WiFi range : Powerline of Repeater ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-05 11:09
Ik hoop even dit draadje weer nieuw leven in te blazen :)

Afgelopen jaar zijn we hier verhuisd en lekker bezig geweest in ons huisje uit 1980 om de boel op te knappen. Nu de belangrijkste dingen klaar zijn en we er langzaam aan willen genieten, kom ik er achter dat het wifi signaal in de skaapkamers niet echt bijzonder goed is. Dit is onze situatie nu:
  • Router (Apple Extreme router) staat in de woonkamer vlákbij de trap
  • Direct boven de router (in de grote slaapkamer, 2 meter omhoog en door beton) is het bereik al matig
  • In de 2e en 3e slaapkamer aan de voorzijde van het huis, zo'n 5m afstand en door een betonnen plafond én muur, is het bereik er nauwelijks.
Kortom: wifi is om te huilen op de eerste verdieping. Het jammere is dus dat alle muren al netjes gesaust zijn en we geen sleuven kunnen maken voor een extra kabel. En extra kabels trekken door bestaande buizen gaat helaas niet omdat deze echt vol zitten met huidige electriciteitskabels... iets wat ik over een paar jaar hopelijk eens helemaal opnieuw wil gaan aanleggen.

Vooralsnog zoek ik dus een tussenoplossing. Wifi repeaters hoor ik minder snel goede verhalen over dan powerline adapters, dus het zal vooralsnog een powerline adapter worden.

Bij de router zou deze powerline adapter worden aangesloten op een stekkerdoos... óók niet optimaal, dat weet ik, maar helaas het enige stopcontact wat beschikbaar is. Gamen en zware films downloaden e.d. hoeft allemaal niet, maar wat ik graag zou willen weten: is het signaal snel en stabiel genoeg voor wat emailen, Youtuben en muziek streamen?

Ik zit overigens te denken aan dit setje: https://www.routercenter....p-link-tl-wpa4226kit.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@joramoudenaarde: Het zal zeker snel genoeg zijn. Ik heb een oude max85mbit Powerline die zeer stabiel mijn mede8er serveert en naar boven heb ik (ook alweer ruim vijf jaar) nieuwere 200MBit Devolo's gaan die zeer goed werken. Het is zeker een extra 'item' i.g.v. kleine storingen, dus als 100% stabiliteit je grens is moet je verder zoeken. Maar ik vind het voor de prijs sowieso de moeite van het proberen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:05

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik heb zelf na heleboel gedoe met wifi wat nooit lekker bleef werken en om de haverklap eruit vloog (ik verdenk nog steeds het Cisco modem van Ziggo), de stap genomen om powerline te proberen. Ik heb gekozen voor de D-Link Powerline AV2 2000 en ben hier nog steeds heel tevreden over. Ping is goed, snelheid is goed (mijn 150Mbit van Ziggo haalt hij) en werkt sinds ik hem heb aangesloten probleemloos. Nog geen uitval gehad.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Goh, dat zijn best goede berichten eigenlijk. Maar inderdaad... ik hoef er niet mee te gamen of grote bestanden mee te downloaden. Als ik af en toe een filmpje van de NAS die beneden bij de router staat kan kijken, en verder meer dan ±1 streepje aan wifi verbinding heb boven voor wat internetten op de tablet, dan is het al snel goed. Is het zelfs beter dan dat, dan is dat mooi meegenomen en kan ik af en toe de PS4 gebruiken samen met een beamertje die ik via Ebay heb gekocht :D

Hebben jullie die powerline adapter op een wandcontactdoos aangesloten of toevallig ook op een stekkerdoos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:05

TTLCrazy

Listen to Frankie

Op een wand contactdoos. Het wordt afgeraden om deze via een stekkerdoos aan te sluiten. Ik heb beide adapters trouwens niet op een geaard stopcontact aangesloten. Ik had er eerlijk gezegd minder van verwacht. Op internet hoor je echt zoveel verhalen dat er storingen zijn en slechte snelheid etc. Wellicht heb ik geluk gehad in mijn situatie.

[ Voor 59% gewijzigd door TTLCrazy op 30-01-2017 17:04 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-05 23:38
Het hangt echt puut af van je situatie, bij mij thuis werkte de powerlines ook goed genoeg, maar sindskort heb ik Accesspoints geplaats en dat werkt echt duizend keer beter. Powerline werkte ook goed, maar het is nu met de accespoints veel stabieler. De zolder lag overhoop dus dat was het perfecte moment om de accesspoints bij mij thuis te plaatsen. Je moet er net de gelegenheid voor hebben.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:50
Powerline KAN goed werken. Echter, het is helemaal afhankelijk van de situatie. Het is relatief gevoelig voor storingen. Wat nu prima werkt kan morgen ineens ruk zijn.
Een brakke adapter ergens in de muur kan al zorgen dat het spul overhoop ligt.

