Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies voor betere draadloze verbinding boven.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pascal1888
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05 01:44
Mijn vraag
Ik heb een 100Mbps up en down verbinding bij KPN met een ExperiaBox 10. Ik wil op de eerste verdieping de verbinding verbeteren. Het liefste heb ik dat als je boven komt je automatisch verbind met de extra AP die boven staat. Ik heb al gelezen dat dit waarschijnlijk niet goed gaat werken, omdat de client dit moet doen. Wat is de beste manier om zoiets voor elkaar te krijgen? Ik ben scheel van het lezen inmiddels... 8)7

Relevante software en hardware die ik gebruik
ExperiaBox 10 (dual band)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
pricewatch: KPN WiFi Versterker DualBand
product: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE

Alle reacties

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-11 09:32
Kort door de bocht, trek een netwerkkabel naar zolder(?) en hang daar een AP op, configureer dat AP dat ie hetzelfde SSID/wachtwoord uitzend en het zou goed moeten gaan.

Het overschakelen ligt inderdaad aan je apparaat, maar dat 'probleem' heb je ook met een range-extender.

Een range-extender heeft als nadeel dat ie het originele signaal oppakt en opnieuw uitzend, waardoor je (geringe) snelheidsverlies hebt en een AP is een nieuw/eigen signaal (eventueel met zelfde SSID/wachtwoord als beneden) met bedrade 'backbone' waardoor je dit niet hebt.

• pascal1888
MrTre schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:47:
Kort door de bocht, trek een netwerkkabel naar zolder(?) en hang daar een AP op, configureer dat AP dat ie hetzelfde SSID/wachtwoord uitzend en het zou goed moeten gaan.

Het overschakelen ligt inderdaad aan je apparaat, maar dat 'probleem' heb je ook met een range-extender.

Een range-extender heeft als nadeel dat ie het originele signaal oppakt en opnieuw uitzend, waardoor je (geringe) snelheidsverlies hebt en een AP is een nieuw/eigen signaal (eventueel met zelfde SSID/wachtwoord als beneden) met bedrade 'backbone' waardoor je dit niet hebt.
Bedoel je de eerste verdieping of bedoel je specifiek de zolder voor een betere verbinding (soepelere overschakeling o.i.d)?

Ik heb al een UTP kabel liggen. Daarom was ik zelf al op een Acces Point gekomen, en als ik jou reactie zo eens bekijk is dit voor mij volgens mij ook de beste optie.
Wat ik eigenlijk echt niet wil is dat ik bijvoorbeeld beneden een slechte verbinding heb omdat mijn client nog verbonden is met de AP boven.

Heb jij toevallig nog een recommendation qua AP? Ik had ook als eens naar de WiFi versterker van KPN gekeken, maar ik weet echt niet welke nu het beste is voor mijn situatie. Kan het zijn dat de WiFi versterker van KPN beter samenwerkt met de ExperiaBox en dus beter overschakelt?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
De KPN wifi versterker is een 3x3 AC ding, een UAC AP Lite is 2.2

Puur op wifi specs gebaseerd is die KPN ding superieur. De Unifi kun je echter makkelijker managen (mits je de controller ergens draait). Ook kun je dingen als min RSSI enz configureren zodat het roamen beter/soepeler gaat.

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:43
als je alleen een extra access point wilt kopen voor de 1e verdieping, dan kun je waarschijnlijk het beste kiezen voor het kpn access point.

als je een volledig manageable wifi-netwerk wilt hebben kun je het beste kiezen voor de unifi, hiermee kun je namelijk de client helpen met roamen d.m.v. 802.11r. het is hiervoor echter wel nodig om het volledige wifi netwerk te vervangen door unifi.

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-11 09:32
DJSmiley schreef op maandag 30 januari 2017 @ 19:23:
De KPN wifi versterker is een 3x3 AC ding, een UAC AP Lite is 2.2
Dat kan wel zijn, hoewel het wifi-gedeelte inderdaad super is, zegt dat niks over de stabiliteit van de verbinding van de ruoter naar deze versterker.
Ik had mij niet ingelezen op het specifieke apparaat, ook heb ik er geen ervaring mee.
Als ik de reviews zo even snel bekijk is het wel een leuk apparaat, wat zonder veel extra kennis wel zijn ding doet.

