Wat voor insect is dit? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:06
Welke (amateur) entomoloog kan mij helpen insect op bijgaande afbeelding te determineren?
Via soortenbank kom ik niet erg ver omdat enkele relevante onderdelen als vleugels (vrijwel) ontbreken.Het lichaam op de foto is 2 cm lang en de herkomst zou zo maar eens uitheems kunnen zijn....

Insect onder

Insect onder

Beste antwoord (via bszz op 30-01-2017 19:18)

• Iva Wonderbush
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-07 09:01
Dat lijkt op een rhynocoris iracundus. Ook bekend als de "assassin bug." Dit is vooral te merken aan de vorm van de hoofd (dat is ook hoe ik deze herkende :p).

Wikipedia: Rhynocoris iracundus

[ Voor 7% gewijzigd door Iva Wonderbush op 30-01-2017 18:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Hmmm, waarom denk je dat? Wat is dat haakje onder de kop? Die zie ik niet terug bij het leliehaantjeWellicht moet ik er ook nog bijzeggen dat de onderzijde op de foto roder lijkt dan in werkelijkheid. De buik is eerder glanzend zwart/bruin met wat rood naar de rand

[ Voor 16% gewijzigd door bszz op 30-01-2017 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Als je op de engelse wikipedia pagina kijkt van het Bruinrood leliehaantje zie je een foto waarop deze ook een duidelijk donkere onderkant heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Flamesz schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:46:
Als je op de engelse wikipedia pagina kijkt van het Bruinrood leliehaantje zie je een foto waarop deze ook een duidelijk donkere onderkant heeft.
Maar wat is dat haakje onder de kop? Dat zie ik bij het leliehaantje niet terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:28
Hier is TL helemaal niet voor. Duwtje naar AZ

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hold
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Lijkt eerder op een soort vuurwants
Wikipedia: Pyrrhocoridae

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-07 19:12

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik wou ook net zeggen dat het wel heel erg op een wants-soort lijkt. Leliehaantjes zijn geen snuitkevers, voor zover ik weet.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:49
Het schild lijkt te ontbreken net als de poten dus helemaal compleet is ie niet meer. Misschien is er iemand hier zo vriendelijk (of sadistisch) om het schild van een Leliehaantje af te plukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
FooLsKi schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:01:
[...]

Ik wou ook net zeggen dat het wel heel erg op een wants-soort lijkt. Leliehaantjes zijn geen snuitkevers, voor zover ik weet.
Ah, dat ding is dus een snuit. Met die informatie ben ik ook wat verder gaan zoeken en wat dacht jullie van een rode palmkever? Ook de vlekjes achter de kop lijken overeen te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

bszz schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:07:
[...]

Ah, dat ding is dus een snuit. Met die informatie ben ik ook wat verder gaan zoeken en wat dacht jullie van een rode palmkever? Ook de vlekjes achter de kop lijken overeen te komen...
Nee, de thorax komt niet overeen. Dit lijkt meer op een wants dan een "echte" snuitkever, vooral omdat de thorax een stuk kleiner is. Jouw lijkje lijkt ook niet de schilden te missen, ziet er op de ontbrekende pootjes nog redelijk uit als een wants.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Maar het is ook geen vuurwants. Als ik het goed begrijp hebben die altijd een zwarte kop. Dit exemplaar heeft een rode kop. ook het halsschild wijkt af. Wat ik als leek erg opvallend vind is trouwens dat de ogen op een soort steeltje zitten. Overigens meen ik dat achter het halsschild wel vleugels oid ontbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

bszz schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:25:
Maar het is ook geen vuurwants. Als ik het goed begrijp hebben die altijd een zwarte kop. Dit exemplaar heeft een rode kop. ook het halsschild wijkt af. Wat ik als leek erg opvallend vind is trouwens dat de ogen op een soort steeltje zitten. Overigens meen ik dat achter het halsschild wel vleugels oid ontbreken.
Het is idd geen vuurwants, dat ben ik met je eens. Wat voor soort het wel is kan ik zo snel ook niet vinden (collega's zaten al een beetje vreemd te kijken dat ik op een pagina vol wantsen zat te scrollen). Vleugels lijken er op het bovenste plaatje nog wel op te zitten, alhoewel flink beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hold
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
FooLsKi schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:28:
[...]

