Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:33
Heb een nogal 'vreemde' situatie waar ik niet het antwoord op kan vinden en ook niet krijg.

Momenteel huur ik een woning van een woningbouwvereniging. Deze woning verlaat ik begin maart dit jaar omdat we een huis hebben gekocht. Nu heb ik vandaag een aanslag gekregen van de BSR omtrent gemeentelijke belastingen: waterschap ingezetenen en rioolheffing.
Deze belastingen betaal je een jaar voorruit en baseren ze op de GBA (gemeentelijke basisadministratie) met als peildatum 1 januari, ze noemen het 'tijdstipvakbelastingen'. Het betekent dus dat als je op 1 januari een woning bewoont, je een jaar voorruit betaald.

Het probleem zit hem in het feit dat ik bij de notaris kosten koper betaal. De kosten koper bevatten echter OOK de waterschaplasten. Deze kosten worden door de notaris geind omdat de huidige bewoner deze ook al een jaar voorruit heeft betaald (de gemeentelijke belastingen zoals ik die voor mijn huurwoning betaal).

Waar het dus op neerkomt: ik betaal een jaar lang gemeentelijke belastingen voor mijn huurwoning en ook voor de nieuwe woning.

De woningbouw snapt hier niets van en de BSR kan mij telefonisch niet het gewenste antwoord voorzien.

Ik snap dat het logisch is dat je de gemeentelijke belastingen bij het verkopen van een woning verrekent met de nieuwe koper, maar als je huurt ben je genaaid (of de nieuwe eigenaar heeft geluk want die betaald dat jaar niets).

Ik ben erg benieuwd of ik iets over hoofd zie want ik begrijp de hele logica niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:19
Als het goed is betaal je bij de notaris enkel de gemeentelijke belastingen voor de rest van het jaar - NIET het volledige jaarbedrag van de vorige bewoners van je nieuwe huis. Maar bel de notaris, die kan het wellicht beter uitleggen. Jij betaald & bepaald de notaris, dan mag 'ie ook wat doen voor het geld. :)

Hoe het met de belastingen over je huurwoning zit kan ik je niet vertellen - lijkt mij iets wat je niet bij de woningbouwvereniging moet navragen, maar bij de gemeente (of nogmaals bij de BSR vragen).
Hou de vraag vooral simpel: "ik betaal een jaar vooruit. Krijg ik een deel terug als ik tussentijds verhuis?"

[ Voor 6% gewijzigd door vanaalten op 30-01-2017 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Er is vziw wettelijk niets vastgelegd in zo'n situatie, maar de vraag is al eerder langsgekomen ;) Zoekt en gij zult vinden. De regels verschillen per gemeente, per koop- en per huurcontract.

vwiw...Toen wij onze huurwoning verlieten voor een andere gemeente werd één en ander niet verrekend. Wij hoefden niets bij te betalen bij de kk, maar kregen ook niets terug van de verhuurder. Wat je trouwens bij moet betalen bij de kk ben je zelf bij geweest, want dat was vziw volledig tussen koper en verkoper. Had je misschien iets beter op moeten letten toen je het contract tekende?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:07

Gotiniens

Fairly odd Tim

Ik zit toevallig ook in deze situatie, en mij viel hetzelfde op. Wij hebben gebeld naar het waterschap en zij gaven wel een duidelijk antwoord.

De waterschapsbelasting bestaat uit 2 componenten:
1 het bewoners deel, bestaande uit 2 posten, watersysteem heffing en de zuiveringsheffing.
2 het eigenaars deel, geen idee waar dat uit bestaat ;)

Het bewoners deel heb je nu een nota van ontvangen, en moet je gewoon betalen. Dit neem je mee naar je nieuwe adres.

Het eigenaars deel betaal je als onderdeel van de kosten koper bij de overdracht van het huis. Dit is als het goed is naar rato van hoeveel maanden er nog over is in het jaar.

P.s. dit is hoe het aan ons is uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Bedankt voor jullie antwoorden :). Het klopt inderdaad dat we maar een restant van het jaar betalen. Ook is het inderdaad zo dat dit per gemeente verschilt. Ik verhuis binnen dezelfde gemeente dat wel.

Vreemde is wel dat ik me niet zo goed meer kan herinneren wat er is afgesrpoken wbt kk. Ik weet dat we met de makelaar hier wel over hebben gesproken. Ze heeft ons ook ingelicht over dat ozb en andere zaken betaald moeten worden wbt het resterende jaar. Overigens is het mij niet duidelijk geweest je hierin kan 'onderhandelen'.

