Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

USB netwerk mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• MisterUnicorn
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Aangezien er steeds meer kasten komen waar twee systemen in passen vroeg ik me het volgende af:

Kan je twee systemen verbinden via een USB 3.1 Gen 2 kabel om zo erg goedkoop een 10Gb netwerk te maken?

Zelf heb ik ook mijn workstation en opslag in twee machines zitten, een daarvan is een itx systeem met raid kaart dus 10Gb nic's zijn geen mogelijkheid.

Ik weet dat het in vele situaties niet praktisch is en dat er waarschijnlijk geen 10Gb snelheden behaald zullen worden, de vraag is enkel of het uberhaupt mogelijk is, en dan nog liefst via Windows.
Uit onderzoek las ik al dat host2host in USB3 zit en er geen bridge kabel nodig is, maar niemand lijkt dit al gedaan te hebben.

Verwijderd

Heb je aan 1 Gbit niet genoeg?

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-11 17:46
wotevajjjj schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:09:
Aangezien er steeds meer kasten komen waar twee systemen in passen vroeg ik me het volgende af:

Kan je twee systemen verbinden via een USB 3.1 Gen 2 kabel om zo erg goedkoop een 10Gb netwerk te maken?

Zelf heb ik ook mijn workstation en opslag in twee machines zitten, een daarvan is een itx systeem met raid kaart dus 10Gb nic's zijn geen mogelijkheid.

Ik weet dat het in vele situaties niet praktisch is en dat er waarschijnlijk geen 10Gb snelheden behaald zullen worden, de vraag is enkel of het uberhaupt mogelijk is, en dan nog liefst via Windows.
Uit onderzoek las ik al dat host2host in USB3 zit en er geen bridge kabel nodig is, maar niemand lijkt dit al gedaan te hebben.
Ik denk dat je dan aan de afstand van 3meter kabel vast zit, ALs je het met usb wil doen.
Je hebt ook een Thunderboldt die het kan.
Ethernet is dan toch beter over grote afstanden.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan inderdaad niet uit ervaring met USB3 spreken, mijn ervaring met eerdere USB iteraties is dat networking erover flinke overhead en latencies toevoegde, mede daarom dat ik er niet naar gekeken heb.

Dat gezegd, ben wel bezig met goedkoop 10GbE thuis aan te leggen. Grap is dat er eigenlijk nog maar twee dingen echt duur zijn aan 10GbE: de switches en SFP's voor koper (10GBaseT).

Je kunt PCIe 10GbE kaarten met SFP+-poort 2e hands voor minder dan EUR 30 op de kop tikken. Als je twee PC's in zelfde ruimte (of zelfs zelfde kast) wilt verbinden kun je die verbinden met elkaar met een Direct Attach (DA) twin-ax cable - die nog geen tientje kost. Dus met volwaardig 10Gb Ethernet kun je al klaar zijn voor EUR 70.

Misschien duurder dan USB (al zal die kabel ook niet gratis zijn), maar je wint de lage latencies en overhead, en de mogelijkheid om tzt alsnog de DAC te vervangen door een SFP+ met optische of koperen uitgang en bijbehorende kabels.

Overigens, voor dat laatste: kijk naar 10GBase-SR met multimode fiber. De SFP+jes kosten iets van EUR 11 per stuk en de kabel kost geen drol (heb EUR 7.50 voor 10m OM4 met LC-connectoren betaald).

Oslik blyat! Oslik!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waar koop jij 10GBase-SR optics voor 11 euro? Of 10GBase-T SFP+ modules binnen het budget van een thuis gebruiker?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoho, 10GBase-T is inderdaad nog onbetaalbaar, maar 10GBase-SR is prima te doen. Prijzen zijn licht gestegen sinds ik paar maanden terug insloeg, maar EUR 15 is haalbaar:

10GBase-SR, LC connectoren en 850MHz multimode
http://www.fs.com/products/65328.html

Zij hebben ook de DAC-kabels.

Edit:
Let trouwens op als je daar bestelt dat je per default de dure express shipping voorgeschoteld krijgt. Zonder express kost het nauwelijks meer dan in NL bestellen, maar is de zooi wel week of twee, drie onderweg.

[ Voor 27% gewijzigd door dion_b op 31-01-2017 14:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1