Het is idd geen vuurwants, dat ben ik met je eens. Wat voor soort het wel is kan ik zo snel ook niet vinden (collega's zaten al een beetje vreemd te kijken dat ik op een pagina vol wantsen zat te scrollen). Vleugels lijken er op het bovenste plaatje nog wel op te zitten, alhoewel flink beschadigd.
Ik heb het scrollen door wantsen-pagina's ook opgegeven inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ieder zijn ding natuurlijk.

Maar waarom vraag je dit ?
Zit hier een verhaal achter ?
Ik heb namelijk nooit dat ik een kever zie, en dan denk : HMMM welk soort zou dit zijn ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
heuveltje schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:45:
Ieder zijn ding natuurlijk.

Maar waarom vraag je dit ?
Zit hier een verhaal achter ?
Ik heb namelijk nooit dat ik een kever zie, en dan denk : HMMM welk soort zou dit zijn ?
Dat vraagt iedereen zich toch wel eens af? :+

Maar goed: nieuwsgierigheid dus. Daarbij komt dat dit insect mogelijk meegelift is uit China. Dat maakt mij extra nieuwsgierig ;)

[ Voor 13% gewijzigd door bszz op 30-01-2017 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-07 23:47
Het lijkt op een dier dat nog moet veranderen/ontpoppen/ontwikkelen of zo. Met die zes rare rode dikke pootjes aan de voorkant, en geen poten aan het hele grote achterlijf.
Een cicade of zo. Maar ik heb er geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
zetje01 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 17:08:
Het lijkt op een dier dat nog moet veranderen/ontpoppen/ontwikkelen of zo. Met die zes rare rode dikke pootjes aan de voorkant, en geen poten aan het hele grote achterlijf.
Een cicade of zo. Maar ik heb er geen verstand van.
Nee, insect is niet meer intact. Er hebben ooit pootjes aangezeten. Volgens mij is het een volgroeid exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Ik denk dat het deze is: http://amit0810.deviantart.com/art/Red-Insect-269178427

Op jouw exemplaar missen er pootjes denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Mooi speurwerk! Dat ziet er inderdaad behoorlijk vergelijkbaar uit (op enkele details als de tekening van de buik na). Blijft de vraag hoe dit insect heet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Iva Wonderbush
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-07 09:01
Dat lijkt op een rhynocoris iracundus. Ook bekend als de "assassin bug." Dit is vooral te merken aan de vorm van de hoofd (dat is ook hoe ik deze herkende :p).

Wikipedia: Rhynocoris iracundus

[ Voor 7% gewijzigd door Iva Wonderbush op 30-01-2017 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Eerste die ik tegenkwam met 'insect red black' en dat matches van z'n kop
https://www.whatsthatbug....eed-assassin-bug-nymph-7/
De assassin bug?

Edit.. hierboven was me dus voor :(

[ Voor 10% gewijzigd door SinergyX op 30-01-2017 18:34 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 21:39
Is het geen Boktor? Waar heb je hem gevonden, heb je haardhout of een houten vloer?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Puch-Maxi schreef op maandag 30 januari 2017 @ 18:36:
Is het geen Boktor? Waar heb je hem gevonden, heb je haardhout of een houten vloer?
Ehh nee, maar zoals eerder vermeld vermoed ik dat dit exemplaar meegereisd is uit China. Assasin bug (Roofwamts?) lijkt mij aardig te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:28
Volgens de wiki komt ie anders overal in Europa voor.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Señor Sjon schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:47:
Volgens de wiki komt ie anders overal in Europa voor.
Dit exemplaar zat bij een product dat uit China kwam. Het zou er natuurlijk in Nederland bijgekropen kunnen zijn maar zonder pootjes wordt dat best lastig ;) (Dan had ik verwacht die ook aan te treffen).
Pagina: 1