Wat Gotinies zegt kan inderdaad kloppen. Als ik dat lees komt het overeen met wat de BSR mij heeft geprobeerd uit te leggen...dacht ik. Ze waren niet heel erg duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:24
Mocht het helpen, dit is wat de BSR mij in rekening bracht voor 2015 (hier komen wonen per juli, huurwoning):

Afvalstoffenheffing 20-07-2015 / 31-12-2015 € 46,22
Zuiveringsheffing Woonruimten 20-07-2015 / 31-12-2015 € 22,78

2016:

Afvalstoffenheffing aantal aanbiedingen 20-07-2015 / 31-12-2015 € 19,20
Afvalstoffenheffing 01-01-2016 / 31-12-2016 € 116,96
WaterSysteemHeffing Gebruikers 01-01-2016 / 31-12-2016 € 81,14
Zuiveringsheffing Woonruimten 01-01-2016 / 31-12-2016 € 54,62

En voor 2017:
Afvalstoffenheffing aantal aanbiedingen 01-01-2016 / 31-12-2016 € 43,20
Afvalstoffenheffing 01-01-2017 / 31-12-2017 € 134,99
WaterSysteemHeffing Gebruikers 01-01-2017 / 31-12-2017 € 83,81
Zuiveringsheffing Woonruimten 01-01-2017 / 31-12-2017 € 53,98

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
STIMPPYYY schreef op maandag 30 januari 2017 @ 23:17:
Vreemde is wel dat ik me niet zo goed meer kan herinneren wat er is afgesrpoken wbt kk. Ik weet dat we met de makelaar hier wel over hebben gesproken. Ze heeft ons ook ingelicht over dat ozb en andere zaken betaald moeten worden wbt het resterende jaar. Overigens is het mij niet duidelijk geweest je hierin kan 'onderhandelen'.
Hier zit 'm dan ook de crux. Je betaald bij als huurder het deel voor de bewoner wat voor het hele jaar is. Deze krijg je in het voorjaar iets wat niet verlegd wordt doorgaans richting de volgende huurder.

Bij het kopen van een pand is het doorgaans normaal dat de verkopende partij dat betaald tot de overdracht van de sleutel. Dus de resterende dagen/maanden worden verrekend met de totale som. Dit is uiteraard onderhandelbaar maar voor velen eerder een post waar niet echt over nagedacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:14
n4m3l355 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 05:50:
[...]

Hier zit 'm dan ook de crux. Je betaald bij als huurder het deel voor de bewoner wat voor het hele jaar is. Deze krijg je in het voorjaar iets wat niet verlegd wordt doorgaans richting de volgende huurder.
[...]
Wat bedoel je precies met dit stukje? Ik kan er niet helemaal wijs uit worden :P
Ben wel benieuwd, want zit zelf ook in de situatie dat ik van een huurwoning naar een koopwoning ga. De rekening voor de riool- en afvalstoffenheffing is voor onze huurwoning ook net op de mat geploft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Krijg net een bericht van Munitax en daar geldt nu dus hetzelfde voor. De OZB belasting. Deze betaal ik dus ook gewoon terwijl ik bij de notaris hier ook al voor betaal in de nieuwe woning. Gek eigenlijk, begrijp ik helemaal niet omdat het al betaald is op het nieuwe adres door de huidige eigenaar. Er staat op de site van Munitax dat ald je binnen dezelfde gemeente verhuist, de aanslag met je mee verhuist. Kortom hier veranderd niets aan. Dus in the end betaal je hier ook dubbel voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Ok, ik ben erachter hoe het nu zit. Eigenlijk is het heel eenvoudig. Je betaald voor een huurwoning alleen gebruikersbelasting (geldt ook voor waterschaplasten) en geen eigenaarsbelasting. Dit betekent dus dat je bij de notaris de eigenaarsbelasting betaald aan de verkoper voor het deel van het jaar dat jij er woont. Je betaald dus geen gebruikersbelasting. Deze verhuist in mijn geval mee. Denk dat als je naar een andere gemeente gaat er een verrekening plaatsvindt en de aanslag opnieuw komt.

Dus volgend jaar ben ik bewoner van het pand en betaal ik in de aanslag 1) gebruikersbelasting, 2) eigenaarsbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 725495

OZB betaal je bij overdracht van het huis via de notaris, daarvoor krijg je dit jaar niet nog een nota van de gemeente. Het gedeelte Waterschapsbelasting voor eigenaren betaal je ook via de notaris, dit komt door de pijldatum van 1 januari.

Waterschapsbelasting voor bewoners alsmede rioolheffing worden niet via de notaris verrekend. Dit dient iedere belastingplichtige zelf te voldoen, jij woonde al in dezelfde gemeente, dus dat zou de minste rompslomp moeten geven. Betaal deze belastingen ook vooral niet via notaris, dan is de kans groot dat je dubbel gaat betalen.