Een repeater kan, maar dat komt de snelheid niet ten goede. Je moet wel een fatsoenlijk signaal, en daarnaast is wifi een half-duplex medium. Wat zou kunnen is met 5Ghz een 'uplink' maken en met een eigen 2.4Ghz radio het lokale wifi verzorgen.

De beste optie is een kabel leggen. Kan niet bestaat niet, niet willen wel. Denk creatief: Luchtleidingen, langs radiatorleidingen enz.
Heb je een coaxkabel liggen naar de zolder? Dan is Moca(2) een betere optie. Na een kabel is dat (imho) een hele stabiele optie.

Powerline is de 3e optie. Maar zoals gezegd van veel factoren afhankelijk. De doorvoer van een Homeplug AV2 setje is op zich prima, maar voor MIMO heeft ie wel de aardedraad nodig. Zonder de 3e draad is het investeren daarin zinloos. En idd, niet in verlengdozen maar direct in de wand.
Ik heb bv zelf prima ervaringen met de Ziggo Wifipunt-via-het-stopcontact. Dat is een prima werkend AV2 mimo setje met een dualband AC accesspoint.
Als Ziggo klant kun je die goedkoop scoren (99 eur)

Repeaters zijn naar mijn mening een last resort.

Dat TPLink ding zou ik niet doen. Voor <30 eur meer heb je een AV2 ding met MIMO en een dualband AC accesspoint.

Een 500Mbit powerlinesetje met een 2.4Ghz singleband AP zou ik anno 2017 niet kopen. Kwa powerline zou het nog kunnen als je geen randaarde hebt, maar als dat er wel is zou ik zeker voor een nieuwer ding gaan. 2.4Ghz-only is anno 2017 zoiezo een achterhaalde investering.

wacht op Dion_b die veel beter onderbouwde verhalen kan maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
Als ik een kabeltje door had kunnen trekken zou ik 't ook absoluut doen. Maar tenzij ik 't lelijk wil doen met een zichtbaar kabeltje langs de trap omhoog, of de pas gesauste muren weer kapot maken door een sleuf te leggen en een nieuwe leiding te plaatsen, is dat voor mij helaas geen optie. De leidingen die er al liggen zitten zo tjokvol met electrische kabels dat hij daar ook niet tussen zou passen, en jammer genoeg heb ik ook geen coax-aansluiting boven om zo'n combi-kabel door te trekken. :(

M'n TV hoek, waar dus ook de router staat, heeft welgeteld 1 stopcontact. Daar zou ik natuurlijk een dubbele contactdoos in kunnen plaatsen, ware het niet dat hij direct achter de TV zit en deze tegen de muur hangt... en er dus fysiek geen ruimte is voor zo'n dubbele contactdoos. Wil ik die tóch in een contactdoos hangen, dan heb ik dus én alsnog een ethernetkabel door het huis lopen, én zo'n Powerline op elleboog-hoogte hangen. Het is een jaren '80 huis, dus alle stopcontacten zitten altijd in het zicht.

Vandaar dat ik een "ok" tussenoplossing zoek voor boven. Goed genoeg signaal, maar het hoeft ook niet de beste oplossing te zijn. Dat ga ik wel doen als ik, met het verbouwen van de keuken, ook gelijk alle electra opnieuw wil aanleggen door de rest van het huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-05 19:04

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Neem er waar je een stekker in kan doen, dan is dat bij de tv opgelost. Bijvoorbeeld de 1200 serie van devolo.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Daar heb ik ook naar zitten kijken, maar ik heb daar fysiek geen ruimte voor achter de TV :) Het is echt een beetje jammer, maar die TV's van tegenwoordig zijn zo plat dat als je ze tegen de muur op hangt en er een wandcontactdoos achter zit, dat je maar 1-1,5cm over hebt voor een stekker.

Misschien moet ik anders gewoon wat meer geld uit geven en een nieuwe en sterkere router kopen. Ik heb nu nog een Airport Extreme, maar een Asus RT-AC66U of Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 heeft voor zover ik heb kunnen vinden een stuk sterker signaal, en kost ook geen godsvermogen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik gebruik om dezelfde reden powerline (wifi-dekking slecht en leidingen frezen wordt een te groot project voor het doel). Heb een setje TPlink AV500 in een jaren 60 huis met de adapters over verschillende groepen. Rechtstreeks op het stopcontact haal ik zo'n 90-100Mbit (en iig stabiel de 40Mbit van mijn internetabo). Ik heb het ook een tijd gedaan met een van de ontvangers in een stekkerdoos. Dat ging ook vrij stabiel, echter lever je dan in op snelheid. Ik haalde zo'n 20-30Mbit. Dat was wel meer dan genoeg voor mail, youtube of thuiswerken via een vpn.

Als je het via een stekkerdoos aansluit moet je even testen met verschillende exemplaren, want soms zit er volgens mij een filter oid in, waardoor het niet goed werkt.

Zou het gewoon proberen met zo'n goedkoop AV500 setje. Aan die 50 euro kun je geen buil vallen. En als het echt niet werkt kun je het bij zaken als mediamarkt gewoon weer terugbrengen.

