Toon posts:

Amperage 16 Volt peltier bij 12 Volt

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
lo,

ik had zelf uitgerekend dat een 16 volt peltier (80 Watt, 8 Amp. Imax) op 12 volt 6 Amp. gaat doen.
(16 volt /12 volt = 1 1/3. 8Amp. :1 1/3 = 6Amp.)

zoals uit de berekening misschien wel blijkt ben ik niet echt een elektrotechnieker. klopt het wat ik hier nu loopt te vertellen of moet ik het anders berekenen:?

ow, we hebben ook nog het verschil tussen theorie en praktijk. is er iemand die wel eens gemeten heeft hoeveel een 80 Watt peltier trekt op 12 Volt:?

Verwijderd

Topicstarter
niemand???

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
niet te ongeduldig he :-)

er zijn 2 formules waarmee je al dit soort dingen kunt berekenen. nl.:

1. P=V*I vermogen (watt) = spanning (volt) maal stroomsterkte (ampere)

2. V=I*R spanning (volt) = stroomsterkte (ampere) maal weerstand (ohm)

in jouw geval. V=I*R. R blijft constant dus klopt je berekening.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Dus een 80 W pelt doet op 12 V nog 72 W? Vind ik nog best veel...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

jep je berekening is goed, let er wel op die een 80watt peltier(effectief)~128W van je voeding trekt. nu hij nog maar 72 watt trekt zal hij effectief meer in de richting van 45Watt gaan.

nog 1 probleempje, ik heb die berekening ook ooit eens gegeven. En hij is goed bij een vaste weerstand. Er zij toen iemand dat dat niet het geval is bij peltiers, en dat een 16v peltier op 12v gewoon 75% van zijn effectiviteit behoud= 60watt effectief voor deze peltier.

enlight me!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24
Klopt absoluut niks van de berekeningen. Wat de folmules zijn voor peltiers weet ik niet, maar ze zijn iig een stuk anders en complexer (absoluut niet liniear)...

Verwijderd

Even een ruwe schatting van me: Een 80W pelt op 12V kan zo'n 60-70W aan warmte transporteren. Dit omdat de efficiency van een peltier op 12V veel groter is dan die van een peltier op 16V. Hoe meer je naar het maximum van het ding gaat, hoe krommer de verhouding energie in -> Qmax word.

Verder is de stroomopname van een pelt afhankelijk van het tempverschil over het ding. Bij 0 graden verschil is de stroom het hoogst.

Maar voor het berekenen van Imax @ 12V is jouw formule wel goed.

• Hielko
Volgens mij niet. Als ik ff met Kyrotherm naar de U = f (I) grafiekjes kijk van een ICE-71 peltier (80 W) in Kyrotherm zie ik geen rechte lijn (dus de bovenstaande formules kunnen niet kloppen). Daarnaast is het ook geen grafiek die door de oorsprong gaat als er een load aanwezig is.

Enneh: DaBit moet je voor het berenen van Imax niet eerst weten wat Qmax is op 12V?

ScorpionY: Om je vraag te beantwoorden, met een load van 50W heeft een ICE-71 pelt @ 12V ongeveer 7A nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 03 juli 2001 10:08 schreef hielko het volgende:
Volgens mij niet. Als ik ff met Kyrotherm naar de U = f (I) grafiekjes kijk van een ICE-71 peltier (80 W) in Kyrotherm zie ik geen rechte lijn (dus de bovenstaande formules kunnen niet kloppen). Daarnaast is het ook geen grafiek die door de oorsprong gaat als er een load aanwezig is.
ten eerst alvast bedankt voor de reacties, maar ik wil nog wel graag ff weten waar ik die grafiekjes kan vinden... :)

• Hielko
Hier: http://www.kryotherm.spb.ru/krysoft.exe

(Tenminste voor alle peltiers geproduceerd door Kyrotherm, andere fabrikanten hebben vergelijkbare progjes)

Verwijderd

Hielko:
Dat proggie gebruiken is natuurlijk nog beter dan natte vingerwerk van mij. Maar dat doetut hier op het werk niet (linux)

Trouwens, kun jij even uitzoeken wat de Qmax en dTmax is van een DRIFT-0.8 @ 16V?
Ik heb mijn oldplate temp niet meer boven de 3 graden uit zien komen, en toch draait de pelt maar op 16V op het moment (hitteproductie + zomer = onhoudbaar warme kamer)

• Hielko
Progje is voor Windows.

DTmax en Qmax geeft het progje niet, dus wat dat is op 16V weet ik niet. Denk je het wel ongeveer te weten kan komen met behulp van de COP waarde @ 16V.

Jammer genoeg kan je niet met het programma exacte waarden uitlezen.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 03 juli 2001 16:49 schreef hielko het volgende:
Hier: http://www.kryotherm.spb.ru/krysoft.exe

(Tenminste voor alle peltiers geproduceerd door Kyrotherm, andere fabrikanten hebben vergelijkbare progjes)
leuk programmaatje, kan ik goed gebruiken, bedankt... :)

Verwijderd

Ik heb het antwoord voor je, want ik heb het al eens getest.

gewone koel opstelling met cpu, coldplate, pelt en koelrib.

Het was een 80 watt peltier, en ik heb 5 ampere gemeten @ 12V
5X12=60 watt vermogen dus. nu nog wat verliezen berekenen en ik denk dat je op zo'n 50 watt warmtetransport zit.

btw, mijn koeler kon het niet aan dus de meting zal wel niet helemaal overeenkomen met een test met een goede koeler.
Pagina: 1