Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

vandaag heb ik de benQ 27" GL2760HE binnen gekregen, nadat ik al een tijdje hetzelfde scherm heb en er zeer tevreden mee ben heb ik besloten om er nog een te kopen, alleen tot mijn verbazing zie ik duidelijk kleurverschil tussen beide schermen. Ze zijn het zelfde model alleen de ene heb ik in Augustus gekocht en de andere heb ik vandaag binnen gekregen.

Wat er ook anders is, is dat ik de een aan heb gesloten met HDMI (hierop zijn de kleuren naar mijn mening het minst mooi) en de ander is aangesloten met VGA.

Komt het kleurverschil door dat de ene ouder is dan de andere of ligt het ergens anders aan?
Ik heb ze ook precies hetzelfde ingesteld.

Hopelijk kan een van jullie mij helpen en heb ik genoeg informatie gegeven.

Beste antwoord (via Verwijderd op 30-01-2017 22:56)

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:20
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:47:
[...]

Nou ik heb een HDMI port en een VGA port, thats it. Mar ik kan wel kijken voor een VGA > DVI kabeltje. (Als dat gaat helpen?)
Nee dat helpt waarschijnlijk niet, VGA is een analoog signaal en zal daardoor altijd wat vertekent beeld geven t.o.v. een volledig digitaal signaal. De reden dat jij het VGA signaal mooier vind, wordt mogelijk veroorzaakt door dat bijvoorbeeld de kleuren wat meer verzadigd zijn (dus niet kleurgetrouw) of omdat je voor het analoge/VGA-input een ander RGB profiel in de monitor ingesteld hebt staan.

Sluit je de schermen aan op een laptop? Anders is een goedkoop videokaartje met 2x hdmi/dvi een mogelijkheid. Beeld zal ook altijd scherper zijn met een digitale aansluiting (HDMI,DP, DVI) dan analoog (VGA)

Wat je kan testen is of het kleurverschil meeverhuisd als je de monitors andersom aansluit. Dan weet je vrij zeker of het aan de monitor ligt of aan de aansluitmethode.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Het kan best zijn dat er compleet verschillende panelen in zitten van een andere fabrikant.

Zelf heb ik 2 x G2420DHBL en 2 x G2420HD schermen in beide situaties op zelfde manier aangesloten zit er verschil tussen de schermen/panelen, ja ik kan wat met de instellingen spelen om ze hetzelfde te krijgen. Hierbij heb ik ook nog een XL2411Z welke door b.v. Motion Blur reduction aan te zetten het scherm donkerder wordt/kleuren zowiezo lastig hetzelfde te krijgen zijn.

Ik heb zelfs gezien dat 2 iiyama schermen gekocht op zelfde dag, zelfde fabricagedatum toch verschillende panelen hadden. Ook gehad met Dells.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-09 11:43
Sowieso zou ik mocht er een andere optie zijn een monitor nooit aansluiten via VGA. Dit betreft een analoog signaal waarbij de kwaliteit van het beeld afhangt van de kwaliteit(en dus leeftijd) van de kabel. Dat gezegd hebbende over de goede monitor...

Ik zou het 'color management' programma van Windows 10 doorlopen. Hiermee kun je de beeldschermen kalibreren en de verschillen minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lactaxative schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:39:
Sowieso zou ik mocht er een andere optie zijn een monitor nooit aansluiten via VGA. Dit betreft een analoog signaal waarbij de kwaliteit van het beeld afhangt van de kwaliteit(en dus leeftijd) van de kabel. Dat gezegd hebbende over de goede monitor...

Ik zou het 'color management' programma van Windows 10 doorlopen. Hiermee kun je de beeldschermen kalibreren en de verschillen minimaliseren.
Ik heb geen windows 10 maar ik zie dat het ook op Windows 8.1 bestaat. Bedankt!
Helaas is er geen andere optie dan VGA (op dit moment, ik zal het morgen even navragen aan mijn baas of hij nog een kabeltje over heeft). Anders zal dit DVI worden sinds we dat wel gebruiken op werk.

Zal DVI wel helpen? Al is het wel vaag dat de monitor aangesloten d.m.v. VGA beter beeld geeft (Voor mijn gevoel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 13:54
Ik heb op het werk 2x Dell P2414H die een klein kleurverschil vertonen. Zelfs twee dezelfde panelen hoeven niet exact gelijk te zijn. In het laatste geval is het wel mogelijk dit recht te trekken met ICC profielen of handmatige instellingen.

