In Game Development is bijzonder weinig werk te vinden: er is niet superveel werk. En bovendien zijn er heel veel studenten die een dergelijke vooropleiding hebben afgerond: er is erg veel aanbod. Als je aan Game Development begint om later een plekje te vinden bij bedrijven zoals Ubisoft of Guerilla Games, dan haal ik je liever nu uit de droom: de kans dat dat lukt is echt extreem klein.
Je kan dan beter gaan voor software engineering, applicatieontwikkelaar, (web)developer - die kanten op. Wellicht vind je dat ook leuk vind, terwijl je een veel bredere keuze hebt onder werkgevers. Ook als je later de gaming industrie in wil gaan zou ik eerder zo'n opleiding adviseren en dat in je vrije tijd combineren met het maken van spelletjes/apps/games, netwerken met de juiste mensen en heel veel geluk hebben
Zoals eerder genoemd is er weinig vraag naar MBO-ICT'ers. Zoek maar eens rond op wat vacaturesites: vaak is HBO het minimale wat word vereist. Wil je de IT-kant in, dan is het denk ik erg belangrijk om voor een HBO diploma te gaan.
Voor jou zijn er twee opties: de HAVO afronden of doorstromen vanaf MBO. Over het algemeen is het dan verstandiger om eerst de HAVO af te ronden, zodat je bredere mogelijkheden openhoudt.
Geen enkele hogeschool maakt je vast aan een taal. Ik heb zelf een tijdje op Windesheim (Zwolle) en de Hanzehogeschool (Groningen) meegedaan: Windesheim is meer C en Windows-oriënted, terwijl we in Groningen meer doen met Java. Maar uiteindelijk ga je er achter komen dat die talen toch best veel op elkaar lijken en dat je geen taal leert, maar hoe systemen nou écht werken.
Taal is maar een syntax. Welke syntax je als eerste leert maakt echt niet zoveel uit, en een beetje werkgever wil er echt wel in investeren om je beter verder op te leiden, als jij je voorkennis uit je HBO-studie maar hebt. Sterker nog: veel detacheerders doen dat standaard.
En kom op, een Windows Phone?