Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerksetup in nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

• IndigoX
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-11 11:47
Hallo allen,

Ik ga binnenkort in een nieuwe woning trekken, en heb enkele vragen mbt de netwerksetup die ik er moet opbouwen. Ik heb in bijlage een bestand gevoegd hoe ik het zie, maar alle suggesties zijn uiteraard welkom. Naast de aangeduide bekabeling zwerven er natuurlijk her en der nog wireless toestellen rond in het huis, zoals dat in 2017 gaat :)

Enkele vragen die in me opkomen:
  1. Zijn er bepaalde instellingen die ik moet doen in de Telenet router?
  2. De access points per verdieping, wat koop ik hier best? Routers of access points? Bepaalde instellingen die ik moet hanteren?
  3. Zijn er apparateren die een fixed IP adres moeten krijgen?
  4. Kan ik alle netwerknamen (Telenet router + 3 access points) hetzelfde zetten, zodat ik probleemloos over de verdieping kan switchen?
  5. Moet ik iets speciaals instellen aan de Synology om er overal aan te kunnen?
  6. De Foscam camera, best bedraad of draadloos? Is er impact op het netwerk indien ik voor 1 van de 2 opties ga?
  7. Kan de digicorder ook aangesloten worden op Access Point 1 om geen switch te moeten zetten in de garage?
  8. Heeft het zin om een router/access point te kopen van >300Mbps, gezien Telenet toch max 200 haalt?
Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Bijlage

[ Voor 35% gewijzigd door IndigoX op 31-01-2017 08:00 ]

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-11 15:26
Allereerst: je bijlage werkt niet.
  1. Zijn er bepaalde instellingen die ik moet doen in de Telenet router?
  2. Indien je deze niet als router wilt laten functioneren wel. Dit hangt er echt heel erg vanaf wat voor set-up je gaat gebruiken. Indien je een aparte router aanschaft en de telenet router enkel als Modem wilt gebruiken dan zou je hem (indien mogelijk) in bridge kunnen laten zetten en je losse router de DHCP etc... laten doen. Mocht de router van telenet niet in bridge kunnen en je toch een losse router aanschaft: DHCP, NAT etc... moet uit staan in de telenet router, hier staan veel tutorials over op google.
  3. De access points per verdieping, wat koop ik hier best? Routers of access points? Bepaalde instellingen die ik moet hanteren?
  4. Dit hangt ook heel erg af van de grote van je huis, ik zou persoonlijk kiezen voor access points, als je het echt goed wilt regelen kies je voor Ubiquiti, dit kan gewoon op de telenet router maar je kunt ook de ubiquiti router aanschaffen en bijvoorbeeld hun PoE switch (Je kunt ook zonder die switch, en dan PoE injectors van Ubiquiti gebruiken). Andere PoE switches werken vaak niet i.c.m. Ubiquiti omdat Ubiquiti vreemde voltages gebruikt.
  5. Zijn er apparateren die een fixed IP adres moeten krijgen?
  6. De access points moeten een fixed IP krijgen, maar bijvoorbeeld ook printers, een NAS en allemaal andere apparaten die altijd gewoon via 1 IP bereikbaar moeten zijn.
  7. Kan ik alle netwerknamen (Telenet router + 3 access points) hetzelfde zetten, zodat ik probleemloos over de verdieping kan switchen?
  8. Dit kan. Je wilt dus gebruik maken van Handover, dan kun je het beste een Ubiquiti opstelling gebruiken en ervoor kiezen om de controller altijd te laten draaien (Dit is niet verplicht namelijk, maar wel als je goede handover wilt), dit kan op een raspberry PI, een vaste PC maar het kan ook in de cloud.
  9. Moet ik iets speciaals instellen aan de Synology om er overal aan te kunnen?
  10. Indien je er buiten je eigen netwerk bij wilt kunnen moet je port forwarden. Op de site van Synology staat precies welke poorten waarvoor gebruikt worden, je kunt dan dus ook precies zien welke diensten jij gebruikt en dus de poorten voor open moet gaan zetten. Port forwarding verschilt per router en dat kun je dus het beste opzoeken in de handleiding van de router.
  11. De Foscam camera, best bedraad of draadloos? Is er impact op het netwerk indien ik voor 1 van de 2 opties ga?
  12. Ik zou kiezen voor bedraad. Draadloos is minder betrouwbaar, en als het dus net op een moment wegvalt terwijl er iets gebeurd dan kun je niks terugzien. Hoe meer wifi apparaten, hoe minder goed het werkt natuurlijk, dus ik zou altijd kiezen voor bedraad.
  13. Kan de digicorder ook aangesloten worden op Access Point 1 om geen switch te moeten zetten in de garage?
  14. Waarschijnlijk niet, dit kan enkel als deze via WiFi verbonden kan worden, maar dat is denk ik niet het geval. Je kunt toch ook een patch paneeltje en switch hangen in bijvoorbeeld de meterkast en dan 1 kabel trekken naar de garage (het kan ook zonder patchpaneel, maar met is netter)
  15. Heeft het zin om een router/access point te kopen van >300Mbps, gezien Telenet toch max 200 haalt?
  16. Ja zeker, naar buiten niet, maar wel intern. Je hebt een NAS lees ik, dan is het verstandig om meer bandbreedte te voorzien, zo kun je met meerdere apparaten makkelijk tegelijk vanaf de NAS streamen o.i.d.
Hopelijk ben je hiermee wat verder geholpen. Mocht je nog vragen hebben, je kunt mij altijd even een DM sturen, ik help je graag :). Dan kan ik misschien ook wat meer inhoudelijk op dingen ingaan