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | MSI MP341CQPX OLED | Simagic Evo Pro | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Wat prutser zegt kan heel goed aan de orde zijn, dat er verschillende panelen (en/of kalibratie profielen) in de schermen zitten. Veroudering kan ook een rol spelen, maar ik denk dat het vooral wordt veroorzaakt omdat 1 scherm via HDMI is aangesloten en 1 scherm via VGA. Kun je ze niet beide digitaal aansluiten? Bijvoorbeeld HDMI<>HDMI en DVI<>HDMI ?

[ Voor 5% gewijzigd door Grenco op 30-01-2017 21:26 ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:45:
[...]

Ik heb geen windows 10 maar ik zie dat het ook op Windows 8.1 bestaat. Bedankt!
Helaas is er geen andere optie dan VGA (op dit moment, ik zal het morgen even navragen aan mijn baas of hij nog een kabeltje over heeft). Anders zal dit DVI worden sinds we dat wel gebruiken op werk.

Zal DVI wel helpen? Al is het wel vaag dat de monitor aangesloten d.m.v. VGA beter beeld geeft (Voor mijn gevoel)
DVI-D is inderdaad digitaal. Raar dat je geen kabel meegeleverd kreeg bij de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:45
lactaxative schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:09:
[...]

DVI-D is inderdaad digitaal. Raar dat je geen kabel meegeleverd kreeg bij de monitor.
Bezuinigen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
Zover was ik, maar ik vind het ronduit belachelijk slechte service. Ik zou persoonlijk een monitor terugsturen. Nu vertelt de handleiding dat het beter is om DVI-D of HDMI te gebruiken (https://www.megekko.nl/sc...nload=00979732-manual.pdf), en moet je een dergelijke kabel voor een tientje kopen. Sorry hoor, maar ik vind dit afzetterij op een product van 180 euro. Zelfs de kabel voor de monitor speakers moet je blijkbaar apart aanschaffen.

Misschien ben ik gewoon verwend, bij Iiyama en AOC is dit in ieder geval stukken beter geregeld. Als ik zo rond kijk blijken ook Samsung, LG, Dell en Acer alleen VGA mee te leveren. Nou ja, heb ik eindelijk een goede reden om Iiyama en AOC aan te raden.

Sorry TS, ik moest even mijn mening kwijt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

lactaxative schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:35:
[...]

Zover was ik, maar ik vind het ronduit belachelijk slechte service. Ik zou persoonlijk een monitor terugsturen. Nu vertelt de handleiding dat het beter is om DVI-D of HDMI te gebruiken (https://www.megekko.nl/sc...nload=00979732-manual.pdf), en moet je een dergelijke kabel voor een tientje kopen. Sorry hoor, maar ik vind dit afzetterij op een product van 180 euro. Zelfs de kabel voor de monitor speakers moet je blijkbaar apart aanschaffen.

Misschien ben ik gewoon verwend, bij Iiyama en AOC is dit in ieder geval stukken beter geregeld. Als ik zo rond kijk blijken ook Samsung, LG, Dell en Acer alleen VGA mee te leveren. Nou ja, heb ik eindelijk een goede reden om Iiyama en AOC aan te raden.

Sorry TS, ik moest even mijn mening kwijt ;).
Bij mijn 29" ultrawide LG zat netjes een HDMI kabel, maar bij mijn vorige 27" zat inderdaad nog een VGA. Echt zo'n standaard die maar niet dood wil.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lactaxative schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:09:
[...]

Ik kreeg er een VGA kabel bij, alleen op mijn werk liggen nog zat dvi kabels. Dus daar heb ik dan weer een plus punt bij haha

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2017 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Grenco schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:25:
Wat prutser zegt kan heel goed aan de orde zijn, dat er verschillende panelen (en/of kalibratie profielen) in de schermen zitten. Veroudering kan ook een rol spelen, maar ik denk dat het vooral wordt veroorzaakt omdat 1 scherm via HDMI is aangesloten en 1 scherm via VGA. Kun je ze niet beide digitaal aansluiten? Bijvoorbeeld HDMI<>HDMI en DVI<>HDMI ?
Nou ik heb een HDMI port en een VGA port, thats it. Mar ik kan wel kijken voor een VGA > DVI kabeltje. (Als dat gaat helpen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tom. C schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:51:
Ik heb op het werk 2x Dell P2414H die een klein kleurverschil vertonen. Zelfs twee dezelfde panelen hoeven niet exact gelijk te zijn. In het laatste geval is het wel mogelijk dit recht te trekken met ICC profielen of handmatige instellingen.
Maar hoe kan je precies zien welke panelen er in je monitor zitten? Als tussen de instellingen kijk zie ik niks over een paneel (volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1907
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-08 15:11
[...]

