Verwijderd

Topicstarter
Ik zit heel sterk te denken een palm aan te schaffen, het zijn handige dingen en van mijn agenda maak ik altijd zo'n zooi dat ik wel eens wat anders wil proberen.

Maar goed, eigenlijk wil ik niet al te veel geld uitgeven aan zo'n ding, ivm. kwijtraken ed. Ik zit dus te denken aan de Palm m100/m105. De eerste heb ik gezien voor 360 gulden, de tweede voor 599. Ik hoor vaak dat 2mb een beetje aan de krappe kant is, en 8mb min of meer vereist is om er ook nog wat leuks op te draaien. Maar is 239 gulden niet een beetje overdreven voor zo'n beetje extra geheugen en wat extra handigheden?

Kortom, welke palm raden jullie mij aan: m100/m105 of toch maar even wachten? Is het de moeite de 105 boven de 100 te kiezen?

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:48
ik zou dan gaan voor de palm IIIXe
stukken goedkoper en net zo goed

anders misschien een handspring visor
wandel ook effe door www.palmclub.nl

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op maandag 02 juli 2001 21:58 schreef Airbag een stukje
Is het niet verstandiger om even door te sparen voor een Palm Vx? Dan heb je voor iets meer geld gelijk een veel mooier en beter ding, hij heeft Flashrom, hij is lichter, het scherm is groter en ik vind hem een stuk mooier...

Mijn mening natuurlijk, maar ik heb ook over zo'n M105 zitten nadenken en heb besloten nog even te w88 en dan een Vx te nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, eigenlijk wil ik helemaal niet zoveel uitgeven aan zo'n palmtop. Ik ben een sloddervos, stel je voor dat ik zo'n ding kwijt raak.. Bovendien denk ik wel dat ik genoeg heb aan een instapmodel, het is tenslotte toch m'n eerste.

Wat betreft die Palm IIIxe: Is dat echt wat? Design is wat minder (hoewel ook stijlvol!), en hij is wat groter geloof ik. Is dit aan te raden? Bij de kijkshop ligt hij geloof ik erg goedkoop. Misschien is dat wel een goede keus nu ik er over nadenk.

Ik ben benieuwd. Zijn er mensen met ervaring met die IIIxe? Kun je hem aanraden boven de m100/105? Is het wat?

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Ik werk nog met een oerpalm, de US-robotics pilot 5000 :) Ik weet niet wat je ervan verwacht, maar als je er niks meer mee doet dan agenda en telefoon- of adresenlijstje dan voldoet de goedkoopste.

Wil je meer moet je ff de verschillen uitzoeken tussen de 2 keuzes die je vertelt en een lijstje met + en - punten maken. en dan voor jouw de beste kiezen.

[edit: type overtypen is moeilijk :( ]

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Ik heb 1,5 week ervaring met een m105 en ik ben er zeer tevreden over :)

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-03 09:30
Ik zou zeker voor de IIIxe gaan... Die is goedkoper, heeft flash geheugen, en met alle respect, ik vind die M10x toch een beetje goedkoop eruit zien... Het enige voor deel van de M serie is dat klokje, maar als je clockpop gebruikt, heb je dezelfde functionaliteit als de M10x, maar met 8Mb én flash!!
Aristos

• monkel
  • Laatst online: 23:48
ik denk dat de IIIxe op dit moment zo'n beetje de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft

Verwijderd

Ik heb 2 mb, daar is best mee rond te komen, maar dan moet je niet:
AvantGo! kanalen installeren (1 kanaal is al snel 300kb)
Mail op je palm zetten als je veel mail krijgt (is ook al weer 400/500 kb)
Video/Audio (b.v. tealmovie) gebruiken.
Oh, en als je boeken er in zet of een grote adressenlijst hebt snoept dat ook lekker wat geheugen op.
Dus wil je lekker ruim zitten en je geen zorgen maken: neem dan 8mb. Wil je niet zoveel betalen, dan is 2 mb echt goed genoeg.