[ Voor 11% gewijzigd door Palomar op 31-01-2017 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
Zit wat in :) Ik ben altijd een beetje tegen het doen van halve oplossingen, en niet tegen het iets meer uitgeven aan iets wat dan wél beter werkt, maar meer geld uitgeven aan iets als dat echt niet nodig is vind ik ook weer zo zonde. En die Powerline adapters lijken in theorie zo'n mooie oplossingm, vandaar :)

Ik ga er eens wat meer in duiken, bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-05 10:12
Ik heb zelf ook een hele tijd baggere wifi gehad op de bovenverdieping (1e verdieping, en zolder). De wifi kwam van de Wifi-Modem van Ziggo. Ik heb nu ongeveer een half jaartje een Asus RT-AC66U welke eerst als access point heeft gedraaid (Met wifi van ziggo uit) maar sindskort als router draait. Dit is echt een verademing... De wifi op de zolder is nu redelijk, natuurlijk valt hij nog af en toe weg omdat het gewoon een heel erg grote afstand is die hij af moet leggen en daarom heb ik nu uiteindelijk ook nog een kabel getrokken naar de zolder omdat een oude coax kabel (Defect) eruit kon.

Dit zou van jou misschien dus ook een oplossing zijn, het eerst proberen met een betere router (Ik adviseer zelf Asus, maar het is maar wat je zelf fijn vind...) en mocht je dan later de mogelijkheid hebben om een kabel te trekken dan kun je er nog een extra router op aansluiten als Access Point (of als router natuurlijk)

Wat ik wel adviseer is om de software van Asus er gewoon direct af te gooien en er bijvoorbeeld DD-WRT of Tomato op te draaien (Ik draai zelf Tomato). Je krijgt gewoon veel meer mogelijkheden en uiteindelijk ga je dat echt wel merken.

Een powerline heb ik slechte ervaringen mee, dus zou ik altijd afraden als het anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Rik. schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:13:
Wat ik wel adviseer is om de software van Asus er gewoon direct af te gooien en er bijvoorbeeld DD-WRT of Tomato op te draaien (Ik draai zelf Tomato). Je krijgt gewoon veel meer mogelijkheden en uiteindelijk ga je dat echt wel merken.
Tomato of DD-WRT? Ik wist niet eens dat je de complete software van die Asus er ook af kan gooien. Heb je een linkje die je kan aanraden toevallig? Bedoel je deze? https://advancedtomato.com

Dat ziet er namelijk wel érg goed uit vergeleken met die 1990-interface van Asus die ik op Youtube heb kunnen vinden. Ik neem aan dat je later ook een reset kunt doen om de originele software weer terug te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

joramoudenaarde schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 07:51:
Daar heb ik ook naar zitten kijken, maar ik heb daar fysiek geen ruimte voor achter de TV :) Het is echt een beetje jammer, maar die TV's van tegenwoordig zijn zo plat dat als je ze tegen de muur op hangt en er een wandcontactdoos achter zit, dat je maar 1-1,5cm over hebt voor een stekker.
NOFI, maar je zou er beter aan doen om voordat je gaat verbouwen na te denken aan connectiviteit. Muren sausen zonder rekening te houden met mogelijke kabels trekken, TV's ophangen en dan pas constateren dat de meest voor de hand liggende connectivity oplossingen niet gaan passen klinkt als pas de put überhaupt zien als het kalf lang en breed verdronken is en er een rare geur van achterin de tuin komt...
Misschien moet ik anders gewoon wat meer geld uit geven en een nieuwe en sterkere router kopen. Ik heb nu nog een Airport Extreme, maar een Asus RT-AC66U of Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 heeft voor zover ik heb kunnen vinden een stuk sterker signaal, en kost ook geen godsvermogen :)
Waar heb je dat gevonden :?

WiFi mag in EU in 2.4GHz maximaal zenden met 100mW, in 5GHz afhankelijk van kanaal en protocol support (DFS, TPC) 200mW tot 1W. Dat geldt voor de genoemde apparaten evengoed als voor de verschillende Airport Extremes.

Sowieso, de beperkende factor bij WiFi is vrijwel nooit hoe hard de AP kan zenden, want client devices, zeker mobiele of IoT-gevallen, zenden veel zwakker terug. AP's onderscheiden zich juist qua ontvangstgevoeligheid.

Zie het als in de meterkast staan en een gesprek proberen te voeren met iemand met zachte stem die boven staat. Als dat moeizaam gaat, helpt dan als jij een megafoon pakt? Nee, dus harder zenden bij WiFi ook niet :z

De apparaten die je noemt zijn ondertussen bijna 4 jaar oud. Ik zou niet snel aanraden om anno 2017 nog in zulke oude ontwerpen te investeren. Je betaalt er nog steeds stevig voor, maar je krijft niets terug qua WiFi wat je niet al voor EUR 50 bij KPN kunt kopen (hun AP heeft echt goede prijs/prestatieverhouding), en het is maar de vraag of ze meer kunnen dan je huidige Airport Extreme. Dat hangt af van exact welke je hebt (gelijk volledige info geven was wel zo prettig geweest...), de oudste zijn sterk verouderd, de meest recente zijn hardwarematig vrijwel identiek aan de routers die je noemt.