Bij overdracht betaal je in principe dus alleen OZB, en het eigenaarsgedeelte Waterschapsbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vadecium
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-06 21:49
Bij het verhuizen naar een andere gemeente moet je de waterschapsbelasting gewoon betalen, maar kan je het geld voor een deel terugvragen en betaal je alleen de maanden dat je in de gemeente hebt gewoond. Dan krijg je het geld van de rest van het jaar gewoon teruggestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Okay, het is in ieder geval duidelijk nu. Morgen is de overdracht, dus zal goed de kosten koper in de gaten houden. Heb in ieder geval de kosten koper vooruit betaald. Ik ga ervan uit dat het inderdaad alleen de eigenaarskosten zijn. In mijn situatie betreft het ook nog een bijzonder geval omdat de woning gesplitst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
ThinkPadd schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 09:03:
Wat bedoel je precies met dit stukje? Ik kan er niet helemaal wijs uit worden :P
Ben wel benieuwd, want zit zelf ook in de situatie dat ik van een huurwoning naar een koopwoning ga. De rekening voor de riool- en afvalstoffenheffing is voor onze huurwoning ook net op de mat geploft.
Voor waterschap/rioolrecht (afhankelijk per gemeente) is +- de helft voor de eigenaar (ook zo gedefinieerd) en +- de helft kan voor de huurder zijn, sommige gemeentes sturen dit ook naar de eigenaar. Zo ontvangt de desbetreffende medio Feb. de aanslag voor het gehele komende jaar. Dus als jij eruit gaat in Jun. krijg je mits je de aanslag ontvangen hebt als huurder zijnde, dit deel niet terug van de volgende huurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-06 15:41
Volgens mij doet bijna iedere gemeente het anders. De één is coulant en rekent netjes naar ratio, ook al ben je huurder. Bij de ander maakt het niet of je huurt of koopt: je betaalt de volle mep.

Ik ben in juni 2013 van een huurwoning verhuist naar een koopwoning, beiden in dezelfde gemeente. In maart dat jaar heb ik de gemeentelijke belasting voor huurders voor 2013 betaald aan bs-ob (de instantie die de belasting int) in de veronderstelling dat ik de helft later dat jaar terug zou krijgen. En bij de notaris heb ik tijdens de overdracht de belasting voor kopers voor ná juni 2013 betaald voor de koopwoning aan de verkoper, geheel zoals het hoort. Toen ik vervolgens contact nam met bs-ob om te vragen hoe ik een deel van de belasting betaald voor de huurwoning terug kon krijgen, kwam ik van een koude kermis thuis: dat was niet mogelijk. Reden: degene die geregistreerd staat op adres x (en dat betreft een huurwoning), moet de belasting betalen voor het hele jaar. En nu komt het: degene die naar dat adres verhuist ná 1 januari, hoeft niets te betalen. De vorige bewoner heeft immers al betaald. De instantie bs-ob zei bovendien tegen mij: het is zelfs voordelig om vroeg in het jaar (bijv. 3e week van januari) een huurwoning te betrekken. Ook moest ik van 'geluk' spreken dat ik geen aanslag kreeg over de periode ná juni 2013 voor de koopwoning (hoewel ik dat had verrekend met de verkoper en deze al de aanslag had betaald aan bs-ob).

Ik heb er diverse telefoontjes over gepleegd, heel veel mailwisselingen over gehad, maar het geld kreeg ik niet terug. Het is kennelijk heel moeilijk de naar het adres verhuizende huurder een aanslag naar ratio te sturen en de vertrekkende huurder het bedrag naar ratio terug te geven. Uiteindelijk heb ik mij er bij neergelegd dat ik voor 2013 1,5 belastingaanslagen heb betaald. Aan de andere kant: ik was in oktober 2008 naar die huurwoning verhuisd. In oktober, november en december hoefde ik niets te betalen (de vorige bewoner had dat immers gedaan).

Het is voor gemeenten mijns inziens erg moeilijk om bewoners naar ratio te laten betalen. De logica ontbeert het hun. Mijn advies: zoek de regeltjes uit en houd in je achterhoofd dat je met een bureaucratisch gedrocht te maken hebt, waarbij je zeer waarschijnlijk jouw recht niet zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
@Mustisen theoretisch is het eigenlijk heel eenvoudig wanneer het een gemeente is die de huurders ook een deel opstuurt. Ze kunnen namelijk eenvoudig na ratio per in/uitschrijving bepalen wanneer iemand al dan niet daar is. Uiteindelijk is de belastingdienst ook in staat om dit te doen voor subsidies.

Maar helaas zijn de gemeentelijke organisaties zoals in het zuiden de BSGW uitermate slecht georganiseerd. Ik heb een aantal panden en ben letterlijk iedere maand wel weer met hun in conclaaf over een foute aanslag. Zo sturen ze mij ook rekeningen des huurder op of wanneer de huurder vertrekt en niet tijdig hun eigen register bijwerken sturen ze mij de rekening maar op. Nog mooier wanneer ze vervolgens met deurwaardes ed gaan liggen dreigen. Iedere maand weer. Prutsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-06 15:41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Het is toch heel eenvoudig. Je laat huurders/bewoners per maand betalen of zie ik nu beren op de weg. Het zijn toch immers tussenpartijen die dit in opdracht van de gemeente verzorgen? De koper en huurder gaan altijd via fe GBA. Dus kwestie van automatisch GBA uitlezen en gaan? Moet tegenwoordig toch makkelijk kunnen allemaal? voor huurders lekker de aanslagen sturen naar de verhuurder of woningmaatschappij die het vervolgens kunnen doorbelasten in de huurprijs of ten tijde verzorgen dat er niemand woont en later op de nieuwe huurders verhalen (ok, dan betaal je wel voor iets wat je niet had, misschien ook lullig).
Pagina: 1