Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pi3 opgeblazen via USB poort ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-11 13:23
Ik heb mijn Pi3 met retropie uitgeleend aan een collega.

Die heeft een van de grote USB aansluitingen gebruikt om aan te sluiten op een adapter (in plaats van de micro usb zoals ik heb gezegd had |:( )

Volgens mijn collega werkt hij via de micro usb ook niet (meer), maar hij wist niet zeker of de adapter wel voldoende ampere levert.

Kun je een PI3 opblazen via de USB poort ?

Alle reacties

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:09

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Backpowering

Backpowering occurs when USB hubs do not provide a diode to stop the hub from powering against the host computer. Other hubs will provide as much power as you want out each port. Please also be aware that some hubs will backfeed the Raspberry Pi. This means that the hubs will power the Raspberry Pi through its USB cable input cable, without the need for a separate micro-USB power cable, and bypass the voltage protection. If you are using a hub that backfeeds to the Raspberry Pi and the hub experiences a power surge, your Raspberry Pi could potentially be damaged.
Het is dus mogelijk om je Pi3 te beschadigen door teveel stroom te geven.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-11 14:07

Michidez

Zelden zo gelachen!

bypass the voltage protection.
stroom =! spanning.

Als er een spanningspiek is kan je dus het mobo opblazen. Teveel stroom kan je niet krijgen, je trekt namelijk stroom.

Hoe sluit hij trouwens de Pi aan met de grote poort? USB A naar USB A is toch verboden volgens de USB standaard?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zich knap hoe die dat voor elkaar gekregen heeft. Heb je hem ook gevraagd naar de constructie van de kabels die hij daarvoor moest gebruiken?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:09

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Michidez schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:40:
[...]

[...]

stroom =! spanning.

Als er een spanningspiek is kan je dus het mobo opblazen. Teveel stroom kan je niet krijgen, je trekt namelijk stroom.

Hoe sluit hij trouwens de Pi aan met de grote poort? USB A naar USB A is toch verboden volgens de USB standaard?
Scherp, bedankt voor de reminder (ik ben nog steeds slecht in P=UxI) :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-11 00:19
Het kan, maar het is onwaarschijnlijk (alles kan kapot via USB)

Laat hem eerst maar eens een goede adapter gebruiken alvorens zelf in paniek te raken ;)

• Noppesnada
Oh, ik ben niet in paniek hoor (heb nog een paar pi's liggen).

Zou het alleen jammer vinden en zit niet te wachten op "gedoe" met een collega.

Ik heb nog niet van hem gehoord welke kabel hij exact heeft gebruikt.

Toen hij hem met Micro Usb aan sloot deed hij het niet (=een ruim begrip).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Noppesnada schreef op maandag 30 januari 2017 @ 17:02:
Oh, ik ben niet in paniek hoor (heb nog een paar pi's liggen).

Zou het alleen jammer vinden en zit niet te wachten op "gedoe" met een collega.

Ik heb nog niet van hem gehoord welke kabel hij exact heeft gebruikt.

Toen hij hem met Micro Usb aan sloot deed hij het niet (=een ruim begrip).
Ik zou aanraden om dat ding zsm terug te krijgen zonder dat hij er verder aan zit. Dan kun je zelf kijken wat er exact aan de hand is. Dat hij - tegen jouw expliciete instructie in - de boel anders aansloot is al genoeg reden nooit meer iets aan figuur in kwestie uit te lenen, en 'gedoe'...

Hij leent iets van jou, hij negeert jouw instructie en nu zou goed kunnen dat daardoor de boel kapot is. Dan heeft hij willens en wetend 'gedoe' gemaakt en is het aan hem dat op te lossen, bijvoorbeeld door de Pi te vervangen als het daadwerkelijk kapot blijkt.

Oslik blyat! Oslik!

• Noppesnada
Ach, het is verder een fijne leuke collega, dus we geven hem nog een kans !

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:34

MsG

Forumzwerver

Michidez schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:40:
[...]

[...]

stroom =! spanning.

Afbeeldingslocatie: https://www.accu-shop.nl/media/catalog/product/cache/4/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/u/s/usb3-kabel-a-a_8.jpg

Zo'n kabel is eenvoudig te krijgen hoor. Volgens mij heb ik die thuis ook.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

MsG schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:09:
[...]

[afbeelding]

Zo'n kabel is eenvoudig te krijgen hoor. Volgens mij heb ik die thuis ook.
A naar A is verboden, maar dat stopt niet dat ze het maken. Ik heb er ergens ook zo een liggen van een hub. Maar de kans dat eender iemand er ergens zo een heeft is wel vrij zeldzaam zou ik denken.

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:48
rest alleen de vraag hoe jouw collega het heeft aangesloten. normaal activeerd een PI3 zijn usb na het booten. je kan die dus niet voeden via de usb poorten. bij een rpi1-2 kon dit wel. je overbrugged dan wel de zekering die in de voedingslijn zit.
het enige dat ik kan denken is dat + en - van de usb kabel verkeerd aangesloten zaten en zo de usb hub kapot heeft gemaakt (geïntegreerd in de processor)
Outerspace schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:42:
Scherp, bedankt voor de reminder (ik ben nog steeds slecht in P=UxI) :)
t is R = U/I dat je moet kennen. daaruit blijkt dat I = U/R of de spanning die je aanbied gedeeld door de belasting. maw de belasting bepaald hoeveel stroom er loopt en niet de voeding.
Michidez schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:25:
A naar A is verboden, maar dat stopt niet dat ze het maken. Ik heb er ergens ook zo een liggen van een hub. Maar de kans dat eender iemand er ergens zo een heeft is wel vrij zeldzaam zou ik denken.
ik heb thuis externe wifi adapters die je op een usb moet inpluggen en daar zit standaard zo een kabel bij.
werden destijds door belgacom geleverd op desktops waar geen wifi op zat. dus niks verboden aan.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:34

MsG

Forumzwerver

Michidez schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:25:
[...]

Volgens mij is dat echt onzin. Ik heb ook schijfbehuizingen waar een normale USB-grootte in zit, dan heb je ook al A naar A nodig.

Heb zelfs ook nog een dubbele Afbeeldingslocatie: http://www.salesadapter.com/accessories/images/2.5-IDE-USB-Hard-Drive-Enclosure.jpg

Wat ik er hier over lees is het meer zeldzaam dan 'verboten' : http://www.tomshardware.co.uk/forum/49519-39-what-cable

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:35

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Heb ook dezelfde case met die cable. Bij apple worden ze ook gebruikt om een system transfer te doen.. is ook gewoon A naar A.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 31-01-2017 13:58 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

Een A naar A kabel voor tussen computers is een Easy Transfer Cable, en daar zit elektronica tussen.

Verder wil ik aanpassen van "verboden" naar "niet volgens de standaard".

Volgens http://sdphca.ucsd.edu/Lab_Equip_Manuals/usb_20.pdf pagina 94
Cable assembly that violates USB topology rules
A cable assembly with both ends terminated in either Series “A” plugs or Series “B” receptacles.
This allows two downstream ports to be directly connected.
Pagina: 1