Dan nog, al zou je nu een R7800 (meest performante AP van het moment, met QCA9984 chipset, 4x4 MiMo, (werkende!) MU-MiMo en 160MHz support) nemen, het zou dankzij vierde antenne iets betere ontvangstgevoeligheid hebben, maar dat kan magisch de demping door je muren en vloeren niet wegtoveren. Je moet linksom of rechtsom met enige vorm van draadje door die muur heen prikken en aan andere kant een aparte WiFi-netwerk opzetten voor optimale werking.

Je doet er dus veel beter aan een fatsoenlijk AP op te hangen boven en die bedraad aan te sluiten. Als je woning echt uit 1980 komt heb je geheid loze leidingen of leidingen met zooi die je niet gebruikt (nog ergens boven een telefoonaansluiting? Weg ermee en draad gebruiken om UTP te trekken door zelfde leiding).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapotlood
@dion_b: Da's mosterd na de maaltijd. Je kent de situatie niet maar trekt wel conclusies. FIY, ik had méér dan genoeg andere dingen aan m'n hoofd op dat moment, iets waar ik hier verder niet op in ga omdat dat privé is. Ik stel een vraag en hoop daar met wat inzichten van welwillenden hier wat wijzer uit te worden, meer niet.

De info over het bereik van andere routers kun je gewoon via Google vinden, o.a. door te zoeken op "Airport Extreme vs Asus RT-AC66U range" bijvoorbeeld. En ik stel de vraag met bijhorende info natuurlijk niet omdat ik zoveel weet van routers. Maar als de reviews die ik kan vinden aangeven dat het ontvangst van andere routers dan de Airport Extreme wat beter bereik hebben, of dat nou door beam-forming is of signaalsterkte of iets anders, dan klinkt dat bij een semi-leek natuurlijk als muziek in de oren.

Ik heb een Airport Extreme uit ±2010-2011, een plat vierkant model overigens.

Boven heb ik qua loze aansluitingen helemaal niets zitten: geen telefonie, geen coax, geen nutteloze wandcontactdoos. Geloof me, ik heb echt rondgekeken en zou de vraag hier niet stellen als ik, met mijn eigen kennis en kunde, daar niet zelf een antwoord op zou hebben gevonden.

Ik begrijp je reactie, maar je reageert een beetje onnodig vreemd op de manier waarop ik informatie probeer in te winnen. Het kan natuurlijk ook zomaar zo zijn dat ik helemaal niet wist dat het ook aan het signaal van de devices kan liggen dat het ontvangst/bereik tekort schiet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
joramoudenaarde schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 13:47:
@dion_b: Da's mosterd na de maaltijd. Je kent de situatie niet maar trekt wel conclusies. FIY, ik had méér dan genoeg andere dingen aan m'n hoofd op dat moment, iets waar ik hier verder niet op in ga omdat dat privé is. Ik stel een vraag en hoop daar met wat inzichten van welwillenden hier wat wijzer uit te worden, meer niet.
Niet om teveel offtopic te gaan, maar helemaal mee eens. Lees zulk soort 'verwijten' vaker. Ik ben onlangs ook verhuisd en had precies hetzelfde. Je hebt dan wel meer aan je hoofd dan netwerkkabels netjes wegwerken. We hadden 4 dagen klustijd en dan hebben kabels voor je snelle downloads op zolder helaas geen top prioriteit.
joramoudenaarde schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:51:
Zit wat in :) Ik ben altijd een beetje tegen het doen van halve oplossingen, en niet tegen het iets meer uitgeven aan iets wat dan wél beter werkt, maar meer geld uitgeven aan iets als dat echt niet nodig is vind ik ook weer zo zonde. En die Powerline adapters lijken in theorie zo'n mooie oplossingm, vandaar :)

Ik ga er eens wat meer in duiken, bedankt! :)
Het ligt er ook een beetje aan of de gebruikte stopcontacten geaard zijn. Want dan hebben de snellere exemplaren meer nut. In mijn geval heb ik een vrij oude elektrische installatie met weinig geaarde stopcontacten (iig niet waar ik de powerlines aansluit) en mede vanwege het feit dat het niet altijd stabiel werkt heb ik gewoon zo;n goedkoop setje gekocht om te proberen. Doel was om de snelheid van mijn internet abonnement te halen en dat lukt. Ik lees dat dat ook ongeveer jouw doel is. Als je vaak grote bestanden wilt overpompen heeft het wellicht zin om uit te zoeken of een duurdere set niet beter is. Maar de teleurstelling zal dan ook groter zijn als het in jouw huis helemaal niet snel blijkt te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
De snelheid an sich maakt me inderdaad niet écht heel veel uit. Een relatief stabiel en sterker signaal inderdaad wel :) Als ik nu in de 2e slaapkamer zit heb ik nét een streepje, en zelfs dat is als de goden het gezind zijn. In de hoofdslaapkamer (direct boven de router, maar wel door een betonnen vloer) is het op 2.4gHz 1-3 streepjes, en op 5gHz 0-2 streepjes.

