Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Backblaze: 8-terabyteschijven gaan bovengemiddeld lang mee

Pagina: 1
Acties:

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
De titel van dit artikel sluit totaal niet aan bij de data die de bron presenteert. 45 van de 8TB-schijven zijn tussen de 1 en twee jaar oud, de rest (8720) zijn zelfs jonger dan een jaar! Dat ze in die tijd niet veel stuk gaan is fijn, maar er valt nog niet mee vast te stellen dat ze bovengemiddeld lang mee gaan.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als het uitvalspercentage in die periode significant lager is dan de uitvalspercentages van andere disks, mag je vrij veilig de conclusie trekken dat ze bovengemiddeld lang mee gaan.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
Totdat er ineens blijkt dat de lagers na 2 jaar op zijn, dan gaat dat mooie percentage ineens het putje in. (Zomaar als voorbeeld). Het is gewoon een conclusie die niet uit de data te halen is, en ook niet gemaakt wordt door Backblaze ondanks dat deze titel dat redelijk insinueert.

Overigens zou je met inzoomen op enkel vorig jaar (net als met de 8TB-schijven) ook kunnen zeggen dat 3TB-schijven een langere levensverwachting hebben dan de 8TB-schijven. Het totaalplaatje is het daar echter een mooi tegenvoorbeeld voor.

[ Voor 30% gewijzigd door dcm360 op 31-01-2017 23:54 ]

Verwijderd

Ik heb inderdaad ook niet de indruk dat het verhaal statistisch veel zoden aan de dijk zet.

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:15
De manier dat Backblaze zijn cijfers presenteert maakt het heel lastig om er fatsoenlijke conclusies uit te trekken. In hun eigen verhaal zijn ze echter zeer positief over hun 8TB-schijven, dus uiteindelijk heb ik besloten die insteek over te nemen. Ik heb wel de titel enigszins veranderd.