Ik zie ook dat ie 50 euro kost, prijs-kwaliteit verhouding lijkt mij prima in orde.

Persoonlijk gezien zou ik voor een AP kiezen, maar dat ligt ook een beetje aan jezelf. Wellicht zou je voor 50 euro ook een ander AP kunnen kopen die je inderdaad op zolder aan de netwerkkabel kan aansluiten. Voor <60 euro zijn er genoeg AP's, maar ik heb zo 123 niet gekeken naar de specificaties.

[ Voor 19% gewijzigd door MrTre op 30-01-2017 20:11 ]

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:55
Beide acces points hebben goede performance voor relatief weinig geld en zijn dus een goede keuze.

Wat jij beschrijft is het fenomeen sticky clients. Naast professionele implementaties zoals 802.11k kan je het zendvermogen van de Wi-Fi radio's (zowel in de Experiabox v10 als het te kopen acces point) omlaag schroeven zodat ze enkel de verdieping dekken waar ze nodig zijn. De keuze om te roamen blijft bij het client device maar deze zal zo wel eerder geneigd zijn te roamen naar een ander acces point.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In een thuissituatie is over het algemeen elke (door mede-Tweakers aanbevolen) Access Point goed voor deze situatie en doet alles wat jij wilt. Om hetgeen te bereiken wat jij wil is het uitvoeren van bepaalde aanpassingen noodzakelijk op zowel de nieuw aan te schaffen AccessPoint, alsook je huidige WiFi Router (ExperiaBox).

Het feitelijke probleem zit hem altijd bij de 'client' die een verbinding heeft met een WiFi-netwerk (hoe goed of slecht dat ook is maakt voor de 'client' niet uit, immers er is een verbinding dus waarom zoeken naar iets anders?), de 'client' gaat pas zoeken naar een nieuw netwerk zodra deze van zijn huidige WiFi afgeschopt wordt. Dat kan je dus beïnvloeden door het WiFi uitzendvermogen te verzwakken op de één en bv. te versterken op de ander. Dit is een stukje finetuning wat je altijd zelf uit zal moeten vinden, echter blijf je altijd een situatie houden waarbij jijzelf bijvoorbeeld liever op het andere WiFi punt had willen zitten terwijl je 'client' dat niet doet, in dat geval zul je het handmatig moeten forceren door je WiFi uit-/aan te zetten waardoor je 'client' op dat moment pas gaat zoeken naar een nieuwe (/sterkere) WiFi verbinding.

-edit-
Er is geen enkele goede of slechte keuze in (de door mede-Tweakers aanbevolen) AccessPoints, de één heeft goede ervaring met die en de ander weer met iets anders. Het finetunen is voor zover ik weet op alle huis-tuin-keuken AccessPoints beschikbaar en de controle wanneer jouw 'client' overschakelt van de één naar de ander heb je dus zelf in de hand door het zendvermogen te beïnvloeden.

-edit2-
Er kan ook nog een (groot) verschil zitten in de 'client', een oude goedkope smartphone kan bijvoorbeeld een kleiner bereik hebben dan een splinternieuwe iPhone. De goedkope smartphone zal in dat geval eerder van een WiFi punt geschopt worden dan de iPhone. Dus ook hier kun je per 'client' verschil in resultaten zien op het moment dat je je zendvermogen op de AccessPoints gaat beïnvloeden. Maar daar kom je dan vanzelf wel achter :)

[ Voor 26% gewijzigd door Enforcer op 31-01-2017 19:27 ]

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:43
Persoonlijk zou ik dit goed aanpakken en erin investeren. Ik zelf zou die experiabox indien mogelijk in bridge modus laten zetten. Is dat niet mogelijk, dan gewoon de wifi hiervan uitzetten. Is het wel mogelijk dan een Ubiquiti router nemen, met per verdieping minimaal 1 Ubiquiti access point aangesloten (Afhankelijk van de grote van je huis natuurlijk). Aangezien je zegt dat je automatisch over wilt schakelen naar het beste signaal, is het noodzakelijk om de ubiquiti controller altijd te hebben draaien, dit kan op een NAS, raspberry PI, vaste PC of bijvoorbeeld in de cloud (of de fysieke controller van Ubiquiti).

