Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo!

Even een vraagje over filevault: (in OS X)

codeert filevault alleen als de macbook aan de adapter hangt?
Of geldt dat alleen voor de eerste keer?

Ik wil nl filevault instellen maar ik gebruik mijn macbook nooit aan de adapter. Hij laadt elke nacht op in de kast en tijdens gebruik draait hij altijd op de accu. Stel dat filevault dan alleen codeert tijdens gebruik aan de adapter dan heb ik er niet veel aan...

Graag jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 14:51
Aah en wat heb jezelf gedaan om dit uit te zoeken?

Om toch zo beleefd te zijn om te antwoorden. Eerste keer moet aan de adapter daarna niet meer. Eerste keer worden bestanden encrypt en kan het dus funest zijn als je laptop uitvalt.

Volgend keer eerst even zelf Googleen. Eigen input wordt hier zeer gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

De reden waarom je Mac aan de lader moet bij het activeren is omdat je echt niet wil dat hij tijdens de initiële encryptie plots uitvalt met een lege batterij.
Nadien doet Filevault gewoon zijn werk, ongeacht of je Mac aan de lader hangt. Het zou nogal een security-leak zijn als je Mac op batterij de files niet zou encrypteren...

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Filevault doet encryptie en decryptie on the fly. Heel simpel gezegd betekent dat alles wat je wegschrijft weer versleuteld wordt en alles wat je opent (tijdelijk) weer ontsleutelt wordt. Wanneer je die versleuteling voor de eerste keer doet is dat dus niet 1 bestand maar een heleboel en dat vergt aardig wat rekenkracht. Dat en een stukje extra veiligheid zorgen ervoor dat die power adapter een vereiste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Chris89 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 18:39:
Aah en wat heb jezelf gedaan om dit uit te zoeken?

Om toch zo beleefd te zijn om te antwoorden. Eerste keer moet aan de adapter daarna niet meer. Eerste keer worden bestanden encrypt en kan het dus funest zijn als je laptop uitvalt.

Volgend keer eerst even zelf Googleen. Eigen input wordt hier zeer gewaardeerd.
Bedankt voor de aanname dat ik google niet zou gebruiken, ik heb me scheel gezocht, dat is mijn standaard werkwijze. Eerst zelf zoeken en dan vragen. En wellicht kan ik mijn zoekskills nog verbeteren, ik zal de laatste zijn die zegt dat ik dat erg goed kan.

Overal staat dat hij aan de adapter moet, maar ik kon niet vinden of dat alleen de eerste keer is.

Verder dank voor de inhoudelijke antwoorden!