DexterDee schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:14:
[...]
Okay, dat was wat kort door de bocht van mij. Lage frequenties werken inderdaad beter dan hoge frequenties. Dat gezegd hebbende wordt white noise op een frequentie (ongeveer) gelijk aan de menselijke stem (85 - 255 Hz) vele malen beter gefilterd dan diezelfde menselijke stemmen en dat was een beetje mijn punt.
Ik weet niet zo goed waar dit heengaat, maar het idee van ruis is toch juist dat het onvoorspelbaar is? Als het goed is is het ook niet repetitief. Wat wel zo is, is dat praktische ruis een crest factor heeft en daarme wordt op macro schaal de "envelope" vrij glad, dus het klinkt, gedempt of niet vrij monotoon. Als het geluid een veel hogere dynamiek heeft zal het herkenbaarder blijven, zeker omdat mensen sowieso stemmen beter herkennen dan ruis.
Dat gezegd hebbende, het zou een leuk testje zijn om dit zelf eens te proberen.

Met Audacity kun je alles zo maken.

Als je een stem door een 85-255 Hz bandpassfilter heentrekt houd je overigens niet zo heel veel meer over, net zoals bij de ruis trouwens.
Dat heeft dus wel degelijk met voorspelbaarheid te maken. Het is zoals je ongetwijfeld weet technisch (en natuurkundig?) niet mogelijk om opgenomen geluid zonder vertraging om te zetten in tegengeluid. Al het tegengeluid wat geproduceerd wordt is dus een voorspelling van geluid dat een X aantal milliseconden in de toekomst gaat plaatsvinden. En dat gaat logischerwijs beter als er een voorspelbaar patroon in het geluid zit. Overigens raakt dit wel weer je eerste punt met betrekking tot laagfrequent geluid. Dat heeft een langere golflengte en is dus beter voorspelbaar.
Analoog kun je het toch verdomde snel maken. Zolang er geen opslag/buffer nodig is voor signaalconversies/berekeningen ben je zo snel als de bandbreedte van je componenten. Opamps en dat soort spullen vinden honderden kilohertzen of zelfs megahertzen niet zo'n probleem als het moet. De microfoons die het geluid moeten opnemen zitten natuurlijk eerder aan hun limiet, zeker in een praktische toepassing zoals ik eerder beschreef.
Als het eerst naar digitaal moet voor alle berekeningen en daarna weer snel terug naar analoog dan is er vast een vertraging van het hele systeem die ik niet ken. Maar deze moet je dan overkomen door je microfoon verder naar achter te zetten dan je speaker ofzo als de delay dat toelaat.
Anyway, ik heb de Bose QC25 gemeten op de demping met een sinustoon van rond de 105 dBSPL, zowel met alleen de koptelefoon op een kunstoor geplaatst (passieve demping), en met active noise control (ANC) aan. In het groen zie je dan de bijdragen van ANC, die rond 1 kHz bijna tot 0 gereduceerd is.
Rond 130 Hz een indrukwekkende demping van over 40 dB!