Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:09
Ik kom er niet helemaal uit op de site van de belastingdienst, misschien dat hier iemand het weet.

Op dit moment kom ik voor mijn onderneming* jaarlijks aan ongeveer 1100 -1200 directe (facturabele) uren, daarnaast genoeg indirecte uren om met gemak aan het urencriterium van 1225 uur te komen.
Nu is het plan om vanaf ± 1 september te stoppen. Ik vraag me af: geld dan het urencriterium van 1225 nog steeds, of kun je dan rekenen met 8/12 oftewel 817 uur?

Zoals ik het nu kan voorzien kan ik rekenen op 750 directe uren tot die tijd, plus nog zo'n 200 indirecte uren. 500 indirecte uren kan ik niet zomaar hard maken.

Zeker gezien de ondernemersaftrek zou het een behoorlijke tegenvaller zijn als ik niet aan het urencriterium voldoe. Is hier een mouw aan te passen, of zou het wellicht verstandiger zijn om het stopzetten van de onderneming dan een of twee maanden uit te stellen?

*) Eerlijk gezegd niet ikzelf en niet mijn onderneming, maar dit praat gemakkelijker

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:26

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Bent u niet het hele jaar ondernemer? Bijvoorbeeld omdat u in de loop van het jaar bent gestart? Dan moet u toch minimaal 1.225 uren aan uw onderneming(en) besteden. U mag niet de 1.225 uren herrekenen naar de periode dat u ondernemer bent.

Voorbeeld

Bart start op op 1 juli een webhostingbedrijf. Hij is dus in dat jaar 6 maanden ondernemer. Bart mag niet uitgaan van 6/12 keer 1.225 uren, maar hij moet in die 6 maanden minimaal 1.225 uren besteden aan zijn onderneming.
Volgens mij dien je dus minimaal 1225 uren per jaar te maken, ongeacht of je eerder stopt.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-09 15:01
misschien kun je deze vraag rechtstreeks aan de belastingdienst stellen. Die zullen je hierop het antwoord kunnen geven...

...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Er staat toch in het "Let op:" vrij duidelijk:
Bent u niet het hele jaar ondernemer? Bijvoorbeeld omdat u in de loop van het jaar bent gestart? Dan moet u toch minimaal 1.225 uren aan uw onderneming(en) besteden. U mag niet de 1.225 uren herrekenen naar de periode dat u ondernemer bent.
Ah, ik lees nu dat het hierboven al gezegd is :+

[ Voor 10% gewijzigd door Razr op 31-01-2017 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Staken doe je het best vroeg in het jaar (dan heeft de wat hogere belastingdruk door wegvallen ondernemersaftrek niet zoveel impact), of juist laat in het jaar (na behalen 1225 uur). Daartussen zit een periode waarin het minder gunstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Ah, ik zie nu de juiste pagina, bedankt Outerspace. Ik kwam uit op een stukje over staken door overlijden, maar dat staat niet gepland voor dit jaar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 00:38

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Enige mogelijkheid om onder de 1225 uur uit te komen is als je arbeidsongeschikt bent / raakt, dan geldt er een urencriterium van ik meen +-850 uren.

Je kunt behoorlijk creatief zijn met indirecte uren. 200 uur komt neer op ongeveer 5 uur per week. Beschouw je reistijd ook als indirect of direct?

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
De reistijd is 0. Bedrijf aan huis. ;)

Indirect is met name schoonmaken, opruimen, voorbereiden, inkopen en in mindere mate Facebook en website bijhouden. Ongeveer anderhalf uur per dag plus 1 uur per week. Ik denk dat als ik dat creatief invul dat ik aan de 8 uur per week kan komen, maar dan heb je het wel gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Acquisitie, inkoop, bellen, mailen, studeren, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Als dat 750 uur is tegen een tarief van 70+ euro zou ik me er niet te druk om maken. Met meer dan 50K inkomsten zul je niet snel vragen krijgen. En als je die wel krijgt dan zijn 60% facturabele uren nog wel te verdedigen. Zeker omdat je aan de ontmanteling van de onderneming ook nog tijd zult moeten spenderen. Klanten informeren, adminstratieve rompslomp en niet te vergeten uitzoekwerk hoe je het netjes moet regelen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
50K, voor een gastouder _O-
Kon je niet weten

Helaas is het niet zo'n vetpot. Eén van de redenen om ermee te stoppen. We hebben het gisteren een beetje nagerekend, maar het is niet bepaald rendabel om halverwege het jaar te stoppen. Ook door ruim te rekenen met indirecte uren komen we er echt niet aan. En in het geval van gastouders (die toch al onder de loep liggen van de belastingdienst) moet het ook echt wel aannemelijk te maken zijn. En 3 uur poetsen per dag is niet bepaald aannemelijk. ;)

Bedankt voor het meedenken. :)

Pagina: 1