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-01 23:41

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Met andere woorden: Als je je Palm gebruikt, heb je 8 MB nodig anders zit je eeuwig te schuiven om ruimte vrij te maken/extra ruimte te maken (met behulp van flash progjes enzo).

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
heb nu m105 sinds eind april, en ben er rete tevreden over

ik heb nu een mb of 6 volstaan met wat mailtjes en spelletjes en wat adressenbestanden en die stuff

met 2mb had ik het ook wel gered, en of die paar mhz'jes wat uitmaken ik weet het niet

maar goed zowiezo ben ik tevreden over de m10* serie

de palm IIIXE heb ik ook in mijn handen gehad maar die is echt groter, het klepje is irri, en hij is zwaarder. Dus ik zou je een m10* aanraden

• Acolyte57

Acolyte57

Hij is groter, maar dat betekent ook meer schermruimte... het m10x scherm is 20% kleiner dan de IIIxe geloof ik, das toch een flinke hap.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-03 17:33

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

kijk anders ook eens naar de visor deluxe van www.handspring.com
ook met 8mb ziet er goed uit en hotsync via usb (dus veel sneller als IIIxe (die is toch serieel ??)) verder uitbreidings mogelijkheden (geheugen en andere dingen zie nieuwspost van vandaag op tnet)

ligt geloof ik hier in nl ook onder de 600,-

en ik zou iig voor 8mb gaan.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties tot dusver. Ik zit nog steeds in hevige twijfels verwikkeld, maar gelukkig heb ik voorlopig nog wel even bedenktijd (ik wil er graag een gaan aanschaffen voor het nieuwe schooljaar, zodat ik ook geen schoolagenda meer hoef te kopen (en voortaan mijn afspraken een beetje netjes bij ga houden natuurlijk ;)))

Mijn overwegingen nu:

Palm m105:

- Klein, compact, rond (=handiger)
- Steviger? (bevat geen glas enzo)
- Klok (verwaarloosbaar detail, daar heb je een horloge voor)
- Mooier/cooler/vetter etc :z
- Erg duur in prijs

Palm IIIxe

- Erg voordelig, veel extra's (flash rom, etc)
- Groter (onhandiger?)
- Breekbaarder (glas?)
- Zwaarder

Palm m100

- redelijk voordelig
- (te) weinig geheugen (?)
- verder alle uiterlijkheden van de m105
- geen flash rom

Dan nog iets, just curious :)

Ik hoor hier veel mensen over het lezen van email/avantgo channels op de palm. Is dit nou echt bruikbaar? Leest het prettig? Is het echt handig of alleen maar 'cool'?

En wat betreft die mail: Doe je dat offline of online met een gsm? Elke keer synchroniseren thuis? Is het echt handig en bruikbaar? Ik ontvang zelf vrij veel mail.

Tot slot: Palm bezitters, helpt de palm een beetje je afspraken na te komen en duidelijk op te schrijven? (In tegenstelling tot mijn huidige agenda). Is het echt een verbetering ten opzichte van de agenda? Graag wel een objectief antwoord :) Dus niet van mensen die nog nooit een palm hebben gehad en het maar onzin vinden, en ook niet alleen omdat je het palmpje zo leuk vind (Ik wel hoor :D)

Dat waren mijn vraagjes weer. Ik ben benieuwd !

• Carloz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-11-2025
Over dat mail: Het kan met allebei,, Gewoon via de synchronisatie.
Maar ook via de mobiele telefoon (gister bij iemand gedaan die een M505 :9~ had gekocht)
Beide werkt perfect. (geen attachments)

En over het maken van een agenda item bevalt het mij prima.. Ik zelf heb een IIIe en zet alle afspraken hierin, Gewoon schrijven met het pennetje.
Je kan makkelijk van maand/week/dag wisselen en afspraken snel verplaatsen. Je hebt een mooi weekoverzicht, zoals je dat ook in Outook ziet.

