Vraag

• TV96
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-03-2025
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs mijn eerste game pc in elkaar gezet en ging voor de fun gamen met een fps-metertje van mijn rx480 aan. Ik kwam er echter achter dat mijn FPS steeds dropt naar 30 en dan weer piekt naar de 200-250. Ik dacht echter dat dit vrij constant hoort te blijven.

Heeft iemand een idee hoe dit word veroorzaakt en hoe ik mijn fps op een constant niveau houd?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- de game die ik speelde: Cs:go
- cpu: intel i5-7500
- gpu: msi rx480 8b

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb geprobeerd om mijn drivers up te daten, maar ik betwijfel of ik de meest recente heb gepakt en daarbij heb ik wat gegoogled, daar ervaren mensen hetzelfde probleem alleen er komt niemand met een concrete oplossing.

Ik hoor graag van jullie!

Alle reacties

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
De FPS is schommelt vaak heen en weer.
het ''werk'' dat jou videokaart moet doen verschilt enorm doordat je op verschillende plekken bent op een map.
verschillende effecten gerenderd moeten worden.
Zo heb je vaak in een start menu/ optie menu 200+ fps en in game 60 (voorbeeld)

daarnaast heb je ook nog te maken met optimalisatie.
een maat van mij speelde fall out 4 op de pc. Lekker 60 fps en op sommige plekken terug naar 20 fps..
een paar patches later 60 -50 fps .

de verschillen die jij noemt zijn erg groot. kan je ook specifieke moment benoemen wanneer dit voorkomt?

hier kun je de nieuwste drivers halen
http://support.amd.com/en...?os=Windows%2010%20-%2064

• TV96
ronald92 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 09:43:
De FPS is schommelt vaak heen en weer.
het ''werk'' dat jou videokaart moet doen verschilt enorm doordat je op verschillende plekken bent op een map.
verschillende effecten gerenderd moeten worden.
Zo heb je vaak in een start menu/ optie menu 200+ fps en in game 60 (voorbeeld)

daarnaast heb je ook nog te maken met optimalisatie.
een maat van mij speelde fall out 4 op de pc. Lekker 60 fps en op sommige plekken terug naar 20 fps..
een paar patches later 60 -50 fps .

de verschillen die jij noemt zijn erg groot. kan je ook specifieke moment benoemen wanneer dit voorkomt?

hier kun je de nieuwste drivers halen
http://support.amd.com/en...?os=Windows%2010%20-%2064
Bedankt voor je reactie! Het is echter zo dat het niet komt omdat ik mezelf in verschillende situaties in games bevind, er is namelijk geen verschil tussen veel of weinig actie in de gameplay en de fps-drops die er plaatsvinden. Zelfs al zit ik in het hoofdmenu en ik die serieus niks, dan schommelt de FPS ook van de 200 naar de 30 naar de 200 en weer 30. Ik denk dat zo'n schommeling ongeveer een halve seconde duurt en gewoon continu doorgaat. De FPS schommelt eigenlijk continu, zowel in het menu als in-game.

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-01 22:57

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Wellicht is je kaart aan het throttelen. Dat houdt in dat je kaart zijn clockspeed naar beneden brengt waardoor je minder FPS krijgt. De reden dat dit gebeurd is omdat de kaart te warm wordt. *een kaart throttled zijn cores soms ook "zomaar". In Deus Ex MD ging ik van 1200mhz (100%) naar 900mhz als ik op de map keek, dus dat is normaal.

Je kan het op twee manieren checken. De temperatuur van de GPU meetten of de clockspeed van de GPU. Volgens mij kan je met CPUZ (gratis) de clockspeed van de kaart uitlezen en loggen tijdens het gamen. En ik gebruik zelf Aida64 (niet gratis dacht ik) om temperaturen uit te lezen (Aida kan ook de clockspeed loggen).

Mocht je drivers willen reinstallen run dan even de DDU tool (google maar), die verwijdert alle gegevens van de vorige drivers zodat je een frisse installatie kan doen.

[ Voor 23% gewijzigd door MrVegeta op 31-01-2017 14:42 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• TV96
MrVegeta schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:40:
Wellicht is je kaart aan het throttelen. Dat houdt in dat je kaart zijn clockspeed naar beneden brengt waardoor je minder FPS krijgt. De reden dat dit gebeurd is omdat de kaart te warm wordt. *een kaart throttled zijn cores soms ook "zomaar". In Deus Ex MD ging ik van 1200mhz (100%) naar 900mhz als ik op de map keek, dus dat is normaal.