Als ik dat naar een wat hoger niveau kan tillen (±3-4 streepjes) tot de tijd dat ik inderdaad alle electra opnieuw ga aanleggen, dan is het voor mij genoeg. Dat de snelheid dan geen 75Mb/s is die m'n provider nu biedt, maar zo'n 37,5Mb/s als de snelheid via Powerline's inderdaad gehalveert wordt, dan is dat meer dan genoeg voor nu :)

En als die huidige electra vervangen wordt wil ik er inderdaad ook voor zorgen dat alles én geaard is (is nu niet overal het geval), én dat ik in de overloop op de vliering een UTP-aansluiting heb zitten voor een accespoint. Dan heb ik overal op de 2e verdieping een goede verbinding en is alles weer netjes opgelost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

joramoudenaarde schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 13:47:
Ik weet op basis van jouw beschrijving genoeg over de technische situatie voorzover hier relevant. Het klopt inderdaad dat ik de achterliggende redenen daar niet voor ken, en dat die er ook niet toe doen - maar besef wel dat de radiogolven in je huis er ook geen boodschap aan hebben. Weten hoe je volgende keer een situatie voorkomt is ook een vorm van wijzer worden, zeker voor een ander die nog overweegt te gaan klussen...
De info over het bereik van andere routers kun je gewoon via Google vinden, o.a. door te zoeken op "Airport Extreme vs Asus RT-AC66U range" bijvoorbeeld.
Bereik van WiFi is sowieso meer dan 300m, en het verschil tussen 300m en 450m ga je - tenzij je in Paleis Soestdijk woont - niet merken. Dat veel reviews dit noemen is vooral kwestie van dat het makkelijk te meten is. Dekking in een normale huissituatie is totaal andere zaak en zeker niet iets waar automatisch de apparaten die het verste reiken ook het beste in doen, en zegt ook al weinig over hoe prestaties zijn in minder schone omgevingen. Enige vergelijking in een review die ik in eerste paar hits vind op de genoemde zoekterm is van HW.info, en hun reviews zijn vrij notoir ivm ontbreken iedere vorm van ruis of verstoring. Relevant als je in hutje op de hei woont, niet zo relevant in de bewoonde wereld - ook al omdat de aanwezigheid van verstoring de rangorde door elkaar gooit. Apparaat met beste bereik en/of dekking zonder ruis zal dat zeker niet automatisch ook zijn als er ruis aanwezig is.

Bovendien: zoals gezegd zijn er veel types AirPort Extreme. Als je een zoekt op "Airport Extreme" vang je resultaten van al die apparaten waarvan overgrote deel niet relevant gaan zijn voor wat jij daar hebt. De vergelijking hierboven is iig met de ME918LL/A, dus zeker niet apparaat wat jij hebt.
En ik stel de vraag met bijhorende info natuurlijk niet omdat ik zoveel weet van routers. Maar als de reviews die ik kan vinden aangeven dat het ontvangst van andere routers dan de Airport Extreme wat beter bereik hebben, of dat nou door beam-forming is of signaalsterkte of iets anders, dan klinkt dat bij een semi-leek natuurlijk als muziek in de oren.

Ik heb een Airport Extreme uit ±2010-2011, een plat vierkant model overigens.
Dat klinkt behoorlijk oud, waarschijnlijk 4e of 5e generatie (MC340LL/A of MD031LL/A), dus WiFi-n maar wel al 3x3 MiMo. Dat maakt het vergelijkbaar met de Asus RT-N66U of Netgear WNDR4300. Qua throughput (snelheid) bij goede verbinding zou je met een nieuwer apparaat meer moeten kunnen halen, maar qua ontvangstgevoeligheid zul je bij een nieuwere apparaat dat ook maar 3x3 is nauwelijks erop vooruit gaan. Dus om die reden een van de 3 a 4 jaar oude ontwerpen die je noemt nemen schiet weinig op.
Boven heb ik qua loze aansluitingen helemaal niets zitten: geen telefonie, geen coax, geen nutteloze wandcontactdoos. Geloof me, ik heb echt rondgekeken en zou de vraag hier niet stellen als ik, met mijn eigen kennis en kunde, daar niet zelf een antwoord op zou hebben gevonden.
Dan wordt een uitdaging dan. Overwogen om iemand via werkspot.nl in te schakelen?
Palomar schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:10:
[...]