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik weet niet of je beide dezelfde ssid hebt gegeven? Het wil nog wel eens helpen om verschillende ssid in te stelle, voordeel is in ieder geval dat je altijd handmatig kan switchen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Enforcer schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 19:05:
In een thuissituatie is over het algemeen elke (door mede-Tweakers aanbevolen) Access Point goed voor deze situatie en doet alles wat jij wilt. Om hetgeen te bereiken wat jij wil is het uitvoeren van bepaalde aanpassingen noodzakelijk op zowel de nieuw aan te schaffen AccessPoint, alsook je huidige WiFi Router (ExperiaBox).

Het feitelijke probleem zit hem altijd bij de 'client' die een verbinding heeft met een WiFi-netwerk (hoe goed of slecht dat ook is maakt voor de 'client' niet uit, immers er is een verbinding dus waarom zoeken naar iets anders?), de 'client' gaat pas zoeken naar een nieuw netwerk zodra deze van zijn huidige WiFi afgeschopt wordt. Dat kan je dus beïnvloeden door het WiFi uitzendvermogen te verzwakken op de één en bv. te versterken op de ander. Dit is een stukje finetuning wat je altijd zelf uit zal moeten vinden, echter blijf je altijd een situatie houden waarbij jijzelf bijvoorbeeld liever op het andere WiFi punt had willen zitten terwijl je 'client' dat niet doet, in dat geval zul je het handmatig moeten forceren door je WiFi uit-/aan te zetten waardoor je 'client' op dat moment pas gaat zoeken naar een nieuwe (/sterkere) WiFi verbinding.

-edit-
Er is geen enkele goede of slechte keuze in (de door mede-Tweakers aanbevolen) AccessPoints, de één heeft goede ervaring met die en de ander weer met iets anders. Het finetunen is voor zover ik weet op alle huis-tuin-keuken AccessPoints beschikbaar en de controle wanneer jouw 'client' overschakelt van de één naar de ander heb je dus zelf in de hand door het zendvermogen te beïnvloeden.

-edit2-
Er kan ook nog een (groot) verschil zitten in de 'client', een oude goedkope smartphone kan bijvoorbeeld een kleiner bereik hebben dan een splinternieuwe iPhone. De goedkope smartphone zal in dat geval eerder van een WiFi punt geschopt worden dan de iPhone. Dus ook hier kun je per 'client' verschil in resultaten zien op het moment dat je je zendvermogen op de AccessPoints gaat beïnvloeden. Maar daar kom je dan vanzelf wel achter :)
In essentie klopt je verhaal maar een client doet wel iets meer dan wachten tot die zijn verbinding kwijt is:
-afhankelijk van os/driver zal je ap zoeken naar een sterker signaal ap. Dit doet die niet continu want een scan zie je ook vaak weer terug als drop in je performance. Dit gedrag kun je vaak instellen bij driver properties>roaming agressiveness
- er bestaat (eindelijk!) wel iets waarbij de ap en client beter samenwerken of er geswitched moet worden. Dit is 802.11k/802.11r. Het is dus wel belangrijk of je clients dit doen alvorens een ap hierop uit te zoeken. Ik heb geen praktijkervaring maar theoretisch lijkt mij dit de oplossing voor de roaming problemen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dFzibXC.jpg

CISSP! Drop your encryption keys!

• Enforcer
  • Niet online
laurens0619 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 20:10:
In essentie klopt je verhaal maar een client doet wel iets meer dan wachten tot die zijn verbinding kwijt is:
-afhankelijk van os/driver zal je ap zoeken naar een sterker signaal ap. Dit doet die niet continu want een scan zie je ook vaak weer terug als drop in je performance. Dit gedrag kun je vaak instellen bij driver properties>roaming agressiveness
- er bestaat (eindelijk!) wel iets waarbij de ap en client beter samenwerken of er geswitched moet worden. Dit is 802.11k/802.11r. Het is dus wel belangrijk of je clients dit doen alvorens een ap hierop uit te zoeken. Ik heb geen praktijkervaring maar theoretisch lijkt mij dit de oplossing voor de roaming problemen