Dat gaat niet helpen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
[...]

Nee dat helpt waarschijnlijk niet, VGA is een analoog signaal en zal daardoor altijd wat vertekent beeld geven t.o.v. een volledig digitaal signaal. De reden dat jij het VGA signaal mooier vind, wordt mogelijk veroorzaakt door dat bijvoorbeeld de kleuren wat meer verzadigd zijn (dus niet kleurgetrouw) of omdat je voor het analoge/VGA-input een ander RGB profiel in de monitor ingesteld hebt staan.

Sluit je de schermen aan op een laptop? Anders is een goedkoop videokaartje met 2x hdmi/dvi een mogelijkheid. Beeld zal ook altijd scherper zijn met een digitale aansluiting (HDMI,DP, DVI) dan analoog (VGA)

Wat je kan testen is of het kleurverschil meeverhuisd als je de monitors andersom aansluit. Dan weet je vrij zeker of het aan de monitor ligt of aan de aansluitmethode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Grenco schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:53:
[...]

Thanks ik zal dit zeker morgen even proberen (de monitors andersom aansluiten, ik sluit ze inderdaad aan op een laptop)
Ik weet wel dat mijn monitoren precies hetzelfde ingesteld zijn, alleen ik heb ook totaal geen last van heel erg verschil tussen mijn monitoren qua scherpte. Zijn er nog opties buiten een andere video kaart? Anders moet ik het maar voor een tijdje op deze manier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:59:
[...]

Thanks ik zal dit zeker morgen even proberen (de monitors andersom aansluiten, ik sluit ze inderdaad aan op een laptop)
Ik weet wel dat mijn monitoren precies hetzelfde ingesteld zijn, alleen ik heb ook totaal geen last van heel erg verschil tussen mijn monitoren qua scherpte. Zijn er nog opties buiten een andere video kaart? Anders moet ik het maar voor een tijdje op deze manier doen.
Er zijn USB videoadapters te koop (met HDMI aansluiting), prima voor office/ webbrowsen. Maar daar moet je niet te veel performance van verwachten. (Video lukt waarschijnlijk nog net, maar gaming kun je natuurlijk vergeten)

Ander alternatief (afhankelijk van je laptop) is een dockingstation met meer video aansluitingen (Bij mijn Dell heb ik dan bijvoorbeeld een extra DP en HDMI aansluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Grenco schreef op maandag 30 januari 2017 @ 23:02:
[...]

Er zijn USB videoadapters te koop (met HDMI aansluiting), prima voor office/ webbrowsen. Maar daar moet je niet te veel performance van verwachten. (Video lukt waarschijnlijk nog net, maar gaming kun je natuurlijk vergeten)

Ander alternatief (afhankelijk van je laptop) is een dockingstation met meer video aansluitingen (Bij mijn Dell heb ik dan bijvoorbeeld een extra DP en HDMI aansluiting).
Ik heb ookal eerder voor een dockingstation met meerdere videoaansluitingen gezocht alleen hierbij vond ik alleen dat deze mijn hdmi scherm zal mirroren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Dat schiet dan ook niet op.
Welke laptop gebruik je?

Aangezien je het VGA signaal acceptabel vind, kun je natuurlijk ook proberen het beeld zo goed als mogelijk gelijk te krijgen middels de instellingen vd monitor of in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Grenco schreef op maandag 30 januari 2017 @ 23:38:
Dat schiet dan ook niet op.
Welke laptop gebruik je?

Aangezien je het VGA signaal acceptabel vind, kun je natuurlijk ook proberen het beeld zo goed als mogelijk gelijk te krijgen middels de instellingen vd monitor of in Windows.
Ik heb een Lenovo Z50-70.

Ja klopt. Ik vind het alleen jammer dat ik dan het mooier beeld moet opgeven om het gelijk te krijgen met mijn ouder beeldscherm! Maar dat kon ik misschien al wel verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:45
Ik zou om te beginnen eerst beide schermen even calibreren met bijvoorbeeeld een spyder. De elite versie van de spyder software heeft ook een optie om 2 schermen zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen qua kleur.
Pagina: 1