Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4play
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 13:12

4play

-Nintendo- fan

Topicstarter
De SMA Q2 is een goedkope smartwatch van het Chinese bedrijf SMA dat smartwatches maakt voor zowel consumenten als voor bedrijven. Ze hebben een aantal horloges uitgeven een met een wijzeplaat met LED's erop voor inkomende berichten tot een vrij standaard ronde Chinese android Wear kloon.

in 2015 hebben ze een crowdfunding gedaan voor de SMA-Q een smartwatch met 30 dagen standby tijd !! en een kleurenschermpje. Na het behalen van die crowdfunding hebben ze de SMA-Q ook daadwerkelijk geleverd en ik heb de mijne een jaar lang gebruikt met veel plezier (ook al zaten er een aantal fouten in)

Helaas heb ik mijn SMA-Q eind 2016 op de plavuizen van mijn woonkamer laten kletteren en dus besloot ik de nieuwe uitvoering te bestellen om te kijken in hoeverre er verbetering in hun ontwerpen zaten.

Begin 2017 zijn ze begonnen met het leveren van de SMA-Q2 (Time) een opvolger die op alle vlakken beter zou moeten zijn. Aangezien er nog geen topic over is en er denk ik wel meer mensen interesse hebben in de SMA-Q2 besloot ik er een te maken.

Het is een ruwe Info dump / 1e indruk geworden ik ga nog wel meer info toevoegen als ik het heb. Aangezien dit device 40 dagen mee moet kunnen gaan heb ik nog geen accutestjes kunnen doen :)

WAT IS EEN SMA-Q2
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/IVzMI5y5ZlahfwOn_w_rBljDsA6WTDrsOlNj4x8hFO5DufkDFiwHoUbmzI7cwVI6rhI26i-j723GwEqwf0tUrONfUm89qHuKTULpgmnX3zYXU406g8V0cCR14Z5_WZ8Xm6wtG3va79FRHu8txsxx30nA5yqS74rIQ0StlRi2ypzRMpc3kjN7npjak02Vj-h5aZFn05SshBq_yqbprRLESBD-w4DeYGkCd6mlViVSzSdVfxpzFfsqKeLTvq7-nkwP1X1QqqFx4L4rvkOLj2_gX3Tq5RS67q6Ww0m4oCDxFpOBRKxfUc758RKBpEqA7cnAtim3MMlFeYyPIg--6rfJZayo8JQEP3nk3bvoO9nmtSClFtN14jfRcqOp1HC06r5CL6dLKCVQgoE9R_4gqZPtw6wueXRGCiZzalC9oyZ1AsWj8Auha-RVFJbwtrgB4_v8Di5LNMtOG1g-_yz5_dS3TZEtvRCIw4uzVDXL3HiLQ6aRVfdybQE5wzmIMOpmEtW48KjCv535SdrhYzBnrdXU7eHvIp1R2YCvYsp20HVZFODQq_c-xmh7yLsKwVQNMDsmSmo_jz71HjqfH-dj6bXnBRB5jClbM2wP9h2mqZPgXidTCAuvE91Vo21CeHmxNOGt8AhhU_9A53wKrJPFifJWFjhWyW_pB06e80v8U9504vU=w791-h720-no

Heel kort door de bocht een Pebble time knockof wannabee horloge van nog geen 55 euro
Kijken we even naar de specs
  • Heart Rate Monitor
  • Multiple Watch Interfaces
  • Long Standby Time 180mAh big capacity battery, it can support 40 days standby time
  • 1.28 inch LCD screen
  • There are only Chinese and English
  • Bluetooth version: Bluetooth 4.0
  • Waterproof: Yes
  • Health tracker: Heart rate monitor,Pedometer,Sedentary reminder,Sleep monitor
  • Remote control function: Remote Camera
  • Anti-lost: Yes
  • Groups of alarm: 8
  • Alert type: Vibration
  • Other Function: Alarm,Stopwatch
  • Compatible OS: Android,IOS
  • Product weight: 0.039 kg
Zoals de specs aangeven krijg je een smartwatch met een 1,28" kleurenscherm (niet touch) waarmee je tot 40 dagen een smartwatch hebt die ook nog je hartslag meet en je stappen bijhoud.

hier is een heel chinees/engels filmpje van SMA over het product

[YouTube: https://youtu.be/jn5IjGPB8xg]

apps dan en spraak
Er zit geen microfoon in de Q2 en je kunt er dus ook niet tegen praten zoals bij andere smartwaches wel kan. Alhoewel je kunt er wel tegen praten maar... het doet er niets mee maar als jij tegen je horloge wil praten prima.
Ook kunnen er geen apps geschreven worden door derden dus geen Pebble achtige winkels met apps en wijzeplaten.

Tijd
Standaard kun je kiezen uit 3 wijzerplaten die ingeladen kunnen worden vanuit de app op je telefoon. Je kunt dan met een druk op de knop kiezen welke van de wijzerplaten je wilt laten zien. Eerlijk is eerlijk alle tot nu toe beschikbare wijzerplaten (48 totaal) zijn super chinees en lelijk. Maar schijnbaar willen ze het ook mogelijk maken voor mensen om hun eigen wijzerplaten te maken. Wel een voordeel ten opzichte van de SMA-Q is dat er nu ook wijzerplaten zitten waarop alle info (tijd, stappen, hartslag, verbinding) te zien zijn.

