Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MariaDB backup kleiner dan verwacht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vincent Dw
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-11 10:53
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over mijn MariaDB database. Ik draai zelf Nextcloud op mijn Debian server met Nginx php7.0 en MariaDB. Mijn vraag is als ik een back-up maak via phpMyAdmin is de back-up file maar 15 MB groot, terwijl Nextcloud zelf aangeeft dat de database 130 MB is. Hetzelfde gebeurt als ik een dump uitvoer op de server, weer een 15 MB back-up bestand.

Voorheen was het back-up bestand veel groter (rond de 90 MB). Wat is hier aan de hand? Ikzelf heb niet heel veel ervaring met databases en Linux systemen. In het geval dat er iets met de database gebeurt wil ik deze wel graag kunnen herstellen.

Voor alvast bedankt.

Alle reacties

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Onderdeel van je backup/restore plan zou moeten zijn dat je je restore ook regelmatig (al dan niet geautomatiseerd) test. Kun je geen 2e testserver aanmaken en daarop de restore testen?

Met compressie valt best het een en ander te behalen aan benodigde ruimte. Zou kunnen dat voor compressie nu wat andere libraries worden gebruikt dan in een vorige versie van NextCloud / MariaDB het geval was?

• Vincent Dw
Hoi akimosan,

Bedankt voor je reactie!

Ik heb momenteel geen 2 de testserver (hier ben ik wel mee bezig om dit virtueel te regelen) maar ik vind het vreemd dat de back-up voorheen 130 MB was en nu nog maar 15 MB. Verder is er tussen die back-ups niets veranderd aan Nextcloud of iets anders aan de server.

Verwijderd

Is de Database 130 MB of de backup er van?
de database rekent ook de grote van de indexen etc mee. Deze zitten natuurlijk niet in de backup. hier kan een verschil doorkomen

• Vincent Dw
Hoi Meenerik,

De database is volgens Nextcloud 130 MB groot. De back-up ervan is echter maar 15 MB terwijl de back-ups daarvoor even groot waren als de database zelf.

Verwijderd

Zelf heb ik ook een database van +/- 138 MB. na de backupis is deze ook iets van +/- 25 mb aan platte tekst.
Wat je kan doen om zeker van je zaak te zijn, is een backup importeren in een nieuw aangemaakte database. dat weet je of je alles hebt.

• Vincent Dw
Dit zal ik in mijn test omgeving uitproberen. Voor alvast bedankt!
Pagina: 1