Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
RIP

https://www.dpreview.com/...s-been-officially-retired

Adobe has officially put Creative Suite out to pasture, making Creative Cloud the exclusive means by which consumers can acquire Photoshop, Illustrator, and other Adobe creative applications. The move was inevitable, but not without its controversy. Confirmation of the transition comes from Adobe itself, which updated the CS6 Web page to announce that the product has been retired.

The Web page now states that, ‘Adobe creative apps are available exclusively through Creative Cloud.’ The page also reveals this change officially took place on January 9. Adobe announced its transition to a subscription-based model in 2013, and in 2015 provided the last CS6 Camera Raw update.

For the moment, Lightroom 6 is still available for purchase as a standalone application. It's priced at $149 for a full license.

Source: Adobe

Gokje: het zal niet lang meer duren en LR wordt ook een wolken-product. Einde oefening van lokale, wolk-onafhankelijke software... :-(

Ik ben zelf nog steeds content met m'n lokale PS CS6 suite. Doet het prima en zolang ik geen nieuwe body koop en per se rechtstreekse RAW import wil hebben, heb ik (nog) geen abonnementsmodel Adobe software nodig... :|

Maar tot nu toe vind ik de geteste alternatieve RAW converters niet echt overtuigend: ehtweak in "Het grote alternatieve raw-converters topic"

Voorlopig blijft mijn voorkeurs workflow: RAW converter (vrijwel altijd ViewNX2) --> PS CS6.
Misschien (binnenkort?) C1Pro --> PS CS6 (?)
En volgend jaar, of daarna? Geen idee, dat zien we dan wel weer. >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is even wennen maar voor je fotobewerking is lightroom echt heel erg fijn en na even wennen werkt het ook vlotter.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-09 16:14
Zit er nou een werkelijk verschil in het importeren van je RAW bestanden via Viewnx en Lightroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:45
Ik maak al enige tijd gebruik van het foto pakket van Adobe CC (Photoshop en Lightroom). Kost mij €12,09 per maand en kan daarmee op zowel mijn laptop als mijn pc gebruik maken van de software.
Daarnaast heb ik nog de mogelijkheid tot het bewerken en dergelijke op een iPad, maar dat gebruik ik niet. Althans, zie daar de meerwaarde nog niet in voor mij.

Heb al wel eens gekeken naar andere pakketten, zoals Capture One en dergelijke, maar kan nog niet wennen aan de workflow daarin.

Mijn huidige abo is op de langere termijn duurder, maar ik heb wel constant de laatste versies en eventuele camera/lens profiel updates. Dus mja..... ben er nog niet over uit of ik dit blijf doen, maar vooralsnog vind ik het wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
MattiB schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 07:14:
Zit er nou een werkelijk verschil in het importeren van je RAW bestanden via Viewnx en Lightroom?
JA! :F
HET grote verschil tussen programma's zoals ViewNX 2 (ViewNX is al jaren geleden obselete) en LR is nou juist dat importeer verhaal. >:) Of liever gezegd; het ontbreken ervan.
Ik wil helemaal niks importeren, of in een databeest moeten stoppen, of moeten catalogiseren, of hoe het ook mag heten.

Gebruik het liefst een bestandenviewer, zoals ViewNX 2, beoordeel de RAW files, doe wat basic aanpassingen (b.v. WB, +/- belichting, verscherping, CA e.d.) en dan een conversie naar een universeel formaat, zoals TIFF (maar wel met zo goed mogelijk behoud van de unieke kenmerken die een RAW converter, zoals ViewNX 2, uit mijn Nikon NEFs weet te halen)

Maar helaas, dat principe, van non-database gebruik, schijnt uit te sterven.
Zelfs C1Pro pushed je naar hun importgebeuren in hun database. :-(
(maar de snelheid van C1Pro is wel erg aanlokkelijk)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Is ViewNX 2 inmiddels ook niet achterhaald? Dat heet toch tegenwoordig Capture NX 2 ofzoiets? Of is dat WEER iets anders? :P

[ Voor 15% gewijzigd door PdeBie op 31-01-2017 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
ViewNX-i is de opvolger van ViewNX 2, maar mist een aantal zaken die wel in ViewNX 2 zaten.
En Capture NX2 is opgevolgd door Capture NX-D. Maar ook daar is e.e.a. 'weggelaten'. :-(

De U-point technology is uit Capture NX-D gehaald i.v.m. overname issues van Nik software door Google...

Hoezo verwarrend? 8)7 :+

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 31-01-2017 10:34 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ehtweak schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 10:33:
ViewNX-i is de opvolger van ViewNX 2, maar mist een aantal zaken die wel in ViewNX 2 zaten.
En Capture NX2 is opgevolgd door Capture NX-D. Maar ook daar is e.e.a. 'weggelaten'. :-(

De U-point technology is uit Capture NX-D gehaald i.v.m. overname issues van Nik software door Google...

Hoezo verwarrend? 8)7 :+
Wellicht dat we deze discussie anders even in het Het grote alternatieve raw-converters topic' topic moeten houden :P

[ Voor 5% gewijzigd door PdeBie op 31-01-2017 13:10 ]

Pagina: 1