Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elle13
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-07 13:10
Hoi iedereen,

Ik zou het fijn vinden als jullie mij advies kunnen geven omtrent het uitbreiden van het geheugen van mijn laptop. Ik ben vooral op zoek naar advies over mogelijke combinaties en ben dus nog niet bij het punt om specifieke onderdelen uit te kiezen.

Mijn vraag:

Ik heb een HP Zbook Studio G3 (laptopproject TU Delft) met 2 geheugenslots, waarvan ééntje bezet is door een reepje van 8GB van SK Hynix (HMA41GS6AFR8N-TF). Ditzelfde reepje lijkt echter niet beschikbaar te zijn in NL. Ik heb er een paar op eBay gezien, maar ben niet 100% zeker dat ze identiek zijn. Betekenen de codes "SE0 - 11" en "NO AB 1624" op de sticker iets in dat opzicht, of hebben die iets met de batch te maken?

De laptop kan maximaal 32GB aan.

Ik wil het geheugen graag uitbreiden, omdat ik regelmatig tegen de limiet aanloop, maar ik weet niet wat een goed aanvalsplan is. De laptop wordt als workstation en voor recreatie gebruikt. Hij moet overweg kunnen met big data, simulaties, veel open tabs in Chrome en film/muziek, maar geen games. Is 16GB voldoende of kijk ik beter naar een duurdere upgrade?

Om de kost te beperken hou ik bij voorkeur het originele reepje erin, hoewel ik vaak gelezen heb dat je best met twee identieke reepjes werkt. Waarom precies is me echter niet duidelijk. Ik zie 3 mogelijke opties:
  1. Het originele reepje houden en een match van 8GB zoeken. Kan ik in dat geval om het even welke DDR4 2133MHz 1.2V kiezen, zoals bv. Crucial CT8G4SFD8213?
  2. Een setje van 2x8GB kopen.
  3. Een reepje van 16GB kopen, zoals bv. Crucial CT16G4SFD8213.
    Zou ik in dit geval het nieuwe reepje met het oude reepje kunnen combineren (16GB + 8GB) voor een totaal van 24GB? Wederom heb ik vaak gelezen dat een setje identieke reepjes het beste is, maar ik wil graag weten of deze setup zou werken en wat het verschil in gebruik zou zijn vergeleken met 2x8GB.
    Deze optie lijkt me aantrekkelijk, omdat ik dan later naar 32GB zou kunnen zonder dat ik alles eruit moet gooien. Bovendien zou het fijn zijn als deze optie me nu al 24GB zou kunnen bieden.
Wat lijkt jullie de beste optie voor mijn situatie, wetende dat ik de kosten zo beperkt mogelijk wil houden (dus bij voorkeur niet 2x16GB kopen)?

Dank je!

Beste antwoord (via Elle13 op 03-02-2017 18:00)

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-07 13:05
De voordelen van dual-channel geheugen zijn steeds minder geworden. Het grootste verschil zal je merken als je de onboard graphics gebruikt van de processor, dat kan oplopen tot een 60% performance verschil als je dual-channel gebruikt. Aangezien er een dedicated videokaart in de laptop zit, is dit dus te verwaarlozen.

Naar mijn mening kan je beter een 16GB reepje erbij kopen zodat je in de toekomst op een zo voordelige manier nog verder kunt uitbreiden. Als het niet werkt, stuur je het reepje terug. Het reepje die jij aan hebt gegeven zou theoretisch gezien moeten werken. De snelheid, CAS Latency en voltage zijn hetzelfde.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Mix and match is meestal wel mogelijk zeker als ze op dezelfde snelheid draaien. Je zou het natuurlijk altijd kunnen aanschaffen voorzichtig het pakje opnemen en kijken of het werkt als het niet werkt zou je het weer terug kunnen sturen.

Bij optie 3 kan je bijvoorbeeld bij CoolBlue bestellen die hebben bij mij nog nooit lastig gedaan bij een retour binnen 2 weken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-07 13:05
De voordelen van dual-channel geheugen zijn steeds minder geworden. Het grootste verschil zal je merken als je de onboard graphics gebruikt van de processor, dat kan oplopen tot een 60% performance verschil als je dual-channel gebruikt. Aangezien er een dedicated videokaart in de laptop zit, is dit dus te verwaarlozen.

Naar mijn mening kan je beter een 16GB reepje erbij kopen zodat je in de toekomst op een zo voordelige manier nog verder kunt uitbreiden. Als het niet werkt, stuur je het reepje terug. Het reepje die jij aan hebt gegeven zou theoretisch gezien moeten werken. De snelheid, CAS Latency en voltage zijn hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elle13
Dank je allebei! Ik heb de Crucial van 16GB besteld en laat jullie weten of het werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elle13
Even een korte update: hij doet het, dus ik heb nu 24GB geheugen :).

Dank je voor de uitleg en een heel fijn weekend!