is nu de c-schijf of de d-schijf mijn ssd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk9834
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-12-2021
ik heb een hdd van 500 gb en een ssd van 500 gb in mijn nieuwe computer zitten.
nu heb ik ook een c-schijf en een d-schijf. nu wil ik dolgraag mijn games op de ssd installeren maar weet ik nu alleen niet of dit de c-schijf of de d-schijf is. waar kan ik dit weervinden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

maak een kopie van een groot bestand. doe dit voor beide schijven
de snellere is je ssd

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Schijfbeheer en dan eigenschappen van de schijf, daar staat het type van de schijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-06 11:14
Kijk in je schijfbeheer welke schij welke is doormiddel van eigenschappen:
Klik met rechtermuisknop op deze computer- kies beheren
Ga naar schijfbeheer en klik met je rechtermuis op het vlak waar schijf 0 of 1 staat, hier zie je type van de schijf en weet je welke het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:47

Fiber

Beaches are for storming.

C is de schijf waar normaal gesproken je besturingssysteem op staat. (Zal wel Windows (10) zijn.) Als je computer enigszins slim in elkaar gezet is dan is dat ook de SSD...

[ Voor 5% gewijzigd door Fiber op 31-01-2017 21:58 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-06 11:14
Fiber schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:55:
C is de schijf waar je besturingssysteem op staat. (Zal wel Windows (10) zijn.) Als je computer enigszins slim in elkaar gezet is dan is dat ook de SSD...
Dat ligt er maar net aan of je tijdens de installatie dit ook hebt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Vanaf Windows Vista is de schijf waar je Windows van gestart hebt de C:-schijf. Ongeacht van de volgorde van de schijven tijdens installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:11
Kijk gewoon even in je bios?
Boot order priority.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Het drastische? Trek een van de twee uit. Als je computer start heb je de C drive gevonden.
Tenzij Windows op de D staat...

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

qwasd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 23:24:
Boot order priority.
Dat bepaalt de volgorde van de disks niet, alleen de volgorde waarin gekeken wordt waar het besturingssysteem op staat.

Daarnaast pakt UEFI dat heel anders aan en drukt er een bootloader tussen die niet op disk staat, waar door Windows de bepalende factor wordt.

De disk nummers gaan normaliter heel simpel in de volgorde van de SATA poorten waar ze op aangesloten zitten.
Het begint altijd bij de primaire, in de chipset ingebouwde SATA controller op de eerste poort. Dat is je eerste disk in Windows en ook tijdens de installatie van Windows.

Eventuele secundaire SATA controllers (sommige boards hebben meer SATA poorten dan de chipset aan kan en hebben daarom een extra controller, b.v. van Marvell of J-Micron).
Welke controller dan eerst komt, afgezien van je primaire, is dan wel even zoeken. Maar dat is dus alleen als je 2 of meer additionele SATA controllers hebt.

Het verhaal wordt nog weer anders als je onboard M.2 hebt.
Indien in gebruik, staat die op de plek van de SATA poorten die uitgeschakeld worden. Welke dat zijn, staat in de handleiding van je moederbord.
In veel gevallen worden de 3de en 4de poort uitgeschakeld, dus als je harddisks aan 1 en 2 hebt zitten, is de M.2 drive disk 3.
M.2 op een losse PCIe insteekkaart volgt dan weer de volgorde van extra SATA controllers. Om het even makkelijk te maken.
Snake schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 23:26:
Het drastische? Trek een van de twee uit. Als je computer start heb je de C drive gevonden.
Tenzij Windows op de D staat...
Nee, de drive waar Windows vandaan opstart, is altijd C.
Op z'n minst sinds Windows 8, maar ik meen dat het zelfs al sinds XP is.
Windows 95/98/ME kon je nog vertellen welke schijfletter ze op moesten staan. Maar dat is al heel lang niet meer zo.

Tijdens de installatie kies je ook nooit voor een schijfletter, maar schijf nummer zoveel in de lijst.
Met maar 1 disk is dat simpel. Heb je er meerdere, wordt het al lastiger, en als je M.2 in de mix gooit is het al helemaal lekker transparant.

[ Voor 19% gewijzigd door McKaamos op 01-02-2017 23:40 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Start even Diskmanagement, die laat het perfect zien. Start -> Uitvoeren (of Windowstoets + R) en dan
diskmgmt.msc
in toetsen, zo uit mijn hoofd. Middels de eigenschappen op de disk zie je dan als het goed is het merk en type staan.
qwasd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 23:24:
Boot order priority.
Dat zegt dus niets over de drive letters in Windows zelf. Je kan prima Windows vanaf de D-schijf bijvoorbeeld booten.

[ Voor 56% gewijzigd door CH4OS op 02-02-2017 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of windows-x en diskmanager kiezen (w10)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:47

Fiber

Beaches are for storming.

De HDD er uit halen en in een externe behuizing stoppen voor back-ups en zo. Als je computer dan nog opstart is je probleem ook gelijk opgelost. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Pagina: 1