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-03 09:30
Avantgo is echt erg relaxed... Als ik ff niets te doen heb (trein, OV, college, wachtrijen of gewoon lekker thuis) lees ik altijd meteen AvantGo.. Gewoon de gehele Volkskrant lezen, Tweakers.net, Bioscoopagenda voor Maastricht, KNMI, etc... errug handig...
Je agenda, ik had nog nooit een agenda gebruikt vóór mijn Palm, en nu zou ik niet meer zonder kunnen. Het is gewoon erg overzichtelijk en erg snel....
Aristos

• Acolyte57

Acolyte57

Op dinsdag 03 juli 2001 19:50 schreef Airbag het volgende:
Palm m105:
- Klein, compact, rond (=handiger)
- Steviger? (bevat geen glas enzo)
- Klok (verwaarloosbaar detail, daar heb je een horloge voor)
- Mooier/cooler/vetter etc :z
- Erg duur in prijs
Mooier? Tjah... als je van de Nokia-met-verwisselbare-frontjes generatie bent, misschien :). Maar okee...

Denk ook aan de minpunten:
- Geen flashrom (je zit vast aan 3.5.x)
- Kleiner scherm
Palm IIIxe
- Groter (onhandiger?)
Nauwelijks. Er zijn weinig situaties waar het kleine beetje groter van een IIIxe echt een ander resultaat zal opleveren dan de M105.
- Breekbaarder (glas?)
Is wel zo, maar dat hangt ook af van hoe je ermee omgaat. 2 jaar lang verschillende Palms gehad, nog nooit eentje gebroken :)
Palm m100
Negeren. 2 mb is gewoon te weinig, punt uit klaar.
Ik hoor hier veel mensen over het lezen van email/avantgo channels op de palm. Is dit nou echt bruikbaar? Leest het prettig? Is het echt handig of alleen maar 'cool'?
AvantGo is zeker handig. Maar alleen als je de tijd hebt om ze rustig te lezen. Nu ik niet meer regelmatig met de trein ga heb ik AvantGo eraf geschopt omdat ik er gewoon uberhaupt niet meer aan toe kom (vroeger dan synchte ik gewoon een zooi kranten, de Wired, en dat soort dingen naar m'n Palm en las ik die in de anderhalf uur dat ik treinde). E-mail is meer een handigheid dat het kan, want achter een echte compu is het natuurlijk wat lekkerder.
En wat betreft die mail: Doe je dat offline of online met een gsm? Elke keer synchroniseren thuis? Is het echt handig en bruikbaar? Ik ontvang zelf vrij veel mail.
Online met een GSM, en alleen maar om te kijken of ik wat belangrijks ontvangen heb. De rest van het mail gebeuren doe ik ook gewoon achter de compu. Ik zal ook vaak eerder een SMS sturen vanaf m'n Palm dan een mailtje. Maar dat komt ook omdat ik aan de UT studeer; iedereen heeft een mobiel en ook altijd bij zich, dus je kunt er van uit gaan dat een SMS ook gelezen zal worden.
Tot slot: Palm bezitters, helpt de palm een beetje je afspraken na te komen
Das een discipline probleem en niet een Palm probleem :). Als jij een afspraak hebt, en ook weet dat je die hebt (je kunt een slechte agenda niet meer de schuld geven :)), ga je er dan heen? Dan is een Palm perfect. Zo niet, dan zal de Palm je niet helpen :)
en duidelijk op te schrijven? (In tegenstelling tot mijn huidige agenda). Is het echt een verbetering ten opzichte van de agenda? Graag wel een objectief antwoord :)
Zeker. Ik merkte bij een papieren agenda dat het heeeel snel een zooi werd. Afspraken werden verzet, dus er werd gekrast en sommige dagen werden zo vol dat het niet meer er op paste.... dat soort dingen... niet echt bruikbaar. M'n adressenboek was niet meer bruikbaar omdat iedereen continu verhuisde (studenten he).