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je bijlage doet het niet, dat is een. VErder zijn er een paar simpele regels:
1 Waar bekabeld kan dat doen, is echt bedrijfszekerder en wifi is shared medium.
2 Vaste IP adressen liever niet op het apparaat instellen maar vastzetten in de DHCP server.
3 Zelfde SSID is alleen nodig als deze roaming en of handover ondersteunen

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• IndigoX
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-11 11:47
(bijlage aangepast)

Bedankt voor het antwoord!

Voorzie ik dan een bepaalde range van fixed IP adressen voor de access points, printer etc, en een range voor "free range" adressen neem ik aan?

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:53

eagle00789

Est. November 2005

Wat je kunt doen is je DHCP pool zetten op 192.168.1.20 t/m 192.168.1.100 bijvoorbeeld en alle vaste apparaten waar een statisch adres aan wilt geven, geef je een adres tussen de 1 en 20:
router: 192.168.1.1, printer: 192.168.1.2, camera, 192.168.1.3, nas: 192.168.1.4

• Frogmen
  • Niet online
Ubiquty is leuk als AP maar heeft als nadeel dat je dus ook een switch ernaast moet hebben voor je bekabelde apparaten. Zou daar kiezen voor apparaten die beiden doen vaak betekent dat router in bridge zetten zodat deze als switch en AP werkt. Verder is de tip van eagle00789 een goede manier van inrichten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frogmen schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 09:44:
Ubiquty is leuk als AP maar heeft als nadeel dat je dus ook een switch ernaast moet hebben voor je bekabelde apparaten. Zou daar kiezen voor apparaten die beiden doen vaak betekent dat router in bridge zetten zodat deze als switch en AP werkt. Verder is de tip van eagle00789 een goede manier van inrichten.
Ubiquiti UniFi apparaten zijn gemaakt op te plaatsen op de optimale locatie voor WiFi. Dan moet je denken aan plafondmontage of hoog aan een muur. Dat zijn niet bepaald de optimale locaties voor een Ethernetswitch, dus zou het ook niet zinnig geweest zijn om een switch in de AP's te integreren. De AC Pro heeft wel een tweede Ethernetpoort, maar dat is meer voor aansluiten beveiligingscamera of iets anders dat idealiter hoog hangt dan voor het aansluiten van vaste apparaten als desktops e.d.

Als je aanvoert dat je ook een geintegreerde switch wilt, betekent het dat je concessies wilt doen mbt plaatsing van een AP. Dat is voor WiFi niet optimaal en als je dat overweegt is het inderdaad niet zinnig om een (voor consumenten dan) duur nicheproduct te kopen.

Omgekeerd: al zou je AP's nemen die toevallig wel een switch geintegreerd hadden zou ik alsnog aanraden die dingen hoog te hangen waardoor je de switch niet zou gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-11 15:26
Frogmen schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 09:44:
Als je echt volledig gebruik wilt maken van roaming/handover dan is een normale router inzetten als access point vaak niet echt de juiste oplossing... ook hang je een access point meestal hoog, niet echt de juiste locatie voor een switch...