Je kan het op twee manieren checken. De temperatuur van de GPU meetten of de clockspeed van de GPU. Volgens mij kan je met CPUZ (gratis) de clockspeed van de kaart uitlezen en loggen tijdens het gamen. En ik gebruik zelf Aida64 (niet gratis dacht ik) om temperaturen uit te lezen (Aida kan ook de clockspeed loggen).

Mocht je drivers willen reinstallen run dan even de DDU tool (google maar), die verwijdert alle gegevens van de vorige drivers zodat je een frisse installatie kan doen.
Ik denk dat dat het ook is, want als ik naar de tellers kijk op mijn scherm van CPU en GPU snelheid (uitgedrukt in Mhz) , dan 'throttled' dit ook.

Ik denk echter niet dat dit door de temperatuur komt, want als ik in het menu sta dan is de CPU temperatuur rondom de 35C en de GPU temperatuur rondom de 58C. Maar toch blijft die throttlen.

Enig idee throttlen tegen te gaan?

• ronald92
  • Niet online
weet je zeker dat het throttelen is en niet gewoon boosten?

bij throttelen heb je een limit bereikt van temperatuur en/of Power

een kaart heeft ook een base clock en een boost clock. (gas half open en vol gas)
om er voor te zorgen dat je niet onnodig energie verspilt enz.

denk echt aan driver problemen

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:44
Heb je de "Power Efficiency" toggle aan staan in Radeon Settings (onder Gaming > Global Settings)? Met sommige kaarten en/of in sommige games kan dit niet lekker werken en krijg je sterk wisselende FPS. Een aantal mensen hier lijken een soortgelijke fenomeen te vertellen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• TV96
ronald92 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:39:
weet je zeker dat het throttelen is en niet gewoon boosten?

bij throttelen heb je een limit bereikt van temperatuur en/of Power

een kaart heeft ook een base clock en een boost clock. (gas half open en vol gas)
om er voor te zorgen dat je niet onnodig energie verspilt enz.

denk echt aan driver problemen
Geen idee, ik ben niet heel erg thuis in de dit soort problemen haha.

Ik zal wel via mijn mobiel een video opnemen om te laten zien wat het is.
(Ja, ik weet dat het eigenlijk niet kan om met een mobiel mijn scherm te gaan filmen haha)

EDIT:

Hierbij de video [YouTube: https://youtu.be/4U610T7mgJA]

[ Voor 5% gewijzigd door TV96 op 01-02-2017 10:03 ]

• ronald92
  • Niet online
vind het erg vreemd, de gpu clock schommelt niet zo heel erg. lijkt mij erg normaal.
ook lijkt mij de temperatuur normaal.

tijdens het gamen, ervaar je dan ook echt schokken?
en heb je ook bepaalde v-sync of andere sync opties aanstaan?
meet je de zelfde fps schommeling met andere programma's?
je kan msi afterburner proberen daarmee kan je de fps ook op langer termijn loggen.. weergegeven als een lijn. dit geeft vaak iets beter beeld

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Op dit punt zou ik een RMA request doen waar je de kaart vandaan hebt.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• TV96
MrVegeta schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:04:
Op dit punt zou ik een RMA request doen waar je de kaart vandaan hebt.
RMA Request?

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:03

Gundogan

Rip and tear, until it is done

Staat (zoals eerder gezegd) de power effeciency of chill mode of vsync aan in de radeon settings? Misschien clocken die settings iets automatisch terug.

Als dit alleen met CS:GO is: gooi je hele config file eens weg zodat de game een 'schone' config file aanmaakt.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Een RMA (return merchandise authorization) is een stap in het proces van het retourneren van eerder geleverde goederen aan de leverancier met als doel bijvoorbeeld vervanging, reparatie of terugbetaling.
Return merchandise authorization - Wikipedia
Wikipedia: Return merchandise authorization

Okay voordat je dat doet moet je eigenlijk de kaart nog wel in een andere pc proberen, maar toch.