Das met een Palm dus opgelost.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik wil op zich ook zo'n ding kopen, alleen lijkt het wel alsof de laatste weken de prijzen zijn gestegen :( :(

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-03 11:30
Ik heb net voor weinig een Compaq Aero 2100 met 16MB ram en 16 rom gekocht, kan je flashkaarten in proppen tot 64MB als ik me niet vergis en dat soort gein...

Draait wel windowsCE ;) maarjah voor die prijs kan ik daar wel mee leven :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 03 juli 2001 20:36 schreef Acolyte57 het volgende:

Mooier? Tjah... als je van de Nokia-met-verwisselbare-frontjes generatie bent, misschien :). Maar okee...
Absoluut niet. Maar dat was meer het oordeel dat je veel tegenkomt.[quote]
Denk ook aan de minpunten:
- Geen flashrom (je zit vast aan 3.5.x)
- Kleiner scherm
[quote]

Vooral dat kleinere scherm zit ik over in. Dat gecombineerd met de hoge prijs maakt het toch dat ik meer neig naar de IIIxe. Of is het verstandiger door te sparen voor bijvoorbeeld de Vx? Ik denk het zelf van niet, want ik wil goedkoop uit zijn en heb geen behoefte aan allerlei gadgets op m'n palm (mp3, filmpjes, camera, etc).
Is wel zo, maar dat hangt ook af van hoe je ermee omgaat. 2 jaar lang verschillende Palms gehad, nog nooit eentje gebroken :)
Okay, gewoon een kwestie van netjes zijn op je spullen :)
Negeren. 2 mb is gewoon te weinig, punt uit klaar.
De m100 viel wat mij betreft eigenlijk ook al af.
AvantGo is zeker handig. Maar alleen als je de tijd hebt om ze rustig te lezen. Nu ik niet meer regelmatig met de trein ga heb ik AvantGo eraf geschopt omdat ik er gewoon uberhaupt niet meer aan toe kom (vroeger dan synchte ik gewoon een zooi kranten, de Wired, en dat soort dingen naar m'n Palm en las ik die in de anderhalf uur dat ik treinde). E-mail is meer een handigheid dat het kan, want achter een echte compu is het natuurlijk wat lekkerder.
Leuk om te weten. Ik reis regelmatig met het OV, dus daar zou het eventueel handig voor kunnen zijn.
Online met een GSM, en alleen maar om te kijken of ik wat belangrijks ontvangen heb.
Wat betreft het online gaan met GSM, ik heb begrepen dat je daar wel een gsm met abo voor moet hebben?
Das een discipline probleem en niet een Palm probleem :). Als jij een afspraak hebt, en ook weet dat je die hebt (je kunt een slechte agenda niet meer de schuld geven :)), ga je er dan heen? Dan is een Palm perfect. Zo niet, dan zal de Palm je niet helpen :)
Natuurlijk, maar dat bedoelde ik ook niet. Het is voor mij meer zo dat mijn agenda altijd een zooi wordt, en ik dat met een palm een beetje probeer te voorkomen :)

Kortom, ik denk dat ik voor de IIIxe ga. Wat is ongeveer de prijs waar ik naar uit moet kijken? 399 gulden? (kijkshop) Bovendien, is de IIIxe voorlopig nog te krijgen? Het wordt namelijk niet voor volgende maand dat ik dat ding ga halen.

• Dennis_dude
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 13:53
Kortom, ik denk dat ik voor de IIIxe ga. Wat is ongeveer de prijs waar ik naar uit moet kijken? 399 gulden? (kijkshop) Bovendien, is de IIIxe voorlopig nog te krijgen? Het wordt namelijk niet voor volgende maand dat ik dat ding ga halen.
Kijk even bij de BCC in jouw buurt, ik heb hem vorige maand daar gezien voor 319,-

The difference between men and boys is the size of their toys

Verwijderd

Topicstarter
De BCC? Dat ken ik niet, waar staat dat voor?