Niet om teveel offtopic te gaan, maar helemaal mee eens. Lees zulk soort 'verwijten' vaker. Ik ben onlangs ook verhuisd en had precies hetzelfde. Je hebt dan wel meer aan je hoofd dan netwerkkabels netjes wegwerken. We hadden 4 dagen klustijd en dan hebben kabels voor je snelle downloads op zolder helaas geen top prioriteit.
Volledig begrip voor de drukte bij verhuizingen. Been there, done that, incl peuter die in de weg kroop en nog een kleine op komst om de spanning extra op te voeren. Sterker nog, twee jaar na dato is het nog steeds niet allemaal af hiero, ook niet qua netwerken :X

Maar dat je bij de uitvoering compromissen moet maken, soms genoegen moet nemen met minder of met moeten wachten tot je kans hebt om dingen aan te pakken, betekent niet dat je niets kunt plannen en kop in zand kunt steken en totaal niet vooraf stil staan bij wat nodig cq handig zou kunnen zijn. Dat doen en dan verbazen dat het allemaal niet zo soepel loopt is van zelfde categorie als verhuizen naar droomboerderij in buitengebied en dan raar opkijken dat je maar een paar Mbps over DSL kunt krijgen en geen glas of kabel - of trouwens een wastafel boven willen aanleggen en constateren dat je boven geen waterleiding hebt :') - dat is gewoon onhandig/niet geplanned en daar kun je rustig wat over zeggen IMHO.
[...]

Het ligt er ook een beetje aan of de gebruikte stopcontacten geaard zijn. Want dan hebben de snellere exemplaren meer nut. In mijn geval heb ik een vrij oude elektrische installatie met weinig geaarde stopcontacten (iig niet waar ik de powerlines aansluit) en mede vanwege het feit dat het niet altijd stabiel werkt heb ik gewoon zo;n goedkoop setje gekocht om te proberen. Doel was om de snelheid van mijn internet abonnement te halen en dat lukt. Ik lees dat dat ook ongeveer jouw doel is. Als je vaak grote bestanden wilt overpompen heeft het wellicht zin om uit te zoeken of een duurdere set niet beter is. Maar de teleurstelling zal dan ook groter zijn als het in jouw huis helemaal niet snel blijkt te zijn ;)
Bedenk dat PLC net zoals WiFi gebruikt maakt van OFDM-modulatie en stabiliteit en snelheid dus inwisselbaar zijn. Snel = stabiel, traag = hoogstwaarschijnlijk instabiel - althans, bij zelfde modulatie.

De goedkopere PLC-zooi is vooral verouderde Homeplug AV 1.1. Dat gebruikt alleen de fase-nulpaar voor gegevensoverdracht. Dus inderdaad geen aarde. Nadeel is tweevoudig: 1) helft theoretische throughput tov beide paren tegelijk en 2) overgrote deel van apparaten, dus ook van de troep, zit alleen op fase-nul. Aarde-nul is nagenoeg altijd veel schoner. Gevolg is dus flink minder dan halve snelheid tov MiMo (beide paren) en inherent minder stabiliteit. Het kan goed werken. Ik heb een keer een field trial begeleid met zo'n 100 van die apparaten. 30% leverde een stabiele verbinding waar men tevreden mee was, 35% had een verbinding, maar niet stabiel en/of te traag om mee te werken, 35% had simpelweg geen verbinding. Heb een vergelijkbare trial van G.hn MiMo-apparaten (vgl Homeplug AV 2.0 "1200Mbps" of "2000Mbps") gezien. Daar had 95% van gebruikers een verbinding waar ze tevreden mee waren.

Je wint ook zonder randaarde met een MiMo-set - uiteraard ga je zonder die extra lijn geen tweede datastroom kunnen opzetten, maar de tweede radio vangt alsnog een deel op van het signaal over de ene lijn en mbv antenna diversity kan het de totale ontvansgstgevoeligheid en ruisonderdrukking opschroeven (net zoals het bij WiFi ook helpt om een 2x2 AP te hebben als je met een 1x1 client werkt). Of dat de meerprijs waard is, is een tweede. Het blijven vrij lomp grote apparaten die aardig wat kosten (MiMo begint rond de EUR 70 per 2, EUR 100 als je er ook WiFi ingebouwd wilt) en je hebt nooit garantie dat jij tot de 30% of zelfs tot de 95% gaat behoren. Zorg iig voor mogelijkheid voor kosteloze retour als het niet bevalt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-05 10:12
joramoudenaarde schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 13:11:
[...]

Tomato of DD-WRT? Ik wist niet eens dat je de complete software van die Asus er ook af kan gooien. Heb je een linkje die je kan aanraden toevallig? Bedoel je deze? https://advancedtomato.com

Dat ziet er namelijk wel érg goed uit vergeleken met die 1990-interface van Asus die ik op Youtube heb kunnen vinden. Ik neem aan dat je later ook een reset kunt doen om de originele software weer terug te zetten?
Ik bedoel inderdaad Advanced Tomato. Als je de handleiding volgt dan gooi je de Asus firmware er echt volledig af, met een reset komt deze ook niet terug. Mocht je de Asus firmware terug willen, dan doe je dit op dezelfde manier als dat je Advanced Tomato erop hebt gezet (Rescue mode). De firmware van Asus kun je dan gewoon weer downloaden vanaf hun website.