Verbinding
Via Bluetooth 4.0 verbind je je Q2 met je telefoon (android en iOS) ik heb een android telefoon, heb het met iOS gaat weet ik niet. De verbinding is goed stabiel (ook een verandering ten opzichte van hun eerste uitgave). Hij is vergelijkbaar met de BT verbinding die mijn META watch heeft met mijn telefoon.

Scherm
Het scherm is dus een 1,28" kleurenscherm van sharp, een mooi schermpje wat een beetje blauw oplicht als je het gebruikt. Er is in te stellen hoe lang het background lampje moet branden (0 tot 8 sec) als er een bericht binnen komt. Helaas gaat de verlichting niet aan als je je pols flickt. Dat is wel een gemis, als het heel donker is moet je zelf het lampje aandrukken. Bij eerdere goedkope Chinese smart horloges die ik had gingen wel automatisch de verlichting aan (de Weloop Tommy bijvoorbeeld) als je een "ik kijk op mijn horloge beweging" maakte.

Verder valt op dat het scherm een hog pixeldichtheid bevat waardoor er best lange berichtjes op het scherm kunnen gezet worden. Een watsapp kan zo best lang zijn voordat je alsnog je telefoon moet pakken. Eerdere goedkope smartwaches die ik had gaven alleen de eerste regel aan of alleen maar de persoon die een bericht stuurde.

Wat me ook erg opvalt is de kleurkracht van het scherm, bij de SMA-Q bleef er altijd een waas van het vorige scherm achter als je het menu veranderde. Bij deze versie van het horloge is het scherm elke keer helemaal zonder rare bleeding van een vorige afbeelding. Wat ook weer animaties mogelijk maakt binnen de watchfaces.

Het scherm is een scherm van Sharp een Color reflective LCD ultra low power.
info staat hier het is het vierkante 1.28" 176x176 schermpje.

kwaliteit
De kwaliteit van de horlogeband is slecht, het voelt heel plastic aan. Gelukkig kun je er zelf andere horlogebanden opzetten.

Ook is het horloge zelf niet heel goed afgewerkt, ik voel nog wat scherpe randjes hier en daar en het had nog wel een extra polijstlaagje kunnen gebruiken. Maarja wat wil je ook als een horloge maar 50 euro kost dan moet er toch ook beknibbeld worden.

Ook is het horloge heel erg licht, je merkt na 5 minuten niet meer dat je het om hebt.

App
Binnen de app is het mogelijk om een account aan te maken, waardoor je stats bewaard worden.
Binnen de app kun je na wat oefenen heel makkelijk alle data aflezen die de Q2 over je heeft verzameld.

hier is de android app uit de playstore te halen

Er zitten nog een hoop fouten in de app vooral vertaal fouten ben je daar niet gevoelig voor het lijkt allemaal wel te werken. Maar SMA heeft aangegeven dat ze nog hard aan het werk zijn met deze app voor meer functionaliteit.

totaal
Ik ben best onder de indruk van dit rare horloge.
Voor mij is het 40 dagen batterij echt een must have. Ik heb een hekel aan horloges die na een paar dagen alweer op zijn an aan de lader moeten. Ik heb zelf geen behoefte aan een dicteer functie op mijn horloge en de hartslag en pedometer functie zijn voor mij goed genoeg. Aangezien ik geen marathon's loop of andere dingen heb ik er geen probleem mee als de data niet helemaal accuraat is. Voor de 50 euro die het ding kost heb ik er heel veel plezier van en nu maar hopen dat ik deze niet face down op de stenen laat kletteren zodat deze langer meegaat als de vorige die ik had.

Hier nog wat foto's die ik heb genomen van de SMA-Q2 naast mijn MetaWatch

Ik heb nog een langere review gezien op DEZE site.

Hier is de SMA-Q2 te koop bij gearbest

[update 6-2-2017]
Vannacht was er een software update van de app die ook een firmware update doordrute (1.1.9 op de watch) binnen de app is er weinig veranderd een aantal layout verschillen binnen de watch is geen verschil te merken. Ik heb nog geen changelog gevonden.

[update 16-02-2017]
Weer een firmware update is er geweest het horloge zit nu op V1.2.1 geen zichtbare verandering. Wel heb ik een aantal maal een slechte verbinding gehad waardoor ik opnieuw moest verbinden. Ik draai nog altijd op mijn 1e full charge (31 januari van de lader af dus nu 2,5 week) van de accu en zit nog op 45% accu (3.6V) met elk uur een scan van mijn hartslag en best veel notificaties. Het batterij gebruik is echt heel indrukwekkend...

[ Voor 11% gewijzigd door 4play op 16-02-2017 09:37 ]

【ツ】Ipad air2, Macbook pro 2012, Samsung a53, Skagen Hybrid【ツ】

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Mooie openingpost! Zou je nog wel even de afbeelding willen verkleinen, want hij is nu echt veels te groot. Zelf gebruik ik altijd afbeeldingen met een breedte van 600px, maar 800px zal in jou geval goed zijn.

Verder heb ik nog even de titel aangepast aan het gebruikelijke format.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 31-01-2017 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4play
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 13:12

4play

-Nintendo- fan

Topicstarter
Owkay verkleinen van de foto heb ik gedaan, en een link naar mijn google foto's toegevoegd.

【ツ】Ipad air2, Macbook pro 2012, Samsung a53, Skagen Hybrid【ツ】