Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kant en klare desktop voor fotograaf - Wat koop ik?

Pagina: 1
Acties:

• nazorg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-11 11:27
Hallo Tweakers!

Ik zoek een nieuwe kant-en-klare pc voor fotobewerking met Lightroom. Met de Tweakers BBG kom ik er niet uit omdat dat toch game-pc's zijn.

Ik heb nu een core i5 3570k met 12 GB geheugen en een GT630 grafisch kaartje, ooit gekocht bij compustunt.nl...

Ik wil graag een flinke stap maken. Lightroom ondersteunt tegenwoordig grafische kaarten bij het bewerken (develop-module). Daarnaast zijn fotobestanden flink groter geworden en wil ik graag snel door foto's heen kunnen scrollen in plaats van steeds te moeten wachten tot de volgende foto geladen is.

Randapparatuur heb ik al, alsmede wat SSD's. Ik zoek nog wel een grotere SSD om windows 10 op te zetten in de nieuwe pc omdat ik nu steeds meldingen heb dat windows updates niet kunnen worden geinstalleerd.

In het kort:
- Pc voor Lightroom
- Budget 550 - 750 (!)
- Met grafische kaart
- Graag heel stil (komt in woonkamer)
- Veel geheugen

- Niet voor games (speel toch alleen maar counterstrike source en orcs must die)
- 3 of 4 tb harddisk voor naast mijn Western Digital Harddisk 3.5" Black FZEX 4TB, SATA600, 7200rpm (die ik trouwens erg traag vind starten)

1. Wat zouden jullie adviseren?
2.Welke processor is een goede keuze momenteel?
3. Is het mogelijk een flinke, goed merkbare stap te maken vanaf de i5 3570k met mijn budget of moet ik wachten en sparen?

Alvast veel dank!

Mhg, Jos

[ Voor 5% gewijzigd door nazorg op 31-01-2017 12:21 ]

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Ik weet niet wat voor voeding er in je huidige systeem zit en wat de ruimte is om een andere grafische kaart te plaatsen. Weet niet of Lightroom veel winst haalt uit een i7 (eerste resultaten op google maakt het niet zoveel verschil) Maar een 3570k is een prima cpu die je zelfs zou kunnen overklokken als er ook een Zxx moederbord bij zit.

Dan zou je alleen misschien alleen een GPU en Grotere SSD nodig hebben.

• nazorg
Interessant! Ik ervaar mijn systeem als vrij traag, als ik foto's na het bewerken van de Raw bestanden exporteer naar JPG is hij zo een uur bezig met 250 foto's. Ik ben dus nog wel geinteresseerd in wat een goede upgrade zou zijn.

Verwijderd

nazorg schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:20:
Interessant! Ik ervaar mijn systeem als vrij traag, als ik foto's na het bewerken van de Raw bestanden exporteer naar JPG is hij zo een uur bezig met 250 foto's. Ik ben dus nog wel geinteresseerd in wat een goede upgrade zou zijn.
Ik heb een i7-4771 en 32GB geheugen en die is niet veel sneller dan dit. Geen idee hoeveel hardware acceleratie je nog kan helpen.

Overigens werkt de hardware acceleratie voor zover ik weet alleen in de Develop module, tenminste in mijn versie van Lr 6 is dat zo. Ik heb al een tijdje niet geupdate. Dat betekent dat de GPU niet gebruikt wordt bij jpg export!

Je kan wel kiezen om de export in 3 batches te starten. Dan maak je beter gebruik van de 4 cores van je i5 en zou het iets sneller moeten worden. Verwacht echter niet 3x zo snel, 250 foto's past niet in de cache van je CPU ;-)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2017 14:34 ]

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 12:00
Ik zou beginnen met zorgen dat je werkt vanaf een SSD, waarschijnlijk is die investering gnoeg om te zorgen dat je PC ineens weer supersnel word. Zelf werk ik met Capture One op een Core2Quad en dankzij de SSD is dat zeer goed te doen. Ik merk geen serieus verschil met bijv. mijn MacBook Pro uit 2012.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:55

Barrycade

Through the...

Ik denk ook dat je met een grote SSD en eventueel een upgrade van de GPU je heel blij gaat worden.

Anders als het geld in je zak brand: dell XPS desktops zijn stil en hebben redelijke hardware aan boord. Maar die heb je niet in jouw prijsklasse zie ik net.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-11 16:48

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Begin met een SSD erin te zetten, de 850 EVO's zijn een van de beste een de MX300 serie is iets goedkoper een presteert even goed (voor thuisgebruik). Kies de gewenste grote en je PC wordt een stuk sneller met opstarten (ik neem aan dat je nu boot vanaf de HDD). Je kan je HDD klonen, dan is een clean install niet nodig. Gebruik de HDD dan alleen nog voor data die je niet vaak nodig hebt. Eventueel kan je nog een grafische kaar erbij zetten, mocht je aan je CPU niet genoeg hebben.
nazorg schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:18:
- Niet voor games (speel toch alleen maar counterstrike source en orcs must die)
Dat wordt lastig als je er een recente grafische kaart in stopt. Je kan komt dan al gauw in de buurt van een game-pc.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• nazorg
Ha tweakers, ik heb er reeds 2 SSD's ingezet. Dat scheelt inderdaad aanzienlijk.

Een volgende upgrade zou dus de grafische kaart zijn? Wat moet ik dan hebben?

• nazorg
De RAW bestanden en smart previews zijn al snel te groot om kwijt te kunnen op een SSD, misschien dat ik daar inderdaad de meeste tijd mee verlies. Wat kan ik daar aan doen? Geeft een betere harddisk mogelijk echte verbetering?

Verwijderd

nazorg schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 17:25:
De RAW bestanden en smart previews zijn al snel te groot om kwijt te kunnen op een SSD, misschien dat ik daar inderdaad de meeste tijd mee verlies. Wat kan ik daar aan doen? Geeft een betere harddisk mogelijk echte verbetering?
Wat ik doe is een catalog waar ik mee bezig ben op de SSD zetten en alle bewerkingen uitvoeren en de export doen.

Daarna verplaats ik de catalog vanuit Lightroom naar de archief locatie. Ik zorg dat ik voor die verplaatsing een backup van de catalog heb en de raw bestanden maak ik sowieso meteen een backup voor ik ze op SSD zet en van de CF kaartjes verwijder. Dan zit je ook goed als het verplaatsen onverhoopt fout mocht gaan. Dat is mij overigens nog nooit overkomen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:55

Barrycade

Through the...

Ik weet niet of je moederbord RAID ondersteund maar daar zou je wat winst mee kunnen halen dus door 2 HDD's in Raid 0 te zetten.

Moet je wel zorgen voor een knappe back up want RAID 0 is wel kwetsbaar in geval van uitval van 1 schijf.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:59

Compizfox

Bait for wenchmarks

nazorg schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:20:
Heb je je catalog en cache op de SSD staan? Dat maakt vrij veel verschil.

Al je foto's opslaan op een SSD is inderdaad niet te doen, maar dat hoeft ook niet. Als je je Lightroom cache en catalog maar op een SSD zet (en dat zou prima moeten passen, is maar een paar GB) dan scheelt het al een hele hoop.

[ Voor 40% gewijzigd door Compizfox op 31-01-2017 19:41 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-11 16:48

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Je hoeft natuurlijk niet alle foto's op de SSD kwijt, maar alleen diegenen waarmee je aan het werk bent. Nu weet ik niet hoeveel dat er zijn en hoe groot je SSD is.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Pagina: 1