Tweedehands of nieuw?

Pagina: 1
Acties:

• SipSip
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10-2024
Ik zoek een GPU die freesync ondersteunt, heb namelijk een LG 29UM68 aangeschaft.

Ik wil toch echt niet meer dan 200 euro uitgeven.

Ik heb nu een R9 280, deze voldoet prima qua performance en speel Overwatch en Battlefield 1 prima weg. Helaas ondersteunt deze videokaart net geen freesync. En aangezien ik een monitor met freesync heb aangeschaft vind ik het wel zonde als ik deze niet ga benutten.

Nu zit ik te twijfelen tussen twee opties:

Optie 1: Koop een R9 290 kaart tweedehands, deze komt qua performance aardig in de buurt van de RX 480.

Optie 2: Koop een nieuwe RX 470, deze kaart is altijd nog beter dan mijn huidige en ondersteunt Freesync.

Als ik voor optie 1 ga dan heb ik meer performance, maar dan heb ik een minder lange levensduur. Deze videokaarten zijn toch al aardig oud en om ze dan nog tweedehands te kopen vind ik aardig risicovol. Maar dit kost me dan ongeveer 150 euro, verkoop ik me huidige kaart nog voor 100 euro dan kost me dit uiteindelijk +/- 50 euro. Uitstekende deal, mits deze wel minimaal 2 jaar meegaat.

Als ik voor optie 2 ga dan betaal ik uiteindelijk +/- 100 euro meer, heb ik minder performance maar heb ik wel een langere levensduur.

Ik vraag me dus voornamelijk af of het het wel waard is om een tweedehands te kopen aangezien ze al aardig oud zijn. Zullen deze kaarten het nog wel 2 jaar volhouden?

• Usernameistaken
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-01 07:46
Bij min of meer gelijke performance op dit moment zou ik voor de nieuwere kaart gaan. Voor de R9 290 zijn de drivers waarschijnlijk al geoptimaliseerd terwijl er voor de RX 470 waarschijnlijk nog wel winst te halen is. Daarnaast is de RX 470 simpelweg nieuwer, dus efficiënter, ook met betrekking tot stroomverbruik.

Trekt je voeding de R9 290 wel?. De R9 290 gebruikt toch zo'n 70 a 80 watt meer dan de RX 470 als ik mij niet vergis. Daarnaast zit er op een nieuwe RX 470 gewoon garantie, en op een 2e hands R9 290 heb je garantie tot de deur. Stroom is ook niet gratis, en als je de PC veel gebruikt om te gamen kan het toch in de tientjes per jaar gaan lopen.

Op een 1080p ultrawide zou je met een RX 470 de komende jaren geen problemen hoeven te verwachten. Je hebt alleen geen topkaart, dus verwacht niet dat je 4 jaar lang alles op ultra speelt. De RX 470 is wel de price-performance koning van dit moment.

• SipSip
Usernameistaken schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:32:
Op een 1080p ultrawide zou je met een RX 470 de komende jaren geen problemen hoeven te verwachten. Je hebt alleen geen topkaart, dus verwacht niet dat je 4 jaar lang alles op ultra speelt. De RX 470 is wel de price-performance koning van dit moment.
Ultra maakt mij niet zoveel uit, high/medium vind ik speelbaar genoeg. Speel toch voornamelijk shooters dus dan maakt dat niet zoveel uit. Maar bedankt voor de tips, ik zal het meenemen in mijn overweging. Hopen dat andere mensen nog een goeie inbreng hebben :)

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik zou voor meer performance gaan. 150 euro voor een occasion-gpu is nog niet zo gek en ook niet heel risicovol, het is geen 5000 euro ofzo zoals bij een auto of >600 euro voor een 1080gpu. En die 70 euro verschil met de rx470, spaar je voor een nieuwe pc of volgende upgrade. Bij veel mensen kun je langsgaan om hem werkend te zien, dan is er weinig risico. Als hun binnenkant van de pc case er vies uitziet, dan kan je altijd nog nee zeggen.

Mijn een na laatste videokaart een ati1950pro, was de fan van gesmolten maar deed het nog jarenlang met gamen en heb hem uiteindelijk de deur uitgegooid omdat die te lelijk was met dat gesmolten plastic, niet omdat hij het niet meer deed. :o

[ Voor 72% gewijzigd door govie op 30-01-2017 16:13 ]

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Vergeet niet dat je de RX470 vermoedelijk over 3 jaar ook voor 30-50 euro meer kan verkopen dan de 290. Tweedehands grafische kaarten zijn in het segment van de RX470 op het moment niet erg interessant, omdat de RX470 veel bang for buck geeft.

• SipSip
Ik denk dat ik zelfs 3 tientjes extra investeer, dan ga ik wel over mijn budget, en dan koop ik een Sapphire RX 480 4GB. Het verschil tussen de 4GB en 8GB qua performance is voor mij neglectable.

• SipSip
Ik heb net een mooie deal kunnen sluiten voor een tweedehands RX 470. Ook nog een optie die ik niet had overwogen :)
Pagina: 1