Aankoop advies - SAN prodcutie omgeving

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen,

Voor onze productie omgeving op het werk zijn we al enige tijd op zoek naar vervanging van onze NetApp storage infrastructuur.

Verschillende merken / leveranciers zijn reeds over de vloer geweest met elke hun kijk, visie en prijs aangaande een vervanging van NetApp. Zo hebben we reeds Dell, EMC, Nimble, Syneto & NetApp gezien.

Hoofdzakelijk zijn de meeste voorstellen soort gelijk en scheelt de prijs klasse niet veel met als uitschieter NetApp (natuurlijk).

Onze omgeving in het kort is een vpshere omgeving met 7 hosts, 10Gb iSCSI en een 100 tal productie machines erop. Als backup wordt er huidig gebruik gemaakt van Veeam.
We zijn hoofdzakelijk op zoek naar een goede snelheid / capaciteits verhouding.

Graag hoor ik dan ook even jullie mening en ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:49

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik denk dat de 'professional services' sectie van het forum een betere plek is voor je vraag. Ik weet niet waar je precies mee worsteld, behalve dan dat je naar anekdotes vist.

Je bent al een eind, hebt gesproken met vendors, maar heb je heel helder voor ogen wat voor jullie de requirements zijn? Dat helpt beter om een keuze te maken denk ik.

Ik zou ook eens op reddit.com/r/sysadmin zoeken.

Ik mis HP in je lijstje trouwens. De reden dat HP mist kan wel eens een leidraad vormen voor je selectie criteria :)

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 31-01-2017 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:16
Het opstellen van requirements zal ook helpen. "goede snelheid / capacateits verhouding" is nogal vaag.

Maak zaken concreet en stel een budget vast. Metingen vanuit je huidige omgeving kunnen je een goed beeld geven van wat er nu speelt. Hopelijk heb je ook historische gegevens zodat je een schatting kan maken richting de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:49

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Vaak bieden vendors aan om eventueel zelf tijdelijk wat monitoring software te draaien om zo tot zinnige sizing te komen. Maar dat is slechts een enkel aspect natuurlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Q op 31-01-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 14:52
Hangt helemaal af van de functies die je terug wil zien. Door mijn werk maar ook op basis van vele honderden anekdotes en businesscases die ik de afgelopen jaren voorbij heb zien komen, zou ik adviseren een gebruikte Storage unit te overwegen.

Redenen:

- Courante techniek, over het algemeen gen -1 (1 generatie terug)
- T.o.v. nieuwe apparatuur bespaar je dusdanig veel dat je veel productie-/snelheidsverhogende en ease-of-mind opties kunt aanvinken (is bij de een wel, bij de ander niet aanwezig). Denk aan storage tiering (combi SSD's & HDD's), redundant controllers, thin provisioning, dedup & compressie, enzovoorts
- Vertrouw je gebruikte drives niet? Bespaar dan op de controller en gebruik nieuwe drives en/of SSD's
- Veel gebruikte hardware komt gewoon met garantie en kan (al dan niet via de vendor) maintenance krijgen (van NBD tot 5yr 24x7 2/4hr mission critical)

Kortom, veel meer waar voor je geld. Ik zou mijn geld zetten op een EMC VNX(e) of IBM Storwize (V3700/V7000).