[ Voor 9% gewijzigd door MrVegeta op 01-02-2017 11:11 ]

• TV96
ronald92 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:55:
vind het erg vreemd, de gpu clock schommelt niet zo heel erg. lijkt mij erg normaal.
ook lijkt mij de temperatuur normaal.

tijdens het gamen, ervaar je dan ook echt schokken?
en heb je ook bepaalde v-sync of andere sync opties aanstaan?
meet je de zelfde fps schommeling met andere programma's?
je kan msi afterburner proberen daarmee kan je de fps ook op langer termijn loggen.. weergegeven als een lijn. dit geeft vaak iets beter beeld
Ik ervaar niet echt duidelijke schokken en heb geen sync opties aan. Misschien met een ander programma proberen de FPS te meten.

• ronald92
  • Niet online
als je geen schokkende beelden kan waarnemen kan je het nog met een ander programma proberen te meten.
sommige programma's meten niet geweldig in combinatie met sommige games/ gpu

heb je nog wel de boven genoemde opties bekeken?
-schone config file van cs go
-goede /nieuwste drivers
-power effeciency of chill mode

• TV96
ronald92 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:14:
als je geen schokkende beelden kan waarnemen kan je het nog met een ander programma proberen te meten.
sommige programma's meten niet geweldig in combinatie met sommige games/ gpu

heb je nog wel de boven genoemde opties bekeken?
-schone config file van cs go
-goede /nieuwste drivers
-power effeciency of chill mode
Ja, maarja ongeveer de minimum is ongeveer 30fps ik denk dat als hij daarnaar toe zakt, dat dat niet echt gepaard gaat met schokken, ofwel?

Daarbij is het niet alleen bij cs:go haha. Verder heb ik ook de nieuwste drivers en geen power effeciency of chill mode aan :).

• ronald92
  • Niet online
TV96 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:18:
[...]

Ja, maarja ongeveer de minimum is ongeveer 30fps ik denk dat als hij daarnaar toe zakt, dat dat niet echt gepaard gaat met schokken, ofwel?

Daarbij is het niet alleen bij cs:go haha. Verder heb ik ook de nieuwste drivers en geen power effeciency of chill mode aan :).
ga je wel merken.. als je constant 60 fps draaid en in eens 30 fps merk je direct.
alles voelt dan sloom aan
ik ben zelf 90 fps gewend en als hij terug zakt naar 60fps merk ik het al. Het is dan niet schokkerig ,maar toch iets minder vloeidend

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-01 22:16
Schone drivers via DDU geprobeerd?

Welke voeding heb je precies? (dus type en merk, niet alleen de opgegeven wattage noemen)

Hoe ziet de rest van je systeem er uit?

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-01 10:16
DVR uitgezet in de xbox app? Dit wilde ook nog wel eens problemen met FPS veroorzaken in CS:GO.

• TV96
Ardjee schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:26:
Schone drivers via DDU geprobeerd?

Welke voeding heb je precies? (dus type en merk, niet alleen de opgegeven wattage noemen)

Hoe ziet de rest van je systeem er uit?
Zojuist DDU geprobeerd en nieuwe drivers geïnstalleerd. Dit hielp ook niet.
JEROENrgfgf schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 12:46:
DVR uitgezet in de xbox app? Dit wilde ook nog wel eens problemen met FPS veroorzaken in CS:GO.
De DVR in xbox app uit hielp ook al niet.

Dit is het systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 218,95€ 218,95
1MSI B250 GAMING M3€ 128,50€ 128,50
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 277,95€ 277,95
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 67,95€ 67,95
1AOC G2460VQ6 Zwart€ 157,51€ 157,51
1Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB€ 115,80€ 115,80
1be quiet! Pure Rock€ 28,50€ 28,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 114,95€ 114,95
1Corsair CX450M€ 55,95€ 55,95
1Samsung 750 EVO (retail) 500GB€ 138,90€ 138,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.304,96

Heeft iemand misschien een ander programmatje om mijn FPS mee te meten? Nu doe ik het met de MSI Gaming App.

[ Voor 3% gewijzigd door TV96 op 01-02-2017 13:31 ]

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-01 10:54
Ik meet met Rivatuner statistics server (zit bij MSI afterburner inbegrepen)

Kan ook met de steam game overlay (settings -> In-Game -> In-Game FPS counter), of FRAPS

[ Voor 15% gewijzigd door GromuhlDjun op 01-02-2017 18:28 ]

Pagina: 1