Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruilbom
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-02-2023
Mijn vraag
Ik wilde een thuisnetwerk maken en heb een Synology NAS gekocht en DSM geinstalleerd en dat werkt op zich prima. Nu wil ik op de gebruikers van de huiskamer pc toegang geven tot hun eigen mappen op de NAS én zorgen, dat de standaard gebruikersmappen documenten, afbeeldingen etc. van deze gebruikers zowel op de harde schijf van de pc als op de NAS worden gesafed.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De laatste versie van DiskStation Manager, DSM 6.19 met een DS 916+ met 2 schijjven in Raid 1.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik had een handleiding gevonden voor absolute beginners door een beginner om dit voor elkaar te krijgen, maar ik zoek al dagen, maar ik kan het niet meer terug vinden op het forum. Hij legde heel simpel in stappen uit met screenshots erbij hoe ik dit moet doen.
Ik heb nieuwe gebruikersaccounts op de pc aangemaakt en in DSM dezelfde accounts met dezelfde wachtwoorden, maar verder kom ik niet. Kan iemand mij wijzen op die extreem simpele handleiding of was dat niet op dit forum?

Beste antwoord (via ruilbom op 31-01-2017 08:47)

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-06 19:27
ruilbom schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:56:
Mijn vraag
Ik wilde een thuisnetwerk maken en heb een Synology NAS gekocht en DSM geinstalleerd en dat werkt op zich prima. Nu wil ik op de gebruikers van de huiskamer pc toegang geven tot hun eigen mappen op de NAS én zorgen, dat de standaard gebruikersmappen documenten, afbeeldingen etc. van deze gebruikers zowel op de harde schijf van de pc als op de NAS worden gesafed.

De laatste versie van DiskStation Manager, DSM 6.19 met een DS 916+ met 2 schijjven in Raid 1.

Ik had een handleiding gevonden voor absolute beginners door een beginner om dit voor elkaar te krijgen, maar ik zoek al dagen, maar ik kan het niet meer terug vinden op het forum. Hij legde heel simpel in stappen uit met screenshots erbij hoe ik dit moet doen.
Ik heb nieuwe gebruikersaccounts op de pc aangemaakt en in DSM dezelfde accounts met dezelfde wachtwoorden, maar verder kom ik niet. Kan iemand mij wijzen op die extreem simpele handleiding of was dat niet op dit forum?
Je kunt dit op een aantal manieren doen, hieronder 3 veel gebruikte opties.

1. Je gebruikers / familie leden zo instrueren om alle bestanden op de NAS op te slaan. dit via SMB > https://www.synology.com/...es_from_your_Synology_NAS
2. CloudStation gebruiken en alles synchroniseren met je NAS. > https://www.synology.com/...orial/cloud_sync_files@ps
3. CloudStation backup gebruiken om bestanden te backuppen naar je NAS > http://mysynology.nl/synology-cloud-station-backup/

Het is net wat je zelf wilt en wat de rest ook fijn vindt om te gebruiken.
Met CloudStation heb je de data dus Dubbel staan op de computer en de NAS.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
Mijn vraag

Je kunt dit op een aantal manieren doen, hieronder 3 veel gebruikte opties.

1. Je gebruikers / familie leden zo instrueren om alle bestanden op de NAS op te slaan. dit via SMB > https://www.synology.com/...es_from_your_Synology_NAS
2. CloudStation gebruiken en alles synchroniseren met je NAS. > https://www.synology.com/...orial/cloud_sync_files@ps
3. CloudStation backup gebruiken om bestanden te backuppen naar je NAS > http://mysynology.nl/synology-cloud-station-backup/

Het is net wat je zelf wilt en wat de rest ook fijn vindt om te gebruiken.
Met CloudStation heb je de data dus Dubbel staan op de computer en de NAS.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35

Ik heb nieuwe gebruikersaccounts op de pc aangemaakt en in DSM dezelfde accounts met dezelfde wachtwoorden,
Dit is al natuurlijk onveilig, altijd andere wachtwoorden gebruiken op je nas of andere apparaten, dus nooit dezelfde vaker gebruiken, als je geïnfecteerd raakt komen de hacker/andere gebruikers overal in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
jan99999 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 05:40:
[...]

Dit is al natuurlijk onveilig, altijd andere wachtwoorden gebruiken op je nas of andere apparaten, dus nooit dezelfde vaker gebruiken, als je geïnfecteerd raakt komen de hacker/andere gebruikers overal in.
True, al kan ik mij best voorstellen, dat de TS dit even gedaan heeft om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Optie 4 is nog de betreffende folders redirecten naar een nas share i.c.m. offline sync. Dan veranderd er niets voor de gebruikers in de manier van werken.
Persoonlijk zou ik met clouddrive gaan werken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
DukeBox schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 07:35:
Optie 4 is nog de betreffende folders redirecten naar een nas share i.c.m. offline sync. Dan veranderd er niets voor de gebruikers in de manier van werken.
Persoonlijk zou ik met clouddrive gaan werken.
Dat kan ook, maar dat brengt ook weer rare dingen met zich mee.
Mijn ervaring is dat dat niet altijd even lekker werkt.
Al denk ik dat als je het op een Vaste PC doet het nog wel mee valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruilbom
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-02-2023
Bedankt jongens en in het bijzonder Kay. Jouw methode 1 werkt meteen en zoo simpel. Vanavond ga ik er verder op studeren.

Kennelijk ben ik echt een nono op het gebied van zoekwoorden, want alles is er, maar ik vond het niet.

Nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

djkavaa schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 08:00:
Dat kan ook, maar dat brengt ook weer rare dingen met zich mee.
Werk als sinds window 2000 op die manier maar sinds windows 7 werkt het eigenlijk probleemloos zolang je alleen je 'persoonlijke' data er maar mee synced.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
ruilbom schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 08:50:
Bedankt jongens en in het bijzonder Kay. Jouw methode 1 werkt meteen en zoo simpel. Vanavond ga ik er verder op studeren.

Kennelijk ben ik echt een nono op het gebied van zoekwoorden, want alles is er, maar ik vond het niet.

Nogmaals dank.
Success;) maar dat moet lukken je bent al een stuk verder zo te horen. Op de website van Synology vindt je meer duidelijke handleidingen ook in Nederlands :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:21
Let alleen op met het drive mappen dat ransomware virussen via zo'n gemapte drive ook gewoon daar lekker verder gaan wanneer er verbinding is.
Dus een goede back-up of schaduwkopieën is dan wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Ik maak als oplossing voor het zelfde gebruik van het programma NetDrive2.

Door middel van WebDAV kan NetDrive mappen op mijn Synology als 'reguliere' map of station toevoegen op een PC (lokaal of remote). De gegevens worden direct op de NAS opgeslagen maar de gebruiker doet het gevoelsmatig lokaal op de machine. Via NetDrive kun je per Synology account mappen toevoegen, een vrij simpele handeling. Ook programma's zien het als lokale map :)

Je kan Netdrive als demo versie installeren. Na het verlopen van de proefperiode kan je echter het programma blijven gebruiken met één verbinding (in dit geval de WebDAV) en zal de snelheid geknepen worden (wat nog steeds voldoende is) :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Pagina: 1