Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Excelvraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, waarschijnlijk een n00b vraag, maar weet zeker dat een van jullie me kan en wil helpen...zoals altijd :-)

Ik ben bezig met het bouwen van een scoring spreadsheet. In cel E12 komt de optelsom van de waardes uit cel D12 en C12, welke door middel van een dropdown menuutje een bepaalde score toekennen aan een waarde (deze waardes staan in elders in de cellen W44 en V44). Ik wil echter dat cel E12 leeg blijft als er in D12 en C12 geen waardes zijn ingevuld. Volgens mij ben ik opzoek naar de correcte formule voor E12:

=SOM(W44+V44) EN =ALS (D12 en C12 leeg zijn, dan is E12 ook leeg)

Beetje omslachtig uitleggen hier, maar kom er niet lekker uit. Iemand advies? Dank je!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-11 07:44
Volgens mij zoek je zoiets:

=IF(COUNTA(C12:D12)=0;"";SUM(V44:W44))

COUNTA telt het aantal niet lege cellen, dus als die waarde 0 is (cel C12 en D12 zijn leeg) krijg je niets terug, anders de som van V44 en W44.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, lijkt vooralsnog niet de oplossing van mijn probleem. Toch bedankt voor zover!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:47
De formule van Atanamir moet je in E12 zetten, maar je moet hem wel nog vertalen naar de Nederlandse variant. Als je dat al gedaan hebt, wat lijkt hier niet de oplossing aan?

Want in dat geval moet je je omschrijving even aanpassen, voor zover ik kan zien klopt die oplossing namelijk wel!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:47
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:39:
In cel E12 komt de optelsom van de waardes uit cel D12 en C12,.........

Ik wil echter dat cel E12 leeg blijft als er in D12 en C12 geen waardes zijn ingevuld.
als D12 en C12 leeg zijn dan is de som daarvan toch ook leeg?

don't mind me

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

JeroenF schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 16:16:
[...]

als D12 en C12 leeg zijn dan is de som daarvan toch ook leeg?
Nee, dan is de som daarvan 0.

Dus dan kom je inderdaad of op de oplossing van Atanamir in "Excelvraag" uit, of een variant waarbij je test of de SOM 0 is en dan "" gebruikt. Maar dat laatste is alleen correct wanneer ingevulde scores niet ook 0 kunnen zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door Orion84 op 31-01-2017 16:23 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:47
ja das waar. Even een goede getalnotatie instellen en weg is de 0.

Punt is, dat hier toch helemaal geen formule voor nodig is?

don't mind me

Verwijderd

Topicstarter
Mensen het is gelukt! Dank voor de hulp! De formule van Atanamir deed inderdaad het trucje, alleen had ik COUNTA niet vertaald naar AANTALARG. Bedankt voor de hulp en wijze lessen!

• hihansvdijk
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-05-2024
=COUNTA(C12:D12)*SUM(V44:W44) en met celeigenschappen de nulwaarden weergeven als blanco
Pagina: 1