• Acolyte57

Acolyte57

Op zondag 08 juli 2001 19:20 schreef Airbag het volgende:
Absoluut niet. Maar dat was meer het oordeel dat je veel tegenkomt.
Ja, maar das dan ook het oordeel van de Nokia-generatie :).
Vooral dat kleinere scherm zit ik over in.
Dat gecombineerd met de hoge prijs maakt het toch dat ik meer neig naar de IIIxe. Of is het verstandiger door te sparen voor bijvoorbeeld de Vx? Ik denk het zelf van niet, want ik wil goedkoop uit zijn en heb geen behoefte aan allerlei gadgets op m'n palm (mp3, filmpjes, camera, etc).
HET pluspunt van de V-serie:
Lithion accu

Er is niks heerlijkers dan rustig overklok software te draaien, spelletjes te spelen, backlight continu aan te houden en god mag weten wat met je batterij-capaciteit te doen... om uiteindelijk gewoon je Palm in de lader te raggen en weer te laten chargen :)

Hij ziet er ook wat beter uit, is wat lichter enzo, wat kleiner... maar das wederom meer een pats-pluspunt dan een functioneel pluspunt. Over het algemeen wil je niet donders veel extra dokken voor pats-punten, dus ik denk niet dat dat je zoveel boeit :).

Anderzijds, 2 setjes NiMH batterijtjes en een druppellader zijn bijna net zo effectief als een lithion accu in je Palm hebben. Iets meer werk, maar een paar honderd gulden goedkoper :)

Er is IMHO geen enkele andere reden om een Vx te kopen (hij heeft een iets hogere standaard kloksnelheid, maar dat betekent dus eigenlijk alleen maar dat ie sneller batterijsterkte zuipt :)). Als je dat niet nuttig vind hoef je daar dus niet aan te beginnen.

Ik vond het ook niet nuttig (daarom had ik toendertijd m'n Palm III nog), maar toen erfde ik de ouwe Palm V van m'n vader (ondertussen geupgrade naar een V8 overigens), en ik moet zeggen dat je het erg snel erg fijn vind om die accu te hebben :)
Wat betreft het online gaan met GSM, ik heb begrepen dat je daar wel een gsm met abo voor moet hebben?
Uhm, ik had gehoord dat de datamogelijkheden van je GSM aangezet moeten zijn, en dat schijnt 'aangevraagd' te moeten worden bij sommige providers. Ik weet hier niet concreets iets vanaf omdat bij de combo Siemens C35i met zo'n UTwente/KPN abbo hij het automatisch al deed :)
Bovendien, is de IIIxe voorlopig nog te krijgen? Het wordt namelijk niet voor volgende maand dat ik dat ding ga halen.
De IIIxe word er al een tijdje uit-gefaseerd maar is volgens mij nog vrij verkrijgbaar... Ik heb hem iig nog wel een paar keer gezien in een varia aan shops.

En de BCC is een vrij bekende electro/witgoed keten in de randstad. Ik dacht eigenlijk dat iedereen de BCC wel kende... heeft meestal zo'n ouderwets jaren 70-80 logo over een blauwe achtergrond, bestaat echt al superlang :)

• wzzrd
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

NEEEEE, man, je bent verloren!! ;)

Je kunt nl. ook voor ongeveer het geld waarvoor jullui een IIIxe denken te kunnen halen bijna een IIIc halen: kleur :P

• Acolyte57

Acolyte57

Uit pricewatch:
Palm IIIc - F709,-
Palm IIIxe - F319,-

Lijkt me voor zichzelf sprekend.

• wzzrd
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Ew, niet naar gekeken, maar iemand had het hier over 599. Mijn IIIc kostte 699 vandaar.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, allemaal nog bedankt voor jullie reacties. Mijn keus is uiteindelijk gevallen op de IIIxe, ik heb hem besteld bij de PDAshop (BCC was uitverkocht) en hij wordt over een paar dagen afgeleverd.

:)
Pagina: 1