele en daarna pas een full backup wordt gemaakt. Of het restoren daarvan gaat lukken is een tweede :+

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Eric_1993 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:59:
[...]

Of ik stel het backup profiel zo in dat er 30 incrementele en daarna pas een full backup wordt gemaakt. Of het restoren daarvan gaat lukken is een tweede :+
Je probleem is dat de files in zijn geheel wijzigen en er dus waarschijnlijk niet eens een incremental gemaakt wordt. Tenzij je blocktracking gebruikt oid.

https://discord.com/invite/tweakers

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11 17:09
De container openen, je backup container openen, dan een backup in de container maken,
dan containers sluiten.

• Eric_1993
redfoxert schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 00:06:
[...]

Je probleem is dat de files in zijn geheel wijzigen en er dus waarschijnlijk niet eens een incremental gemaakt wordt. Tenzij je blocktracking gebruikt oid.
Mee eens. Wat ik anders kan doen is gewoon voor ieder container een backup profiel aanmaken. En dan gewoon steeds een full backup waarbij de backup word gesplitst en er maar 1 versie wordt bewaard. Dan is 1 de backup versleuteld en 2 de backup is automatisch gevalideerd door Acronis.
Pagina: 1