Toon posts:

formule toepassen afhankelijk van de waarde van een veld

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal, ik worstel met Excel met het volgende... Ik wil graag na het invullen van een prijs, afhankelijk van de hoogte van het bedrag een bepaalde factor toepassen. Maar kom er niet uit met IF-THEN-AND.... Situatie is als volgt ;

Invoer: prijs

Hiervan wordt 4,7 % afgetrokken en daarvan wordt vervolgens 80% genomen = basisprijs

Afhankelijk van de hoogte van de basisprijs, moet er bepaalde vermenigvuldigings factor gebruikt worden.

Voor 0 - 50,99 Eur 2,05
Voor 51 - 500,99 Eur 1,8
Voor 501 - 2250,99 Eur 1,7
Voor 2251 en hoger 1,55

Kan iemand mij helpen dit op te lossen?

Dank alvast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
makkelijkst is gewoon een hulpkolom maken. Eventueel te verbergen zodat het wat overzichtellijker wordt. Om dit soort formules te maken kun je mooie nested IF-statements gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:55

Roozzz

Plus ultra

Klinkt eenvoudig genoeg, simpelweg meerdere IFs nesten in een formule. Zonder cellen is het wat lastig aangeven maar iets als dit. (Basisprijs aangenomen in A1)
=IF(A1<51;A1*2,05;IF(A1<501;A1*1,8;IF(A1<2251;A1*1,7;IF(A1>=2251;A1*1,55;"fout"))))

Alle andere zaken zou ik hier buiten houden om het niet gecompliceerder te maken dan het is.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:45
Ik heb 'm zo. Quick 'n dirty, maar het werkt. Je moet misschien als je heel scherp wilt zijn een afrondfunctie inbouwen. (Input 66,89 levert op het oog 51,00 af, maar is officieel 50.997 dus pakt dan nog 2.05.. Wat ik al zei, quick 'n dirty :P )

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2tbvsmZ.png

Het is ongeveer dezelfde formule als Roozzz post.

EDIT: Ik zie dat ik B4 (Basisprijs - 4.7% * 0.8) gebruik, en niet de basisprijs als voorwaarde. Foutje O-). De 1e B4's achter elke als( moet B1 zijn.

Inb4 iemand Vlookup suggereert.

[ Voor 33% gewijzigd door Nat-Water op 31-01-2017 11:40 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-09 16:11
Nat-Water noemt het al, maar ik zou voor een VLOOKUP gaan. (of vert.zoeken in de Nederlandse versie)
Als de grenswaardes voor de vermenigvuldiging later nog moeten worden aangepast werkt dat gewoon wat makkelijker.

Sowieso goede manier van werken om geen waardes in formules te hard-coden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/01ZMKq4.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Atanamir op 31-01-2017 11:12 . Reden: ook maar plaatje erbij :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank voor de tips allemaal, ik ga ermee aan de slag ...hopelijk kom ik er hiermee uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok... ik heb in G6 de prijs - 4,7 * 0,8 ... dus de waarde op basis waarvan de formule moet kijken welke factor te gebruiken...

Als ik met onderstaande formule werk, dan gaat het fout bijvoorbeeld bij een waarde van 2600.... hij pakt dan 1,8 omdat ik dan aan de 2e 'IF" voldoe.... dus zou ik de 'range' moeten beperken iets van 501<G6<2251... hoe doe ik dat?

=IF(G6<51;G6*2,05;IF(G6>501;G6*1,8;IF(G6<2251;G6*1,7;G6*1,55)))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

job

Ipv groter dan moet je in de tweede if gebruik maken van kleiner dan.

Groter dan EN kleiner dan zou ook kunnen (dat doe je met AND) maar daar wordt je code wel onoverzichtelijker van.

[ Voor 68% gewijzigd door job op 31-01-2017 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:18
job schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:29:
Ipv groter dan moet je in de tweede if gebruik maken van kleiner dan.

Groter dan EN kleiner dan zou ook kunnen (dat doe je met AND) maar daar wordt je code wel onoverzichtelijker van.
Nee, gewoon een <
Dus IF(G6<51;G6*2,05;IF(G6<501;G6*1,8;IF(G6<2251;G6*1,7;G6*1,55)))

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oef foutje bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je wilt geen IF() gebruiken. Het werkt, maar is foutgevoelig en lastig te onderhouden. Gebruik Atanamir in "formule toepassen afhankelijk van de waarde van een veld" z'n tip.

offtopic:
De functie VLOOKUP / Verticaal zoeken (of horizontaal zoeken) komt overigens in een groot deel van de topics over Excel ter sprake. Lees er een paar en je hebt voldoende voorbeelden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank - ga ik ook proberen... de waarden van de factor zullen niet veranderen, dus wat dat betreft maakt t mij niet uit, maar goed om uit te proberen en te leren.

bedankt allemaal
Pagina: 1