De Asus firmware is inderdaad een 1990-interface qua hoe het eruit ziet... Tomato heeft ook gewoon veel meer opties, je kunt de complete web usage monitoren (Dus welke sites er bezocht worden), zelf doe ik dat niet omdat ik dat nogal privacy schending vindt. Je kunt gebruik maken van VLAN's, Captive Portal (Voor gasten netwerk) etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@dion_b: Om dan toch maar een klein beetje meer info te geven
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb ook te weinig kaas gegeten van alle netwerk/wifi termen die zich de afgelopen jaren de kop op staken, zoals MiMo e.d. Toen mijn Airport Extreme destijds uit kwam en ik deze kocht had ik me wel wat ingelezen, mede omdat m'n hele huishouden alleen uit Apple spul bestaat. Ik ben ook absoluut niet wars van me meer inlezen in al deze nieuwe technologieën, maar op de een of andere manier is het kwartje rondom technieken zoals MiMo e.d. nog niet gevallen.

En het is ook niet dat ik tegen een uitleg ben, of er op tegen ben dat me verteld wordt dat bepaalde dingen niet goed (of goed genoeg) gaan werken natuurlijk. Dat hoor ik zelfs graag, want zo leer je inderdaad weer wat bij :) Maar de manier waarop dat gecommuniceerd wordt doet natuurlijk ook een hoop, en die vond ik niet echt heel normaal. Maar goed... ik leer graag bij, en als er betere opties zijn dan een Powerline adapter, Wifi-repeater o.i.d., dan hoor ik dat natuurlijk heel graag. Maar als een Powerline adapter een stabiel en sterker signaal de slaapkamers in krijgt, dan hoor je mij niet over de lagere snelheid die daarmee gepaard gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

joramoudenaarde schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:07:
@dion_b: Om dan toch maar een klein beetje meer info te geven

***members only***

Ik heb ook te weinig kaas gegeten van alle netwerk/wifi termen die zich de afgelopen jaren de kop op staken, zoals MiMo e.d. Toen mijn Airport Extreme destijds uit kwam en ik deze kocht had ik me wel wat ingelezen, mede omdat m'n hele huishouden alleen uit Apple spul bestaat. Ik ben ook absoluut niet wars van me meer inlezen in al deze nieuwe technologieën, maar op de een of andere manier is het kwartje rondom technieken zoals MiMo e.d. nog niet gevallen.
Als je dat ding anno 2011 nieuw kocht was het ook los van het Apple-verhaal een prima keus geweest en met Apple hoogstwaarschijnlijk beste optie. Dus toen prima ingelezen. En zelfs nu is het qua dekking iets wat prima kan meekomen en juist de meerwaarde van nieuwe zooi beperkt in jouw situatie. IMHO heb je beter een 3x3 WiFI-n apparaat (zoals dit) dan een el-crappo 1x1 WiFi-ac geval, al beweert die laatste zelfde of hogere theoretische snelheden te ondersteunen ("AC750" kuch :r )
En het is ook niet dat ik tegen een uitleg ben, of er op tegen ben dat me verteld wordt dat bepaalde dingen niet goed (of goed genoeg) gaan werken natuurlijk. Dat hoor ik zelfs graag, want zo leer je inderdaad weer wat bij :) Maar de manier waarop dat gecommuniceerd wordt doet natuurlijk ook een hoop, en die vond ik niet echt heel normaal. Maar goed... ik leer graag bij, en als er betere opties zijn dan een Powerline adapter, Wifi-repeater o.i.d., dan hoor ik dat natuurlijk heel graag. Maar als een Powerline adapter een stabiel en sterker signaal de slaapkamers in krijgt, dan hoor je mij niet over de lagere snelheid die daarmee gepaard gaat :)
Lastige is dat je uitgerekend hier twee apparaten noemt die totaal afhankelijk zijn van de omstandigheden bij jou in huis, resp op je stroomnet cq in de lucht - en dat niemand dus op voorhand kan zeggen of het gaat werken en zo ja hoe. Je kunt beide proberen. Ik geef je weinig kans met de repeater, maar met een - duurdere - dual band repeater maak je nog enige kans op goede verbinding als je hebt op juiste plek (hoogstwaarschijnlijk in trapgat, moet je net stopcontact hebben...) hangt. PLC heb je meer kans, maar je hoeft maar één apparaat te hebben dat ruis spuit tussen de 2 en 68MHz op het stroomnet en het kan om zeep gaan.
Nog problematischer in beide gevallen: morgen kun jij - of je buren - iets nieuws kopen, wat zo simpel kan zijn als een enkele spaarlamp, dat een nu werkende situatie om zeep kan helpen. Noch PLC noch WiFi is een stabiele technologie voor een (in-home) backbone.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Da's helemaal waar. Ik had een dualband wifi-repeater op het oog, en zo'n powerline adapter. Maar dat zou ik dan echt even moeten testen om te zien of (en zo ja, hoe) het bij ons thuis zou werken.