[afbeelding]
Ik ben het met je eens dat de client wel iets meer doet, maar over het algemeen praten we over devices als in smartphones/tablets/etc waarbij je dit soort dingen dus niet (direct) kan aanpassen... bij laptops kan dit over het algemeen wel, maarja, wie loopt er nu met de laptop klep open van beneden naar de 3e verdieping ? Dan kun je net zo goed de klep dicht doen (slaapstand gebruiken), klep open doen en de laptop verbindt op dat moment met het beste signaal wat beschikbaar is.

Over het algemeen hebben de consumenten Access Points niet de 802.11k/802.11r features in zich zitten, dus voor TS niet interessant. Anders kunnen we ook over de wat professionelere apparatuur gaan praten met daadwerkelijk controllers die dit werk vlekkeloos doen door het kicken van de client van de ene AP en te connecten naar de andere, oftewel het "seamless-roamen"...

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Enforcer schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 20:25:
[...]

Ik ben het met je eens dat de client wel iets meer doet, maar over het algemeen praten we over devices als in smartphones/tablets/etc waarbij je dit soort dingen dus niet (direct) kan aanpassen... bij laptops kan dit over het algemeen wel, maarja, wie loopt er nu met de laptop klep open van beneden naar de 3e verdieping ? Dan kun je net zo goed de klep dicht doen (slaapstand gebruiken), klep open doen en de laptop verbindt op dat moment met het beste signaal wat beschikbaar is.

Over het algemeen hebben de consumenten Access Points niet de 802.11k/802.11r features in zich zitten, dus voor TS niet interessant. Anders kunnen we ook over de wat professionelere apparatuur gaan praten met daadwerkelijk controllers die dit werk vlekkeloos doen door het kicken van de client van de ene AP en te connecten naar de andere, oftewel het "seamless-roamen"...
Klopt, niet direct aanpassen maar het verklaart wel waarom bv je ipad met ios 9 beter roamt dan je iphone 4 met ios6. Naast driver aanpassen kun je dus ook het hele os upgraden (voor mobile devices) of vervangen. Verder heb je gelijk, minrssi is een van de weinige dingen die je vanuit je ap kunt doen...

Overigens dacht ik dat een apple airport wel 802.11k/v doet maar kan dat eigenlijk nergens terugvinden...

CISSP! Drop your encryption keys!

• Enforcer
  • Niet online
TS zal een aantal vragen zelf moeten invullen om tot een goede keus over te kunnen gaan:
- Max budget ?

- Wel of geen instelmogelijkheden m.b.t. bereik kunnen aanpassen (die van KPN ondersteunt dit niet eens volgens mij) ? En in hoeverre ben je bereid om dit voor iedere client uit te testen....WiFi is niet iets wat een constante factor is en elk uur, zoniet elke minuut wel veranderingen in de omgeving ondergaat. Dus als je het 1x instelt wil dat niet zeggen dat het de volgende maand erop dezelfde resultaten zal laten zien.

- Wat is het exacte doel ? Zoals boven geschetst hangt veel af van de 'clients' die gaan connecten en de daadwerkelijke noodzaak om een 'goed' WiFi signaal aan te kunnen bieden op de client. Voor Whatsapp doeleinden heb je maar heel weinig signaal nodig, om een Netflix filmpje te kunnen afspelen zonder haperingen heb je het liefst het beste signaal tot je beschikking. Als je (incidenteel) even je WiFi uit-/aan moet zetten om met je juiste AP te moeten connecten weegt dit dan wel op tegen de prijs-/kwaliteit verhouding ?

Eventueel kun je ook nog naar het V&A aanbod kijken, 100km verder van de door TS opgegeven omgeving wordt de KPN versterker voor €25,- aangeboden.... Kun je er in ieder geval een beetje mee proberen te spelen.... Tis maar net wat je zelf wil.

Keuzes keuzes keuzes.... :)

• pascal1888
Bedankt voor alle reacties! Ik zal ze vanavond even allemaal goed doorlezen en beantwoorden.
Pagina: 1