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-11 11:12
Ik zou juist altijd voor een losse AP gaan en een losse switch. Heb thuis 3 switches door het huis verdeeld, maar als ik op die zelfde plekken wifi wil dan kom 't niet goed :P

De AP's zitten allemaal centraal in ruimtes aan het plafond gemonteerd. Waar je dus geen switches gaat plaatsen.

• Frogmen
  • Niet online
Als je ervan uitgaat dat hij bij de bouw leidingen voor netwerk naar het plafond heeft gelegd dan hebben jullie helemaal gelijk. Maar dat is wel een aanname waarop je dus een volledig advies geeft.
Met drie AP's in een huis denk ik dat het wel goed komt ongeacht de plaatsing.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:13
eagle00789 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 08:10:
Wat je kunt doen is je DHCP pool zetten op 192.168.1.20 t/m 192.168.1.100 bijvoorbeeld en alle vaste apparaten waar een statisch adres aan wilt geven, geef je een adres tussen de 1 en 20:
router: 192.168.1.1, printer: 192.168.1.2, camera, 192.168.1.3, nas: 192.168.1.4
Heb het voor mezelf nog anders gedaan..
• 192.168.1.1-192.168.1.10 router-switches-AP's (en Unifi controller pc)
• 192.168.1.11-192.168.1.20 AV-apparatuur (AV-receiver/BD-speler/TV/Humax Decoder/etc)
• 192.168.1.21-192.168.1.30 Vaste pc's en paar hobby servertjes e.d.
• 192.168.1.51-192.168.1.100 DHCP-pool voor de "mobiele apparaten"

Iedereen kan zelf z'n indeling maken natuurlijk, ik vond dit persoonlijk wel fijn werken.. kan ik makkelijk de apparaten onderscheiden w.b.t. IP-adres en evt. ook makkelijk blokkeren o.i.d. (bijv. hele selectie AV apparatuur in 1x blokkeren, want ik weet de range)

Zo kan je natuurlijk nog veel meer selecties maken en voor jezelf de vraag hoever kan/wil je gaan ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 10:37
Annuk schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 16:34:
[...]

Heb het voor mezelf nog anders gedaan..
• 192.168.1.1-192.168.1.10 router-switches-AP's (en Unifi controller pc)
• 192.168.1.11-192.168.1.20 AV-apparatuur (AV-receiver/BD-speler/TV/Humax Decoder/etc)
• 192.168.1.21-192.168.1.30 Vaste pc's en paar hobby servertjes e.d.
• 192.168.1.51-192.168.1.100 DHCP-pool voor de "mobiele apparaten"

Iedereen kan zelf z'n indeling maken natuurlijk, ik vond dit persoonlijk wel fijn werken.. kan ik makkelijk de apparaten onderscheiden w.b.t. IP-adres en evt. ook makkelijk blokkeren o.i.d. (bijv. hele selectie AV apparatuur in 1x blokkeren, want ik weet de range)

Zo kan je natuurlijk nog veel meer selecties maken en voor jezelf de vraag hoever kan/wil je gaan ;)
Wat dan eigenlijk nóg beter is, gewoon VLAN's gebruiken! Natuurlijk moet er dan wel weer een router & switch met VLAN ondersteuning aanwezig zijn, maar dan werkt het wel allemaal super. Gebruik het zelf ook. 10.0.0.0/24 voor Management, dus Router/firewall, switches, accesspoints, 10.0.1.0/24 voor "home", dus de NAS, de printer, mobiele apparaten, desktop PC's etc. en dan heb ik als laatste nog een 172.16.0.0/23 voor het gastnetwerk, zowel draadloos als bedraad.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:13
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie totaal geen voordeel van VLAN's in huiselijk gebruik zoals jij het beschrijft. Enkel voor het gastnetwerk heeft een voordeel.

Ander scenario is als het TV signaal door de provider over een aparte aansluiting uitgestuurd wordt.
Maar waarom switches en accesspoints in een ander VLAN plaatsen? Je hebt toch volledige controle over wie er op je netwerk actief is? Je maakt het gewoon onnodig complex en uit niets blijkt dat de TS een nieuwe hobby zoekt, die wil gewoon een goed werkend netwerk hebben.
Pagina: 1