Maar werkt zo'n nieuwe mesh-type router dan eigenlijk ook wel? Dat klinkt namelijk als een router met repeater functie, terwijl ze voor een premium worden verkocht. Zoals bijvoorbeeld Amplifi en Eero:
- https://amplifi.com
- https://eero.com

Als dat het probleem zou oplossen is dat misschien ook nog een optie. Kost wat meer, maar dan ben ik wel voor nu en in de toekomst gewoon klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nope.

Probleem met WiFi is dat bouwvormen en -materialen totaal anders zijn in verschillende landen, en dat US, waar meeste zooi ontwikkeld wordt, aan één uiteinde zit met doorgaans groot uitgevallen luciferhouten huisjes ver uit elkaar in uitgestrekte suburbia, en waar ze nog nooit van isolatie gehoord hebben, iig niet in de delen waar hi-tech gemaakt wordt. En NL zit juist aan tegenovergestelde extreem: relatief compacte woningen van zware bouwmaterialen (betonvloeren zijn al decennia standaard), dicht op/tegen elkaar gebouwd, en met steeds meer isolatie, waarbij vooral de ondervloerisolatie funest is voor WiFi.

Kortom, wat werkt in een doorsneewoning van een Broadcom-employee in Silicon Valley gaat vaak voor geen meter werken in NL. De bouwmaterialen dempen veel meer en de nabije buren zorgen voor meer interferentie.

Dat wil niet zeggen dat het allemaal kommer en kwel is hier, door die hogere demping heb je minder last van hidden nodes (probleem #1 in iedere WiFi textbook), relatief minder gedoe bij roaming binnenhuis en zelfs van de buren heb je in 5GHz minder last doordat het gewoon niet in je huis penetreert.

Maar goed, mesh kan werken als je veel nodes pakt (als in: minstens een per verdieping, in trappenhuis geplaatst, bovenop eerste AP beneden), maar doelmatig is het niet en zal nooit betere prestatie, laat staat betere prijs-prestatie opleveren dan bedraad door de obstakels heen en AP erop.

Kennis van me is iig bezig paar van die dingen te testen. Voorlopige resultaten zijn niet al te best ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Even voor mijn begrip: je uitleg gaat over die Mesh routers nu? Ik dacht juist dat dat in landen als Nederland, met inderdaad al die betonnen muren en vloeren, juist een mooie oplossing zou zijn.

De prijs-prestatie verhouding even daargelaten: als je er één in je woonkamer hebt, en één in je overloop op de eerste verdieping (wat bij mij het geval zou zijn), dan heb je een goed mesh-netwerk als deze een goed signaal van elkaar kunnen ontvangen toch? Bedraad zal inderdaad beter zijn, maar dat is nu eenmaal even geen optie bij mij thuis. En boven heb ik ook geen noodzaak aan een draadje: op m'n smartphone en tablet zitten er toch geen geschikte aansluitingen voor ten slotte ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

joramoudenaarde schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 17:22:
Even voor mijn begrip: je uitleg gaat over die Mesh routers nu? Ik dacht juist dat dat in landen als Nederland, met inderdaad al die betonnen muren en vloeren, juist een mooie oplossing zou zijn.
Hoe zie je dat voor je?

Voordeel van mesh boven een simpele repeater is dat een mesh de bandbreedte van verschillende links kan combineren. Maar om dat te kunnen moet je daadwerkelijk verschillende links hebben. In een betonbunker met enkel gaten bij traphuis is alleen de link door traphuis enigszins functioneel en vervalt die voordeel.
De prijs-prestatie verhouding even daargelaten: als je er één in je woonkamer hebt, en één in je overloop op de eerste verdieping (wat bij mij het geval zou zijn), dan heb je een goed mesh-netwerk als deze een goed signaal van elkaar kunnen ontvangen toch?
Wat je dan hebt is exact hetzelfde als wanneer je een normale router/AP hebt en een vergelijkbare repeater op de overloop. Alleen kost dat je een fractie van de prijs.
Bedraad zal inderdaad beter zijn, maar dat is nu eenmaal even geen optie bij mij thuis. En boven heb ik ook geen noodzaak aan een draadje: op m'n smartphone en tablet zitten er toch geen geschikte aansluitingen voor ten slotte ;)
Nope, maar ze willen wel a) een degelijk signaal en b) datgene waar dat signaal vandaan komt heeft een degelijke backhaul nodig naar je router. Naarmate je meer eisen stelt aan het draadloze neemt juist de noodzaak aan goede bedrading voor de AP(s) die dat levert toe.

In jouw situatie zou ik eea uitproberen met PLC-meuk, maar zeker als je de bedrading nog eens onder handen gaat nemen zou ik afraden om een PLC-WiFi combo te nemen. Gewoon een 'domme' PLC-set die een Ethernetkabel simuleert, en dat in een AP voeren die straks als je keuken + bedrading onder handen neemt bedraad ingeplugd kan worden. Zo'n KPN geval voldoet perfect en is beter dan iedere geintegreerde PLC-WiFi-combo, ongeacht budget.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1