Geen geluid MSI Nightblade X2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-07-2021
Hallo allemaal,

Ik zag dit topic te laat, maar ik denk dat mijn topic hier meer op z'n plek is dan bij overige hardware. Mijn excuses voor het verkeerd plaatsen, aangezien hij (denk ik) hier thuis hoort.

Ik heb eergisteren de MSI Nightblade X2B-243EU gekocht als laatste (showroom) model bij de Media Markt. En ben erg blij met deze aankoop. Helaas loop ik nu al vanaf het begin tegen een probleem aan: ik heb geen geluid.

In het begin dacht ik dat ik gewoon kapotte speakers had aangesloten, tot dat ik met andere speakers hetzelfde probleem had. Daarnaast heb ik ook alle 6 uitgangen geprobeerd (inclusief koptelefoon voorop) maar allemaal tevergeefs.

De speakers werken, met andere apparatuur heb ik geluid. Ik hoor ze ook gewoon aan staan. En ze zijn nu aangesloten met het groene stekkertje in de line out van de PC.

Het geluid op de PC wordt geregeld via Realtek HD Audio. Als ik rechtsonder op de volumeregelaar van Windows klik zie ik dat deze standaard op de Realtek Digital Out stond als ik niks aangesloten had verder. Maar zodra ik dus de line out met speakers gebruik zie ik dat de PC wel speakers herkent en zet ik ze standaard op de speakers (normale Realtek HD Audio)

Allemaal met 0 resultaat. Als ik kijk naar het geluid, geeft de computer wel een geluidssignaal af. Als ik op een plek in de geluidsregelaarbalk klik zie ik in de volumemixer van Windows het groene balkje verticaal omhoog schieten bij systeemgeluiden, echter bij speakersvolumeregeling in de mixer gaat er niks groens omhoog. Hij geeft dus wel geluid. Bij het configuratiescherm zie ik bij afspeelinstellingen echter geen groene lijntjes omhoog gaan achter 'Speakers Realtek HD Audio'. Dit is wanneer 'speakers' de standaardinstelling is. Echter bij het afspelen van een YouTube filmpje zie ik én in de configuratiescherm instellingen én in de volumemixer instellingen geen groen verticaal omhooggaan.

Zet ik de standaard instelling op Realtek Digital Out, dan zie ik terwijl hetzelfde YouTube filmpje speelt zowel in de configuratiescherminstellingen van het geluid als in de volumemixer van Windows groene lijntjes verticaal omhoog gaan.

Maar: Soms heb ik op willekeurige momenten wel ineens (prima) speakergeluid via Realtek HD Audio. Als ik dan klik op de volumeregelaar van Windows en het volume harder of zachter zet hoor ik heel af en toe, op goed volume en zuiver, wel het geluidje dat ik hoor te horen. Terwijl als ik 2 tellen daarna op dat balkje klik, ik niks meer hoor. Soms 3x achter elkaar wel, dan start ik iets op (bijv Youtube of Game) en dan weer geen geluid.

Ook het geluid via testen van het configuratiescherm werkt niet. Een enkele keer hoor ik wel een geluidje, maar 9 van de 10 keer niet.

Overigens is deze PC standaard met Windows 10 geleverd. Dus het lijkt me dat wat er in de kast zit ook gewoon werkt met W10. In apparaatbeheer staan geen uitroep of vraagtekens bij de geluidskaarten. Ook lijken alle drivers up to date zijn aangezien hij als ik het wil bijwerken aangeeft dat er niks recenters is.

Ik zie het volgende daar staan:
- Audio-invoer en -uitvoer
- Luidsprekers (Realtek High Definition Audio)
- Realtek Digital Output (Realtek High Definition Audio)

- Besturing voor geluid, video en spelletjes
- Nvidia High Definition Audio
- Nvidia Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM)
- Realtek High Definition Audio

En ook bij Realtek HD Audio Configuratie via het configuratiescherm zou ik niet weten wat ik nog moet of kan veranderen om het te laten werken. Ik zie dat op Analoog via de achterzijde de Frontluidsprekers zijn aangesloten, aangezien 1 aansluiting daarvan oplicht. Echter zie ik ook dat digitaal op licht terwijl die is uitgeschakeld via het configuratiescherm. Of staat deze altijd aan? Ik kan ook in RHD Audio Configuratie alleen kiezen voor het tabblad van de luidsprekers, en niet voor de digitale aansluiting. (Als ik het weer in zou schakelen kan ik dat wel)

Ik heb zelf geen flauw idee meer waar het aan kan liggen en baal er behoorlijk van. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Begin eens met de drivers voor audio opnieuw te installeren.

Je kunt hier ze ook vandaan halen.

https://www.msi.com/Deskt...ml#down-driver&Win10%2064